Sökmotorkonsult.se

Google Shopping utökas med fler placeringar

Google Shopping utökas med fler nätverk

I dagarna kom Google ut med en nyhet kring förändringar för Google Shopping som börjar gälla från och med i sommar. Dina Shopping-kampanjer kan då synas på fler av Googles nätverk om du har Sökpartners aktiverat som inställning i dina kampanjinställningar idag.

Vad innebär förändringen?

Förändringen innebär nya möjligheter då dina Shopping-annonser tillåts att visas även på YouTube och Google Förslag om du har Sökpartners aktiverat. Men förändringen innebär också att man går ifrån Söknätverket till en bredare och mer intressebaserat målgrupp vilket kan ge helt andra ROI nivåer. Om man som annonsör vill förhindra att förändringen slår igenom på existerande kampanjer så kommer man vara tvungen att ”Opta ut”. För att ”Opta ut” behöver du gå in på kampanjinställningarna under Sökpartners och bocka ur nätverken Youtube och Google Förslag.

När träder förändringen i kraft?

Förändringen kommer per automatik att träda i kraft den 5 juli 2019. Däremot så kommer du som annonsör att efter den 17 juni 2019 kunna ”Opta ut” och därigenom förhindra att förändringen genomförs om du så önskar.

Varför genomförs förändringen och vad tycker vi om den?

Förändringen är ett steg i den riktning som Google tagit de senaste åren, som innebär att man vill bredda sina produkter och göra dem tillgängliga på samtliga av sina nätverk och placeringar. Ett väldigt tydligt exempel på det är lanseringen av Smart Shopping där Google erbjuder placeringar över fler nätverk.

Till skillnad från exempelvis Smart Shopping kampanjer så verkar Google särredovisa data separat under ”Displaynätverk”. Det gör att man som annonsör kommer kunna utvärdera varje nätverk separat i sina kampanjer vilket blir otroligt viktigt för att få en bra bild av sin annonsering.

OBS! Om man använder sig av en CSS partner så kan man påverkas på annat sätt av annonseringen enligt Google, där har vi tyvärr inte mer information i dagsläget.

Det ska bli spännande att följa upp på förändringen efter sommaren!

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-02

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.