Sökmotorkonsult.se

Hur mycket pengar förlorar du på din annonsväxling?

Adwords meme

Det sker ständigt små förändringar i hur man kan hantera och optimera sina sponsrade länkar. Något som kan ställa till det för många annonsörer är att inte vara medveten om dessa förändringar och hur det påverkar lönsamheten.

Att i grunden se över sina kampanjinställningar som exempelvis region eller annonsnätverk är oftast en förutsättning för att göra ett konto lönsamt. Även om man kontrollerar inställningarna regelbundet kan man lätt missa förändringar ”under huven” i Adwords.

Under året som gått har det skett en del förändringar i inställningarna för annonsväxling som kan ha påverkat er lönsamhet. Default-inställningen för annonsväxling i Adwords för alla konton är ”Optimera för klick”, vilket är det bästa för Google, men inte nödvändigtvis för er lönsamhet. Detta beror på att annonsen som får mest klick inte alltid behöver vara annonsen som konverterar mest och detta kan få dramatiska konsekvenser för er ROAS.

Det andra alternativet ”Optimera för omvandling” kan låta som något man absolut vill göra men problemet är då att du inte själv kontrollerar vilka annonser som visas. Optimerar man för omvandling och har två nya annonser utan omvandlingsdata så optimerar Google för klick ändå vilket kanske inte gynnar lönsamheten.

Det tredje alternativet ”Rotera jämnt: Visa annonser jämnare fördelat under 90 dagar och optimera sedan” ger er mer kontroll över annonsväxlingen men efter 90 dagar kommer Google att börja optimera era kampanjer för klick. För att ta kontroll över annonsväxlingen och visa annonserna som konverterar bäst rekommenderar jag alternativet ”Rotera på obestämd tid”. Då gäller det att ständigt övervaka och analysera data för era kampanjer så att de mest lönsamma annonserna visas.

Adwords Annonsväxling

Klicka på bilden ovan för att se inställningarna.

Det har som sagt skett mycket förändringar i inställningarna för annonsväxling.

I april ändrades alternativet ”Rotera jämnt” till att endast rotera annonser jämnt i 30 dagar och sedan optimera för klick. Det betydde alltså att annonsen som fått flest klick skulle automatiskt visas mest. Detta skapade dock en del missnöje i branschen och i juni efter påtryckningar meddelade Google att de utvidgade de 30 dagarna till 90. Dessutom gav Google oss möjligheten att välja bort den funktionen helt och hållet genom att introducera alternativet ”Rotera på obestämd tid” och nu har man alltså möjligheten att helt undvika att optimera för klick.

Det finns självklart de tillfällen då det är lämpligt att optimera för klick eller omvandling. Man behöver då veta hur de olika inställningarna fungerar och alltid följa upp sina resultat. I slutändan handlar det om ert resultat och era mål och genom att hålla sig uppdaterad och ta kontroll över ert konto finns det bättre förutsättningar för att maximera lönsamheten i era sponsrade länkar.

För att lättast ändra annonsväxlingen till ”Rotera på obestämd tid” på era kampanjer rekommenderar jag att använda Adwords Editor eftersom ni där kan ändra inställningen på alla kampanjer samtidigt. Glad omvandling!

 

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

5 kommentarer

  1. En ändring som skett är ju även att ”exakt” matchning numera inte längre är just exakt. När man väljer exakt matching får man även med relaterade sökningar. T ex om du valt ordet ”bil” kommer du även synas om någon söker på ”bilar” även om du valt exakt matchning.

    Kommentar av Samuel

  2. Helt riktigt Samuel, ändringen i inställningarna för exakt och fras match kan också ha en stor påverkan på ett kontos lönsamhet och mängden relevant trafik man drar.

  3. Framgår inte, men det där går väldigt enkelt att ställa in på kampanjnivå. Gå bara in under inställningar för kampanjen sedan hittar man inställningen under ”alternativ för sökordsmatchning”.

    Kommentar av Kaugesaar

  4. Precis, jag tycker det är enklast och snabbast att ändra kampanjinställningarna i Adwords Editor. Speciellt om man behöver ändra i flera kampanjer på en gång.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?