Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

search console adwords

Det finns ett antal undanskymda funktioner i AdWords som kan öka lönsamheten i din annonsering och även i din organiska trafik. Genom att länka ihop Google Search Console med Google AdWords kan du hitta vad vi kallar sökordsluckor som kan påverka din lönsamhet. Du får även tillgång till mycket intressant data om hur din organiska och köpta trafik presterar tillsammans och var för sig.

Det är många som är vana vid att länka Google Search Console med Google Analytics, men inte lika många som länkar Search Console med Google AdWords. Den största fördelen med att länka Search Console och AdWords är att man får tillgång till paid & organic report (betalt och organiskt i AdWords på svenska).

Paid & Organic Report

Även om merparten av all data i paid & organic report finns tillgänglig antingen i Google Analytics, Search Console eller AdWords så kan det vara tidskrävande och omständigt att koppla samman alla dessa datakällor – speciellt per sökfråga. Paid & organic report fanns tidigare i Dimensioner i AdWords men i det nya gränssnittet hittar man den i Fördefinierade rapporter (tidigare Dimensioner).

Rapporten visar trafikdata på sökfrågenivå nedbruten på tre sätt; när endast en organisk placering visades, när endast en annons visades och när både en annons och en organisk placering visades samtidigt.

paid organic report Adwords

 

Hitta sökordsluckor 

Det finns starka synergier mellan AdWords och SEO och ett exempel på hur man kan utnyttja dem är att hitta vad vi kallar sökordsluckor. Sökordsluckor är potentiellt lönsamma sökningar som vi ännu inte täckt upp med annonser – eller organiska placeringar.

När du analyserar data i paid & organic report kan du filtrera fram organiska söktermer som är potentiellt lönsamma, där du inte annonserar idag och eventuellt har lägre positioner. Den typen av söktermer kan du prova att lägga till som sökord om du tror att de har potential och därmed öka din totala annonsyta. Eftersom det är riktiga visningar som redovisas i rapporten är det mer kvalificerad sökordsdata än att bara titta på potentiella sökord i Sökordsplaneraren.

Du kan även se på vilka sökfrågor du driver mycket köpt trafik men inte har någon organisk närvaro på och därmed skapa organiska landningssidor som har potential.

Slutligen kan du även se hur trafikdata ser ut för sökfrågor där både en annons och en organisk placering visades och jämföra CTR med endast organiskt eller annonsering. Rapporten kan även användas som referens för att anpassa och experimentera med budstrategier.

Begränsningar att känna till

Något som kan vara bra att känna till är att paid & organic report inte innehåller konverteringsdata utan endast trafikdata.

Det börjar heller inte samlas in någon data till paid & organic report förrän du länkar Google Search Console med Google AdWords, det finns alltså ingen retroaktiv data att tillgå innan länkningen är gjord. Därför rekommenderar vi att du länkar ditt AdWords-konto direkt med Google Search Console.

Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 45 av Sökpodden

#45 Gratis SEO-verktyg

Då har vi kommit till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen gratis SEO-verktyg, vi fortsätter med en SEO-clinic och sist men inte minst avslutar vi med ett snack om landningssidor och Quality Score. Du lyssnar väl?

Google__G__Logo

Google är din viktigaste besökare

Ofta ställs SEO och UX mot varandra. Du tvingas välja mellan att din sajt är användarvänlig för människor eller optimerad för sökmotorer. Men dessa två perspektiv behöver inte stå i konflikt med varandra.  I min roll som SEO-konsult hamnar jag […]

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner