Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Marketing Live 2019

1000 my activity

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck.

Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och partners för att under två dagar dela insikter samt få information om Googles väg framåt.

Produktnyheter

Simon Davidsson och Michael Wahlgren på Google Marketing Live 2019

Det bjöds på en hel del olika produktnyheter, exempelvis Gallery Ads och Discovery Ads. Min känsla är att Google de senaste åren ökat tempot när det gäller att utveckla sina annonsprodukter, det kommer mycket nytt hela tiden. Läs mer om produktnyheterna från konferensen här.

 

Google utmanar Amazon

En nyhet som det går att läsa om på länken ovan är att Google kommer erbjuda e-handlare att ta hand som hela säljprocessen. Ser du en produkt på Google Shopping som du gillar kommer du kunna köpa den direkt där. Google tar hand om allt praktiska kring köpet.

Denna funktion finns redan i Frankrike, och kommer lanseras i USA under året. Det är oklart om/när det kommer till Sverige. Detta är givetvis ett sätt för Google att utmana Amazon när det gäller e-handel. Om Google lyckas med detta återstår att se, frågar du mig så är jag tveksam.

Machine learning & automatisering

Machine learning och automatisering är två saker som nämndes i var och varannan mening. Detta är egentligen inget nytt då Google har predikat kring machine learning och automatisering i ett antal år nu.

Skillnaden denna gång är att jag upplever att Google gått från att prata om detta på ett teoretiskt plan till att faktiskt ha lyckats göra det på riktigt. Ett bra exempel på detta (som Google själva nämner hela tiden) är Smart Bidding.

Privacy, privacy, privacy

Om machine learning och automatisering nämndes ofta, går det ändå inte att jämföra med ”privacy”. För mig var Googles nyvunna fokus på integritet den tydligaste röda tråden under dagarna i San Francisco. Den senaste tidens skandaler kring integritet har påverkat både Google och användarna. Ett konkret exempel på detta är att antalet googlingar på ”my activity” (sidan där Google visar vilken data de har om dig, samt där du kan hantera dina integritetsinställningar) har ökat med 1 000 %.

När Google pratade annonsörernas önskelista så hade de nyheter inom alla områden utom ett, spårning och mätning. Här var de transparenta och sa att vi skulle bli besvikna. Anledning att Google har det kämpigt på detta område är just integritetsfrågan. Det är svårt att få fram nya bättre lösningar för spårning och mätning och samtidigt hålla en hög nivå av integritet.

Google Attribution är något vi väntat i flera år på att det ska släppas. Det är nog ingen vild gissning att en anledning till denna försening stavas privacy.

Tack för i år Google! Jag hoppas vi ses nästa år igen!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner