Sökmotorkonsult.se

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med denna förändring, låt oss bena ut alla frågetecken.

Under April kommer Google börja rulla ut en förändring som kommer påverka fyra av de nuvarande budstrategierna, Target ROAS, Target CPA, Maximize Conversions och Maximize Conversion Value. Det de gör är mer eller mindre att slå ihop dessa budstrategier för att förenkla valet för oss annonsörer.

Så vad kommer ske? Jo, framgent kommer vi att använda oss av två istället för fyra av dessa budstrategier, de som blir kvar är Maximize Conversions och Maximize Conversion Value, men tROAS och tCPA tas inte bort per se utan de inkluderas som “targets” under de andra två budstrategierna istället för att stå på egna ben.

Man kommer då alltså behöva sätta en target CPA under Maximize Conversion strategin och en target ROAS under Maximize Conversion value strategin om man vill uppnå samma funktionalitet som tidigare.

Vad är det som förändras?


Du kan läsa mer på googles egna developer blogg.

Hur ska man tänka som annonsör?

Rent praktiskt så behöver man som annonsör då använda sig av Maximize Conversions eller Maximize Conversion Value för att kunna använda tCPA eller tROAS framgent. Det som sker i bakgrunden för budstrategierna är oförändrat.

Google beskriver valet av strategi utifrån två scenarion:

  • Om du har en bestämd budget och vill få så många konverteringar eller så högt konverteringsvärde som möjligt av den bestämda budgeten så ska du som annonsör använda dig av Maximize Conversions eller Maximize conversion value.
  • Har du däremot ingen bestämd budget utan tänker dig att så länge du håller en viss ROAS eller en viss CPA-nivå så spelar det ingen roll hur mycket du spenderar då sätter du den nivån i inställningarna för budstrategin. 

Så i mångt och mycket behöver varken vi som byrå eller någon individuell annonsör ändra sin taktik eller strategi, utan man kommer bara behöva använda funktionerna på ett annat sätt för att uppnå samma resultat som tidigare. Lyssna gärna också på avsnitt 71 av Sökpodden där vi pratar om just budstrategier.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Prime Air

Amazon Prime lanseras i Sverige

Vi säger hej till Amazon Prime! I dag lanseras Amazon sin premiumtjänst Prime i Sverige. I vilken utsträckning kommer det påskynda Amazons framfart i Sverige?

ETA försvinner

Expanded text ads försvinner

Efter den 30:e juni kommer det inte längre gå att skapa nya eller ändra i befintliga ETA-annonser. Detta är en stor förändring inom Google Ads, och du kommer behöva börja jobba med RSA-annonser om du inte redan gjort det.

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?