Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google testar gröna Adwords-annonser

adwords gröna annonser

Google har sedan mitten på april börjat genomföra tester i många länder med gröna annonsetiketter istället för de vanliga gula i Adwords-annonserna.

Enligt Google körs testet på ungefär 5 % av annonserna som visas och det är således en mycket stor mängd användare som ser gröna etiketter i annonserna. Vanligtvis är Display URL/visningsadressen alltid grön och annonsetiketten bredvid gul med vit text, men nu ser många användare annonser även med gröna etiketter.

Det är inget ovanligt att Google testar olika sökresultat mot varandra men det här kan ha en stor påverkan på klickfrekvensen om det inte är lika tydligt vad som är en annons eller ett organiskt resultat. Annonserna ser påtagligt mer anonyma ut med den gröna färgen och en intressant tanke är att färgen grönt brukar symbolisera naturligt – kanske som i organiskt.

Ett naturligare utseende?

Google är självfallet intresserade av att öka klickfrekvensen på annonserna för att tjäna mer pengar, men de vill också ge användaren en bra upplevelse. Att annonserna blir mer anonyma och således mer ”organiska” med den nya färgen kan göra användare mer benägna att klicka på dem. Den gröna etiketten smälter in mer med visningsadressen och det blir intressant att följa om det här testet leder till en permanent förändring i sökresultatet.

Såhär ser de ”vanliga” Adwords-annonserna med gula etiketter ut:

Gula Adwords-annonserEtt exempel på hur Googles test med gröna etiketter ser ut:

Gröna Adwords-annonser

Vad tycker du om testet med gröna etiketter på Adwords-annonserna?

3 kommentarer

  1. Jag upplevde inte att annonserna blev mer ”anonyma” med den gröna märkningen utan snarare tvärt om. Vi märker väl iofs vem som har rätt om Google rullar ut eller inte. De kommer ju knappast försöka göra något tydligare :D

    Kommentar av Magnus Bråth

  2. Tack för din kommentar Magnus, som du säger blir vi troligen snart varse om huruvida användare upplever annonserna som mer ”organiska” :)

    Kommentar av

    Michael Berman

  3. […] sidan är annonser. Det är inte en slump. När Google testar nya färger på annonsmärkningen (grönt just nu) så är det inte en slump vilken de väljer. Fundera en stund på vad de testar, väljer de […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner