Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kostnadseffektiv annonsering med Youtube

För er som nyligen lanserat en ny produkt och vill nå ut till potentiella kunder snabbt med en reklamfilm, eller för er som generellt bara vill förstärka ert varumärke rekommenderar vi Youtube som en riktad och kostnadseffektiv annonseringskanal. 

Med Adwords för video som plattform och Youtube som kanal kan vi rikta vår annonsering mot den målgrupp vi tror att vi kan ge mest värde till, och som vi tror vi kommer få mest värde från. Detta gör Youtube-annonsering mer kostnadseffektivt jämfört med traditionell Tv-annonsering då vi, istället för att spendera mer pengar för att nå en bredare publik, kan satsa mindre pengar för att nå en mindre målgrupp som är av potentiellt större värde för vårt företag.

Det finns flera inriktningar du som annonsör kan använda dig av för att nå dina potentiella kunder. Du kan filtrera efter:

  • Ålder och kön
  • Ämnen
  • Sökord
  • Placering
  • Remarketing

Du kan blanda dessa olika inriktningar för att skräddarsy din annonsering som du vill. Ett exempel på detta kan vara att endast visa annonser för 20 till 30-åriga teknikintresserade kvinnor, eller medelålders män som gillar katter. Givetvis kan du även gå bredare för att nå ut till en vidare publik, något som vi dock inte rekommenderar då det är lätt att få en skenad kostnad och en lägre kostnadseffektivitet.

Fler anledningar till att vi gillar Youtube är att det är snabbt och enkelt att komma igång – perfekt inför julhandeln, samt att vi med formatet TrueView InStream endast betalar efter att en besökare tittat i 30 sekunder, eller på hela reklamfilmen. Detta gör att vi inte behöver betala för klick på Youtube-annonserna eller ointresserade besökare som väljer att trycka bort annonsen efter några sekunder. Det är därför bra att förmedla ditt budskap tidigt i reklamfilmen för att öka möjligheten att nå ut med ditt budskap till så många som möjligt.

Viktigt att tänka på är att ha ett mål innan du börjar annonsera med Youtube. Är målet att öka varumärkeskännedomen, eller är kanske målet att driva försäljning genom annonseringen? Du bör använda dig av olika strategier beroende på vilka mål du sätter, och därför är det viktigt att sätta tydliga mål innan du startar. En stor styrka med Youtube-annonsering kontra Tv-annonsering är att trafiken är mätbar, vi kan se vad vi får ut av vår investering och om det är lönsamt eller inte. Med tydliga mål kan vi därför besluta oss för vilka nyckeltal vi vill titta på för att mäta vår framgång.

Trots att det kan gå relativt snabbt att börja med Youtube-annonsering (förutsatt att du har en video klar för annonsering) gäller det dock att ha tid med att optimera kampanjerna med olika inriktningar som du skapar. Det är viktigt att löpande optimera bud, placeringar, inriktningar och övriga inställningar för att säkerställa att pengar läggs på rätt saker.

Kontakta oss på Pineberry om du behöver hjälp med din Youtube-annonsering.

 

En kommentar

  1. Youtube annonser är de annonser jag oftast råkar klicka på av misstag och tycker det kan vara ganska störande. Kan tänka mig att den trafiken inte konverterar så bra.

    Kommentar av

    Staffan

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner