Sökmotorkonsult.se

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp i Google Ads vars renodlade syfte är att driva fysiska besök till butiker.

Även om den digitala handeln växer mer och mer årligen står den fysiska handeln fortfarande för drygt 90% av den totala omsättningen inom detaljhandeln i Sverige. Det finns med andra ord ett värde av att förstå och nyttja sambandet mellan båda dessa kanaler.

Tar vi H&M som exempel är det förmodligen ingen som protesterar om man skulle påstå att deras e-handel driver trafik till deras fysiska butiker och att dessa i sin tur bidrar till köp i deras e-handel. För att förstå denna samverkan mer i detalj har det sedan en tid tillbaka funnits möjligheten att mäta detta i Google Ads med hjälp av Store Visits.

Det som särskiljer Local Campaigns är att det är den enda kampanjtypen i Google Ads vars huvudmål är att driva konverteringar i form av fysiska besök och inte konverteringar på webbplatsen.

Vad krävs för att kunna skapa Local campaigns?

Grundkravet är att du har Store Visits implementerat i ditt Google Ads-konto. För att få in dessa i ditt konto krävs enkelt uttryckt att du har ett större antal fysiska butiker och att du får tillräckligt många klick på dina annonser för att få en tillräckligt stor mängd data. Läs gärna vår tidigare artikel om Store Visits för mer detaljerad information.

Har du kommit igång med Store Visits idag behöver du även – om du inte redan gjort det – lägga in ett värde för hur mycket varje enskilt sådant är värt för er verksamhet. Det är viktigt att detta värde är så korrekt som möjligt då Google kommer anpassa alla buden i kampanjen utifrån detta.

Hur skapar man Local campaigns?

Börja med att skapa en ny kampanj och välj alternativet Local store visits and promotions.

local store visits ikon

Nästa steg är att välja Use Google My Business Locations. I de flesta fall kommer du vilja välja samtliga, men det går även bra att enbart välja enskilda butiker om så önskas. Det är även möjligt att välja Affiliate locations, vilket kan passa om du vill driva besöken till återförsäljare istället.

Spara sedan kampanjen. I nästa steg anger du precis som vanligt inställningarna för kampanjen.

Något som är speciellt med denna kampanjtyp är att den enda möjliga budstrategin är Maximize Conversion Value. I praktiken innebär detta att du låter Google sätta buden automatiskt för att driva så många Store Visits som möjligt utifrån den budget du angivit. Nästan all optimering sköts alltså automatiskt av Google.

Skapa annonser till Local campaigns

Här anger du ett antal olika rubriker, beskrivningar och call-to-actions. Sedan behöver du även lägga in passande bilder.

Du kan antingen välja dessa på egen hand, eller så kan du låta Google skanna av din sajt eller några av dina konton sociala medier så kan Google oftast hitta passande bilder.
Det är även obligatoriskt att lägga in minst ett YouTube-klipp.

Har du testat Responsive Search Ads eller Responsive Display Ads lär du känna igen upplägget – det vill säga att Google på egen hand kommer generera annonser utifrån det material du lagt in.

Var visas annonserna?

Local Campaign-annonser kan visas i Söknätverket, Displaynätverket, Google Maps och på YouTube. Det innebär med andra ord att du potentiellt kan få en mycket hög räckvidd i Googles kanaler.

Annonserna kommer av naturliga skäl se annorlunda ut beroende på vilka av Googles kanaler de syns på. Du kan se en förhandsgranskning av hur annonserna kan komma att se ut i de olika nätverken i samband med att du skapar dem.

Se hur varje enskild butik presterar

När din Local campaign har blivit godkänd kommer det så småningom komma in Store Visits. Under Locations > Per store report kommer du kunna se hur många Store Visits varje enskild butik har genererat.

per store report

 

 

 

 

Har du testat Local Campaigns eller har du några andra frågor? Lämna gärna en kommentar här nedan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]