Sökmotorkonsult.se

Google Marketing Live 2019

1000 my activity

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck.

Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och partners för att under två dagar dela insikter samt få information om Googles väg framåt.

Produktnyheter

Simon Davidsson och Michael Wahlgren på Google Marketing Live 2019

Det bjöds på en hel del olika produktnyheter, exempelvis Gallery Ads och Discovery Ads. Min känsla är att Google de senaste åren ökat tempot när det gäller att utveckla sina annonsprodukter, det kommer mycket nytt hela tiden. Läs mer om produktnyheterna från konferensen här.

 

Google utmanar Amazon

En nyhet som det går att läsa om på länken ovan är att Google kommer erbjuda e-handlare att ta hand som hela säljprocessen. Ser du en produkt på Google Shopping som du gillar kommer du kunna köpa den direkt där. Google tar hand om allt praktiska kring köpet.

Denna funktion finns redan i Frankrike, och kommer lanseras i USA under året. Det är oklart om/när det kommer till Sverige. Detta är givetvis ett sätt för Google att utmana Amazon när det gäller e-handel. Om Google lyckas med detta återstår att se, frågar du mig så är jag tveksam.

Machine learning & automatisering

Machine learning och automatisering är två saker som nämndes i var och varannan mening. Detta är egentligen inget nytt då Google har predikat kring machine learning och automatisering i ett antal år nu.

Skillnaden denna gång är att jag upplever att Google gått från att prata om detta på ett teoretiskt plan till att faktiskt ha lyckats göra det på riktigt. Ett bra exempel på detta (som Google själva nämner hela tiden) är Smart Bidding.

Privacy, privacy, privacy

Om machine learning och automatisering nämndes ofta, går det ändå inte att jämföra med ”privacy”. För mig var Googles nyvunna fokus på integritet den tydligaste röda tråden under dagarna i San Francisco. Den senaste tidens skandaler kring integritet har påverkat både Google och användarna. Ett konkret exempel på detta är att antalet googlingar på ”my activity” (sidan där Google visar vilken data de har om dig, samt där du kan hantera dina integritetsinställningar) har ökat med 1 000 %.

När Google pratade annonsörernas önskelista så hade de nyheter inom alla områden utom ett, spårning och mätning. Här var de transparenta och sa att vi skulle bli besvikna. Anledning att Google har det kämpigt på detta område är just integritetsfrågan. Det är svårt att få fram nya bättre lösningar för spårning och mätning och samtidigt hålla en hög nivå av integritet.

Google Attribution är något vi väntat i flera år på att det ska släppas. Det är nog ingen vild gissning att en anledning till denna försening stavas privacy.

Tack för i år Google! Jag hoppas vi ses nästa år igen!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Google Experience-rapport i Google Search Console

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Googles nya Page Experience-rapport i Google Search Console. Innebär det att vi ska korka upp champagnen inför stundande Page Experience Update?

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?