Sökmotorkonsult.se

Google tar bort söktermer – branschen rasar

branschen rasar

I morse höll vi på att sätta kaffet i halsen. Google har börjat att ta bort vissa söktermer från söktermsrapporten. Skälet enligt Google är integritet, medan branschen rasar över förändringen.

Google har precis meddelat att de kommer minska antalet söktermer som visas i söktermsrapporten. Följande nyhet går att läsa inne i Google Ads:

Changes to the search terms report
We are updating the search terms report to only include terms that were searched by a significant number of users. As a result you may see fewer terms in your report going forward.

Klickar du dig vidare från detta står följande att läsa:

Från och med september 2020 innehåller söktermsrapporten bara termer som ett stort antal användare har sökt efter, även om en term fick ett klick. Du kan nu se färre termer i rapporten.

Hjärtat i Google Ads

Söktermsrapporten är på många sätt hjärtat i Google Ads. Därför är detta dåliga nyheter för annonsörer då vi får mindre kontroll över vår annonsering.

Det är svårt att veta exakt vad denna nyhet innebär, framförallt hur stor andel av söktermerna som försvinner. Men det är tydligt att vi inte kommer få se söktermer för alla klick vi köpt. Enligt denna undersökning (baserat på en dags data) påverkas 28 % av budgeten och 20 % av söktermerna av denna förändring.

Integritet och pengar

Det är minst sagt märkligt att man som annonsör numera inte alltid kommer få se vilka söktermer du betalar för. Googles skäl till förändringen är integritet, att vi som annonsörer inte ska kunna lista ut vem som ligger bakom en viss sökning. När det är många som googlar på en sökterm är detta inget problem, då får vi se datan. Men när det är få, då får vi numera inte se söktermen. Det är så Google resonerar.

Är man lite konspiratoriskt lagd går det att spekulera i att detta inte enbart har med integritet att göra. Förändringen går hand i hand med andra förändringar som liknande varianter för matchtyper. Att använd sig av söktermsrapporten för att lägga till negativa sökord är ett effektivt sätt att göra annonseringen mer lönsam. Nu kommer detta blir mindre effektivt = mer pengar till Google.

Upprörda

Denna Twitter-tråd är ett bra exempel på hur upprört det är i branschen efter denna förändring. Folk anklagar Google att vara både hycklare och giriga. Nivån på upprördhet ser ut att vara i linje med när Google tog bort sökordsdata från det organiska resultaten för en massa år sedan.

Jag förstår att branschen är upprörd. Själv höll jag på att sätta kaffet i halsen när jag läste om detta i morse. Någon på Twitter föreslog att om Google inte visar söktermen det klickats på, då skulle du slippa betala för just det klicket. Detta kommer såklart aldrig hända utan det kommer vara vi annonsörer som tar smällen.

Dåligt Google, mycket dåligt!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren oc Nicklas Krus i avsnitt 66 av Sökpodden.

#66 Antitrust

Så här mitt i novemberslasket bjuder vi på ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen antitrust, kategorisidor och nya annonsgränser. Du lyssnar väl på #66 av Sökpodden?

Steg för kvalitetsresultat

Så förbättrar du dina sökords kvalitetsresultat i Google Ads

Kvalitetsresultat eller Quality Score är något som ofta nämns inom annonsering på Google Ads. Men vad är egentligen kvalitetsresultat och hur kan man jobba med att förbättra detta?
I denna artikel går vi igenom vilka fördelar det finns med att dina sökord håller ett högt kvalitetsresultat och hur man kan jobba med att förbättra detta.

Vad är en bra ROAS?

Vad är en bra ROAS?

Är 450 % en bra ROAS? I denna artikel benar vi ut ROAS, ROI och ACOS – och framförallt svarar vi på vad som är en bra ROAS.

Årets julklapp 2020

Vad blir årets julklapp 2020?

Julhandeln år 2020 är igång. Ett ovanligt år med lika ovanliga julklappar? Vi kollar vilka produkter som potentiellt kan bli Årets Julklapp 2020!

Så skapar du förutsättningarna för att lyckas med SEO i din organisation

Lär dig mer om vilka förutsättningar som behöver finnas på plats i din organisation för att ni ska lyckas med SEO.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner