Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Merchant Center gör dina produkter sökbara

Google Merchant Center

I och med lanseringen av annonsformatet Product Listing Ads i Sverige är det många annonsörer som vill synas i sökresultaten med produktannonser. För att åstadkomma detta är det viktigt att känna till Googles verktyg som man skickar sin produktinformation/produktfeed till, Google Merchant Center.

E-handlare har vanligtvis flera produktfeeds/produktflöden i olika format för att skicka sin produktinformation såsom pris, lagerstatus, färg, storlek och en länk till en bild på produkten exempelvis. Google Merchant Center är ett verktyg dit du skickar en produktfeed/ett produktflöde strukturerad enligt Googles specifikationer.

När Google Merchant Center kan läsa av din feeds attribut och information om produkterna har du möjlighet att annonsera i Googles produktannons-resultat. För att göra det behöver du ett Google Adwords-konto med Product Listing Ads-kampanjer som hämtar in din produktinformation från Google Merchant Center.

Möjligheter för e-handlare

Att lägga upp sina produkter i Google Merchant Center innebär inte bara att man kan synas med produktannonser i sökresultaten, man kan även synas i Googles shoppingportal Google Shopping som ännu inte finns på svenska.

Det finns en stor affärsmöjlighet i att vara tidig med att ladda upp sin produktfeed på Google Merchant Center då det fortfarande är tidigt i utvecklingen och många e-handlare har inte hunnit generera en feed till Google Merchant Center.

Julhandeln är en viktig säsong för många e-handlare och att ha ett försprång med produktannonser i Adwords kan öka en annonsörs marknadsandelar om många konkurrenter inte hunnit dit.

Kom igång med Google Merchant Center

För att skapa ett konto loggar du in på Google Merchant Center för att sedan länka det till ditt Adwords-konto. Sedan behöver du konstruera en produktfeed enligt Googles specifikationer som du finner här.

Vill du ha hjälp med att komma igång med produktannonser, Google Merchant Center och Google Shopping så kontakta gärna oss på Pineberry.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner