Sökmotorkonsult.se

Google fasar ut broad match modifier

BMM

Google gick förra veckan ut med att Broad Match Modifier (BMM) och Phrase Match kommer att förändras i grunden – den största förändringen för matchningstyper inom Google Ads på väldigt länge.

Med start 18:e februari kommer BMM och Phrase match att förändras och de två matchtyperna kommer mer eller mindre likställas fram tills juli 2021 då BMM försvinner helt för nya kampanjer/annonsgrupper.

Så egentligen är det ingen stress med att förändra det som ni redan har i era konton, såvida inte BMM-sökorden börjar prestera mycket sämre från och med den 18:e februari.

Ta det “bästa” från BMM

Google säger att man vill ta det “bästa” från BMM och slå ihop det med Phrase Match. Så enkelt förklarat kommer Phrase Match att täcka sökningarna som BMM tidigare täckte samtidigt som ordningen på sökorden fortsatt respekteras som det gjorts tidigare i Phrase match.

Det exempel som förklarar detta tydligast är om du annonserar på sökordet “flyttfirma stockholm till göteborg” så kommer inte annonser att triggas om ordningen på orterna är det motsatta. Läs mer här på Googles officiella uttalande.

Hur ska vi anpassa oss till förändringen?

Med en så här pass stor förändring i en av grundpelarna för Google Ads så är det uppenbart att vi kommer behöva anpassa hur vi bygger annonskonton framöver. Här ska så klart alltid resultatet och datan vara avgörande för att mäta framgång så det är svårt att med säkerhet säga vad som kommer vara best practice precis just nu.

Men självklart är att vi kommer behöva förändra vårt nuvarande arbetssätt då vi precis som många andra i branschen använt oss av en mix av matchtyperna.

Det flesta verkar vara överens om att det finns ett antal olika scenarier när BMM försvinner. Några är mer sannolika än andra enligt mig. 

  1. Vi byter ut BMM mot Phrase match – Denna väg känns ganska troligt men vi behöver först utvärdera hur Phrase match presterar i relation till BMM.
  2. Exact match blir det enda vi använder framöver – Denna väg ser jag som mindre troligt om fallet nu inte är så att resultatet för Phrase match är avsevärt sämre än vad BMM gett oss tidigare.
  3. Vi byter ut BMM mot Broad Match – Även denna väg ser jag som mindre troligt då Broad Match ger oss mindre kontroll över sökningarna i relation till både Phrase Match och BMM.

Summa summarum

Hur som haver så står vi inför en ganska omfattande förändring och det ska bli ytterst intressant att se hur Phrase Match står sig mot BMM när förändringen lanseras.

Man kan också mellan raderna läsa att detta är ett initiativ till mer automatisering, budstrategierna får mer inflytande på resultatet i relation sökorden och dess matchningstyp.

Vad tycker du om denna förändring? Kommentera gärna nedan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Vad säger du? Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började jobba med det? Rösta och ge din syn på saken!

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

#69 Trösklar

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång diskuteras trösklar för AdRank, vi genomför en SEO-clinic och så säger vi tack och hej till BMM efter tio års trogen tjänst. Du lyssnar väl?