Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Maximera dina annonser med Structured Snippets

structured snippets

Google har lagt till ytterligare ett alternativ i sin portfölj av annonstillägg som heter Tillägg med webbplatsinformation eller på engelska; ”Structured Snippets”. Detta tillägg gör det möjligt för dig att fylla i ett antal förutbestämda värden där du kan lyfta fram ytterligare information om era produkter och tjänster. Dessa värden kan t.ex. vara specifika varumärken ni säljer så att besökaren kan få så mycket information som möjligt innan den klickar på annonsen.

Eftersom det finns en uppsjö av annonstillägg så är det till slut ganska oundvikligt att någon av dem kommer vara snarlik ett annat. I våras rullade Google ut ett annonstillägg som på svenska heter Dynamiska strukturerade kodavsnitt som än så länge bara visas globalt med språk inställt på engelska. Inte allt för långt innan det kom Google med Beskrivningstillägg (Callout Extensions). Båda dessa tillägg påminner en del om det senaste tillägget som heter Tillägg med webbplatsinformation.
Det förstnämnda hämtar information från webbplatsen (som t.ex. kategorier) och med Beskrivningstillägg kan du lyfta fram unika säljargument. Men den stora likheten mellan dessa tre är egentligen att inget av tilläggen är klickbara och alla fungerar som ett sätt att mata in så mycket information som möjligt i era annonser för att få klicket och öka annonsutrymmet.

Skärmavbild 2015-09-28 kl. 09.35.01

Själva tillägget börjar med en av några förskrivna rubriker (som du tyvärr inte kan ändra själv) såsom ”Brands”, ”Types”, ”Styles” etc, där du sedan fyller i ett värde på max 25 tecken. Ett värde i det här fallet kan vara att lista dina olika produkter eller tjänster för att besökaren ska få mer insikt om vad du erbjuder. Det krävs att du skriver minst tre värden och Google rekommenderar fyra. Du kan skriva upp till 10 st men det är fortfarande oklart ifall Google väljer att rotera dessa så skriv dina viktigaste värden först. Eftersom Google bestämmer vilka annonstillägg som ska visas baserat på CTR så är det inte säkert att de visas hela tiden.

Annonstillägget går för tillfället bara att använda med språkinställning på engelska. Det är fortfarande oklart när det finns tillgängligt för övriga språk.

Detta annonstillägg som så många andra ska förhoppningsvis bidra till ökad CTR och en bättre konverteringsgrad. Annonstillägg har bidragit till förbättrad Quality Score under en lång period vilket är en annan god anledning till att aktivera även dessa när möjligheten finns.

Vill ni ha hjälp med att förbättra er Adwords-annonsering? Tveka inte att kontakta Pineberry idag!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Detta har du missat i sommar

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner