Sökmotorkonsult.se

Kostnadseffektiv annonsering med Youtube

För er som nyligen lanserat en ny produkt och vill nå ut till potentiella kunder snabbt med en reklamfilm, eller för er som generellt bara vill förstärka ert varumärke rekommenderar vi Youtube som en riktad och kostnadseffektiv annonseringskanal. 

Med Adwords för video som plattform och Youtube som kanal kan vi rikta vår annonsering mot den målgrupp vi tror att vi kan ge mest värde till, och som vi tror vi kommer få mest värde från. Detta gör Youtube-annonsering mer kostnadseffektivt jämfört med traditionell Tv-annonsering då vi, istället för att spendera mer pengar för att nå en bredare publik, kan satsa mindre pengar för att nå en mindre målgrupp som är av potentiellt större värde för vårt företag.

Det finns flera inriktningar du som annonsör kan använda dig av för att nå dina potentiella kunder. Du kan filtrera efter:

  • Ålder och kön
  • Ämnen
  • Sökord
  • Placering
  • Remarketing

Du kan blanda dessa olika inriktningar för att skräddarsy din annonsering som du vill. Ett exempel på detta kan vara att endast visa annonser för 20 till 30-åriga teknikintresserade kvinnor, eller medelålders män som gillar katter. Givetvis kan du även gå bredare för att nå ut till en vidare publik, något som vi dock inte rekommenderar då det är lätt att få en skenad kostnad och en lägre kostnadseffektivitet.

Fler anledningar till att vi gillar Youtube är att det är snabbt och enkelt att komma igång – perfekt inför julhandeln, samt att vi med formatet TrueView InStream endast betalar efter att en besökare tittat i 30 sekunder, eller på hela reklamfilmen. Detta gör att vi inte behöver betala för klick på Youtube-annonserna eller ointresserade besökare som väljer att trycka bort annonsen efter några sekunder. Det är därför bra att förmedla ditt budskap tidigt i reklamfilmen för att öka möjligheten att nå ut med ditt budskap till så många som möjligt.

Viktigt att tänka på är att ha ett mål innan du börjar annonsera med Youtube. Är målet att öka varumärkeskännedomen, eller är kanske målet att driva försäljning genom annonseringen? Du bör använda dig av olika strategier beroende på vilka mål du sätter, och därför är det viktigt att sätta tydliga mål innan du startar. En stor styrka med Youtube-annonsering kontra Tv-annonsering är att trafiken är mätbar, vi kan se vad vi får ut av vår investering och om det är lönsamt eller inte. Med tydliga mål kan vi därför besluta oss för vilka nyckeltal vi vill titta på för att mäta vår framgång.

Trots att det kan gå relativt snabbt att börja med Youtube-annonsering (förutsatt att du har en video klar för annonsering) gäller det dock att ha tid med att optimera kampanjerna med olika inriktningar som du skapar. Det är viktigt att löpande optimera bud, placeringar, inriktningar och övriga inställningar för att säkerställa att pengar läggs på rätt saker.

Kontakta oss på Pineberry om du behöver hjälp med din Youtube-annonsering.

 

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

En kommentar

  1. Youtube annonser är de annonser jag oftast råkar klicka på av misstag och tycker det kan vara ganska störande. Kan tänka mig att den trafiken inte konverterar så bra.

    Kommentar av Staffan

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?