Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och vice versa. Därför bör ni själva undersöka i Analytics vilka positioner som ser ut att bidra med mest lönsamhet för er verksamhet. 

Mäter ni konverteringar förvärvskulle det i teorin kunna vara lika många om inte fler på exempelvis position 3 än på position 1, men till en lägre kostnad då positionen kan vara billigare (beroende på Quality Score).

Google Analytics hjälper dig att få fram de mest lönsamma positionerna för Adwords, vilket du kan se genom att gå in under Förvärv -> Adwords -> Sökordspositioner. Här kan du se alltifrån antal klick till intäkt och konverteringsfrekvens per position. Utifrån denna information kan du sedan enkelt räkna ut din ROAS (Return on Ad Spend) genom att ta intäkten/kostnaden * 100.

Quality Score har stor inverkan på det faktiska slutpriset

Det första du bör fokusera på innan du börjar lägga höga bud är att få höga Quality Scores genom en detaljerad kontostruktur och relevanta landningssidor. Det faktiska priset kan variera kraftigt från det lagda budet beroende på din Quality Score. Någonting att vara uppmärksam på när ni jämför faktiska klickpriser från exempelvis föregående år är att Quality Score kan ha varit annorlunda vid jämförelseperioden vilket påverkar CPC.

Något som är väldigt viktigt att poängtera är att i Analytics-vyn för sökordspositioner presenteras sökordet i den matchtyp som ni själva lagt in och som triggats vid en sökfråga. Detta sökord som i många fall kan vara exempelvis bred matchningstyp kan alltså ha fångat upp mer generella sökningar där vissa sökfrågor kanske inte alls är relevanta för er verksamhet.

Ett tips är att gå igenom sökfrågorna för det ordet i söktermsrapporten och även samtliga sökord i kontot, och se till att kontinuerligt lägga till negativa sökord för att utesluta irrelevant trafik.

Justera positioner med automatiska regler

När du upptäckt vilka positioner som ger lönsamhet gäller det att sträva mot att behålla dem. Detta kan du exempelvis göra i Adwords genom funktionen ”automatiska regler”.

Låt säga att ni kommit fram till att ni vill ligga på position nr 3, då kan ni på ett enkelt sätt säga till Google att när era positioner är sämre än 3 ska budet höjas med exempelvis 5% för det sökordet. När positionen är bättre än 3 ska det enligt en sådan regel sänkas. Vi rekommenderar att även sätta upp ett maxbud för varje klick så att regeln inte skenar iväg och därmed också kostnaden.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Adwords så kontakta gärna oss på Pineberry.

 

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner