Sökmotorkonsult.se

Google Shopping finns nu i Sverige

Google Shopping Sverige

Annonsformatet Google Shopping som består av Google Adwords Product Listing Ads/produktannonser på kommersiella sökningar finns nu i Sverige. Det här innebär att det sponsrade sökresultatet kommer se något annorlunda på vissa sökningar med bilder på produkter och prisuppgifter från olika annonsörer.

Det är intressant att följa vad det får för konsekvenser i Sverige då konsumenter får en prisjämförelse direkt i sökresultaten när produktannonserna visas. Formatet har funnits i beta-version en tid då ett fåtal svenska annonsörer har visat produktannonser på vissa sökningar.

Google Shopping och Product Listing Ads skulle kunna påverka prisjämförelsesajter och även påverka vilka kampanjtyper som är mest lönsamma för annonsörer.

Om man som e-handlare vill börja med Google Shopping och produktannonser behöver man koppla sin produktfeed till Google Merchant Center och skapa Product Listing Ads-kampanjer i Google Adwords. Produktfeeden kan även behöva justeras för att fungera smidigt i Google Merchant Center.

Produktannonser i sökresultaten har funnits längst i USA och för många e-handlare har det varit en lönsam affär men trafikvolymerna i Sverige som exponeras i Sverige är ännu små i jämförelse.

Ett exempel på hur en sökning med produktannonser kan se ut finns nedan:

Google Sverige PLA

Google Shopping som kampanjtyp

Då Product Listing Ads-kampanjerna kritiserats för att vara för komplexa har Google lanserat en ny kampanjtyp i beta i USA vid namn Shopping Campaigns. En stor skillnad är att man kan se produktfeedsdata direkt i Adwords istället för endast i Google Merchant Center.

Även rapporteringen av produktannonser sägs vara mycket bättre i Shopping Campaigns men vi får troligen vänta en tid tills den kampanjtypen lanseras i Sverige, precis som Google Shopping lanserats i Sverige först nu efter att ha varit live i flertalet länder. Det återstår att se hur stort konceptet med produktannonser blir i Skandinavien.

Har du använt dig av produktannonser i Adwords ännu? Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Shopping så kontakta gärna oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2013-11-11

6 kommentarer

  1. Drog in alla våra produkter i Merchant Center direkt när Shopping lanserades förra veckan men står tyvärr fortfarande ”Awaiting Review” på samtliga produkter ännu. Kliar lite i fingrarna för ska bli väldigt spännande att se hur det fungerar, så tummen ur nu Google! :)

    Kommentar av Lukas Brisman

  2. Spännande Lukas, om du inte redan gjort det skulle jag rekommendera att du ringer Google Adwords support på 0200-125 776 och ser om de kan påskynda godkännandet av produktannonserna. Lycka till!

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

  3. Gäller detta enbart regelrätta webbshoppar eller finns det exempel på att resebyråer och liknande också får in sina produkter i google shopping?
    /Mvh Erik

    Kommentar av Erik Svedin

  4. Hej Erik!

    I dagsläget går det endast att sälja fysiska produkter via product listing ads. Men det är inte helt orimligt att även resebyråer och hotell kommer kunna annonsera på liknande vis i framtiden, då du redan idag kan söka efter flyg och hotell via Google Flights och Google Hotels.

    Kommentar av Lucas Kolping

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.