Sökmotorkonsult.se

Google tar bort högerspalten med textannonser

google uppdatering

Med början i fredags, den 19:e februari, har Google börjat rulla ut en uppdatering för det sponsrade sökresultatets utseende på kommersiella sökningar. Konsekvensen blir att textannonserna i högerspalten försvinner när uppdateringen är klar och att Google istället kommer visa fyra annonser i topposition och tre efter det organiska resultatet.

Det här är en av de större visuella förändringarna i sökresultaten på lång tid som kan ha stora konsekvenser för många företags annonsering och sökmotormarknadsföring och i förlängningen lönsamheten.

Det här är än så länge en uppdatering som endast påverkar sökresultat på desktop vilket betyder att det är trafiken från datorer som kan påverkas. Textannonser i sökresultaten som hamnar under position tre och fyra kan uppleva en minskning i CTR jämfört med tidigare eftersom de nu befinner sig under det organiska resultatet.

Värt att nämna är att Google fortfarande kommer visa produktannonser (Google Shopping) med bilder och pris till höger i sökresultatet, det är alltså endast textannonser som försvinner.

Google Shopping kan därmed bli en ännu viktigare kanal framöver som får ännu större annonsyta. Den här uppdateringen ska enligt Google påverka kommersiella sökningar där avsikten att köpa är stark och annonsytan som finns att tillgå blir mindre.

Viktigaste förändringarna att hålla koll på

  • Det totala antalet textannonser på enligt Google kommersiella sökningar minskar från så många som elva till maximalt sju.
  • Inga textannonser kommer visas i högerspalten på kommersiella sökningar, men produktannonser kommer finnas kvar.
  • Google kommer visa fyra annonser i toppositionerna ovanför det organiska resultatet istället för tre.
  • Tre textannonser kommer visas under det organiska resultatet.
  • Uppdateringen rullas ut globalt.

Konsekvenser för SEM och SEO

Google testar regelbundet olika sökresultat mot varandra och har experimenterat med fyra annonser i topposition till och från sedan 2010. Många annonsörer ställer sig frågan om detta kommer att trissa upp klickpriserna och hur förändringen kommer att påverka SEO när det betalda sökresultatet är så stort och det organiska resultatet på kommersiella sökningar hamnar längre ner.

Det är inte självklart att organisk trafik kommer tappa till följd av den fjärde toppannonsen då det faktiskt samtidigt försvinner annonser i högerspalten. Procentuellt kan det organiska resultatet ta upp mer utrymme än tidigare.

Att vara etta på ett kommersiellt sökord organiskt idag innebär oftast att man hamnar på plats fem efter de fyra annonserna. Det finns dock sökresultat där vi utöver fyra annonser i toppen och Google Shopping-annonser till höger även får ett kartresultat och då blir det ännu mindre plats kvar för det organiska resultatet – speciellt om Google tar betalt för lokala kartresultat framöver.

googles sökresultat

Ett exempel på Googles nya sökresultat.

Det vi kan konstatera är att det finns många som spekulerar i att klickpriserna kommer stiga eftersom det finns mindre annonsutrymme och att tillgång och efterfrågan kommer att trissa upp priset generellt.

Att det finns en till topposition skulle i teorin kunna sänka klickpriserna i toppen, men det finns för lite data ännu för att generalisera. Annonsörer som använder sig av strategier baserade på positioner kommer troligen behöva göra justeringar i sina budnivåer.

Vad tycker du om Googles nya förändringar i sökresultatet?

5 kommentarer

  1. […] med allt från från att introducera Sitelinks till Google Shopping. Nu senast var det en fjärde toppannons som gjorde entré. Som vanligt skrevs det olika former av krigsrubriker vad denna […]

  2. […] i sökresultatet och specifikt går vi igenom den senaste förändringen med 4 toppannonser istället för 3. Vi analyserar vilken effekt denna förändring haft än så länge och […]

  3. […] gjordes om och vi fick en fjärde annons ovanför det organiska. Detta var en faktor som påverkade den organiska CTR negativt. En […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!