Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google testar gröna Adwords-annonser

adwords gröna annonser

Google har sedan mitten på april börjat genomföra tester i många länder med gröna annonsetiketter istället för de vanliga gula i Adwords-annonserna.

Enligt Google körs testet på ungefär 5 % av annonserna som visas och det är således en mycket stor mängd användare som ser gröna etiketter i annonserna. Vanligtvis är Display URL/visningsadressen alltid grön och annonsetiketten bredvid gul med vit text, men nu ser många användare annonser även med gröna etiketter.

Det är inget ovanligt att Google testar olika sökresultat mot varandra men det här kan ha en stor påverkan på klickfrekvensen om det inte är lika tydligt vad som är en annons eller ett organiskt resultat. Annonserna ser påtagligt mer anonyma ut med den gröna färgen och en intressant tanke är att färgen grönt brukar symbolisera naturligt – kanske som i organiskt.

Ett naturligare utseende?

Google är självfallet intresserade av att öka klickfrekvensen på annonserna för att tjäna mer pengar, men de vill också ge användaren en bra upplevelse. Att annonserna blir mer anonyma och således mer ”organiska” med den nya färgen kan göra användare mer benägna att klicka på dem. Den gröna etiketten smälter in mer med visningsadressen och det blir intressant att följa om det här testet leder till en permanent förändring i sökresultatet.

Såhär ser de ”vanliga” Adwords-annonserna med gula etiketter ut:

Gula Adwords-annonserEtt exempel på hur Googles test med gröna etiketter ser ut:

Gröna Adwords-annonser

Vad tycker du om testet med gröna etiketter på Adwords-annonserna?

3 kommentarer

  1. Jag upplevde inte att annonserna blev mer ”anonyma” med den gröna märkningen utan snarare tvärt om. Vi märker väl iofs vem som har rätt om Google rullar ut eller inte. De kommer ju knappast försöka göra något tydligare :D

    Kommentar av Magnus Bråth

  2. Tack för din kommentar Magnus, som du säger blir vi troligen snart varse om huruvida användare upplever annonserna som mer ”organiska” :)

    Kommentar av

    Michael Berman

  3. […] sidan är annonser. Det är inte en slump. När Google testar nya färger på annonsmärkningen (grönt just nu) så är det inte en slump vilken de väljer. Fundera en stund på vad de testar, väljer de […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner