Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google tar bort högerspalten med textannonser

google uppdatering

Med början i fredags, den 19:e februari, har Google börjat rulla ut en uppdatering för det sponsrade sökresultatets utseende på kommersiella sökningar. Konsekvensen blir att textannonserna i högerspalten försvinner när uppdateringen är klar och att Google istället kommer visa fyra annonser i topposition och tre efter det organiska resultatet.

Det här är en av de större visuella förändringarna i sökresultaten på lång tid som kan ha stora konsekvenser för många företags annonsering och sökmotormarknadsföring och i förlängningen lönsamheten.

Det här är än så länge en uppdatering som endast påverkar sökresultat på desktop vilket betyder att det är trafiken från datorer som kan påverkas. Textannonser i sökresultaten som hamnar under position tre och fyra kan uppleva en minskning i CTR jämfört med tidigare eftersom de nu befinner sig under det organiska resultatet.

Värt att nämna är att Google fortfarande kommer visa produktannonser (Google Shopping) med bilder och pris till höger i sökresultatet, det är alltså endast textannonser som försvinner.

Google Shopping kan därmed bli en ännu viktigare kanal framöver som får ännu större annonsyta. Den här uppdateringen ska enligt Google påverka kommersiella sökningar där avsikten att köpa är stark och annonsytan som finns att tillgå blir mindre.

Viktigaste förändringarna att hålla koll på

  • Det totala antalet textannonser på enligt Google kommersiella sökningar minskar från så många som elva till maximalt sju.
  • Inga textannonser kommer visas i högerspalten på kommersiella sökningar, men produktannonser kommer finnas kvar.
  • Google kommer visa fyra annonser i toppositionerna ovanför det organiska resultatet istället för tre.
  • Tre textannonser kommer visas under det organiska resultatet.
  • Uppdateringen rullas ut globalt.

Konsekvenser för SEM och SEO

Google testar regelbundet olika sökresultat mot varandra och har experimenterat med fyra annonser i topposition till och från sedan 2010. Många annonsörer ställer sig frågan om detta kommer att trissa upp klickpriserna och hur förändringen kommer att påverka SEO när det betalda sökresultatet är så stort och det organiska resultatet på kommersiella sökningar hamnar längre ner.

Det är inte självklart att organisk trafik kommer tappa till följd av den fjärde toppannonsen då det faktiskt samtidigt försvinner annonser i högerspalten. Procentuellt kan det organiska resultatet ta upp mer utrymme än tidigare.

Att vara etta på ett kommersiellt sökord organiskt idag innebär oftast att man hamnar på plats fem efter de fyra annonserna. Det finns dock sökresultat där vi utöver fyra annonser i toppen och Google Shopping-annonser till höger även får ett kartresultat och då blir det ännu mindre plats kvar för det organiska resultatet – speciellt om Google tar betalt för lokala kartresultat framöver.

googles sökresultat

Ett exempel på Googles nya sökresultat.

Det vi kan konstatera är att det finns många som spekulerar i att klickpriserna kommer stiga eftersom det finns mindre annonsutrymme och att tillgång och efterfrågan kommer att trissa upp priset generellt.

Att det finns en till topposition skulle i teorin kunna sänka klickpriserna i toppen, men det finns för lite data ännu för att generalisera. Annonsörer som använder sig av strategier baserade på positioner kommer troligen behöva göra justeringar i sina budnivåer.

Vad tycker du om Googles nya förändringar i sökresultatet?

5 kommentarer

  1. […] med allt från från att introducera Sitelinks till Google Shopping. Nu senast var det en fjärde toppannons som gjorde entré. Som vanligt skrevs det olika former av krigsrubriker vad denna […]

  2. […] i sökresultatet och specifikt går vi igenom den senaste förändringen med 4 toppannonser istället för 3. Vi analyserar vilken effekt denna förändring haft än så länge och […]

  3. […] gjordes om och vi fick en fjärde annons ovanför det organiska. Detta var en faktor som påverkade den organiska CTR negativt. En […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Ahrefs Content Gap

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Med funktionen Content Gap i Ahrefs ser du snabbt och enkelt vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i Sökpodden avsnitt 44

#44 Ahrefs

Gillar du också Ahrefs? I avsnitt 44 Sökpodden börjar vi med att prata om våra favoritfunktioner i Ahrefs. Därefter går vi vidare till ett annat verktyg, Facebooks nya attributionsverktyg. Avslutningsvis tar vi ett samtal om juniorer och seniorer. Du lyssnar väl?

black_friday_google_ads

Google Ads – 6 tips inför Black Friday 2018

I denna artikel ger vi 6 stycken Google Ads-tips inför Black Friday 2018. Läs alla tipsen här!

Lighthouse

Nya PageSpeed Insights är här

PageSpeed Insights har fått sig en fick sig en rejäl uppdatering – både designmässigt och under huven. Här går vi igenom vad som har förändrats.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner