Sökmotorkonsult.se

Google fasar ut broad match modifier

BMM

Google gick förra veckan ut med att Broad Match Modifier (BMM) och Phrase Match kommer att förändras i grunden – den största förändringen för matchningstyper inom Google Ads på väldigt länge.

Med start 18:e februari kommer BMM och Phrase match att förändras och de två matchtyperna kommer mer eller mindre likställas fram tills juli 2021 då BMM försvinner helt för nya kampanjer/annonsgrupper.

Så egentligen är det ingen stress med att förändra det som ni redan har i era konton, såvida inte BMM-sökorden börjar prestera mycket sämre från och med den 18:e februari.

Ta det “bästa” från BMM

Google säger att man vill ta det “bästa” från BMM och slå ihop det med Phrase Match. Så enkelt förklarat kommer Phrase Match att täcka sökningarna som BMM tidigare täckte samtidigt som ordningen på sökorden fortsatt respekteras som det gjorts tidigare i Phrase match.

Det exempel som förklarar detta tydligast är om du annonserar på sökordet “flyttfirma stockholm till göteborg” så kommer inte annonser att triggas om ordningen på orterna är det motsatta. Läs mer här på Googles officiella uttalande.

Hur ska vi anpassa oss till förändringen?

Med en så här pass stor förändring i en av grundpelarna för Google Ads så är det uppenbart att vi kommer behöva anpassa hur vi bygger annonskonton framöver. Här ska så klart alltid resultatet och datan vara avgörande för att mäta framgång så det är svårt att med säkerhet säga vad som kommer vara best practice precis just nu.

Men självklart är att vi kommer behöva förändra vårt nuvarande arbetssätt då vi precis som många andra i branschen använt oss av en mix av matchtyperna.

Det flesta verkar vara överens om att det finns ett antal olika scenarier när BMM försvinner. Några är mer sannolika än andra enligt mig. 

  1. Vi byter ut BMM mot Phrase match – Denna väg känns ganska troligt men vi behöver först utvärdera hur Phrase match presterar i relation till BMM.
  2. Exact match blir det enda vi använder framöver – Denna väg ser jag som mindre troligt om fallet nu inte är så att resultatet för Phrase match är avsevärt sämre än vad BMM gett oss tidigare.
  3. Vi byter ut BMM mot Broad Match – Även denna väg ser jag som mindre troligt då Broad Match ger oss mindre kontroll över sökningarna i relation till både Phrase Match och BMM.

Summa summarum

Hur som haver så står vi inför en ganska omfattande förändring och det ska bli ytterst intressant att se hur Phrase Match står sig mot BMM när förändringen lanseras.

Man kan också mellan raderna läsa att detta är ett initiativ till mer automatisering, budstrategierna får mer inflytande på resultatet i relation sökorden och dess matchningstyp.

Vad tycker du om denna förändring? Kommentera gärna nedan.

Sidan är senast uppdaterad 2021-02-10

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.