Sökmotorkonsult.se

Google fasar ut broad match modifier

BMM

Google gick förra veckan ut med att Broad Match Modifier (BMM) och Phrase Match kommer att förändras i grunden – den största förändringen för matchningstyper inom Google Ads på väldigt länge.

Med start 18:e februari kommer BMM och Phrase match att förändras och de två matchtyperna kommer mer eller mindre likställas fram tills juli 2021 då BMM försvinner helt för nya kampanjer/annonsgrupper.

Så egentligen är det ingen stress med att förändra det som ni redan har i era konton, såvida inte BMM-sökorden börjar prestera mycket sämre från och med den 18:e februari.

Ta det “bästa” från BMM

Google säger att man vill ta det “bästa” från BMM och slå ihop det med Phrase Match. Så enkelt förklarat kommer Phrase Match att täcka sökningarna som BMM tidigare täckte samtidigt som ordningen på sökorden fortsatt respekteras som det gjorts tidigare i Phrase match.

Det exempel som förklarar detta tydligast är om du annonserar på sökordet “flyttfirma stockholm till göteborg” så kommer inte annonser att triggas om ordningen på orterna är det motsatta. Läs mer här på Googles officiella uttalande.

Hur ska vi anpassa oss till förändringen?

Med en så här pass stor förändring i en av grundpelarna för Google Ads så är det uppenbart att vi kommer behöva anpassa hur vi bygger annonskonton framöver. Här ska så klart alltid resultatet och datan vara avgörande för att mäta framgång så det är svårt att med säkerhet säga vad som kommer vara best practice precis just nu.

Men självklart är att vi kommer behöva förändra vårt nuvarande arbetssätt då vi precis som många andra i branschen använt oss av en mix av matchtyperna.

Det flesta verkar vara överens om att det finns ett antal olika scenarier när BMM försvinner. Några är mer sannolika än andra enligt mig. 

  1. Vi byter ut BMM mot Phrase match – Denna väg känns ganska troligt men vi behöver först utvärdera hur Phrase match presterar i relation till BMM.
  2. Exact match blir det enda vi använder framöver – Denna väg ser jag som mindre troligt om fallet nu inte är så att resultatet för Phrase match är avsevärt sämre än vad BMM gett oss tidigare.
  3. Vi byter ut BMM mot Broad Match – Även denna väg ser jag som mindre troligt då Broad Match ger oss mindre kontroll över sökningarna i relation till både Phrase Match och BMM.

Summa summarum

Hur som haver så står vi inför en ganska omfattande förändring och det ska bli ytterst intressant att se hur Phrase Match står sig mot BMM när förändringen lanseras.

Man kan också mellan raderna läsa att detta är ett initiativ till mer automatisering, budstrategierna får mer inflytande på resultatet i relation sökorden och dess matchningstyp.

Vad tycker du om denna förändring? Kommentera gärna nedan.

Sidan är senast uppdaterad 2021-02-10

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!