Sökmotorkonsult.se

Maximera dina annonser med Structured Snippets

structured snippets

Google har lagt till ytterligare ett alternativ i sin portfölj av annonstillägg som heter Tillägg med webbplatsinformation eller på engelska; ”Structured Snippets”. Detta tillägg gör det möjligt för dig att fylla i ett antal förutbestämda värden där du kan lyfta fram ytterligare information om era produkter och tjänster. Dessa värden kan t.ex. vara specifika varumärken ni säljer så att besökaren kan få så mycket information som möjligt innan den klickar på annonsen.

Eftersom det finns en uppsjö av annonstillägg så är det till slut ganska oundvikligt att någon av dem kommer vara snarlik ett annat. I våras rullade Google ut ett annonstillägg som på svenska heter Dynamiska strukturerade kodavsnitt som än så länge bara visas globalt med språk inställt på engelska. Inte allt för långt innan det kom Google med Beskrivningstillägg (Callout Extensions). Båda dessa tillägg påminner en del om det senaste tillägget som heter Tillägg med webbplatsinformation.
Det förstnämnda hämtar information från webbplatsen (som t.ex. kategorier) och med Beskrivningstillägg kan du lyfta fram unika säljargument. Men den stora likheten mellan dessa tre är egentligen att inget av tilläggen är klickbara och alla fungerar som ett sätt att mata in så mycket information som möjligt i era annonser för att få klicket och öka annonsutrymmet.

Skärmavbild 2015-09-28 kl. 09.35.01

Själva tillägget börjar med en av några förskrivna rubriker (som du tyvärr inte kan ändra själv) såsom ”Brands”, ”Types”, ”Styles” etc, där du sedan fyller i ett värde på max 25 tecken. Ett värde i det här fallet kan vara att lista dina olika produkter eller tjänster för att besökaren ska få mer insikt om vad du erbjuder. Det krävs att du skriver minst tre värden och Google rekommenderar fyra. Du kan skriva upp till 10 st men det är fortfarande oklart ifall Google väljer att rotera dessa så skriv dina viktigaste värden först. Eftersom Google bestämmer vilka annonstillägg som ska visas baserat på CTR så är det inte säkert att de visas hela tiden.

Annonstillägget går för tillfället bara att använda med språkinställning på engelska. Det är fortfarande oklart när det finns tillgängligt för övriga språk.

Detta annonstillägg som så många andra ska förhoppningsvis bidra till ökad CTR och en bättre konverteringsgrad. Annonstillägg har bidragit till förbättrad Quality Score under en lång period vilket är en annan god anledning till att aktivera även dessa när möjligheten finns.

Vill ni ha hjälp med att förbättra er Adwords-annonsering? Tveka inte att kontakta Pineberry idag!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?