Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Google förändrade sin Google Shopping-tjänst i grunden i april genom att börja lista organiska sökresultat i den. USA var först ut och förändringen kommer att rullas ut till övriga världen under året.

Dessa nya sökträffar syntes dock bara i Google Shopping-tabben och inte i Googles ”vanliga” sökresultatet.

Under måndagen förändrades även detta. Under sommaren kommer Google att börja visa kostnadsfria organiska Google Shopping-sökresultat även i det vanliga sökresultatet.

Knowledge panel

De nya gratis Google Shopping-sökresultaten kommer inledningsvis att visas i knowledge panels för specifika produktsökningar, se exemplet nedan.

I dagsläget är de alternativ du ser på skärmen i dessa knowledge panels annonser från olika företag. Inom kort ska alla dessa bli organiska sökresultat istället, om vi får tro Google.

Enligt Google är detta den initiala förändringen. De tycks alltså antyda att fler ytor i det organiska sökresultatet så småningom öppnas upp på liknande sätt.

Oklart om det gäller i Sverige

Det är oklart om denna förändring även kommer bli verklighet i Sverige och Europa. Det framgår inte av nyheten Google gick ut med under gårdagen.

I Sverige har vi ännu inte fått ta del av den initiala Google Shopping-förändringen från april så kanske vill de vänta tills de har rullat ut den globalt innan de lovar något nytt på detta område.

Google vs Amazon

Genom att lyfta in kostnadsfria Google Shopping-annonser även i det vanliga sökresultatet skapar Google ännu mer incitament för e-handlare att ansluta sig. På det här sättet blir Google som helhet en bättre tjänst som på sikt också står bättre rustad för att ta upp kampen med Amazon på hemmaplan.

Vad tror du om denna förändring? Kommentera gärna.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner