Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Maximera dina annonser med Structured Snippets

structured snippets

Google har lagt till ytterligare ett alternativ i sin portfölj av annonstillägg som heter Tillägg med webbplatsinformation eller på engelska; ”Structured Snippets”. Detta tillägg gör det möjligt för dig att fylla i ett antal förutbestämda värden där du kan lyfta fram ytterligare information om era produkter och tjänster. Dessa värden kan t.ex. vara specifika varumärken ni säljer så att besökaren kan få så mycket information som möjligt innan den klickar på annonsen.

Eftersom det finns en uppsjö av annonstillägg så är det till slut ganska oundvikligt att någon av dem kommer vara snarlik ett annat. I våras rullade Google ut ett annonstillägg som på svenska heter Dynamiska strukturerade kodavsnitt som än så länge bara visas globalt med språk inställt på engelska. Inte allt för långt innan det kom Google med Beskrivningstillägg (Callout Extensions). Båda dessa tillägg påminner en del om det senaste tillägget som heter Tillägg med webbplatsinformation.
Det förstnämnda hämtar information från webbplatsen (som t.ex. kategorier) och med Beskrivningstillägg kan du lyfta fram unika säljargument. Men den stora likheten mellan dessa tre är egentligen att inget av tilläggen är klickbara och alla fungerar som ett sätt att mata in så mycket information som möjligt i era annonser för att få klicket och öka annonsutrymmet.

Skärmavbild 2015-09-28 kl. 09.35.01

Själva tillägget börjar med en av några förskrivna rubriker (som du tyvärr inte kan ändra själv) såsom ”Brands”, ”Types”, ”Styles” etc, där du sedan fyller i ett värde på max 25 tecken. Ett värde i det här fallet kan vara att lista dina olika produkter eller tjänster för att besökaren ska få mer insikt om vad du erbjuder. Det krävs att du skriver minst tre värden och Google rekommenderar fyra. Du kan skriva upp till 10 st men det är fortfarande oklart ifall Google väljer att rotera dessa så skriv dina viktigaste värden först. Eftersom Google bestämmer vilka annonstillägg som ska visas baserat på CTR så är det inte säkert att de visas hela tiden.

Annonstillägget går för tillfället bara att använda med språkinställning på engelska. Det är fortfarande oklart när det finns tillgängligt för övriga språk.

Detta annonstillägg som så många andra ska förhoppningsvis bidra till ökad CTR och en bättre konverteringsgrad. Annonstillägg har bidragit till förbättrad Quality Score under en lång period vilket är en annan god anledning till att aktivera även dessa när möjligheten finns.

Vill ni ha hjälp med att förbättra er Adwords-annonsering? Tveka inte att kontakta Pineberry idag!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

#54 E-A-T

Då var det dags för oktobers avsnitt av Sökpodden. Denna gång pratar vi om E-A-T, genomsnittsposition på Google Ads samt målgruppsstorlekar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner