Sökmotorkonsult.se

Google fasar ut broad match modifier

BMM

Google gick förra veckan ut med att Broad Match Modifier (BMM) och Phrase Match kommer att förändras i grunden – den största förändringen för matchningstyper inom Google Ads på väldigt länge.

Med start 18:e februari kommer BMM och Phrase match att förändras och de två matchtyperna kommer mer eller mindre likställas fram tills juli 2021 då BMM försvinner helt för nya kampanjer/annonsgrupper.

Så egentligen är det ingen stress med att förändra det som ni redan har i era konton, såvida inte BMM-sökorden börjar prestera mycket sämre från och med den 18:e februari.

Ta det “bästa” från BMM

Google säger att man vill ta det “bästa” från BMM och slå ihop det med Phrase Match. Så enkelt förklarat kommer Phrase Match att täcka sökningarna som BMM tidigare täckte samtidigt som ordningen på sökorden fortsatt respekteras som det gjorts tidigare i Phrase match.

Det exempel som förklarar detta tydligast är om du annonserar på sökordet “flyttfirma stockholm till göteborg” så kommer inte annonser att triggas om ordningen på orterna är det motsatta. Läs mer här på Googles officiella uttalande.

Hur ska vi anpassa oss till förändringen?

Med en så här pass stor förändring i en av grundpelarna för Google Ads så är det uppenbart att vi kommer behöva anpassa hur vi bygger annonskonton framöver. Här ska så klart alltid resultatet och datan vara avgörande för att mäta framgång så det är svårt att med säkerhet säga vad som kommer vara best practice precis just nu.

Men självklart är att vi kommer behöva förändra vårt nuvarande arbetssätt då vi precis som många andra i branschen använt oss av en mix av matchtyperna.

Det flesta verkar vara överens om att det finns ett antal olika scenarier när BMM försvinner. Några är mer sannolika än andra enligt mig. 

  1. Vi byter ut BMM mot Phrase match – Denna väg känns ganska troligt men vi behöver först utvärdera hur Phrase match presterar i relation till BMM.
  2. Exact match blir det enda vi använder framöver – Denna väg ser jag som mindre troligt om fallet nu inte är så att resultatet för Phrase match är avsevärt sämre än vad BMM gett oss tidigare.
  3. Vi byter ut BMM mot Broad Match – Även denna väg ser jag som mindre troligt då Broad Match ger oss mindre kontroll över sökningarna i relation till både Phrase Match och BMM.

Summa summarum

Hur som haver så står vi inför en ganska omfattande förändring och det ska bli ytterst intressant att se hur Phrase Match står sig mot BMM när förändringen lanseras.

Man kan också mellan raderna läsa att detta är ett initiativ till mer automatisering, budstrategierna får mer inflytande på resultatet i relation sökorden och dess matchningstyp.

Vad tycker du om denna förändring? Kommentera gärna nedan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.