Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skapa stjärnglans med Google Seller Ratings

google seller ratings

Google Seller Ratings är ett automatiskt annonstillägg som syns i dina annonser på Google. När det kommit in tillräckligt med omdömen så börjar annonstillägget visas automatiskt. Omdömena indikeras med stjärnor på en femgradig skala och baseras från källor som Google anser vara trovärdiga. Det är ett smart sätt att förbättra klickfrekvensen för dina annonser och visa för potentiella kunder att du är en pålitlig aktör.

Vad är Google Seller Ratings?

Google seller ratings
Google Seller Ratings är ett automatiskt annonstillägg till dina AdWords-annonser. Det visas med hjälp av stjärnor på en femgradig skala. Det som krävs för att annonserna ska visas är ett genomsnittsbetyg på lägst 3,5. Har annonsören ett betyg som är under 3,5 visas inte annonstillägget. Det är också ett krav på minst 150 stycken omdömen från de senaste 12 månaderna för att annonstillägget ska visas. Omdömena måste registreras i någon av Googles godkända partners.

Du kan exempelvis använda dig av Google Customer Reviews som finns tillgängligt i Google Merchant Center men det finns många alternativ. Se vilka du kan välja mellan här. Det som är värt att tänka på är att Google Seller Ratings visar ett betyg på annonsören i sin helhet och reflekterar inte en enskild produkt eller tjänst. Sen ska du tänka på att detta annonstillägg är precis som alla andra. Det vill säga att det visas när Google anser att det är relevant till sökningen.

Fördelar med Google Seller Ratings?

De stora fördelarna med Google Seller Ratings är att din annons får en ökad klickfrekvens. Enligt Google ökar klickfrekvensen med ca 17 % i genomsnitt vilket vi kan se varierar mycket på konkurrens och bransch. Google Seller Ratings är en kostnadsfritt annonstillägg och du debiteras inget extra för att ha tjänsten. Med en ökad klickfrekvens så är det mer sannolikt att dina klick blir billigare tack vare en förbättrad Quality Score.

Tidigare krävdes det endast 30 stycken omdömen för att Google Seller Ratings skulle visas, vilket ändrats till nuvarande 150 stycken. Förändringen gör det svårare för mindre företag med en mindre kundbas att nå upp till kraven. Fördelarna med förändringen är att omdömena blir mer statistiskt korrekta. Det gör att kunderna kan se Google Seller Ratings som en mer pålitlig källa.

Som annonsör blir det därmed viktigare att aktivt be om omdömen. Detta för att dina Google Seller Ratings ska synas men även för att få betyg och recensioner om hur det går för ditt företag. Med en tydlig feedback får du en klar bild av vad dina kunder tycker om dig och vad som behöver förbättras. Det blir även ett extra incitament att ta hand om sina kunder på ett bra sätt för att se till att få ett bra betyg. Det är ingen konkurrensfördel med många omdömen som ger negativ feedback.

Hur skaffar jag Google Seller Ratings?

Annonstillägget är idag tillgängligt i Sverige för både sökannonser och Google Shopping. I skrivande stund så finns det flertalet källor för att få Google Seller Ratings att synas i söknätverket. Vill du att det ska fungera med Google Shopping så måste omdömen registreras via Google Customer Reviews som du sätter upp i ditt Merchant Center.

  1. För att starta med Google Seller Ratings via Google Customer Reviews så börjar du med att logga in i ditt Merchant Center-konto.
  2. När du är inloggad väljer du menyn uppe till höger markerat med tre prickar och klickar sedan på Merchant Center Program.
  3. Därefter väljer du Customer Reviews och följer stegen.
  4. Som sista steg kommer du få en kod som du lägger in på din sida som innehåller ditt Merchant Center ID.
  5. När det är implementerat på din sida är det klart!

Har du några frågor om Google Seller Ratings eller om er AdWords-annonsering får ni gärna höra av er till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner