Sökmotorkonsult.se

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp i Google Ads vars renodlade syfte är att driva fysiska besök till butiker.

Även om den digitala handeln växer mer och mer årligen står den fysiska handeln fortfarande för drygt 90% av den totala omsättningen inom detaljhandeln i Sverige. Det finns med andra ord ett värde av att förstå och nyttja sambandet mellan båda dessa kanaler.

Tar vi H&M som exempel är det förmodligen ingen som protesterar om man skulle påstå att deras e-handel driver trafik till deras fysiska butiker och att dessa i sin tur bidrar till köp i deras e-handel. För att förstå denna samverkan mer i detalj har det sedan en tid tillbaka funnits möjligheten att mäta detta i Google Ads med hjälp av Store Visits.

Det som särskiljer Local Campaigns är att det är den enda kampanjtypen i Google Ads vars huvudmål är att driva konverteringar i form av fysiska besök och inte konverteringar på webbplatsen.

Vad krävs för att kunna skapa Local campaigns?

Grundkravet är att du har Store Visits implementerat i ditt Google Ads-konto. För att få in dessa i ditt konto krävs enkelt uttryckt att du har ett större antal fysiska butiker och att du får tillräckligt många klick på dina annonser för att få en tillräckligt stor mängd data. Läs gärna vår tidigare artikel om Store Visits för mer detaljerad information.

Har du kommit igång med Store Visits idag behöver du även – om du inte redan gjort det – lägga in ett värde för hur mycket varje enskilt sådant är värt för er verksamhet. Det är viktigt att detta värde är så korrekt som möjligt då Google kommer anpassa alla buden i kampanjen utifrån detta.

Hur skapar man Local campaigns?

Börja med att skapa en ny kampanj och välj alternativet Local store visits and promotions.

local store visits ikon

Nästa steg är att välja Use Google My Business Locations. I de flesta fall kommer du vilja välja samtliga, men det går även bra att enbart välja enskilda butiker om så önskas. Det är även möjligt att välja Affiliate locations, vilket kan passa om du vill driva besöken till återförsäljare istället.

Spara sedan kampanjen. I nästa steg anger du precis som vanligt inställningarna för kampanjen.

Något som är speciellt med denna kampanjtyp är att den enda möjliga budstrategin är Maximize Conversion Value. I praktiken innebär detta att du låter Google sätta buden automatiskt för att driva så många Store Visits som möjligt utifrån den budget du angivit. Nästan all optimering sköts alltså automatiskt av Google.

Skapa annonser till Local campaigns

Här anger du ett antal olika rubriker, beskrivningar och call-to-actions. Sedan behöver du även lägga in passande bilder.

Du kan antingen välja dessa på egen hand, eller så kan du låta Google skanna av din sajt eller några av dina konton sociala medier så kan Google oftast hitta passande bilder.
Det är även obligatoriskt att lägga in minst ett YouTube-klipp.

Har du testat Responsive Search Ads eller Responsive Display Ads lär du känna igen upplägget – det vill säga att Google på egen hand kommer generera annonser utifrån det material du lagt in.

Var visas annonserna?

Local Campaign-annonser kan visas i Söknätverket, Displaynätverket, Google Maps och på YouTube. Det innebär med andra ord att du potentiellt kan få en mycket hög räckvidd i Googles kanaler.

Annonserna kommer av naturliga skäl se annorlunda ut beroende på vilka av Googles kanaler de syns på. Du kan se en förhandsgranskning av hur annonserna kan komma att se ut i de olika nätverken i samband med att du skapar dem.

Se hur varje enskild butik presterar

När din Local campaign har blivit godkänd kommer det så småningom komma in Store Visits. Under Locations > Per store report kommer du kunna se hur många Store Visits varje enskild butik har genererat.

per store report

 

 

 

 

Har du testat Local Campaigns eller har du några andra frågor? Lämna gärna en kommentar här nedan.

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-05

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]