Sökmotorkonsult.se

Google tar bort söktermer – branschen rasar

branschen rasar

I morse höll vi på att sätta kaffet i halsen. Google har börjat att ta bort vissa söktermer från söktermsrapporten. Skälet enligt Google är integritet, medan branschen rasar över förändringen.

Google har precis meddelat att de kommer minska antalet söktermer som visas i söktermsrapporten. Följande nyhet går att läsa inne i Google Ads:

Changes to the search terms report
We are updating the search terms report to only include terms that were searched by a significant number of users. As a result you may see fewer terms in your report going forward.

Klickar du dig vidare från detta står följande att läsa:

Från och med september 2020 innehåller söktermsrapporten bara termer som ett stort antal användare har sökt efter, även om en term fick ett klick. Du kan nu se färre termer i rapporten.

Hjärtat i Google Ads

Söktermsrapporten är på många sätt hjärtat i Google Ads. Därför är detta dåliga nyheter för annonsörer då vi får mindre kontroll över vår annonsering.

Det är svårt att veta exakt vad denna nyhet innebär, framförallt hur stor andel av söktermerna som försvinner. Men det är tydligt att vi inte kommer få se söktermer för alla klick vi köpt. Enligt denna undersökning (baserat på en dags data) påverkas 28 % av budgeten och 20 % av söktermerna av denna förändring.

Integritet och pengar

Det är minst sagt märkligt att man som annonsör numera inte alltid kommer få se vilka söktermer du betalar för. Googles skäl till förändringen är integritet, att vi som annonsörer inte ska kunna lista ut vem som ligger bakom en viss sökning. När det är många som googlar på en sökterm är detta inget problem, då får vi se datan. Men när det är få, då får vi numera inte se söktermen. Det är så Google resonerar.

Är man lite konspiratoriskt lagd går det att spekulera i att detta inte enbart har med integritet att göra. Förändringen går hand i hand med andra förändringar som liknande varianter för matchtyper. Att använd sig av söktermsrapporten för att lägga till negativa sökord är ett effektivt sätt att göra annonseringen mer lönsam. Nu kommer detta blir mindre effektivt = mer pengar till Google.

Upprörda

Denna Twitter-tråd är ett bra exempel på hur upprört det är i branschen efter denna förändring. Folk anklagar Google att vara både hycklare och giriga. Nivån på upprördhet ser ut att vara i linje med när Google tog bort sökordsdata från det organiska resultaten för en massa år sedan.

Jag förstår att branschen är upprörd. Själv höll jag på att sätta kaffet i halsen när jag läste om detta i morse. Någon på Twitter föreslog att om Google inte visar söktermen det klickats på, då skulle du slippa betala för just det klicket. Detta kommer såklart aldrig hända utan det kommer vara vi annonsörer som tar smällen.

Dåligt Google, mycket dåligt!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?