Sökmotorkonsult.se

Hur mycket pengar förlorar du på din annonsväxling?

Adwords meme

Det sker ständigt små förändringar i hur man kan hantera och optimera sina sponsrade länkar. Något som kan ställa till det för många annonsörer är att inte vara medveten om dessa förändringar och hur det påverkar lönsamheten.

Att i grunden se över sina kampanjinställningar som exempelvis region eller annonsnätverk är oftast en förutsättning för att göra ett konto lönsamt. Även om man kontrollerar inställningarna regelbundet kan man lätt missa förändringar ”under huven” i Adwords.

Under året som gått har det skett en del förändringar i inställningarna för annonsväxling som kan ha påverkat er lönsamhet. Default-inställningen för annonsväxling i Adwords för alla konton är ”Optimera för klick”, vilket är det bästa för Google, men inte nödvändigtvis för er lönsamhet. Detta beror på att annonsen som får mest klick inte alltid behöver vara annonsen som konverterar mest och detta kan få dramatiska konsekvenser för er ROAS.

Det andra alternativet ”Optimera för omvandling” kan låta som något man absolut vill göra men problemet är då att du inte själv kontrollerar vilka annonser som visas. Optimerar man för omvandling och har två nya annonser utan omvandlingsdata så optimerar Google för klick ändå vilket kanske inte gynnar lönsamheten.

Det tredje alternativet ”Rotera jämnt: Visa annonser jämnare fördelat under 90 dagar och optimera sedan” ger er mer kontroll över annonsväxlingen men efter 90 dagar kommer Google att börja optimera era kampanjer för klick. För att ta kontroll över annonsväxlingen och visa annonserna som konverterar bäst rekommenderar jag alternativet ”Rotera på obestämd tid”. Då gäller det att ständigt övervaka och analysera data för era kampanjer så att de mest lönsamma annonserna visas.

Adwords Annonsväxling

Klicka på bilden ovan för att se inställningarna.

Det har som sagt skett mycket förändringar i inställningarna för annonsväxling.

I april ändrades alternativet ”Rotera jämnt” till att endast rotera annonser jämnt i 30 dagar och sedan optimera för klick. Det betydde alltså att annonsen som fått flest klick skulle automatiskt visas mest. Detta skapade dock en del missnöje i branschen och i juni efter påtryckningar meddelade Google att de utvidgade de 30 dagarna till 90. Dessutom gav Google oss möjligheten att välja bort den funktionen helt och hållet genom att introducera alternativet ”Rotera på obestämd tid” och nu har man alltså möjligheten att helt undvika att optimera för klick.

Det finns självklart de tillfällen då det är lämpligt att optimera för klick eller omvandling. Man behöver då veta hur de olika inställningarna fungerar och alltid följa upp sina resultat. I slutändan handlar det om ert resultat och era mål och genom att hålla sig uppdaterad och ta kontroll över ert konto finns det bättre förutsättningar för att maximera lönsamheten i era sponsrade länkar.

För att lättast ändra annonsväxlingen till ”Rotera på obestämd tid” på era kampanjer rekommenderar jag att använda Adwords Editor eftersom ni där kan ändra inställningen på alla kampanjer samtidigt. Glad omvandling!

 

5 kommentarer

  1. En ändring som skett är ju även att ”exakt” matchning numera inte längre är just exakt. När man väljer exakt matching får man även med relaterade sökningar. T ex om du valt ordet ”bil” kommer du även synas om någon söker på ”bilar” även om du valt exakt matchning.

    Kommentar av Samuel

  2. Helt riktigt Samuel, ändringen i inställningarna för exakt och fras match kan också ha en stor påverkan på ett kontos lönsamhet och mängden relevant trafik man drar.

  3. Framgår inte, men det där går väldigt enkelt att ställa in på kampanjnivå. Gå bara in under inställningar för kampanjen sedan hittar man inställningen under ”alternativ för sökordsmatchning”.

    Kommentar av Kaugesaar

  4. Precis, jag tycker det är enklast och snabbast att ändra kampanjinställningarna i Adwords Editor. Speciellt om man behöver ändra i flera kampanjer på en gång.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?