Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kostnadseffektiv annonsering med Youtube

För er som nyligen lanserat en ny produkt och vill nå ut till potentiella kunder snabbt med en reklamfilm, eller för er som generellt bara vill förstärka ert varumärke rekommenderar vi Youtube som en riktad och kostnadseffektiv annonseringskanal. 

Med Adwords för video som plattform och Youtube som kanal kan vi rikta vår annonsering mot den målgrupp vi tror att vi kan ge mest värde till, och som vi tror vi kommer få mest värde från. Detta gör Youtube-annonsering mer kostnadseffektivt jämfört med traditionell Tv-annonsering då vi, istället för att spendera mer pengar för att nå en bredare publik, kan satsa mindre pengar för att nå en mindre målgrupp som är av potentiellt större värde för vårt företag.

Det finns flera inriktningar du som annonsör kan använda dig av för att nå dina potentiella kunder. Du kan filtrera efter:

  • Ålder och kön
  • Ämnen
  • Sökord
  • Placering
  • Remarketing

Du kan blanda dessa olika inriktningar för att skräddarsy din annonsering som du vill. Ett exempel på detta kan vara att endast visa annonser för 20 till 30-åriga teknikintresserade kvinnor, eller medelålders män som gillar katter. Givetvis kan du även gå bredare för att nå ut till en vidare publik, något som vi dock inte rekommenderar då det är lätt att få en skenad kostnad och en lägre kostnadseffektivitet.

Fler anledningar till att vi gillar Youtube är att det är snabbt och enkelt att komma igång – perfekt inför julhandeln, samt att vi med formatet TrueView InStream endast betalar efter att en besökare tittat i 30 sekunder, eller på hela reklamfilmen. Detta gör att vi inte behöver betala för klick på Youtube-annonserna eller ointresserade besökare som väljer att trycka bort annonsen efter några sekunder. Det är därför bra att förmedla ditt budskap tidigt i reklamfilmen för att öka möjligheten att nå ut med ditt budskap till så många som möjligt.

Viktigt att tänka på är att ha ett mål innan du börjar annonsera med Youtube. Är målet att öka varumärkeskännedomen, eller är kanske målet att driva försäljning genom annonseringen? Du bör använda dig av olika strategier beroende på vilka mål du sätter, och därför är det viktigt att sätta tydliga mål innan du startar. En stor styrka med Youtube-annonsering kontra Tv-annonsering är att trafiken är mätbar, vi kan se vad vi får ut av vår investering och om det är lönsamt eller inte. Med tydliga mål kan vi därför besluta oss för vilka nyckeltal vi vill titta på för att mäta vår framgång.

Trots att det kan gå relativt snabbt att börja med Youtube-annonsering (förutsatt att du har en video klar för annonsering) gäller det dock att ha tid med att optimera kampanjerna med olika inriktningar som du skapar. Det är viktigt att löpande optimera bud, placeringar, inriktningar och övriga inställningar för att säkerställa att pengar läggs på rätt saker.

Kontakta oss på Pineberry om du behöver hjälp med din Youtube-annonsering.

 

En kommentar

  1. Youtube annonser är de annonser jag oftast råkar klicka på av misstag och tycker det kan vara ganska störande. Kan tänka mig att den trafiken inte konverterar så bra.

    Kommentar av

    Staffan

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner