Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Shopping utökas med fler placeringar

Google Shopping utökas med fler nätverk

I dagarna kom Google ut med en nyhet kring förändringar för Google Shopping som börjar gälla från och med i sommar. Dina Shopping-kampanjer kan då synas på fler av Googles nätverk om du har Sökpartners aktiverat som inställning i dina kampanjinställningar idag.

Vad innebär förändringen?

Förändringen innebär nya möjligheter då dina Shopping-annonser tillåts att visas även på YouTube och Google Förslag om du har Sökpartners aktiverat. Men förändringen innebär också att man går ifrån Söknätverket till en bredare och mer intressebaserat målgrupp vilket kan ge helt andra ROI nivåer. Om man som annonsör vill förhindra att förändringen slår igenom på existerande kampanjer så kommer man vara tvungen att ”Opta ut”. För att ”Opta ut” behöver du gå in på kampanjinställningarna under Sökpartners och bocka ur nätverken Youtube och Google Förslag.

När träder förändringen i kraft?

Förändringen kommer per automatik att träda i kraft den 5 juli 2019. Däremot så kommer du som annonsör att efter den 17 juni 2019 kunna ”Opta ut” och därigenom förhindra att förändringen genomförs om du så önskar.

Varför genomförs förändringen och vad tycker vi om den?

Förändringen är ett steg i den riktning som Google tagit de senaste åren, som innebär att man vill bredda sina produkter och göra dem tillgängliga på samtliga av sina nätverk och placeringar. Ett väldigt tydligt exempel på det är lanseringen av Smart Shopping där Google erbjuder placeringar över fler nätverk.

Till skillnad från exempelvis Smart Shopping kampanjer så verkar Google särredovisa data separat under ”Displaynätverk”. Det gör att man som annonsör kommer kunna utvärdera varje nätverk separat i sina kampanjer vilket blir otroligt viktigt för att få en bra bild av sin annonsering.

OBS! Om man använder sig av en CSS partner så kan man påverkas på annat sätt av annonseringen enligt Google, där har vi tyvärr inte mer information i dagsläget.

Det ska bli spännande att följa upp på förändringen efter sommaren!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

404 sidor med länkar pekade till sig

Hitta 404-sidor med länkar pekade till sig

Tar du bort sidor på din webbsajt som har länkar pekade till sig behöver du göra en 301 redirect för att ta tillvara på länkkraften. Här beskriver vi hur du hittar 404-sidor med länkar pekade till sig.

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner