Sökmotorkonsult.se

Maximera dina annonser med Structured Snippets

structured snippets

Google har lagt till ytterligare ett alternativ i sin portfölj av annonstillägg som heter Tillägg med webbplatsinformation eller på engelska; ”Structured Snippets”. Detta tillägg gör det möjligt för dig att fylla i ett antal förutbestämda värden där du kan lyfta fram ytterligare information om era produkter och tjänster. Dessa värden kan t.ex. vara specifika varumärken ni säljer så att besökaren kan få så mycket information som möjligt innan den klickar på annonsen.

Eftersom det finns en uppsjö av annonstillägg så är det till slut ganska oundvikligt att någon av dem kommer vara snarlik ett annat. I våras rullade Google ut ett annonstillägg som på svenska heter Dynamiska strukturerade kodavsnitt som än så länge bara visas globalt med språk inställt på engelska. Inte allt för långt innan det kom Google med Beskrivningstillägg (Callout Extensions). Båda dessa tillägg påminner en del om det senaste tillägget som heter Tillägg med webbplatsinformation.
Det förstnämnda hämtar information från webbplatsen (som t.ex. kategorier) och med Beskrivningstillägg kan du lyfta fram unika säljargument. Men den stora likheten mellan dessa tre är egentligen att inget av tilläggen är klickbara och alla fungerar som ett sätt att mata in så mycket information som möjligt i era annonser för att få klicket och öka annonsutrymmet.

Skärmavbild 2015-09-28 kl. 09.35.01

Själva tillägget börjar med en av några förskrivna rubriker (som du tyvärr inte kan ändra själv) såsom ”Brands”, ”Types”, ”Styles” etc, där du sedan fyller i ett värde på max 25 tecken. Ett värde i det här fallet kan vara att lista dina olika produkter eller tjänster för att besökaren ska få mer insikt om vad du erbjuder. Det krävs att du skriver minst tre värden och Google rekommenderar fyra. Du kan skriva upp till 10 st men det är fortfarande oklart ifall Google väljer att rotera dessa så skriv dina viktigaste värden först. Eftersom Google bestämmer vilka annonstillägg som ska visas baserat på CTR så är det inte säkert att de visas hela tiden.

Annonstillägget går för tillfället bara att använda med språkinställning på engelska. Det är fortfarande oklart när det finns tillgängligt för övriga språk.

Detta annonstillägg som så många andra ska förhoppningsvis bidra till ökad CTR och en bättre konverteringsgrad. Annonstillägg har bidragit till förbättrad Quality Score under en lång period vilket är en annan god anledning till att aktivera även dessa när möjligheten finns.

Vill ni ha hjälp med att förbättra er Adwords-annonsering? Tveka inte att kontakta Pineberry idag!

Sidan är senast uppdaterad 2015-09-28

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?