Sökmotorkonsult.se

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med denna förändring, låt oss bena ut alla frågetecken.

Under April kommer Google börja rulla ut en förändring som kommer påverka fyra av de nuvarande budstrategierna, Target ROAS, Target CPA, Maximize Conversions och Maximize Conversion Value. Det de gör är mer eller mindre att slå ihop dessa budstrategier för att förenkla valet för oss annonsörer.

Så vad kommer ske? Jo, framgent kommer vi att använda oss av två istället för fyra av dessa budstrategier, de som blir kvar är Maximize Conversions och Maximize Conversion Value, men tROAS och tCPA tas inte bort per se utan de inkluderas som “targets” under de andra två budstrategierna istället för att stå på egna ben.

Man kommer då alltså behöva sätta en target CPA under Maximize Conversion strategin och en target ROAS under Maximize Conversion value strategin om man vill uppnå samma funktionalitet som tidigare.

Vad är det som förändras?


Du kan läsa mer på googles egna developer blogg.

Hur ska man tänka som annonsör?

Rent praktiskt så behöver man som annonsör då använda sig av Maximize Conversions eller Maximize Conversion Value för att kunna använda tCPA eller tROAS framgent. Det som sker i bakgrunden för budstrategierna är oförändrat.

Google beskriver valet av strategi utifrån två scenarion:

  • Om du har en bestämd budget och vill få så många konverteringar eller så högt konverteringsvärde som möjligt av den bestämda budgeten så ska du som annonsör använda dig av Maximize Conversions eller Maximize conversion value.
  • Har du däremot ingen bestämd budget utan tänker dig att så länge du håller en viss ROAS eller en viss CPA-nivå så spelar det ingen roll hur mycket du spenderar då sätter du den nivån i inställningarna för budstrategin. 

Så i mångt och mycket behöver varken vi som byrå eller någon individuell annonsör ändra sin taktik eller strategi, utan man kommer bara behöva använda funktionerna på ett annat sätt för att uppnå samma resultat som tidigare. Lyssna gärna också på avsnitt 71 av Sökpodden där vi pratar om just budstrategier.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]