Sökmotorkonsult.se

Länka flera Adwords-konton i Analytics samtidigt

För att kunna maximera försäljningen och avkastningen av dina sponsrade länkar är det av stor vikt att länka ditt Adwords-konto till Analytics. Om du arbetar med flera Adwords-konton finns möjligheten att länka flera av dessa vid samma tillfälle. 

Många Analytics-användare som arbetar med flera Adwords-konton har tidigare varit tvungna att länka varje Adwords-konto var för sig. Med denna funktion kan du välja att länka ett eller flera Adwords-konton, så länge du har administrativa rättigheter till kontot.

Såhär kan det se ut för en användare som har tillgång till ett MCC (Mitt kundcenter) som innehåller flera Adwords-konton. Som du ser länkas nu Adwords-konton i kolumnen Webbegendom i Analytics, istället för i kolumnen för Konto.

Observera att du kan välja flera konton:

Skärmavbild Analytics

Upptäcka olänkade konton
Detta gör det möjligt att snabbt hitta konton som inte är länkade. I kontolistan ser du tydligt vilka konton som är eller inte är länkade. Kryssa i rutan för de du vill länka och klicka sedan på fortsätt.

Mer kontroll
Att man nu kan länka konton på nivå för webbegendom är en fördel om du har många olika grupper av användare som har hand om varje kund. Nu behöver du inte ge dessa grupper tillgång till det fullständiga Analytics-kontot för att länka till Adwords. Istället kan du ge gruppen tillgång till den aktuell webbegendomen. Allt som krävs är redigerarbehörighet för att kunna skapa och uppdatera Adwords-länkar.

Kom igång
För att komma igång och länka flera Adwords-konton samtidigt klickar du på Administratör i toppmenyn efter att du har loggat in i Analytics. Klicka sedan på Adwords-länkning i kolumnen Webbegendom.

Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2014-09-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?