Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Merchant Center gör dina produkter sökbara

Google Merchant Center

I och med lanseringen av annonsformatet Product Listing Ads i Sverige är det många annonsörer som vill synas i sökresultaten med produktannonser. För att åstadkomma detta är det viktigt att känna till Googles verktyg som man skickar sin produktinformation/produktfeed till, Google Merchant Center.

E-handlare har vanligtvis flera produktfeeds/produktflöden i olika format för att skicka sin produktinformation såsom pris, lagerstatus, färg, storlek och en länk till en bild på produkten exempelvis. Google Merchant Center är ett verktyg dit du skickar en produktfeed/ett produktflöde strukturerad enligt Googles specifikationer.

När Google Merchant Center kan läsa av din feeds attribut och information om produkterna har du möjlighet att annonsera i Googles produktannons-resultat. För att göra det behöver du ett Google Adwords-konto med Product Listing Ads-kampanjer som hämtar in din produktinformation från Google Merchant Center.

Möjligheter för e-handlare

Att lägga upp sina produkter i Google Merchant Center innebär inte bara att man kan synas med produktannonser i sökresultaten, man kan även synas i Googles shoppingportal Google Shopping som ännu inte finns på svenska.

Det finns en stor affärsmöjlighet i att vara tidig med att ladda upp sin produktfeed på Google Merchant Center då det fortfarande är tidigt i utvecklingen och många e-handlare har inte hunnit generera en feed till Google Merchant Center.

Julhandeln är en viktig säsong för många e-handlare och att ha ett försprång med produktannonser i Adwords kan öka en annonsörs marknadsandelar om många konkurrenter inte hunnit dit.

Kom igång med Google Merchant Center

För att skapa ett konto loggar du in på Google Merchant Center för att sedan länka det till ditt Adwords-konto. Sedan behöver du konstruera en produktfeed enligt Googles specifikationer som du finner här.

Vill du ha hjälp med att komma igång med produktannonser, Google Merchant Center och Google Shopping så kontakta gärna oss på Pineberry.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner