Google Marketing Live 2019

1000 my activity

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck.

Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och partners för att under två dagar dela insikter samt få information om Googles väg framåt.

Produktnyheter

Simon Davidsson och Michael Wahlgren på Google Marketing Live 2019

Det bjöds på en hel del olika produktnyheter, exempelvis Gallery Ads och Discovery Ads. Min känsla är att Google de senaste åren ökat tempot när det gäller att utveckla sina annonsprodukter, det kommer mycket nytt hela tiden. Läs mer om produktnyheterna från konferensen här.

 

Google utmanar Amazon

En nyhet som det går att läsa om på länken ovan är att Google kommer erbjuda e-handlare att ta hand som hela säljprocessen. Ser du en produkt på Google Shopping som du gillar kommer du kunna köpa den direkt där. Google tar hand om allt praktiska kring köpet.

Denna funktion finns redan i Frankrike, och kommer lanseras i USA under året. Det är oklart om/när det kommer till Sverige. Detta är givetvis ett sätt för Google att utmana Amazon när det gäller e-handel. Om Google lyckas med detta återstår att se, frågar du mig så är jag tveksam.

Machine learning & automatisering

Machine learning och automatisering är två saker som nämndes i var och varannan mening. Detta är egentligen inget nytt då Google har predikat kring machine learning och automatisering i ett antal år nu.

Skillnaden denna gång är att jag upplever att Google gått från att prata om detta på ett teoretiskt plan till att faktiskt ha lyckats göra det på riktigt. Ett bra exempel på detta (som Google själva nämner hela tiden) är Smart Bidding.

Privacy, privacy, privacy

Om machine learning och automatisering nämndes ofta, går det ändå inte att jämföra med ”privacy”. För mig var Googles nyvunna fokus på integritet den tydligaste röda tråden under dagarna i San Francisco. Den senaste tidens skandaler kring integritet har påverkat både Google och användarna. Ett konkret exempel på detta är att antalet googlingar på ”my activity” (sidan där Google visar vilken data de har om dig, samt där du kan hantera dina integritetsinställningar) har ökat med 1 000 %.

När Google pratade annonsörernas önskelista så hade de nyheter inom alla områden utom ett, spårning och mätning. Här var de transparenta och sa att vi skulle bli besvikna. Anledning att Google har det kämpigt på detta område är just integritetsfrågan. Det är svårt att få fram nya bättre lösningar för spårning och mätning och samtidigt hålla en hög nivå av integritet.

Google Attribution är något vi väntat i flera år på att det ska släppas. Det är nog ingen vild gissning att en anledning till denna försening stavas privacy.

Tack för i år Google! Jag hoppas vi ses nästa år igen!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.