Sökmotorkonsult.se

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med denna förändring, låt oss bena ut alla frågetecken.

Under April kommer Google börja rulla ut en förändring som kommer påverka fyra av de nuvarande budstrategierna, Target ROAS, Target CPA, Maximize Conversions och Maximize Conversion Value. Det de gör är mer eller mindre att slå ihop dessa budstrategier för att förenkla valet för oss annonsörer.

Så vad kommer ske? Jo, framgent kommer vi att använda oss av två istället för fyra av dessa budstrategier, de som blir kvar är Maximize Conversions och Maximize Conversion Value, men tROAS och tCPA tas inte bort per se utan de inkluderas som “targets” under de andra två budstrategierna istället för att stå på egna ben.

Man kommer då alltså behöva sätta en target CPA under Maximize Conversion strategin och en target ROAS under Maximize Conversion value strategin om man vill uppnå samma funktionalitet som tidigare.

Vad är det som förändras?


Du kan läsa mer på googles egna developer blogg.

Hur ska man tänka som annonsör?

Rent praktiskt så behöver man som annonsör då använda sig av Maximize Conversions eller Maximize Conversion Value för att kunna använda tCPA eller tROAS framgent. Det som sker i bakgrunden för budstrategierna är oförändrat.

Google beskriver valet av strategi utifrån två scenarion:

  • Om du har en bestämd budget och vill få så många konverteringar eller så högt konverteringsvärde som möjligt av den bestämda budgeten så ska du som annonsör använda dig av Maximize Conversions eller Maximize conversion value.
  • Har du däremot ingen bestämd budget utan tänker dig att så länge du håller en viss ROAS eller en viss CPA-nivå så spelar det ingen roll hur mycket du spenderar då sätter du den nivån i inställningarna för budstrategin. 

Så i mångt och mycket behöver varken vi som byrå eller någon individuell annonsör ändra sin taktik eller strategi, utan man kommer bara behöva använda funktionerna på ett annat sätt för att uppnå samma resultat som tidigare. Lyssna gärna också på avsnitt 71 av Sökpodden där vi pratar om just budstrategier.

Sidan är senast uppdaterad 2021-05-17

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.