Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Skapa stjärnglans med Google Seller Ratings

google seller ratings

Google Seller Ratings är ett automatiskt annonstillägg som syns i dina annonser på Google. När det kommit in tillräckligt med omdömen så börjar annonstillägget visas automatiskt. Omdömena indikeras med stjärnor på en femgradig skala och baseras från källor som Google anser vara trovärdiga. Det är ett smart sätt att förbättra klickfrekvensen för dina annonser och visa för potentiella kunder att du är en pålitlig aktör.

Vad är Google Seller Ratings?

Google seller ratings
Google Seller Ratings är ett automatiskt annonstillägg till dina AdWords-annonser. Det visas med hjälp av stjärnor på en femgradig skala. Det som krävs för att annonserna ska visas är ett genomsnittsbetyg på lägst 3,5. Har annonsören ett betyg som är under 3,5 visas inte annonstillägget. Det är också ett krav på minst 150 stycken omdömen från de senaste 12 månaderna för att annonstillägget ska visas. Omdömena måste registreras i någon av Googles godkända partners.

Du kan exempelvis använda dig av Google Customer Reviews som finns tillgängligt i Google Merchant Center men det finns många alternativ. Se vilka du kan välja mellan här. Det som är värt att tänka på är att Google Seller Ratings visar ett betyg på annonsören i sin helhet och reflekterar inte en enskild produkt eller tjänst. Sen ska du tänka på att detta annonstillägg är precis som alla andra. Det vill säga att det visas när Google anser att det är relevant till sökningen.

Fördelar med Google Seller Ratings?

De stora fördelarna med Google Seller Ratings är att din annons får en ökad klickfrekvens. Enligt Google ökar klickfrekvensen med ca 17 % i genomsnitt vilket vi kan se varierar mycket på konkurrens och bransch. Google Seller Ratings är en kostnadsfritt annonstillägg och du debiteras inget extra för att ha tjänsten. Med en ökad klickfrekvens så är det mer sannolikt att dina klick blir billigare tack vare en förbättrad Quality Score.

Tidigare krävdes det endast 30 stycken omdömen för att Google Seller Ratings skulle visas, vilket ändrats till nuvarande 150 stycken. Förändringen gör det svårare för mindre företag med en mindre kundbas att nå upp till kraven. Fördelarna med förändringen är att omdömena blir mer statistiskt korrekta. Det gör att kunderna kan se Google Seller Ratings som en mer pålitlig källa.

Som annonsör blir det därmed viktigare att aktivt be om omdömen. Detta för att dina Google Seller Ratings ska synas men även för att få betyg och recensioner om hur det går för ditt företag. Med en tydlig feedback får du en klar bild av vad dina kunder tycker om dig och vad som behöver förbättras. Det blir även ett extra incitament att ta hand om sina kunder på ett bra sätt för att se till att få ett bra betyg. Det är ingen konkurrensfördel med många omdömen som ger negativ feedback.

Hur skaffar jag Google Seller Ratings?

Annonstillägget är idag tillgängligt i Sverige för både sökannonser och Google Shopping. I skrivande stund så finns det flertalet källor för att få Google Seller Ratings att synas i söknätverket. Vill du att det ska fungera med Google Shopping så måste omdömen registreras via Google Customer Reviews som du sätter upp i ditt Merchant Center.

  1. För att starta med Google Seller Ratings via Google Customer Reviews så börjar du med att logga in i ditt Merchant Center-konto.
  2. När du är inloggad väljer du menyn uppe till höger markerat med tre prickar och klickar sedan på Merchant Center Program.
  3. Därefter väljer du Customer Reviews och följer stegen.
  4. Som sista steg kommer du få en kod som du lägger in på din sida som innehåller ditt Merchant Center ID.
  5. När det är implementerat på din sida är det klart!

Har du några frågor om Google Seller Ratings eller om er AdWords-annonsering får ni gärna höra av er till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner