Sökmotorkonsult.se

Hur vill du betala för din sökordsannonsering?

Företag som erbjuder konsulthjälp med sökordsannonsering (Google AdWords) använder sig av olika betalningsmodeller. Den modell som fortfarande är vanligast är att göra ett procentuellt påslag på den klickbudget som du som kund har.

Många företag tar klokt konsulthjälp med sin sökordsannonsering. Anledningen är att det är komplext och tidskrävande, ofta blir det enligt min erfarenhet dyrare att göra det själv.

När du väljer att ta hjälp med din din sökordsannonsering består din kostnad av två olika delar. Dels en klickkostnad för de potentiella kunder som klickar på dina annonser i sökresultatet. Dessa pengar går direkt till Google. Dels består din kostnad av ett arvode till det konsultföretag du anlitar för att hjälpa dig.

Den vanligaste betalningsmodellen konsultföretag i vår bransch använder för sökordsannonsering är fortfarande ett procentuellt påslag på den klickbudget du har. Exempelvis, om din klickbudget till Google är 30 000 kr per månad så tar konsulten 30 % av detta, dvs 9 000 kr, för sitt arbete.

Exakt vilken procentsats som gäller är olika från företag till företag och är beroende av hur stor klickbudget du har. En hög klickbudget ger oftast en lägre procentsats. Utifrån vad vi vet ligger procentsatsen i Sverige ofta mellan 20-40 %.

När vi på Pineberry började erbjuda tjänster inom sökordsannonsering funderade vi på att använda oss av ett procentuellt påslag som många av våra konkurrenter gjorde. Men vi bestämde oss för en annan modell. Anledning är att vi anser att ett procentuellt påslag ger oss som Sökmotorkonsult felaktiga incitament.

Vårt mål är inte att våra kunder ska lägga så mycket som möjligt i klickbudget, men med en modell med ett procentuellt påslag tjänar vi mer pengar ju mer pengar våra kunder lägger i klickbudget.

Vårt mål är såklart istället att våra kunder ska ha en så lönsam sökordsannonsering som möjligt. Därför har vi istället valt en modell där vi tar ett fast arvode baserat på hur mycket tid vi bedömer att ett specifikt konto behöver per månad.

Den som tjänar mest på en modell med ett procentuellt påslag är såklart Google. Och jag tjänar mycket hellre våra kunder än jätten i Mountain View.

Nu är jag väldigt nyfiken på om du håller med mig eller om du tycker att ett procentuellt påslag är en bra betalningsmodell. Rösta gärna nedan. Tack!

Är ett procentuellt påslag på klickbudgeten en bra eller dålig betalningsmodell för sökordsannonsring?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Sidan är senast uppdaterad 2017-10-24

8 kommentarer

  1. Trodde inte procentuell prissättning var så vanlig längre, men det kanske den är. Jag tycker att den enda modell som är rättvis är den att ta betalt för arbete med att sätta upp och optimera kontot. Sedan någon form av bevakning och löpande optimering. Att ta betalt för att inte göra någonting, som jag får intryck att vissa aktörer gör, är inte schysst mot kunderna. Det kan man göra när det handlar om SEO då det kräver att man har resurser som snurrar och gynnar kunden hela tiden, men när det kommer till AdWords så är det ju Googles resurser som används. Modellen med procentuellt arvode är lite som att en mäklare skulle ha provision på vad husköparen betalar i framtida ränta, utöver det han tjänar på köpeskillingen.

  2. Timarvode, precis som en konsult i en annan roll.
    Kunden får i förväg ett estimat på hur många timmar kontot kommer att kräva varje månad. En nära dialog med kund förs då timmar ibland kan behöva justeras uppåt alt. t.o.m. nedåt.

    Kommentar av Karl Höglund

  3. Håkan,

    Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning men av de kunder vi kommer i kontakt med som har en annan leverantör har ca hälften ett procentuellt påslag på klickbudgeten som modell. Ofta enbart, men ibland i kombination med ett fast arvode.

    En annan vanlig modell är att kunden betalar ett fast belopp som både inkluderar arvode och klickbudget. Denna modell är enligt mig ännu sämre, då kunden nästan aldrig har någon vetskap om vad som går till arvode och vad som går till klickbudget. Noll transparens. Men det är en annan historia.

  4. Jag föredrar en resultatbaserad betalningsmodell där man betalar arvode utifrån faktiska konverteringar.

    Kommentar av Henrik Dahlbom

  5. Något jag hittills inte sett men skulle vara intressant att prova är ett resultatbaserat arvode eller bonus, tex vid mål nådda för CPA, bra QS fördelning (viktade). Har sett ett exempel på betaöningsmodell ”fast summa per lead”, men med resultatet att kontot dels hade för mycket dålig trafik eftersom kunden betalade budgeten till Google själva, men även en rad dåliga leads (på sökord som gratis) samt att ca 50% var leads via kundens egna varumärke. Skulle vara kul att höra om det finns andra, bättre exempel där ute.

    Kommentar av Emma

  6. Emma,
    Henrik,

    Jag gillar generellt inte resultatbaserade arvoden, även om jag kan förstå att köpare/säljare lockas av det.

    Oavsett hur bra konsulthjälp du ger din kund är kundens sajt och produkter avgörande för hur många avslut det blir.

    Detta innebär att kunder som har en suverän sajt och produkt kommer få betala mer än de kunder som har en sämre sajt och produkt. En resultatbaserad modell ”straffar” alltså de kunder som har en suverän sajt och produkt.

    Detta tycker inte jag är rimligt. Varken som kund eller leverantör.

    Ett vanligt praktiskt problem med en resultatbaserad modell är att de kunder det går riktigt bra för till slut tycker det blir för dyrt, att konsulten får en för stor del av kakan.

    Och de kunder det går dåligt för (vilka ofta innebär mycket jobb för konsulten) inte genererar tillräckligt med intäkter för konsulten.

  7. Procentuellt påslag är dåligt, för precis som du (Michael) argumenterar handlar det då för mig som konsult att driva upp kundens budget för att tjäna mer pengar.

    En bra konsult kommer förhoppningsvis att driva upp kundens budget genom att optimera annonser för fler klick, och se till att klicken genererar avslut, eftersom kunden då också tjänar pengar på en större annonsbudget. Då hamnar vi någonstans i den resultatbaserade betalmodell som Henrik och Emma förespråkar.

    Ett ärligt sätt att jobba är att ta betalt för den tid man lägger ner. Nackdelen med det är att det är väldigt svårt att skala upp. Om man är ärlig blir det väldigt svårt att fakturera för mer än kanske 100 timmar i veckan (+40 timmar per anställd).

    Så generellt skulle jag säga att det är mest ärligt att betala för tiden, men om det är rätt konsult så kan ett procentuellt påslag vara en riktigt lönsam affär för båda (alla tre, Google också) parter.

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

  8. Varför inte jobba mot konverteringskostnad? För varje % ni kan sänka min konverteringskostnad så får ni behålla 0.5%?

    Ex. vi har 1000 konverteringar per månad som kostar 100kr/konvertering (index), ni jobbar med kampanjerna och sänker kostnaden per konvertering till 50kr och fakturerar mig 50% av sänkningen. Win win och starkt incitament.

    :)

    Kommentar av Jesper

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?