Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

adwords youtube

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar för visningen och inte för klicket på TrueView In-Stream-videoannonser.

Att annonsera på YouTube med Google Adwords är en viktig kanal då mätbarheten och möjligheten att nå specifika målgrupper är mycket större än med traditionella medier som TV och print.

När du annonserar med TrueView In-Stream-videoannonser visas din reklamfilm innan en YouTube-användare får se sitt eftersökta videoklipp.

Du debiteras dock endast för visningen om användaren sett minst 30 sekunder eller hela din reklamfilm, men ett klick på din videoannons eller Call To Action overlay/uppmaningsöverlagring är helt gratis. Det betyder att det finns mycket gratis trafik att hämta som en bonus efter att man betalat för sin visning.

I Adwords for video betalar du inte per klick utan per visning (CPV vilket står för Cost Per View) och ännu är det fortfande en mycket kostnadseffektiv kanal för varumärkesbyggande med möjligheter att nå väldigt nischade målgrupper baserat på ålder, kön, intressen och remarketing.

Förutsättningar för gratis klick på YouTube

För att kunna annonsera på YouTube med TrueView-annonser behöver du en reklamfilm och det behöver inte vara så dyrt att producera en sådan. När den är uppladdad på YouTube och du länkat din YouTube-kanal till ditt Adwords-konto är du redo att annonsera.

Om du inte har skapat någon YouTube-kampanj i AdWords tidigare klickar du på + Kampanj > Onlinevideo ovanför kampanjtabellen för att komma igång.

skapa youtube adwords

Möjligheten finns även att annonsera på särskilda YouTube-kanaler vilket innebär att du enkelt kan nå en populär YouTube-kanals publik och därmed rikta din annonsering på ett effektivt sätt.

Kontakta oss på Pineberry om du vill sprida ditt varumärke på YouTube och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

En kommentar

  1. […] att en besökare tittat i 30 sekunder, eller på hela reklamfilmen. Detta gör att vi inte behöver betala för klick på Youtube-annonserna eller ointresserade besökare som väljer att trycka bort annonsen efter några […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner