Sökmotorkonsult.se

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

search console adwords

Det finns ett antal undanskymda funktioner i AdWords som kan öka lönsamheten i din annonsering och även i din organiska trafik. Genom att länka ihop Google Search Console med Google AdWords kan du hitta vad vi kallar sökordsluckor som kan påverka din lönsamhet. Du får även tillgång till mycket intressant data om hur din organiska och köpta trafik presterar tillsammans och var för sig.

Det är många som är vana vid att länka Google Search Console med Google Analytics, men inte lika många som länkar Search Console med Google AdWords. Den största fördelen med att länka Search Console och AdWords är att man får tillgång till paid & organic report (betalt och organiskt i AdWords på svenska).

Paid & Organic Report

Även om merparten av all data i paid & organic report finns tillgänglig antingen i Google Analytics, Search Console eller AdWords så kan det vara tidskrävande och omständigt att koppla samman alla dessa datakällor – speciellt per sökfråga. Paid & organic report fanns tidigare i Dimensioner i AdWords men i det nya gränssnittet hittar man den i Fördefinierade rapporter (tidigare Dimensioner).

Rapporten visar trafikdata på sökfrågenivå nedbruten på tre sätt; när endast en organisk placering visades, när endast en annons visades och när både en annons och en organisk placering visades samtidigt.

paid organic report Adwords

 

Hitta sökordsluckor 

Det finns starka synergier mellan AdWords och SEO och ett exempel på hur man kan utnyttja dem är att hitta vad vi kallar sökordsluckor. Sökordsluckor är potentiellt lönsamma sökningar som vi ännu inte täckt upp med annonser – eller organiska placeringar.

När du analyserar data i paid & organic report kan du filtrera fram organiska söktermer som är potentiellt lönsamma, där du inte annonserar idag och eventuellt har lägre positioner. Den typen av söktermer kan du prova att lägga till som sökord om du tror att de har potential och därmed öka din totala annonsyta. Eftersom det är riktiga visningar som redovisas i rapporten är det mer kvalificerad sökordsdata än att bara titta på potentiella sökord i Sökordsplaneraren.

Du kan även se på vilka sökfrågor du driver mycket köpt trafik men inte har någon organisk närvaro på och därmed skapa organiska landningssidor som har potential.

Slutligen kan du även se hur trafikdata ser ut för sökfrågor där både en annons och en organisk placering visades och jämföra CTR med endast organiskt eller annonsering. Rapporten kan även användas som referens för att anpassa och experimentera med budstrategier.

Begränsningar att känna till

Något som kan vara bra att känna till är att paid & organic report inte innehåller konverteringsdata utan endast trafikdata.

Det börjar heller inte samlas in någon data till paid & organic report förrän du länkar Google Search Console med Google AdWords, det finns alltså ingen retroaktiv data att tillgå innan länkningen är gjord. Därför rekommenderar vi att du länkar ditt AdWords-konto direkt med Google Search Console.

Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-17

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!