Sökmotorkonsult.se

Kom igång med Store Visits i Google Ads

store visits google ads sverige

Är fysiska besök viktiga för din verksamhet? Då kan det vara intressant att börja mäta Store Visits i Google Ads. I denna artikel beskriver vi hur du kommer igång med detta.

Store visits är enkelt uttryckt ett mått på antalet besök i dina fysiska butiker som har föranletts av ett klick på en Google Ads-annons. Har du en fysisk butik är det någonstans rimligt att anta att en viss andel av de fysiska besöken grundar sig i någon form av research som kunden gjort via Google.

Syftet med store visits är att tydligare visa hur denna samverkan ser ut.

Detta är kanske extra intressant i de fall du säljer produkter som av praktiska skäl i regel kräver ett fysiskt besök. Ett exempel skulle vara en sängbutik – de allra flesta vill antagligen provligga en säng innan köpet. Ett annat exempel skulle vara en bilhandel – du köper knappast en bil utan att först fysiskt besöka bilhandeln och provköra bilen.

Samtidigt är det fortfarande väldigt intressant för företag som säljer mycket både offline och online att se hur mycket Google Ads-annonseringen leder till fysiska besök.

Vad krävs för att få store visits?

Följande krav finns idag för att få store visits:

  • Det krävs att du har satt upp Google My Business (GMB) för alla dina butiker. Dessa behöver i sin tur vara verifierade av Google och kopplade till ditt Google Ads-konto.
  • Adresstillägg behöver vara aktiverade.
  • I Google Ads-kontot måste annonserna historiskt ha fått tusentals annonsklick och exponeringar (inget exakt antal finns definierat).
  • Slutligen måste din kontorepresentant hos Google aktivera Store visits i kontot manuellt.

Det slutgiltiga beslutet om att få Store visits avgörs alltså i regel av din kontorepresentant hos Google.

Vi har dock i ett mindre antal case sett att Store visits har lagt till som en konverteringstyp i Google Ads utan att någon kontakt har förts med Google kring detta. Då i kontot med mycket klick samtidigt som alla GMB-konton är kopplade korrekt till Google Ads.

Överlag kan man säga att det krävs en lite högre klickbudget än genomsnittet och att du helst har ett lite större antal fysiska butiker för att få tillgång till denna typ av konvertering.

I grund och botten handlar detta om att det ska finnas tillräckligt med data för att Store visit-siffran ska bli så sanningsenlig som möjligt.

Här kan du läsa mer om kraven för Store Visits.

Hur fungerar Store visits rent tekniskt?

En intressant frågeställning är självklart hur Google faktiskt gör när Store visits sätts upp. Här används flera metoder. En av dessa är koordinaterna som anges för respektive butik i Google My Business. Många är idag även (medvetet eller omedvetet) inloggad på någon av Googles tjänster där man gett sitt medgivande om att dela platsdata.

De flesta av oss har idag även med sig mobiltelefon nästan var än de än befinner sig. Detta gör att Google Ads med hög sannolikhet kan se ifall du faktiskt besökt en viss butik.

Det kan tilläggas att all data kring Store visits är anonymiserad i den mån att det inte går att koppla någon enskild person med ett besök på en viss butik.

Har du fått tillgång till Store Visits? Har det lett till några oväntade insikter? Kommentera gärna här nedan!

 

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-02

En kommentar

  1. Jag har en av sveriges största Apple-återförsäljare som kunder, med flera butiker och en hel del Google Ads-annonser, men ändå får jag inte till Store Visits. Surt som attans.

    Kommentar av Thomas Norden

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!