Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Merchant Center gör dina produkter sökbara

Google Merchant Center

I och med lanseringen av annonsformatet Product Listing Ads i Sverige är det många annonsörer som vill synas i sökresultaten med produktannonser. För att åstadkomma detta är det viktigt att känna till Googles verktyg som man skickar sin produktinformation/produktfeed till, Google Merchant Center.

E-handlare har vanligtvis flera produktfeeds/produktflöden i olika format för att skicka sin produktinformation såsom pris, lagerstatus, färg, storlek och en länk till en bild på produkten exempelvis. Google Merchant Center är ett verktyg dit du skickar en produktfeed/ett produktflöde strukturerad enligt Googles specifikationer.

När Google Merchant Center kan läsa av din feeds attribut och information om produkterna har du möjlighet att annonsera i Googles produktannons-resultat. För att göra det behöver du ett Google Adwords-konto med Product Listing Ads-kampanjer som hämtar in din produktinformation från Google Merchant Center.

Möjligheter för e-handlare

Att lägga upp sina produkter i Google Merchant Center innebär inte bara att man kan synas med produktannonser i sökresultaten, man kan även synas i Googles shoppingportal Google Shopping som ännu inte finns på svenska.

Det finns en stor affärsmöjlighet i att vara tidig med att ladda upp sin produktfeed på Google Merchant Center då det fortfarande är tidigt i utvecklingen och många e-handlare har inte hunnit generera en feed till Google Merchant Center.

Julhandeln är en viktig säsong för många e-handlare och att ha ett försprång med produktannonser i Adwords kan öka en annonsörs marknadsandelar om många konkurrenter inte hunnit dit.

Kom igång med Google Merchant Center

För att skapa ett konto loggar du in på Google Merchant Center för att sedan länka det till ditt Adwords-konto. Sedan behöver du konstruera en produktfeed enligt Googles specifikationer som du finner här.

Vill du ha hjälp med att komma igång med produktannonser, Google Merchant Center och Google Shopping så kontakta gärna oss på Pineberry.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner