Sökmotorkonsult.se

Marknadsför er med Gmail Sponsored Promotions

För alla som använder Gmail kan ni sedan en tid tillbaka bli exponerade för mail-annonser som hamnar under Kampanj-fliken, alternativt till höger eller längst ner i din mailkorg. Gmail Sponsored Promotions är inte något helt nytt men funnits i beta-version länge. Likt Display-annonsering kan du på detta sätt bygga varumärke och samtidigt rikta in dig mot specifika målgrupper genom att använda demografisk data likväl som sökord och produktköp genom information som framgår i mottagarens mailkorg.

Som bekant när det gäller Adwords-annonsering så betalar ni endast per klick, och på samma sätt vid Gmail-annonsering betalar ni endast varje gång någon öppnar mailet. När någon väl klickat sig in på mailet syns själva annonsen i form av en banner som skapats i HTML där du kan lägga in vissa attribut såsom kontaktformulär eller varför inte en video? Avsändaren har stor frihet att designa annonsen och anpassa budskapet utefter vilken typ av målgrupp som träffats. I dagsläget sker den löpande hanteringen av ett GSP-konto (Gmail Sponsored Promotions) i ett separat hanteringssystem och går alltså inte att sköta via Adwords.
Eftersom GSP fortfarande är i beta så måste kontot sättas upp av en Google-representant själva. Det kräver även att du har en viss budget för att kunna annonsera på detta sätt.

Jag skulle vilja lyfta fram tre stycken nya unika sätt att rikta GSP-annonsering på:

Domäner: Denna inriktning baseras på vilka typer av vilka mail som användaren får i sin inkorg, med fokus på domäner. Ett exempel på detta kan vara de som får nyhetsbrev från ett visst företag där domännamnet framgår.

Produktköp: Det går att se vilka produkter en användare nyss köpt genom att exempelvis fokusera på kvitton eller tackmail från liknande företag eller konkurrenter.

Jobb: Utgå från användarens yrkesinformation som framgår i deras kontoinställningar.

Har ni idag en lönsam Adwords-annonsering och en bra budget att röra er med så är Gmail Sponsored Promotions ett mycket bra komplement eftersom ni redan samlat på er mycket data kring olika målgrupper. Inte minst om ni även använder er av Remarketing.

Sidan är senast uppdaterad 2014-11-06

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!