Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google Shopping utökas med fler placeringar

Google Shopping utökas med fler nätverk

I dagarna kom Google ut med en nyhet kring förändringar för Google Shopping som börjar gälla från och med i sommar. Dina Shopping-kampanjer kan då synas på fler av Googles nätverk om du har Sökpartners aktiverat som inställning i dina kampanjinställningar idag.

Vad innebär förändringen?

Förändringen innebär nya möjligheter då dina Shopping-annonser tillåts att visas även på YouTube och Google Förslag om du har Sökpartners aktiverat. Men förändringen innebär också att man går ifrån Söknätverket till en bredare och mer intressebaserat målgrupp vilket kan ge helt andra ROI nivåer. Om man som annonsör vill förhindra att förändringen slår igenom på existerande kampanjer så kommer man vara tvungen att ”Opta ut”. För att ”Opta ut” behöver du gå in på kampanjinställningarna under Sökpartners och bocka ur nätverken Youtube och Google Förslag.

När träder förändringen i kraft?

Förändringen kommer per automatik att träda i kraft den 5 juli 2019. Däremot så kommer du som annonsör att efter den 17 juni 2019 kunna ”Opta ut” och därigenom förhindra att förändringen genomförs om du så önskar.

Varför genomförs förändringen och vad tycker vi om den?

Förändringen är ett steg i den riktning som Google tagit de senaste åren, som innebär att man vill bredda sina produkter och göra dem tillgängliga på samtliga av sina nätverk och placeringar. Ett väldigt tydligt exempel på det är lanseringen av Smart Shopping där Google erbjuder placeringar över fler nätverk.

Till skillnad från exempelvis Smart Shopping kampanjer så verkar Google särredovisa data separat under ”Displaynätverk”. Det gör att man som annonsör kommer kunna utvärdera varje nätverk separat i sina kampanjer vilket blir otroligt viktigt för att få en bra bild av sin annonsering.

OBS! Om man använder sig av en CSS partner så kan man påverkas på annat sätt av annonseringen enligt Google, där har vi tyvärr inte mer information i dagsläget.

Det ska bli spännande att följa upp på förändringen efter sommaren!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner