Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Merchant Center gör dina produkter sökbara

Google Merchant Center

I och med lanseringen av annonsformatet Product Listing Ads i Sverige är det många annonsörer som vill synas i sökresultaten med produktannonser. För att åstadkomma detta är det viktigt att känna till Googles verktyg som man skickar sin produktinformation/produktfeed till, Google Merchant Center.

E-handlare har vanligtvis flera produktfeeds/produktflöden i olika format för att skicka sin produktinformation såsom pris, lagerstatus, färg, storlek och en länk till en bild på produkten exempelvis. Google Merchant Center är ett verktyg dit du skickar en produktfeed/ett produktflöde strukturerad enligt Googles specifikationer.

När Google Merchant Center kan läsa av din feeds attribut och information om produkterna har du möjlighet att annonsera i Googles produktannons-resultat. För att göra det behöver du ett Google Adwords-konto med Product Listing Ads-kampanjer som hämtar in din produktinformation från Google Merchant Center.

Möjligheter för e-handlare

Att lägga upp sina produkter i Google Merchant Center innebär inte bara att man kan synas med produktannonser i sökresultaten, man kan även synas i Googles shoppingportal Google Shopping som ännu inte finns på svenska.

Det finns en stor affärsmöjlighet i att vara tidig med att ladda upp sin produktfeed på Google Merchant Center då det fortfarande är tidigt i utvecklingen och många e-handlare har inte hunnit generera en feed till Google Merchant Center.

Julhandeln är en viktig säsong för många e-handlare och att ha ett försprång med produktannonser i Adwords kan öka en annonsörs marknadsandelar om många konkurrenter inte hunnit dit.

Kom igång med Google Merchant Center

För att skapa ett konto loggar du in på Google Merchant Center för att sedan länka det till ditt Adwords-konto. Sedan behöver du konstruera en produktfeed enligt Googles specifikationer som du finner här.

Vill du ha hjälp med att komma igång med produktannonser, Google Merchant Center och Google Shopping så kontakta gärna oss på Pineberry.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utrullningen av Speed Update

Utrullningen av Google Speed Update görs idag 9 juli som ämnar att göra laddningstider till en viktigare faktor i algoritmen.

Google Ads ersätter AdWords - 460

AdWords blir Google Ads

AdWords blir Google Ads. Efter nästan 18 år har Google bestämt sig för att byta namn på sin populära annonsplattform. Vad tycker du om AdWords nya namn?

Laleh

Hur stort är röstsök i Sverige 2020?

Röstsök är en het potatis i SEO-världen. Kanske lite konstigt med tanke hur få som använder rösten till att googla med i Sverige. Vad tror du om utvecklingen för röstsök?

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 40 av Sökpodden

#40 Amazon SEO

Nytt avsnitt av Sökpodden ute! Denna gång är våra ämnen Amazon SEO, schemaläggning på Google AdWords samt automatiska regler på Facebook. Lyssna gärna på #40 av Sökpodden.

Google-kommandon / Sökkommandon

Topp 6 Google-kommandon

Google-kommandon kan hjälpa till i ditt SEO-arbete. I denna artikel listar vi våra sex favoriter bland alla de olika sökkommandon som står till buds. Vilken är din egen favorit?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner