Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Marknadsför er med Gmail Sponsored Promotions

För alla som använder Gmail kan ni sedan en tid tillbaka bli exponerade för mail-annonser som hamnar under Kampanj-fliken, alternativt till höger eller längst ner i din mailkorg. Gmail Sponsored Promotions är inte något helt nytt men funnits i beta-version länge. Likt Display-annonsering kan du på detta sätt bygga varumärke och samtidigt rikta in dig mot specifika målgrupper genom att använda demografisk data likväl som sökord och produktköp genom information som framgår i mottagarens mailkorg.

Som bekant när det gäller Adwords-annonsering så betalar ni endast per klick, och på samma sätt vid Gmail-annonsering betalar ni endast varje gång någon öppnar mailet. När någon väl klickat sig in på mailet syns själva annonsen i form av en banner som skapats i HTML där du kan lägga in vissa attribut såsom kontaktformulär eller varför inte en video? Avsändaren har stor frihet att designa annonsen och anpassa budskapet utefter vilken typ av målgrupp som träffats. I dagsläget sker den löpande hanteringen av ett GSP-konto (Gmail Sponsored Promotions) i ett separat hanteringssystem och går alltså inte att sköta via Adwords.
Eftersom GSP fortfarande är i beta så måste kontot sättas upp av en Google-representant själva. Det kräver även att du har en viss budget för att kunna annonsera på detta sätt.

Jag skulle vilja lyfta fram tre stycken nya unika sätt att rikta GSP-annonsering på:

Domäner: Denna inriktning baseras på vilka typer av vilka mail som användaren får i sin inkorg, med fokus på domäner. Ett exempel på detta kan vara de som får nyhetsbrev från ett visst företag där domännamnet framgår.

Produktköp: Det går att se vilka produkter en användare nyss köpt genom att exempelvis fokusera på kvitton eller tackmail från liknande företag eller konkurrenter.

Jobb: Utgå från användarens yrkesinformation som framgår i deras kontoinställningar.

Har ni idag en lönsam Adwords-annonsering och en bra budget att röra er med så är Gmail Sponsored Promotions ett mycket bra komplement eftersom ni redan samlat på er mycket data kring olika målgrupper. Inte minst om ni även använder er av Remarketing.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner