Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google tar bort högerspalten med textannonser

google uppdatering

Med början i fredags, den 19:e februari, har Google börjat rulla ut en uppdatering för det sponsrade sökresultatets utseende på kommersiella sökningar. Konsekvensen blir att textannonserna i högerspalten försvinner när uppdateringen är klar och att Google istället kommer visa fyra annonser i topposition och tre efter det organiska resultatet.

Det här är en av de större visuella förändringarna i sökresultaten på lång tid som kan ha stora konsekvenser för många företags annonsering och sökmotormarknadsföring och i förlängningen lönsamheten.

Det här är än så länge en uppdatering som endast påverkar sökresultat på desktop vilket betyder att det är trafiken från datorer som kan påverkas. Textannonser i sökresultaten som hamnar under position tre och fyra kan uppleva en minskning i CTR jämfört med tidigare eftersom de nu befinner sig under det organiska resultatet.

Värt att nämna är att Google fortfarande kommer visa produktannonser (Google Shopping) med bilder och pris till höger i sökresultatet, det är alltså endast textannonser som försvinner.

Google Shopping kan därmed bli en ännu viktigare kanal framöver som får ännu större annonsyta. Den här uppdateringen ska enligt Google påverka kommersiella sökningar där avsikten att köpa är stark och annonsytan som finns att tillgå blir mindre.

Viktigaste förändringarna att hålla koll på

  • Det totala antalet textannonser på enligt Google kommersiella sökningar minskar från så många som elva till maximalt sju.
  • Inga textannonser kommer visas i högerspalten på kommersiella sökningar, men produktannonser kommer finnas kvar.
  • Google kommer visa fyra annonser i toppositionerna ovanför det organiska resultatet istället för tre.
  • Tre textannonser kommer visas under det organiska resultatet.
  • Uppdateringen rullas ut globalt.

Konsekvenser för SEM och SEO

Google testar regelbundet olika sökresultat mot varandra och har experimenterat med fyra annonser i topposition till och från sedan 2010. Många annonsörer ställer sig frågan om detta kommer att trissa upp klickpriserna och hur förändringen kommer att påverka SEO när det betalda sökresultatet är så stort och det organiska resultatet på kommersiella sökningar hamnar längre ner.

Det är inte självklart att organisk trafik kommer tappa till följd av den fjärde toppannonsen då det faktiskt samtidigt försvinner annonser i högerspalten. Procentuellt kan det organiska resultatet ta upp mer utrymme än tidigare.

Att vara etta på ett kommersiellt sökord organiskt idag innebär oftast att man hamnar på plats fem efter de fyra annonserna. Det finns dock sökresultat där vi utöver fyra annonser i toppen och Google Shopping-annonser till höger även får ett kartresultat och då blir det ännu mindre plats kvar för det organiska resultatet – speciellt om Google tar betalt för lokala kartresultat framöver.

googles sökresultat

Ett exempel på Googles nya sökresultat.

Det vi kan konstatera är att det finns många som spekulerar i att klickpriserna kommer stiga eftersom det finns mindre annonsutrymme och att tillgång och efterfrågan kommer att trissa upp priset generellt.

Att det finns en till topposition skulle i teorin kunna sänka klickpriserna i toppen, men det finns för lite data ännu för att generalisera. Annonsörer som använder sig av strategier baserade på positioner kommer troligen behöva göra justeringar i sina budnivåer.

Vad tycker du om Googles nya förändringar i sökresultatet?

5 kommentarer

  1. […] med allt från från att introducera Sitelinks till Google Shopping. Nu senast var det en fjärde toppannons som gjorde entré. Som vanligt skrevs det olika former av krigsrubriker vad denna […]

  2. […] i sökresultatet och specifikt går vi igenom den senaste förändringen med 4 toppannonser istället för 3. Vi analyserar vilken effekt denna förändring haft än så länge och […]

  3. […] gjordes om och vi fick en fjärde annons ovanför det organiska. Detta var en faktor som påverkade den organiska CTR negativt. En […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner