Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Shopping finns nu i Sverige

Google Shopping Sverige

Annonsformatet Google Shopping som består av Google Adwords Product Listing Ads/produktannonser på kommersiella sökningar finns nu i Sverige. Det här innebär att det sponsrade sökresultatet kommer se något annorlunda på vissa sökningar med bilder på produkter och prisuppgifter från olika annonsörer.

Det är intressant att följa vad det får för konsekvenser i Sverige då konsumenter får en prisjämförelse direkt i sökresultaten när produktannonserna visas. Formatet har funnits i beta-version en tid då ett fåtal svenska annonsörer har visat produktannonser på vissa sökningar.

Google Shopping och Product Listing Ads skulle kunna påverka prisjämförelsesajter och även påverka vilka kampanjtyper som är mest lönsamma för annonsörer.

Om man som e-handlare vill börja med Google Shopping och produktannonser behöver man koppla sin produktfeed till Google Merchant Center och skapa Product Listing Ads-kampanjer i Google Adwords. Produktfeeden kan även behöva justeras för att fungera smidigt i Google Merchant Center.

Produktannonser i sökresultaten har funnits längst i USA och för många e-handlare har det varit en lönsam affär men trafikvolymerna i Sverige som exponeras i Sverige är ännu små i jämförelse.

Ett exempel på hur en sökning med produktannonser kan se ut finns nedan:

Google Sverige PLA

Google Shopping som kampanjtyp

Då Product Listing Ads-kampanjerna kritiserats för att vara för komplexa har Google lanserat en ny kampanjtyp i beta i USA vid namn Shopping Campaigns. En stor skillnad är att man kan se produktfeedsdata direkt i Adwords istället för endast i Google Merchant Center.

Även rapporteringen av produktannonser sägs vara mycket bättre i Shopping Campaigns men vi får troligen vänta en tid tills den kampanjtypen lanseras i Sverige, precis som Google Shopping lanserats i Sverige först nu efter att ha varit live i flertalet länder. Det återstår att se hur stort konceptet med produktannonser blir i Skandinavien.

Har du använt dig av produktannonser i Adwords ännu? Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Shopping så kontakta gärna oss på Pineberry.

6 kommentarer

  1. Drog in alla våra produkter i Merchant Center direkt när Shopping lanserades förra veckan men står tyvärr fortfarande ”Awaiting Review” på samtliga produkter ännu. Kliar lite i fingrarna för ska bli väldigt spännande att se hur det fungerar, så tummen ur nu Google! :)

    Kommentar av Lukas Brisman

  2. Spännande Lukas, om du inte redan gjort det skulle jag rekommendera att du ringer Google Adwords support på 0200-125 776 och ser om de kan påskynda godkännandet av produktannonserna. Lycka till!

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

  3. Gäller detta enbart regelrätta webbshoppar eller finns det exempel på att resebyråer och liknande också får in sina produkter i google shopping?
    /Mvh Erik

    Kommentar av Erik Svedin

  4. Hej Erik!

    I dagsläget går det endast att sälja fysiska produkter via product listing ads. Men det är inte helt orimligt att även resebyråer och hotell kommer kunna annonsera på liknande vis i framtiden, då du redan idag kan söka efter flyg och hotell via Google Flights och Google Hotels.

    Kommentar av Lucas Kolping

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner