Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och vice versa. Därför bör ni själva undersöka i Analytics vilka positioner som ser ut att bidra med mest lönsamhet för er verksamhet. 

Mäter ni konverteringar förvärvskulle det i teorin kunna vara lika många om inte fler på exempelvis position 3 än på position 1, men till en lägre kostnad då positionen kan vara billigare (beroende på Quality Score).

Google Analytics hjälper dig att få fram de mest lönsamma positionerna för Adwords, vilket du kan se genom att gå in under Förvärv -> Adwords -> Sökordspositioner. Här kan du se alltifrån antal klick till intäkt och konverteringsfrekvens per position. Utifrån denna information kan du sedan enkelt räkna ut din ROAS (Return on Ad Spend) genom att ta intäkten/kostnaden * 100.

Quality Score har stor inverkan på det faktiska slutpriset

Det första du bör fokusera på innan du börjar lägga höga bud är att få höga Quality Scores genom en detaljerad kontostruktur och relevanta landningssidor. Det faktiska priset kan variera kraftigt från det lagda budet beroende på din Quality Score. Någonting att vara uppmärksam på när ni jämför faktiska klickpriser från exempelvis föregående år är att Quality Score kan ha varit annorlunda vid jämförelseperioden vilket påverkar CPC.

Något som är väldigt viktigt att poängtera är att i Analytics-vyn för sökordspositioner presenteras sökordet i den matchtyp som ni själva lagt in och som triggats vid en sökfråga. Detta sökord som i många fall kan vara exempelvis bred matchningstyp kan alltså ha fångat upp mer generella sökningar där vissa sökfrågor kanske inte alls är relevanta för er verksamhet.

Ett tips är att gå igenom sökfrågorna för det ordet i söktermsrapporten och även samtliga sökord i kontot, och se till att kontinuerligt lägga till negativa sökord för att utesluta irrelevant trafik.

Justera positioner med automatiska regler

När du upptäckt vilka positioner som ger lönsamhet gäller det att sträva mot att behålla dem. Detta kan du exempelvis göra i Adwords genom funktionen ”automatiska regler”.

Låt säga att ni kommit fram till att ni vill ligga på position nr 3, då kan ni på ett enkelt sätt säga till Google att när era positioner är sämre än 3 ska budet höjas med exempelvis 5% för det sökordet. När positionen är bättre än 3 ska det enligt en sådan regel sänkas. Vi rekommenderar att även sätta upp ett maxbud för varje klick så att regeln inte skenar iväg och därmed också kostnaden.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Adwords så kontakta gärna oss på Pineberry.

 

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner