Sökmotorkonsult.se

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med denna förändring, låt oss bena ut alla frågetecken.

Under April kommer Google börja rulla ut en förändring som kommer påverka fyra av de nuvarande budstrategierna, Target ROAS, Target CPA, Maximize Conversions och Maximize Conversion Value. Det de gör är mer eller mindre att slå ihop dessa budstrategier för att förenkla valet för oss annonsörer.

Så vad kommer ske? Jo, framgent kommer vi att använda oss av två istället för fyra av dessa budstrategier, de som blir kvar är Maximize Conversions och Maximize Conversion Value, men tROAS och tCPA tas inte bort per se utan de inkluderas som “targets” under de andra två budstrategierna istället för att stå på egna ben.

Man kommer då alltså behöva sätta en target CPA under Maximize Conversion strategin och en target ROAS under Maximize Conversion value strategin om man vill uppnå samma funktionalitet som tidigare.

Vad är det som förändras?


Du kan läsa mer på googles egna developer blogg.

Hur ska man tänka som annonsör?

Rent praktiskt så behöver man som annonsör då använda sig av Maximize Conversions eller Maximize Conversion Value för att kunna använda tCPA eller tROAS framgent. Det som sker i bakgrunden för budstrategierna är oförändrat.

Google beskriver valet av strategi utifrån två scenarion:

  • Om du har en bestämd budget och vill få så många konverteringar eller så högt konverteringsvärde som möjligt av den bestämda budgeten så ska du som annonsör använda dig av Maximize Conversions eller Maximize conversion value.
  • Har du däremot ingen bestämd budget utan tänker dig att så länge du håller en viss ROAS eller en viss CPA-nivå så spelar det ingen roll hur mycket du spenderar då sätter du den nivån i inställningarna för budstrategin. 

Så i mångt och mycket behöver varken vi som byrå eller någon individuell annonsör ändra sin taktik eller strategi, utan man kommer bara behöva använda funktionerna på ett annat sätt för att uppnå samma resultat som tidigare. Lyssna gärna också på avsnitt 71 av Sökpodden där vi pratar om just budstrategier.

Sidan är senast uppdaterad 2021-05-17

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.