Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länka AdWords med Google Analytics

länka adwords till google analytics

Att länka Google Analytics med Google Adwords borde idag vara en självklarhet om man arbetar med sökordsannonsering. Anledningen är att det finns så mycket data i Analytics som är av stor vikt för att utvärdera lönsamheten av investeringen på sponsrade länkar. Här berättar vi hur du gör för att länka ditt Adwords-konto med Google Analytics och varför.

Google Adwords är en väldigt bra produkt på många sätt och vis men den berättar inte så mycket om vad dina kunder gör efter att de klickat på en annons.

Google Analytics kan ge dig ett beslutsunderlag för att utvärdera vilka sökord som är värda att satsa på eftersom du kan utvärdera dessa tydligare på intäkt, kostnad, bounce rate, tid på sajten och avkastning.

Om du efter att ha länkat Analytics och Adwords importerar Analytics-kolumnen bounce rate i Adwords kan du enkelt se vilka sökord som har hög bounce rate och således kanske kostar dig mycket pengar utan att ge dig någon avkastning. Då kan du börja felsöka vad det kan bero på att sökordet har så hög bounce rate och vidta åtgärder.

Importera transaktioner och omvandlingar

En annan viktig funktion som blir tillgänglig efter länkningen om man inte använder sig av Adwords omvandlingsspårning är att du kan importera transaktioner och uppfyllda mål från Analytics för att mäta avkastningen på din investering.

I Analytics kan du även skapa remarketinglistor för att nå särskilda segment av besökare som exempelvis tittat på en viss produkt eller lämnat varukorgen. Remarketinglistorna kan du sedan använda i dina Adwords-kampanjer och dessa blir tillgängliga efter att kontot länkats med Analytics.

En annan vinst med att länka Adwords och Analytics är att du får mer Adwords-data i Analytics som exempelvis antal klick, kostnader och information om besökares beteende när de besökt din sajt.

Hur du länkar Adwords och Analytics

Det är viktigt att mailen som du använder i Adwords har administrativ åtkomst i Adwords-kontot samt redigeringsbehörighet i Analytics. Oftast behöver du lägga till Adwords-mailen i Analytics med redigeringsbehörighet för att kunna länka kontona korrekt.

  1. Logga in på ditt Analytics-konto.
  2. Öppna fliken Administratör högst upp på sidan.
  3. I kolumnen Konto markerar du det Analytics-konto som innehåller den egendom som du vill länka till ett eller flera av dina AdWords-konton.
  4. I kolumnen Egendom markerar du den Analytics-egendom som du vill länka och klickar på Länka till AdWords.
  5. Klicka på Fortsätt.
  6. Välj de Analytics-dataurval där du vill att AdWords-data ska vara tillgänglig.
  7. I samband med att kontona länkas, aktiveras automatisk märkning (taggning) av dina annonser. Klicka på Avancerade inställningar om du behöver märka (tagga) dina AdWords-länkar manuellt.
  8. Klicka på Länka konton.

Nu är dina konton länkade och du har alla förutsättningar för att få ett bättre beslutsunderlag i din sökordsannonsering.

 

3 kommentarer

  1. Tack för den informerande artikeln!

    Kommentar av

    Emil Petersson

  2. […] När du har fått en fungerande målspårning på plats bör du även koppla ihop AdWords och Analytics med varandra. På så sätt kan du enkelt få den information du behöver direkt i AdWords för att kunna ta ett beslut. Läs mer om kopplingen här. […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

wordpress affiliate

Sätt upp affiliatesajten – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 2

Nu är det dags för steg 2 i artikelserien om hur du bygger din egen affiliatesajt. I denna artikel går vi igenom hur du går från idé till verklighet och publicerar din egen affiliatesajt.

4492080-drawing-a-diagram

Skapa Dynamiska Sökannonser av ditt innehåll

I den här artikeln går vi igenom vad dynamiska sökannonser är och tipsar om inriktningarna som finns att tillgå för den underskattade men kraftfulla kampanjtypen DSA i Google Adwords.

rich-result-evolution

Rich Cards

Läs mer om Rich Cards är ett nytt sätt för presentation av film och recept i sökresultatet.

Guide Facebook leads

Vad är Facebook Lead Ads?

Ta hjälp av Facebooks målgrupper för att hitta dina nya leads. Skapa egna formulär med Facebook Lead Ads och samla in e-postadresser med Facebookannonsering. Ett enkelt och konkret sätt att hitta nya intressenter inom din målgrupp.

sokpodden_avsnitt-15

#15 Irritation

I avsnitt 15 av Sökpodden pratar vi om det bredare sökresultatet och hur detta påverkar SEO och SEM. Därefter diskuterar vi hur man värderar länkar och sen avslutar vi med annonsfrekvens på Facebook. Du lyssnar väl?