Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google testar gröna Adwords-annonser

adwords gröna annonser

Google har sedan mitten på april börjat genomföra tester i många länder med gröna annonsetiketter istället för de vanliga gula i Adwords-annonserna.

Enligt Google körs testet på ungefär 5 % av annonserna som visas och det är således en mycket stor mängd användare som ser gröna etiketter i annonserna. Vanligtvis är Display URL/visningsadressen alltid grön och annonsetiketten bredvid gul med vit text, men nu ser många användare annonser även med gröna etiketter.

Det är inget ovanligt att Google testar olika sökresultat mot varandra men det här kan ha en stor påverkan på klickfrekvensen om det inte är lika tydligt vad som är en annons eller ett organiskt resultat. Annonserna ser påtagligt mer anonyma ut med den gröna färgen och en intressant tanke är att färgen grönt brukar symbolisera naturligt – kanske som i organiskt.

Ett naturligare utseende?

Google är självfallet intresserade av att öka klickfrekvensen på annonserna för att tjäna mer pengar, men de vill också ge användaren en bra upplevelse. Att annonserna blir mer anonyma och således mer ”organiska” med den nya färgen kan göra användare mer benägna att klicka på dem. Den gröna etiketten smälter in mer med visningsadressen och det blir intressant att följa om det här testet leder till en permanent förändring i sökresultatet.

Såhär ser de ”vanliga” Adwords-annonserna med gula etiketter ut:

Gula Adwords-annonserEtt exempel på hur Googles test med gröna etiketter ser ut:

Gröna Adwords-annonser

Vad tycker du om testet med gröna etiketter på Adwords-annonserna?

3 kommentarer

  1. Jag upplevde inte att annonserna blev mer ”anonyma” med den gröna märkningen utan snarare tvärt om. Vi märker väl iofs vem som har rätt om Google rullar ut eller inte. De kommer ju knappast försöka göra något tydligare :D

    Kommentar av Magnus Bråth

  2. Tack för din kommentar Magnus, som du säger blir vi troligen snart varse om huruvida användare upplever annonserna som mer ”organiska” :)

    Kommentar av

    Michael Berman

  3. […] sidan är annonser. Det är inte en slump. När Google testar nya färger på annonsmärkningen (grönt just nu) så är det inte en slump vilken de väljer. Fundera en stund på vad de testar, väljer de […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner