Sökmotorkonsult.se

Google testar gröna Adwords-annonser

adwords gröna annonser

Google har sedan mitten på april börjat genomföra tester i många länder med gröna annonsetiketter istället för de vanliga gula i Adwords-annonserna.

Enligt Google körs testet på ungefär 5 % av annonserna som visas och det är således en mycket stor mängd användare som ser gröna etiketter i annonserna. Vanligtvis är Display URL/visningsadressen alltid grön och annonsetiketten bredvid gul med vit text, men nu ser många användare annonser även med gröna etiketter.

Det är inget ovanligt att Google testar olika sökresultat mot varandra men det här kan ha en stor påverkan på klickfrekvensen om det inte är lika tydligt vad som är en annons eller ett organiskt resultat. Annonserna ser påtagligt mer anonyma ut med den gröna färgen och en intressant tanke är att färgen grönt brukar symbolisera naturligt – kanske som i organiskt.

Ett naturligare utseende?

Google är självfallet intresserade av att öka klickfrekvensen på annonserna för att tjäna mer pengar, men de vill också ge användaren en bra upplevelse. Att annonserna blir mer anonyma och således mer ”organiska” med den nya färgen kan göra användare mer benägna att klicka på dem. Den gröna etiketten smälter in mer med visningsadressen och det blir intressant att följa om det här testet leder till en permanent förändring i sökresultatet.

Såhär ser de ”vanliga” Adwords-annonserna med gula etiketter ut:

Gula Adwords-annonserEtt exempel på hur Googles test med gröna etiketter ser ut:

Gröna Adwords-annonser

Vad tycker du om testet med gröna etiketter på Adwords-annonserna?

3 kommentarer

  1. Jag upplevde inte att annonserna blev mer ”anonyma” med den gröna märkningen utan snarare tvärt om. Vi märker väl iofs vem som har rätt om Google rullar ut eller inte. De kommer ju knappast försöka göra något tydligare :D

  2. Tack för din kommentar Magnus, som du säger blir vi troligen snart varse om huruvida användare upplever annonserna som mer ”organiska” :)

    Kommentar av Michael Berman

  3. […] sidan är annonser. Det är inte en slump. När Google testar nya färger på annonsmärkningen (grönt just nu) så är det inte en slump vilken de väljer. Fundera en stund på vad de testar, väljer de […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.