Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kom igång med Store Visits i Google Ads

store visits google ads sverige

Är fysiska besök viktiga för din verksamhet? Då kan det vara intressant att börja mäta Store Visits i Google Ads. I denna artikel beskriver vi hur du kommer igång med detta.

Store visits är enkelt uttryckt ett mått på antalet besök i dina fysiska butiker som har föranletts av ett klick på en Google Ads-annons. Har du en fysisk butik är det någonstans rimligt att anta att en viss andel av de fysiska besöken grundar sig i någon form av research som kunden gjort via Google.

Syftet med store visits är att tydligare visa hur denna samverkan ser ut.

Detta är kanske extra intressant i de fall du säljer produkter som av praktiska skäl i regel kräver ett fysiskt besök. Ett exempel skulle vara en sängbutik – de allra flesta vill antagligen provligga en säng innan köpet. Ett annat exempel skulle vara en bilhandel – du köper knappast en bil utan att först fysiskt besöka bilhandeln och provköra bilen.

Samtidigt är det fortfarande väldigt intressant för företag som säljer mycket både offline och online att se hur mycket Google Ads-annonseringen leder till fysiska besök.

Vad krävs för att få store visits?

Följande krav finns idag för att få store visits:

  • Det krävs att du har satt upp Google My Business (GMB) för alla dina butiker. Dessa behöver i sin tur vara verifierade av Google och kopplade till ditt Google Ads-konto.
  • Adresstillägg behöver vara aktiverade.
  • I Google Ads-kontot måste annonserna historiskt ha fått tusentals annonsklick och exponeringar (inget exakt antal finns definierat).
  • Slutligen måste din kontorepresentant hos Google aktivera Store visits i kontot manuellt.

Det slutgiltiga beslutet om att få Store visits avgörs alltså i regel av din kontorepresentant hos Google.

Vi har dock i ett mindre antal case sett att Store visits har lagt till som en konverteringstyp i Google Ads utan att någon kontakt har förts med Google kring detta. Då i kontot med mycket klick samtidigt som alla GMB-konton är kopplade korrekt till Google Ads.

Överlag kan man säga att det krävs en lite högre klickbudget än genomsnittet och att du helst har ett lite större antal fysiska butiker för att få tillgång till denna typ av konvertering.

I grund och botten handlar detta om att det ska finnas tillräckligt med data för att Store visit-siffran ska bli så sanningsenlig som möjligt.

Här kan du läsa mer om kraven för Store Visits.

Hur fungerar Store visits rent tekniskt?

En intressant frågeställning är självklart hur Google faktiskt gör när Store visits sätts upp. Här används flera metoder. En av dessa är koordinaterna som anges för respektive butik i Google My Business. Många är idag även (medvetet eller omedvetet) inloggad på någon av Googles tjänster där man gett sitt medgivande om att dela platsdata.

De flesta av oss har idag även med sig mobiltelefon nästan var än de än befinner sig. Detta gör att Google Ads med hög sannolikhet kan se ifall du faktiskt besökt en viss butik.

Det kan tilläggas att all data kring Store visits är anonymiserad i den mån att det inte går att koppla någon enskild person med ett besök på en viss butik.

Har du fått tillgång till Store Visits? Har det lett till några oväntade insikter? Kommentera gärna här nedan!

 

En kommentar

  1. Jag har en av sveriges största Apple-återförsäljare som kunder, med flera butiker och en hel del Google Ads-annonser, men ändå får jag inte till Store Visits. Surt som attans.

    Kommentar av Thomas Norden

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner