Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

search console adwords

Det finns ett antal undanskymda funktioner i AdWords som kan öka lönsamheten i din annonsering och även i din organiska trafik. Genom att länka ihop Google Search Console med Google AdWords kan du hitta vad vi kallar sökordsluckor som kan påverka din lönsamhet. Du får även tillgång till mycket intressant data om hur din organiska och köpta trafik presterar tillsammans och var för sig.

Det är många som är vana vid att länka Google Search Console med Google Analytics, men inte lika många som länkar Search Console med Google AdWords. Den största fördelen med att länka Search Console och AdWords är att man får tillgång till paid & organic report (betalt och organiskt i AdWords på svenska).

Paid & Organic Report

Även om merparten av all data i paid & organic report finns tillgänglig antingen i Google Analytics, Search Console eller AdWords så kan det vara tidskrävande och omständigt att koppla samman alla dessa datakällor – speciellt per sökfråga. Paid & organic report fanns tidigare i Dimensioner i AdWords men i det nya gränssnittet hittar man den i Fördefinierade rapporter (tidigare Dimensioner).

Rapporten visar trafikdata på sökfrågenivå nedbruten på tre sätt; när endast en organisk placering visades, när endast en annons visades och när både en annons och en organisk placering visades samtidigt.

paid organic report Adwords

 

Hitta sökordsluckor 

Det finns starka synergier mellan AdWords och SEO och ett exempel på hur man kan utnyttja dem är att hitta vad vi kallar sökordsluckor. Sökordsluckor är potentiellt lönsamma sökningar som vi ännu inte täckt upp med annonser – eller organiska placeringar.

När du analyserar data i paid & organic report kan du filtrera fram organiska söktermer som är potentiellt lönsamma, där du inte annonserar idag och eventuellt har lägre positioner. Den typen av söktermer kan du prova att lägga till som sökord om du tror att de har potential och därmed öka din totala annonsyta. Eftersom det är riktiga visningar som redovisas i rapporten är det mer kvalificerad sökordsdata än att bara titta på potentiella sökord i Sökordsplaneraren.

Du kan även se på vilka sökfrågor du driver mycket köpt trafik men inte har någon organisk närvaro på och därmed skapa organiska landningssidor som har potential.

Slutligen kan du även se hur trafikdata ser ut för sökfrågor där både en annons och en organisk placering visades och jämföra CTR med endast organiskt eller annonsering. Rapporten kan även användas som referens för att anpassa och experimentera med budstrategier.

Begränsningar att känna till

Något som kan vara bra att känna till är att paid & organic report inte innehåller konverteringsdata utan endast trafikdata.

Det börjar heller inte samlas in någon data till paid & organic report förrän du länkar Google Search Console med Google AdWords, det finns alltså ingen retroaktiv data att tillgå innan länkningen är gjord. Därför rekommenderar vi att du länkar ditt AdWords-konto direkt med Google Search Console.

Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner