Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länka AdWords med Google Analytics

länka adwords till google analytics

Att länka Google Analytics med Google Adwords borde idag vara en självklarhet om man arbetar med sökordsannonsering. Anledningen är att det finns så mycket data i Analytics som är av stor vikt för att utvärdera lönsamheten av investeringen på sponsrade länkar. Här berättar vi hur du gör för att länka ditt Adwords-konto med Google Analytics och varför.

Google Adwords är en väldigt bra produkt på många sätt och vis men den berättar inte så mycket om vad dina kunder gör efter att de klickat på en annons.

Google Analytics kan ge dig ett beslutsunderlag för att utvärdera vilka sökord som är värda att satsa på eftersom du kan utvärdera dessa tydligare på intäkt, kostnad, bounce rate, tid på sajten och avkastning.

Om du efter att ha länkat Analytics och Adwords importerar Analytics-kolumnen bounce rate i Adwords kan du enkelt se vilka sökord som har hög bounce rate och således kanske kostar dig mycket pengar utan att ge dig någon avkastning. Då kan du börja felsöka vad det kan bero på att sökordet har så hög bounce rate och vidta åtgärder.

Importera transaktioner och omvandlingar

En annan viktig funktion som blir tillgänglig efter länkningen om man inte använder sig av Adwords omvandlingsspårning är att du kan importera transaktioner och uppfyllda mål från Analytics för att mäta avkastningen på din investering.

I Analytics kan du även skapa remarketinglistor för att nå särskilda segment av besökare som exempelvis tittat på en viss produkt eller lämnat varukorgen. Remarketinglistorna kan du sedan använda i dina Adwords-kampanjer och dessa blir tillgängliga efter att kontot länkats med Analytics.

En annan vinst med att länka Adwords och Analytics är att du får mer Adwords-data i Analytics som exempelvis antal klick, kostnader och information om besökares beteende när de besökt din sajt.

Hur du länkar Adwords och Analytics

Det är viktigt att mailen som du använder i Adwords har administrativ åtkomst i Adwords-kontot samt redigeringsbehörighet i Analytics. Oftast behöver du lägga till Adwords-mailen i Analytics med redigeringsbehörighet för att kunna länka kontona korrekt.

  1. Logga in på ditt Analytics-konto.
  2. Öppna fliken Administratör högst upp på sidan.
  3. I kolumnen Konto markerar du det Analytics-konto som innehåller den egendom som du vill länka till ett eller flera av dina AdWords-konton.
  4. I kolumnen Egendom markerar du den Analytics-egendom som du vill länka och klickar på Länka till AdWords.
  5. Klicka på Fortsätt.
  6. Välj de Analytics-dataurval där du vill att AdWords-data ska vara tillgänglig.
  7. I samband med att kontona länkas, aktiveras automatisk märkning (taggning) av dina annonser. Klicka på Avancerade inställningar om du behöver märka (tagga) dina AdWords-länkar manuellt.
  8. Klicka på Länka konton.

Nu är dina konton länkade och du har alla förutsättningar för att få ett bättre beslutsunderlag i din sökordsannonsering.

 

3 kommentarer

  1. Tack för den informerande artikeln!

    Kommentar av Emil Petersson

  2. […] När du har fått en fungerande målspårning på plats bör du även koppla ihop AdWords och Analytics med varandra. På så sätt kan du enkelt få den information du behöver direkt i AdWords för att kunna ta ett beslut. Läs mer om kopplingen här. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner