Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

search console adwords

Det finns ett antal undanskymda funktioner i AdWords som kan öka lönsamheten i din annonsering och även i din organiska trafik. Genom att länka ihop Google Search Console med Google AdWords kan du hitta vad vi kallar sökordsluckor som kan påverka din lönsamhet. Du får även tillgång till mycket intressant data om hur din organiska och köpta trafik presterar tillsammans och var för sig.

Det är många som är vana vid att länka Google Search Console med Google Analytics, men inte lika många som länkar Search Console med Google AdWords. Den största fördelen med att länka Search Console och AdWords är att man får tillgång till paid & organic report (betalt och organiskt i AdWords på svenska).

Paid & Organic Report

Även om merparten av all data i paid & organic report finns tillgänglig antingen i Google Analytics, Search Console eller AdWords så kan det vara tidskrävande och omständigt att koppla samman alla dessa datakällor – speciellt per sökfråga. Paid & organic report fanns tidigare i Dimensioner i AdWords men i det nya gränssnittet hittar man den i Fördefinierade rapporter (tidigare Dimensioner).

Rapporten visar trafikdata på sökfrågenivå nedbruten på tre sätt; när endast en organisk placering visades, när endast en annons visades och när både en annons och en organisk placering visades samtidigt.

paid organic report Adwords

 

Hitta sökordsluckor 

Det finns starka synergier mellan SEM och SEO och ett exempel på hur man kan utnyttja dem är att hitta vad vi kallar sökordsluckor. Sökordsluckor är potentiellt lönsamma sökningar som vi ännu inte täckt upp med annonser – eller organiska placeringar.

När du analyserar data i paid & organic report kan du filtrera fram organiska söktermer som är potentiellt lönsamma, där du inte annonserar idag och eventuellt har lägre positioner. Den typen av söktermer kan du prova att lägga till som sökord om du tror att de har potential och därmed öka din totala annonsyta. Eftersom det är riktiga visningar som redovisas i rapporten är det mer kvalificerad sökordsdata än att bara titta på potentiella sökord i Sökordsplaneraren.

Du kan även se på vilka sökfrågor du driver mycket köpt trafik men inte har någon organisk närvaro på och därmed skapa organiska landningssidor som har potential.

Slutligen kan du även se hur trafikdata ser ut för sökfrågor där både en annons och en organisk placering visades och jämföra CTR med endast organiskt eller annonsering. Rapporten kan även användas som referens för att anpassa och experimentera med budstrategier.

Begränsningar att känna till

Något som kan vara bra att känna till är att paid & organic report inte innehåller konverteringsdata utan endast trafikdata.

Det börjar heller inte samlas in någon data till paid & organic report förrän du länkar Google Search Console med Google AdWords, det finns alltså ingen retroaktiv data att tillgå innan länkningen är gjord. Därför rekommenderar vi att du länkar ditt AdWords-konto direkt med Google Search Console.

Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i avsnitt 29 av Sökpodden

#29 Copycats

Så var vi tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll! I avsnitt 29 av Sökpodden tar vi upp interlänkning, att Google och Facebook kopierar varandra till höger och vänster samt olika metoder som du kan skydda ditt varumärke på Google med.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner