Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

adwords youtube

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar för visningen och inte för klicket på TrueView In-Stream-videoannonser.

Att annonsera på YouTube med Google Adwords är en viktig kanal då mätbarheten och möjligheten att nå specifika målgrupper är mycket större än med traditionella medier som TV och print.

När du annonserar med TrueView In-Stream-videoannonser visas din reklamfilm innan en YouTube-användare får se sitt eftersökta videoklipp.

Du debiteras dock endast för visningen om användaren sett minst 30 sekunder eller hela din reklamfilm, men ett klick på din videoannons eller Call To Action overlay/uppmaningsöverlagring är helt gratis. Det betyder att det finns mycket gratis trafik att hämta som en bonus efter att man betalat för sin visning.

I Adwords for video betalar du inte per klick utan per visning (CPV vilket står för Cost Per View) och ännu är det fortfande en mycket kostnadseffektiv kanal för varumärkesbyggande med möjligheter att nå väldigt nischade målgrupper baserat på ålder, kön, intressen och remarketing.

Förutsättningar för gratis klick på YouTube

För att kunna annonsera på YouTube med TrueView-annonser behöver du en reklamfilm och det behöver inte vara så dyrt att producera en sådan. När den är uppladdad på YouTube och du länkat din YouTube-kanal till ditt Adwords-konto är du redo att annonsera.

Om du inte har skapat någon YouTube-kampanj i AdWords tidigare klickar du på + Kampanj > Onlinevideo ovanför kampanjtabellen för att komma igång.

skapa youtube adwords

Möjligheten finns även att annonsera på särskilda YouTube-kanaler vilket innebär att du enkelt kan nå en populär YouTube-kanals publik och därmed rikta din annonsering på ett effektivt sätt.

Kontakta oss på Pineberry om du vill sprida ditt varumärke på YouTube och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

En kommentar

  1. […] att en besökare tittat i 30 sekunder, eller på hela reklamfilmen. Detta gör att vi inte behöver betala för klick på Youtube-annonserna eller ointresserade besökare som väljer att trycka bort annonsen efter några […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner