Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

adwords youtube

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar för visningen och inte för klicket på TrueView In-Stream-videoannonser.

Att annonsera på YouTube med Google Adwords är en viktig kanal då mätbarheten och möjligheten att nå specifika målgrupper är mycket större än med traditionella medier som TV och print.

När du annonserar med TrueView In-Stream-videoannonser visas din reklamfilm innan en YouTube-användare får se sitt eftersökta videoklipp.

Du debiteras dock endast för visningen om användaren sett minst 30 sekunder eller hela din reklamfilm, men ett klick på din videoannons eller Call To Action overlay/uppmaningsöverlagring är helt gratis. Det betyder att det finns mycket gratis trafik att hämta som en bonus efter att man betalat för sin visning.

I Adwords for video betalar du inte per klick utan per visning (CPV vilket står för Cost Per View) och ännu är det fortfande en mycket kostnadseffektiv kanal för varumärkesbyggande med möjligheter att nå väldigt nischade målgrupper baserat på ålder, kön, intressen och remarketing.

Förutsättningar för gratis klick på YouTube

För att kunna annonsera på YouTube med TrueView-annonser behöver du en reklamfilm och det behöver inte vara så dyrt att producera en sådan. När den är uppladdad på YouTube och du länkat din YouTube-kanal till ditt Adwords-konto är du redo att annonsera.

Om du inte har skapat någon YouTube-kampanj i AdWords tidigare klickar du på + Kampanj > Onlinevideo ovanför kampanjtabellen för att komma igång.

skapa youtube adwords

Möjligheten finns även att annonsera på särskilda YouTube-kanaler vilket innebär att du enkelt kan nå en populär YouTube-kanals publik och därmed rikta din annonsering på ett effektivt sätt.

Kontakta oss på Pineberry om du vill sprida ditt varumärke på YouTube och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

En kommentar

  1. […] att en besökare tittat i 30 sekunder, eller på hela reklamfilmen. Detta gör att vi inte behöver betala för klick på Youtube-annonserna eller ointresserade besökare som väljer att trycka bort annonsen efter några […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner