Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Marknadsför er med Gmail Sponsored Promotions

För alla som använder Gmail kan ni sedan en tid tillbaka bli exponerade för mail-annonser som hamnar under Kampanj-fliken, alternativt till höger eller längst ner i din mailkorg. Gmail Sponsored Promotions är inte något helt nytt men funnits i beta-version länge. Likt Display-annonsering kan du på detta sätt bygga varumärke och samtidigt rikta in dig mot specifika målgrupper genom att använda demografisk data likväl som sökord och produktköp genom information som framgår i mottagarens mailkorg.

Som bekant när det gäller Adwords-annonsering så betalar ni endast per klick, och på samma sätt vid Gmail-annonsering betalar ni endast varje gång någon öppnar mailet. När någon väl klickat sig in på mailet syns själva annonsen i form av en banner som skapats i HTML där du kan lägga in vissa attribut såsom kontaktformulär eller varför inte en video? Avsändaren har stor frihet att designa annonsen och anpassa budskapet utefter vilken typ av målgrupp som träffats. I dagsläget sker den löpande hanteringen av ett GSP-konto (Gmail Sponsored Promotions) i ett separat hanteringssystem och går alltså inte att sköta via Adwords.
Eftersom GSP fortfarande är i beta så måste kontot sättas upp av en Google-representant själva. Det kräver även att du har en viss budget för att kunna annonsera på detta sätt.

Jag skulle vilja lyfta fram tre stycken nya unika sätt att rikta GSP-annonsering på:

Domäner: Denna inriktning baseras på vilka typer av vilka mail som användaren får i sin inkorg, med fokus på domäner. Ett exempel på detta kan vara de som får nyhetsbrev från ett visst företag där domännamnet framgår.

Produktköp: Det går att se vilka produkter en användare nyss köpt genom att exempelvis fokusera på kvitton eller tackmail från liknande företag eller konkurrenter.

Jobb: Utgå från användarens yrkesinformation som framgår i deras kontoinställningar.

Har ni idag en lönsam Adwords-annonsering och en bra budget att röra er med så är Gmail Sponsored Promotions ett mycket bra komplement eftersom ni redan samlat på er mycket data kring olika målgrupper. Inte minst om ni även använder er av Remarketing.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner