Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Shopping finns nu i Sverige

Google Shopping Sverige

Annonsformatet Google Shopping som består av Google Adwords Product Listing Ads/produktannonser på kommersiella sökningar finns nu i Sverige. Det här innebär att det sponsrade sökresultatet kommer se något annorlunda på vissa sökningar med bilder på produkter och prisuppgifter från olika annonsörer.

Det är intressant att följa vad det får för konsekvenser i Sverige då konsumenter får en prisjämförelse direkt i sökresultaten när produktannonserna visas. Formatet har funnits i beta-version en tid då ett fåtal svenska annonsörer har visat produktannonser på vissa sökningar.

Google Shopping och Product Listing Ads skulle kunna påverka prisjämförelsesajter och även påverka vilka kampanjtyper som är mest lönsamma för annonsörer.

Om man som e-handlare vill börja med Google Shopping och produktannonser behöver man koppla sin produktfeed till Google Merchant Center och skapa Product Listing Ads-kampanjer i Google Adwords. Produktfeeden kan även behöva justeras för att fungera smidigt i Google Merchant Center.

Produktannonser i sökresultaten har funnits längst i USA och för många e-handlare har det varit en lönsam affär men trafikvolymerna i Sverige som exponeras i Sverige är ännu små i jämförelse.

Ett exempel på hur en sökning med produktannonser kan se ut finns nedan:

Google Sverige PLA

Google Shopping som kampanjtyp

Då Product Listing Ads-kampanjerna kritiserats för att vara för komplexa har Google lanserat en ny kampanjtyp i beta i USA vid namn Shopping Campaigns. En stor skillnad är att man kan se produktfeedsdata direkt i Adwords istället för endast i Google Merchant Center.

Även rapporteringen av produktannonser sägs vara mycket bättre i Shopping Campaigns men vi får troligen vänta en tid tills den kampanjtypen lanseras i Sverige, precis som Google Shopping lanserats i Sverige först nu efter att ha varit live i flertalet länder. Det återstår att se hur stort konceptet med produktannonser blir i Skandinavien.

Har du använt dig av produktannonser i Adwords ännu? Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Shopping så kontakta gärna oss på Pineberry.

6 kommentarer

  1. Drog in alla våra produkter i Merchant Center direkt när Shopping lanserades förra veckan men står tyvärr fortfarande ”Awaiting Review” på samtliga produkter ännu. Kliar lite i fingrarna för ska bli väldigt spännande att se hur det fungerar, så tummen ur nu Google! :)

    Kommentar av

    Lukas Brisman

  2. Spännande Lukas, om du inte redan gjort det skulle jag rekommendera att du ringer Google Adwords support på 0200-125 776 och ser om de kan påskynda godkännandet av produktannonserna. Lycka till!

    Kommentar av

    Michael Berman-Grutzky

  3. Gäller detta enbart regelrätta webbshoppar eller finns det exempel på att resebyråer och liknande också får in sina produkter i google shopping?
    /Mvh Erik

    Kommentar av

    Erik Svedin

  4. Hej Erik!

    I dagsläget går det endast att sälja fysiska produkter via product listing ads. Men det är inte helt orimligt att även resebyråer och hotell kommer kunna annonsera på liknande vis i framtiden, då du redan idag kan söka efter flyg och hotell via Google Flights och Google Hotels.

    Kommentar av

    Lucas Kolping

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner