Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

adwords youtube

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar för visningen och inte för klicket på TrueView In-Stream-videoannonser.

Att annonsera på YouTube med Google Adwords är en viktig kanal då mätbarheten och möjligheten att nå specifika målgrupper är mycket större än med traditionella medier som TV och print.

När du annonserar med TrueView In-Stream-videoannonser visas din reklamfilm innan en YouTube-användare får se sitt eftersökta videoklipp.

Du debiteras dock endast för visningen om användaren sett minst 30 sekunder eller hela din reklamfilm, men ett klick på din videoannons eller Call To Action overlay/uppmaningsöverlagring är helt gratis. Det betyder att det finns mycket gratis trafik att hämta som en bonus efter att man betalat för sin visning.

I Adwords for video betalar du inte per klick utan per visning (CPV vilket står för Cost Per View) och ännu är det fortfande en mycket kostnadseffektiv kanal för varumärkesbyggande med möjligheter att nå väldigt nischade målgrupper baserat på ålder, kön, intressen och remarketing.

Förutsättningar för gratis klick på YouTube

För att kunna annonsera på YouTube med TrueView-annonser behöver du en reklamfilm och det behöver inte vara så dyrt att producera en sådan. När den är uppladdad på YouTube och du länkat din YouTube-kanal till ditt Adwords-konto är du redo att annonsera.

Om du inte har skapat någon YouTube-kampanj i AdWords tidigare klickar du på + Kampanj > Onlinevideo ovanför kampanjtabellen för att komma igång.

skapa youtube adwords

Möjligheten finns även att annonsera på särskilda YouTube-kanaler vilket innebär att du enkelt kan nå en populär YouTube-kanals publik och därmed rikta din annonsering på ett effektivt sätt.

Kontakta oss på Pineberry om du vill sprida ditt varumärke på YouTube och öka lönsamheten i din Sökordsannonsering!

En kommentar

  1. […] att en besökare tittat i 30 sekunder, eller på hela reklamfilmen. Detta gör att vi inte behöver betala för klick på Youtube-annonserna eller ointresserade besökare som väljer att trycka bort annonsen efter några […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Ahrefs Content Gap

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Med funktionen Content Gap i Ahrefs ser du snabbt och enkelt vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i Sökpodden avsnitt 44

#44 Ahrefs

Gillar du också Ahrefs? I avsnitt 44 Sökpodden börjar vi med att prata om våra favoritfunktioner i Ahrefs. Därefter går vi vidare till ett annat verktyg, Facebooks nya attributionsverktyg. Avslutningsvis tar vi ett samtal om juniorer och seniorer. Du lyssnar väl?

black_friday_google_ads

Google Ads – 6 tips inför Black Friday 2018

I denna artikel ger vi 6 stycken Google Ads-tips inför Black Friday 2018. Läs alla tipsen här!

Lighthouse

Nya PageSpeed Insights är här

PageSpeed Insights har fått sig en fick sig en rejäl uppdatering – både designmässigt och under huven. Här går vi igenom vad som har förändrats.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner