Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

pengarisoporna

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din verksamhet. I den här artikeln beskriver jag hur du på bästa sätt använder denna funktion.

Genom att använda dig av söktermsrapporten, får du direkt information om vilka sökningar som triggar din annons till att synas. Denna rapport hittar du under Sökord -> Söktermer, väl inne i Google Ads gränssnitt.

På vilket sätt du ska använda söktermsrapporten beror givetvis på målsättningen med annonseringen, men i många fall kan det handla om att nå ut med annonser till den mer konverteringsvilliga personen bakom sökningen.

Först ska vi belysa skillnaden mellan sökord och sökterm, så det blir mer tydligt i den löpande texten som följer i artikeln. Ett sökord är det ord du väljer ut och lägger bud på, som din annons sedan ska triggas på. Sökterm är vad personen bakom sökningen, faktiskt skriver in i Googles sökruta som sedan triggar annonsen i fråga.

Innan du börjar så måste du säkerställa att du tittar på de kampanjer du vill analysera, samt att tidsintervallet är korrekt inställt.

Nu får du en lista med rader på diverse sökningar, som du ska gå igenom för att avgöra och ställa dig frågan ”Vill jag att min annons ska synas när någon gör denna sökning?”.

Är svaret ja, kan du gå vidare till nästa rad. Är svaret nej, så bör du markera söktermen för att addera det som ett negativt sökord och på detta sätt säkerställer du att din annons ej kommer synas på sökningar innehållandes det ordet i framtiden.

Nu kan du välja mellan att endast exkludera sökordet till den kampanj som har triggats av sökningen, alternativt om du använder dig av en negativ sökordslista som är delad med flertalet kampanjer.

I regel brukar jag använda mig av negativa sökordslistor som jag applicerar på i princip samtliga av mina kampanjer, då ett negativt sökord i regel kan exkluderas på konto-nivå. Exempelvis ordet ”begagnat”, ifall jag säljer nya böcker.

Mer information om negativa sökord hittar du i denna artikel som är skriven av min kollega Maria.

Nämnvärt är även vilka parametrar du bör ta hänsyn till vid din analysering av söktermsrapporten. Personligen brukar jag sortera listan på något av följande:

  • Kostnad
  • Konverteringar
  • Visningar
  • Klick

Hitta nya sökord för din annonsering

På samma sätt som du exkluderar sökord, kan du även hitta nya sökord som är värdefulla för din verksamhet. Om du driver en e-handel som säljer skor där du i söktermsrapporten ser att sökningen ”Röda Nike air max” har en hög klickfrekvens och ett bra antal konverteringar, så kan nästa naturliga steg bli att du bryter ut detta sökord till en egen kampanj och annonsgrupp.

Anledningen till att du vill göra det är för att dels säkerställa din synlighet och budget på detta sökord, men även för att kunna styra annonstexten mer granulärt.

Om du har en kampanj med sökordet ”Nike air max” så bör du i så fall lägga till ordet ”röd/röda” som negativt sökord i den kampanjen. Detta förebygger att dina sökord inte konkurrerar med varandra samt att du säkerställer rätt annons vid rätt sökning.

Hur ofta ska jag gå igenom söktermsrapporten?

Hur pass frekvent man bör gå igenom söktermsrapporten är en fråga om tid. Jag vill rekommendera att detta bör göras i regel var fjortonde dag. Allt beror förstås på annonskontots storlek samt vilken bransch man befinner sig i. Det säger sig självt att det är fler sökningar med ett större varuflöde för ett företag inom detaljhandeln kontra en mer statisk B2B-bransch.

Söktermer hittar du även i dina shoppingkampanjer

Glöm inte bort att det även finns en söktermsrapport för dina Google shopping-kampanjer. OBS! Driver du en ”smart-shopping kampanj” så finns denna funktion tyvärr inte.

På samma sätt som för textkampanjer, arbetar du med söktermerna på Google shopping. Noterbart är förstås att vi inte använder oss av sökord på shopping, utan här handlar det till fullo om att addera och stänga ute irrelevant trafik genom negativa sökord.

Att gå igenom söktermsrapporten kan även vara underhållande!

Vi på Pineberry har en slack-kanal där vi delar intressanta sökningar som får en att skratta. Vissa söktermer blir man nästan mörkrädd för medan andra kan vara riktigt underhållande.

Nedan är tre stycken utdrag från den kanalen:

sökterm6

Jag hoppas att du får nytta av denna artikel, samt att du delar med dig av tokiga söktermer i kommentarsfältet nedan!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i Sökpodden avsnitt 68

#68 Lärdomar av coronaåret

Nytt år, nya möjligheter. Då var vi äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt av Sökpodden. I #68 pratar vi om lärdomar av coronaåret, menyer och SEO & sist men inte minst hur Facebook Ads påverkas av iOS 14-uppdateringen.

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?