Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Maximera dina annonser med Structured Snippets

structured snippets

Google har lagt till ytterligare ett alternativ i sin portfölj av annonstillägg som heter Tillägg med webbplatsinformation eller på engelska; ”Structured Snippets”. Detta tillägg gör det möjligt för dig att fylla i ett antal förutbestämda värden där du kan lyfta fram ytterligare information om era produkter och tjänster. Dessa värden kan t.ex. vara specifika varumärken ni säljer så att besökaren kan få så mycket information som möjligt innan den klickar på annonsen.

Eftersom det finns en uppsjö av annonstillägg så är det till slut ganska oundvikligt att någon av dem kommer vara snarlik ett annat. I våras rullade Google ut ett annonstillägg som på svenska heter Dynamiska strukturerade kodavsnitt som än så länge bara visas globalt med språk inställt på engelska. Inte allt för långt innan det kom Google med Beskrivningstillägg (Callout Extensions). Båda dessa tillägg påminner en del om det senaste tillägget som heter Tillägg med webbplatsinformation.
Det förstnämnda hämtar information från webbplatsen (som t.ex. kategorier) och med Beskrivningstillägg kan du lyfta fram unika säljargument. Men den stora likheten mellan dessa tre är egentligen att inget av tilläggen är klickbara och alla fungerar som ett sätt att mata in så mycket information som möjligt i era annonser för att få klicket och öka annonsutrymmet.

Skärmavbild 2015-09-28 kl. 09.35.01

Själva tillägget börjar med en av några förskrivna rubriker (som du tyvärr inte kan ändra själv) såsom ”Brands”, ”Types”, ”Styles” etc, där du sedan fyller i ett värde på max 25 tecken. Ett värde i det här fallet kan vara att lista dina olika produkter eller tjänster för att besökaren ska få mer insikt om vad du erbjuder. Det krävs att du skriver minst tre värden och Google rekommenderar fyra. Du kan skriva upp till 10 st men det är fortfarande oklart ifall Google väljer att rotera dessa så skriv dina viktigaste värden först. Eftersom Google bestämmer vilka annonstillägg som ska visas baserat på CTR så är det inte säkert att de visas hela tiden.

Annonstillägget går för tillfället bara att använda med språkinställning på engelska. Det är fortfarande oklart när det finns tillgängligt för övriga språk.

Detta annonstillägg som så många andra ska förhoppningsvis bidra till ökad CTR och en bättre konverteringsgrad. Annonstillägg har bidragit till förbättrad Quality Score under en lång period vilket är en annan god anledning till att aktivera även dessa när möjligheten finns.

Vill ni ha hjälp med att förbättra er Adwords-annonsering? Tveka inte att kontakta Pineberry idag!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner