Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Marketing Live 2019

Från Google Marketing Live 2019

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck.

Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och partners för att under två dagar dela insikter samt få information om Googles väg framåt.

Simon Davidsson och Michael Wahlgren på Google Marketing Live 2019

Produktnyheter

Det bjöds på en hel del olika produktnyheter, exempelvis Gallery Ads och Discovery Ads. Min känsla är att Google de senaste åren ökat tempot när det gäller att utveckla sina annonsprodukter, det kommer mycket nytt hela tiden. Läs mer om produktnyheterna från konferensen här.

Google utmanar Amazon

En nyhet som det går att läsa om på länken ovan är att Google kommer erbjuda e-handlare att ta hand som hela säljprocessen. Ser du en produkt på Google Shopping som du gillar kommer du kunna köpa den direkt där. Google tar hand om allt praktiska kring köpet.

Denna funktion finns redan i Frankrike, och kommer lanseras i USA under året. Det är oklart om/när det kommer till Sverige. Detta är givetvis ett sätt för Google att utmana Amazon när det gäller e-handel. Om Google lyckas med detta återstår att se, frågar du mig så är jag tveksam.

Machine learning & automatisering

Machine learning och automatisering är två saker som nämndes i var och varannan mening. Detta är egentligen inget nytt då Google har predikat kring machine learning och automatisering i ett antal år nu.

Skillnaden denna gång är att jag upplever att Google gått från att prata om detta på ett teoretiskt plan till att faktiskt ha lyckats göra det på riktigt. Ett bra exempel på detta (som Google själva nämner hela tiden) är Smart Bidding.

Privacy, privacy, privacy

Om machine learning och automatisering nämndes ofta, går det ändå inte att jämföra med ”privacy”. För mig var Googles nyvunna fokus på integritet den tydligaste röda tråden under dagarna i San Francisco. Den senaste tidens skandaler kring integritet har påverkat både Google och användarna. Ett konkret exempel på detta är att antalet googlingar på ”my activity” (sidan där Google visar vilken data de har om dig, samt där du kan hantera dina integritetsinställningar) har ökat med 1 000 %.

När Google pratade annonsörernas önskelista så hade de nyheter inom alla områden utom ett, spårning och mätning. Här var de transparenta och sa att vi skulle bli besvikna. Anledning att Google har det kämpigt på detta område är just integritetsfrågan. Det är svårt att få fram nya bättre lösningar för spårning och mätning och samtidigt hålla en hög nivå av integritet.

Google Attribution är något vi väntat i flera år på att det ska släppas. Det är nog ingen vild gissning att en anledning till denna försening stavas privacy.

Tack för i år Google! Jag hoppas vi ses nästa år igen!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

YouTube SEO – 12 tips för att ranka högt på YouTube

Dominerar video i SERPen på dina viktigaste sökord? Då behöver du anpassa ditt innehåll för att bli en av de som rankar. I denna artikel går vi igenom YouTube SEO, och hur man rankar videos på Google.

Googlebot med javascript-kod i bakgrunden

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot har fått sig en välbehövlig uppdatering och kan nu rendera ut sidor på samma sätt som den senaste versionen av Google Chrome. Läs mer om vad detta betyder.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner