Sökmotorkonsult.se

Google Merchant Center gör dina produkter sökbara

Google Merchant Center

I och med lanseringen av annonsformatet Product Listing Ads i Sverige är det många annonsörer som vill synas i sökresultaten med produktannonser. För att åstadkomma detta är det viktigt att känna till Googles verktyg som man skickar sin produktinformation/produktfeed till, Google Merchant Center.

E-handlare har vanligtvis flera produktfeeds/produktflöden i olika format för att skicka sin produktinformation såsom pris, lagerstatus, färg, storlek och en länk till en bild på produkten exempelvis. Google Merchant Center är ett verktyg dit du skickar en produktfeed/ett produktflöde strukturerad enligt Googles specifikationer.

När Google Merchant Center kan läsa av din feeds attribut och information om produkterna har du möjlighet att annonsera i Googles produktannons-resultat. För att göra det behöver du ett Google Adwords-konto med Product Listing Ads-kampanjer som hämtar in din produktinformation från Google Merchant Center.

Möjligheter för e-handlare

Att lägga upp sina produkter i Google Merchant Center innebär inte bara att man kan synas med produktannonser i sökresultaten, man kan även synas i Googles shoppingportal Google Shopping som ännu inte finns på svenska.

Det finns en stor affärsmöjlighet i att vara tidig med att ladda upp sin produktfeed på Google Merchant Center då det fortfarande är tidigt i utvecklingen och många e-handlare har inte hunnit generera en feed till Google Merchant Center.

Julhandeln är en viktig säsong för många e-handlare och att ha ett försprång med produktannonser i Adwords kan öka en annonsörs marknadsandelar om många konkurrenter inte hunnit dit.

Kom igång med Google Merchant Center

För att skapa ett konto loggar du in på Google Merchant Center för att sedan länka det till ditt Adwords-konto. Sedan behöver du konstruera en produktfeed enligt Googles specifikationer som du finner här.

Vill du ha hjälp med att komma igång med produktannonser, Google Merchant Center och Google Shopping så kontakta gärna oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2013-12-09

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.