Sökmotorkonsult.se

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och vice versa. Därför bör ni själva undersöka i Analytics vilka positioner som ser ut att bidra med mest lönsamhet för er verksamhet. 

Mäter ni konverteringar förvärvskulle det i teorin kunna vara lika många om inte fler på exempelvis position 3 än på position 1, men till en lägre kostnad då positionen kan vara billigare (beroende på Quality Score).

Google Analytics hjälper dig att få fram de mest lönsamma positionerna för Adwords, vilket du kan se genom att gå in under Förvärv -> Adwords -> Sökordspositioner. Här kan du se alltifrån antal klick till intäkt och konverteringsfrekvens per position. Utifrån denna information kan du sedan enkelt räkna ut din ROAS (Return on Ad Spend) genom att ta intäkten/kostnaden * 100.

Quality Score har stor inverkan på det faktiska slutpriset

Det första du bör fokusera på innan du börjar lägga höga bud är att få höga Quality Scores genom en detaljerad kontostruktur och relevanta landningssidor. Det faktiska priset kan variera kraftigt från det lagda budet beroende på din Quality Score. Någonting att vara uppmärksam på när ni jämför faktiska klickpriser från exempelvis föregående år är att Quality Score kan ha varit annorlunda vid jämförelseperioden vilket påverkar CPC.

Något som är väldigt viktigt att poängtera är att i Analytics-vyn för sökordspositioner presenteras sökordet i den matchtyp som ni själva lagt in och som triggats vid en sökfråga. Detta sökord som i många fall kan vara exempelvis bred matchningstyp kan alltså ha fångat upp mer generella sökningar där vissa sökfrågor kanske inte alls är relevanta för er verksamhet.

Ett tips är att gå igenom sökfrågorna för det ordet i söktermsrapporten och även samtliga sökord i kontot, och se till att kontinuerligt lägga till negativa sökord för att utesluta irrelevant trafik.

Justera positioner med automatiska regler

När du upptäckt vilka positioner som ger lönsamhet gäller det att sträva mot att behålla dem. Detta kan du exempelvis göra i Adwords genom funktionen ”automatiska regler”.

Låt säga att ni kommit fram till att ni vill ligga på position nr 3, då kan ni på ett enkelt sätt säga till Google att när era positioner är sämre än 3 ska budet höjas med exempelvis 5% för det sökordet. När positionen är bättre än 3 ska det enligt en sådan regel sänkas. Vi rekommenderar att även sätta upp ett maxbud för varje klick så att regeln inte skenar iväg och därmed också kostnaden.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Adwords så kontakta gärna oss på Pineberry.

 

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?