Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Marknadsför er med Gmail Sponsored Promotions

För alla som använder Gmail kan ni sedan en tid tillbaka bli exponerade för mail-annonser som hamnar under Kampanj-fliken, alternativt till höger eller längst ner i din mailkorg. Gmail Sponsored Promotions är inte något helt nytt men funnits i beta-version länge. Likt Display-annonsering kan du på detta sätt bygga varumärke och samtidigt rikta in dig mot specifika målgrupper genom att använda demografisk data likväl som sökord och produktköp genom information som framgår i mottagarens mailkorg.

Som bekant när det gäller Adwords-annonsering så betalar ni endast per klick, och på samma sätt vid Gmail-annonsering betalar ni endast varje gång någon öppnar mailet. När någon väl klickat sig in på mailet syns själva annonsen i form av en banner som skapats i HTML där du kan lägga in vissa attribut såsom kontaktformulär eller varför inte en video? Avsändaren har stor frihet att designa annonsen och anpassa budskapet utefter vilken typ av målgrupp som träffats. I dagsläget sker den löpande hanteringen av ett GSP-konto (Gmail Sponsored Promotions) i ett separat hanteringssystem och går alltså inte att sköta via Adwords.
Eftersom GSP fortfarande är i beta så måste kontot sättas upp av en Google-representant själva. Det kräver även att du har en viss budget för att kunna annonsera på detta sätt.

Jag skulle vilja lyfta fram tre stycken nya unika sätt att rikta GSP-annonsering på:

Domäner: Denna inriktning baseras på vilka typer av vilka mail som användaren får i sin inkorg, med fokus på domäner. Ett exempel på detta kan vara de som får nyhetsbrev från ett visst företag där domännamnet framgår.

Produktköp: Det går att se vilka produkter en användare nyss köpt genom att exempelvis fokusera på kvitton eller tackmail från liknande företag eller konkurrenter.

Jobb: Utgå från användarens yrkesinformation som framgår i deras kontoinställningar.

Har ni idag en lönsam Adwords-annonsering och en bra budget att röra er med så är Gmail Sponsored Promotions ett mycket bra komplement eftersom ni redan samlat på er mycket data kring olika målgrupper. Inte minst om ni även använder er av Remarketing.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner