Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Shopping utökas med fler placeringar

Google Shopping utökas med fler nätverk

I dagarna kom Google ut med en nyhet kring förändringar för Google Shopping som börjar gälla från och med i sommar. Dina Shopping-kampanjer kan då synas på fler av Googles nätverk om du har Sökpartners aktiverat som inställning i dina kampanjinställningar idag.

Vad innebär förändringen?

Förändringen innebär nya möjligheter då dina Shopping-annonser tillåts att visas även på YouTube och Google Förslag om du har Sökpartners aktiverat. Men förändringen innebär också att man går ifrån Söknätverket till en bredare och mer intressebaserat målgrupp vilket kan ge helt andra ROI nivåer. Om man som annonsör vill förhindra att förändringen slår igenom på existerande kampanjer så kommer man vara tvungen att ”Opta ut”. För att ”Opta ut” behöver du gå in på kampanjinställningarna under Sökpartners och bocka ur nätverken Youtube och Google Förslag.

När träder förändringen i kraft?

Förändringen kommer per automatik att träda i kraft den 5 juli 2019. Däremot så kommer du som annonsör att efter den 17 juni 2019 kunna ”Opta ut” och därigenom förhindra att förändringen genomförs om du så önskar.

Varför genomförs förändringen och vad tycker vi om den?

Förändringen är ett steg i den riktning som Google tagit de senaste åren, som innebär att man vill bredda sina produkter och göra dem tillgängliga på samtliga av sina nätverk och placeringar. Ett väldigt tydligt exempel på det är lanseringen av Smart Shopping där Google erbjuder placeringar över fler nätverk.

Till skillnad från exempelvis Smart Shopping kampanjer så verkar Google särredovisa data separat under ”Displaynätverk”. Det gör att man som annonsör kommer kunna utvärdera varje nätverk separat i sina kampanjer vilket blir otroligt viktigt för att få en bra bild av sin annonsering.

OBS! Om man använder sig av en CSS partner så kan man påverkas på annat sätt av annonseringen enligt Google, där har vi tyvärr inte mer information i dagsläget.

Det ska bli spännande att följa upp på förändringen efter sommaren!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner