Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och vice versa. Därför bör ni själva undersöka i Analytics vilka positioner som ser ut att bidra med mest lönsamhet för er verksamhet. 

Mäter ni konverteringar förvärvskulle det i teorin kunna vara lika många om inte fler på exempelvis position 3 än på position 1, men till en lägre kostnad då positionen kan vara billigare (beroende på Quality Score).

Google Analytics hjälper dig att få fram de mest lönsamma positionerna för Adwords, vilket du kan se genom att gå in under Förvärv -> Adwords -> Sökordspositioner. Här kan du se alltifrån antal klick till intäkt och konverteringsfrekvens per position. Utifrån denna information kan du sedan enkelt räkna ut din ROAS (Return on Ad Spend) genom att ta intäkten/kostnaden * 100.

Quality Score har stor inverkan på det faktiska slutpriset

Det första du bör fokusera på innan du börjar lägga höga bud är att få höga Quality Scores genom en detaljerad kontostruktur och relevanta landningssidor. Det faktiska priset kan variera kraftigt från det lagda budet beroende på din Quality Score. Någonting att vara uppmärksam på när ni jämför faktiska klickpriser från exempelvis föregående år är att Quality Score kan ha varit annorlunda vid jämförelseperioden vilket påverkar CPC.

Något som är väldigt viktigt att poängtera är att i Analytics-vyn för sökordspositioner presenteras sökordet i den matchtyp som ni själva lagt in och som triggats vid en sökfråga. Detta sökord som i många fall kan vara exempelvis bred matchningstyp kan alltså ha fångat upp mer generella sökningar där vissa sökfrågor kanske inte alls är relevanta för er verksamhet.

Ett tips är att gå igenom sökfrågorna för det ordet i söktermsrapporten och även samtliga sökord i kontot, och se till att kontinuerligt lägga till negativa sökord för att utesluta irrelevant trafik.

Justera positioner med automatiska regler

När du upptäckt vilka positioner som ger lönsamhet gäller det att sträva mot att behålla dem. Detta kan du exempelvis göra i Adwords genom funktionen ”automatiska regler”.

Låt säga att ni kommit fram till att ni vill ligga på position nr 3, då kan ni på ett enkelt sätt säga till Google att när era positioner är sämre än 3 ska budet höjas med exempelvis 5% för det sökordet. När positionen är bättre än 3 ska det enligt en sådan regel sänkas. Vi rekommenderar att även sätta upp ett maxbud för varje klick så att regeln inte skenar iväg och därmed också kostnaden.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Adwords så kontakta gärna oss på Pineberry.

 

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner