Sökmotorkonsult.se

Marknadsför er med Gmail Sponsored Promotions

För alla som använder Gmail kan ni sedan en tid tillbaka bli exponerade för mail-annonser som hamnar under Kampanj-fliken, alternativt till höger eller längst ner i din mailkorg. Gmail Sponsored Promotions är inte något helt nytt men funnits i beta-version länge. Likt Display-annonsering kan du på detta sätt bygga varumärke och samtidigt rikta in dig mot specifika målgrupper genom att använda demografisk data likväl som sökord och produktköp genom information som framgår i mottagarens mailkorg.

Som bekant när det gäller Adwords-annonsering så betalar ni endast per klick, och på samma sätt vid Gmail-annonsering betalar ni endast varje gång någon öppnar mailet. När någon väl klickat sig in på mailet syns själva annonsen i form av en banner som skapats i HTML där du kan lägga in vissa attribut såsom kontaktformulär eller varför inte en video? Avsändaren har stor frihet att designa annonsen och anpassa budskapet utefter vilken typ av målgrupp som träffats. I dagsläget sker den löpande hanteringen av ett GSP-konto (Gmail Sponsored Promotions) i ett separat hanteringssystem och går alltså inte att sköta via Adwords.
Eftersom GSP fortfarande är i beta så måste kontot sättas upp av en Google-representant själva. Det kräver även att du har en viss budget för att kunna annonsera på detta sätt.

Jag skulle vilja lyfta fram tre stycken nya unika sätt att rikta GSP-annonsering på:

Domäner: Denna inriktning baseras på vilka typer av vilka mail som användaren får i sin inkorg, med fokus på domäner. Ett exempel på detta kan vara de som får nyhetsbrev från ett visst företag där domännamnet framgår.

Produktköp: Det går att se vilka produkter en användare nyss köpt genom att exempelvis fokusera på kvitton eller tackmail från liknande företag eller konkurrenter.

Jobb: Utgå från användarens yrkesinformation som framgår i deras kontoinställningar.

Har ni idag en lönsam Adwords-annonsering och en bra budget att röra er med så är Gmail Sponsored Promotions ett mycket bra komplement eftersom ni redan samlat på er mycket data kring olika målgrupper. Inte minst om ni även använder er av Remarketing.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?