Sökmotorkonsult.se

Google tar bort högerspalten med textannonser

google uppdatering

Med början i fredags, den 19:e februari, har Google börjat rulla ut en uppdatering för det sponsrade sökresultatets utseende på kommersiella sökningar. Konsekvensen blir att textannonserna i högerspalten försvinner när uppdateringen är klar och att Google istället kommer visa fyra annonser i topposition och tre efter det organiska resultatet.

Det här är en av de större visuella förändringarna i sökresultaten på lång tid som kan ha stora konsekvenser för många företags annonsering och sökmotormarknadsföring och i förlängningen lönsamheten.

Det här är än så länge en uppdatering som endast påverkar sökresultat på desktop vilket betyder att det är trafiken från datorer som kan påverkas. Textannonser i sökresultaten som hamnar under position tre och fyra kan uppleva en minskning i CTR jämfört med tidigare eftersom de nu befinner sig under det organiska resultatet.

Värt att nämna är att Google fortfarande kommer visa produktannonser (Google Shopping) med bilder och pris till höger i sökresultatet, det är alltså endast textannonser som försvinner.

Google Shopping kan därmed bli en ännu viktigare kanal framöver som får ännu större annonsyta. Den här uppdateringen ska enligt Google påverka kommersiella sökningar där avsikten att köpa är stark och annonsytan som finns att tillgå blir mindre.

Viktigaste förändringarna att hålla koll på

  • Det totala antalet textannonser på enligt Google kommersiella sökningar minskar från så många som elva till maximalt sju.
  • Inga textannonser kommer visas i högerspalten på kommersiella sökningar, men produktannonser kommer finnas kvar.
  • Google kommer visa fyra annonser i toppositionerna ovanför det organiska resultatet istället för tre.
  • Tre textannonser kommer visas under det organiska resultatet.
  • Uppdateringen rullas ut globalt.

Konsekvenser för SEM och SEO

Google testar regelbundet olika sökresultat mot varandra och har experimenterat med fyra annonser i topposition till och från sedan 2010. Många annonsörer ställer sig frågan om detta kommer att trissa upp klickpriserna och hur förändringen kommer att påverka SEO när det betalda sökresultatet är så stort och det organiska resultatet på kommersiella sökningar hamnar längre ner.

Det är inte självklart att organisk trafik kommer tappa till följd av den fjärde toppannonsen då det faktiskt samtidigt försvinner annonser i högerspalten. Procentuellt kan det organiska resultatet ta upp mer utrymme än tidigare.

Att vara etta på ett kommersiellt sökord organiskt idag innebär oftast att man hamnar på plats fem efter de fyra annonserna. Det finns dock sökresultat där vi utöver fyra annonser i toppen och Google Shopping-annonser till höger även får ett kartresultat och då blir det ännu mindre plats kvar för det organiska resultatet – speciellt om Google tar betalt för lokala kartresultat framöver.

googles sökresultat

Ett exempel på Googles nya sökresultat.

Det vi kan konstatera är att det finns många som spekulerar i att klickpriserna kommer stiga eftersom det finns mindre annonsutrymme och att tillgång och efterfrågan kommer att trissa upp priset generellt.

Att det finns en till topposition skulle i teorin kunna sänka klickpriserna i toppen, men det finns för lite data ännu för att generalisera. Annonsörer som använder sig av strategier baserade på positioner kommer troligen behöva göra justeringar i sina budnivåer.

Vad tycker du om Googles nya förändringar i sökresultatet?

5 kommentarer

  1. […] med allt från från att introducera Sitelinks till Google Shopping. Nu senast var det en fjärde toppannons som gjorde entré. Som vanligt skrevs det olika former av krigsrubriker vad denna […]

  2. […] i sökresultatet och specifikt går vi igenom den senaste förändringen med 4 toppannonser istället för 3. Vi analyserar vilken effekt denna förändring haft än så länge och […]

  3. […] gjordes om och vi fick en fjärde annons ovanför det organiska. Detta var en faktor som påverkade den organiska CTR negativt. En […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?