Sökmotorkonsult.se

Google tar bort söktermer – branschen rasar

branschen rasar

I morse höll vi på att sätta kaffet i halsen. Google har börjat att ta bort vissa söktermer från söktermsrapporten. Skälet enligt Google är integritet, medan branschen rasar över förändringen.

Google har precis meddelat att de kommer minska antalet söktermer som visas i söktermsrapporten. Följande nyhet går att läsa inne i Google Ads:

Changes to the search terms report
We are updating the search terms report to only include terms that were searched by a significant number of users. As a result you may see fewer terms in your report going forward.

Klickar du dig vidare från detta står följande att läsa:

Från och med september 2020 innehåller söktermsrapporten bara termer som ett stort antal användare har sökt efter, även om en term fick ett klick. Du kan nu se färre termer i rapporten.

Hjärtat i Google Ads

Söktermsrapporten är på många sätt hjärtat i Google Ads. Därför är detta dåliga nyheter för annonsörer då vi får mindre kontroll över vår annonsering.

Det är svårt att veta exakt vad denna nyhet innebär, framförallt hur stor andel av söktermerna som försvinner. Men det är tydligt att vi inte kommer få se söktermer för alla klick vi köpt. Enligt denna undersökning (baserat på en dags data) påverkas 28 % av budgeten och 20 % av söktermerna av denna förändring.

Integritet och pengar

Det är minst sagt märkligt att man som annonsör numera inte alltid kommer få se vilka söktermer du betalar för. Googles skäl till förändringen är integritet, att vi som annonsörer inte ska kunna lista ut vem som ligger bakom en viss sökning. När det är många som googlar på en sökterm är detta inget problem, då får vi se datan. Men när det är få, då får vi numera inte se söktermen. Det är så Google resonerar.

Är man lite konspiratoriskt lagd går det att spekulera i att detta inte enbart har med integritet att göra. Förändringen går hand i hand med andra förändringar som liknande varianter för matchtyper. Att använd sig av söktermsrapporten för att lägga till negativa sökord är ett effektivt sätt att göra annonseringen mer lönsam. Nu kommer detta blir mindre effektivt = mer pengar till Google.

Upprörda

Denna Twitter-tråd är ett bra exempel på hur upprört det är i branschen efter denna förändring. Folk anklagar Google att vara både hycklare och giriga. Nivån på upprördhet ser ut att vara i linje med när Google tog bort sökordsdata från det organiska resultaten för en massa år sedan.

Jag förstår att branschen är upprörd. Själv höll jag på att sätta kaffet i halsen när jag läste om detta i morse. Någon på Twitter föreslog att om Google inte visar söktermen det klickats på, då skulle du slippa betala för just det klicket. Detta kommer såklart aldrig hända utan det kommer vara vi annonsörer som tar smällen.

Dåligt Google, mycket dåligt!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Google Experience-rapport i Google Search Console

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Googles nya Page Experience-rapport i Google Search Console. Innebär det att vi ska korka upp champagnen inför stundande Page Experience Update?

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?