Sökmotorkonsult.se

Google Shopping finns nu i Sverige

Google Shopping Sverige

Annonsformatet Google Shopping som består av Google Adwords Product Listing Ads/produktannonser på kommersiella sökningar finns nu i Sverige. Det här innebär att det sponsrade sökresultatet kommer se något annorlunda på vissa sökningar med bilder på produkter och prisuppgifter från olika annonsörer.

Det är intressant att följa vad det får för konsekvenser i Sverige då konsumenter får en prisjämförelse direkt i sökresultaten när produktannonserna visas. Formatet har funnits i beta-version en tid då ett fåtal svenska annonsörer har visat produktannonser på vissa sökningar.

Google Shopping och Product Listing Ads skulle kunna påverka prisjämförelsesajter och även påverka vilka kampanjtyper som är mest lönsamma för annonsörer.

Om man som e-handlare vill börja med Google Shopping och produktannonser behöver man koppla sin produktfeed till Google Merchant Center och skapa Product Listing Ads-kampanjer i Google Adwords. Produktfeeden kan även behöva justeras för att fungera smidigt i Google Merchant Center.

Produktannonser i sökresultaten har funnits längst i USA och för många e-handlare har det varit en lönsam affär men trafikvolymerna i Sverige som exponeras i Sverige är ännu små i jämförelse.

Ett exempel på hur en sökning med produktannonser kan se ut finns nedan:

Google Sverige PLA

Google Shopping som kampanjtyp

Då Product Listing Ads-kampanjerna kritiserats för att vara för komplexa har Google lanserat en ny kampanjtyp i beta i USA vid namn Shopping Campaigns. En stor skillnad är att man kan se produktfeedsdata direkt i Adwords istället för endast i Google Merchant Center.

Även rapporteringen av produktannonser sägs vara mycket bättre i Shopping Campaigns men vi får troligen vänta en tid tills den kampanjtypen lanseras i Sverige, precis som Google Shopping lanserats i Sverige först nu efter att ha varit live i flertalet länder. Det återstår att se hur stort konceptet med produktannonser blir i Skandinavien.

Har du använt dig av produktannonser i Adwords ännu? Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Shopping så kontakta gärna oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2013-11-11

6 kommentarer

  1. Drog in alla våra produkter i Merchant Center direkt när Shopping lanserades förra veckan men står tyvärr fortfarande ”Awaiting Review” på samtliga produkter ännu. Kliar lite i fingrarna för ska bli väldigt spännande att se hur det fungerar, så tummen ur nu Google! :)

    Kommentar av Lukas Brisman

  2. Spännande Lukas, om du inte redan gjort det skulle jag rekommendera att du ringer Google Adwords support på 0200-125 776 och ser om de kan påskynda godkännandet av produktannonserna. Lycka till!

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

  3. Gäller detta enbart regelrätta webbshoppar eller finns det exempel på att resebyråer och liknande också får in sina produkter i google shopping?
    /Mvh Erik

    Kommentar av Erik Svedin

  4. Hej Erik!

    I dagsläget går det endast att sälja fysiska produkter via product listing ads. Men det är inte helt orimligt att även resebyråer och hotell kommer kunna annonsera på liknande vis i framtiden, då du redan idag kan söka efter flyg och hotell via Google Flights och Google Hotels.

    Kommentar av Lucas Kolping

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.