Sökmotorkonsult.se

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med denna förändring, låt oss bena ut alla frågetecken.

Under April kommer Google börja rulla ut en förändring som kommer påverka fyra av de nuvarande budstrategierna, Target ROAS, Target CPA, Maximize Conversions och Maximize Conversion Value. Det de gör är mer eller mindre att slå ihop dessa budstrategier för att förenkla valet för oss annonsörer.

Så vad kommer ske? Jo, framgent kommer vi att använda oss av två istället för fyra av dessa budstrategier, de som blir kvar är Maximize Conversions och Maximize Conversion Value, men tROAS och tCPA tas inte bort per se utan de inkluderas som “targets” under de andra två budstrategierna istället för att stå på egna ben.

Man kommer då alltså behöva sätta en target CPA under Maximize Conversion strategin och en target ROAS under Maximize Conversion value strategin om man vill uppnå samma funktionalitet som tidigare.

Vad är det som förändras?


Du kan läsa mer på googles egna developer blogg.

Hur ska man tänka som annonsör?

Rent praktiskt så behöver man som annonsör då använda sig av Maximize Conversions eller Maximize Conversion Value för att kunna använda tCPA eller tROAS framgent. Det som sker i bakgrunden för budstrategierna är oförändrat.

Google beskriver valet av strategi utifrån två scenarion:

  • Om du har en bestämd budget och vill få så många konverteringar eller så högt konverteringsvärde som möjligt av den bestämda budgeten så ska du som annonsör använda dig av Maximize Conversions eller Maximize conversion value.
  • Har du däremot ingen bestämd budget utan tänker dig att så länge du håller en viss ROAS eller en viss CPA-nivå så spelar det ingen roll hur mycket du spenderar då sätter du den nivån i inställningarna för budstrategin. 

Så i mångt och mycket behöver varken vi som byrå eller någon individuell annonsör ändra sin taktik eller strategi, utan man kommer bara behöva använda funktionerna på ett annat sätt för att uppnå samma resultat som tidigare. Lyssna gärna också på avsnitt 71 av Sökpodden där vi pratar om just budstrategier.

Sidan är senast uppdaterad 2021-05-17

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?