Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

adwords youtube

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar för visningen och inte för klicket på TrueView In-Stream-videoannonser.

Att annonsera på YouTube med Google Adwords är en viktig kanal då mätbarheten och möjligheten att nå specifika målgrupper är mycket större än med traditionella medier som TV och print.

När du annonserar med TrueView In-Stream-videoannonser visas din reklamfilm innan en YouTube-användare får se sitt eftersökta videoklipp.

Du debiteras dock endast för visningen om användaren sett minst 30 sekunder eller hela din reklamfilm, men ett klick på din videoannons eller Call To Action overlay/uppmaningsöverlagring är helt gratis. Det betyder att det finns mycket gratis trafik att hämta som en bonus efter att man betalat för sin visning.

I Adwords for video betalar du inte per klick utan per visning (CPV vilket står för Cost Per View) och ännu är det fortfande en mycket kostnadseffektiv kanal för varumärkesbyggande med möjligheter att nå väldigt nischade målgrupper baserat på ålder, kön, intressen och remarketing.

Förutsättningar för gratis klick på YouTube

För att kunna annonsera på YouTube med TrueView-annonser behöver du en reklamfilm och det behöver inte vara så dyrt att producera en sådan. När den är uppladdad på YouTube och du länkat din YouTube-kanal till ditt Adwords-konto är du redo att annonsera.

Om du inte har skapat någon YouTube-kampanj i AdWords tidigare klickar du på + Kampanj > Onlinevideo ovanför kampanjtabellen för att komma igång.

skapa youtube adwords

Möjligheten finns även att annonsera på särskilda YouTube-kanaler vilket innebär att du enkelt kan nå en populär YouTube-kanals publik och därmed rikta din annonsering på ett effektivt sätt.

Kontakta oss på Pineberry om du vill sprida ditt varumärke på YouTube och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

En kommentar

  1. […] att en besökare tittat i 30 sekunder, eller på hela reklamfilmen. Detta gör att vi inte behöver betala för klick på Youtube-annonserna eller ointresserade besökare som väljer att trycka bort annonsen efter några […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner