Med eller utan mål-ROAS / CPA

Är det bäst att släppa Googles smarta budalgoritmer helt fria eller ska du sätta ett mål som de ska jobba mot? I denna artikel tar vi upp för- och nackdelar av att använda sig av mål-ROAS och mål-CPA.

För ett knappt ett år sedan flyttade Google in budstrategierna mål-ROAS och mål-CPA i budstrategin Maximera konverteringsvärde respektive Maximera konverteringar. Numera är mål-ROAS och mål-CPA ett val du kan välja att använda dig inom budstrategin.

I vårt Google Ads-webbinar om automatiska budstrategier kom jag och Felix in på om det är bra använda sig av ett ”tak” i strategin i form av en mål-ROAS och mål-CPA eller om det är bättre att köra utan. Det finns inget rätt svar här, utan som så ofta finns det fördelar med båda varianter vilket vi tar upp här.

Fördelar med

Min uppfattning är att det är vanligare att annonsörer anger ett ”tak”, dvs en nivå av ROAS eller CPA som du vill att Google ska sikta på, än att man inte gör det. Det finns flera fördelar med detta:

  • Du har mer kontroll över resultatet. Om budstrategin inte når din mål-ROAS eller mål-CPA kommer strategin ”bromsa” vilket gör att du inte kommer spendera hur mycket pengar som helst utan önskat resultat.
  • Har du lövtunna marginaler är det en fördel att strategin redan från start jobbar mot den ROAS eller CPA som krävs för att annonseringen ska vara lönsam
  • Det är lättare att jobba med ”fri budget” då resultaten är mer förutsägbara.
  • Den ökade kontrollen gör även att det är lättare att styra visningsandelen.

Fördelar utan

Om du frågar Google säger de att det bättre att köra utan ett ”tak”. Frågar du mig är detta en av anledningarna till att Google tog bort mål-ROAS och mål-CPA som egna budstrategier förra året. De vill få fler annonsörer att använda deras smart bidding utan ”tak”. Och visst finns det även fördelar med detta:

  • Du begränsar inte Googles algoritmer utan istället ger du dem större möjlighet att maximera ditt resultat.
  • Du slipper problematiken kring att hitta ”rätt” nivå på ROAS och CPA som många annonsörer brottas med.
  • Det kan vara ett bra sätt att få en budstrategi att komma igång och börja leverera konverteringar.

Inte antingen eller

Tänk på att det inte är antingen eller när det gäller om du ska använda dig av ett ”tak” i budstrategin. Du kan med fördel använda dig av båda varianter.

Exempelvis väljer du kanske att att testa att ta bort ”taket” på de kampanjer i Google Ads-kontot där du inte riktigt når de resultat som du önskar. Det finns naturligtvis ingen garanti på att det blir bättre, men det kan absolut vara värt att testa.

Ta bort ”taket”

Om du tar bort ”taket” är det där några saker som du behöver tänka på:

  • Utan ett ”tak” kontrollerar du strategin via budgeten istället. Har du annonserat på kampanjerna sedan tidigare är ett tips att kolla hur mycket du spenderat historiskt och att initiallt sätta budgeten på denna nivå. Sen kan du gradvis öka budgeten så länge resultaten är tillfredställande.
  • I och med att du tappar kontroll utan ett ”tak” krävs det att du oftare kollar hur annonseringen går. Annars riskerar du att spendera mycket pengar utan tillräckliga resultat.

Använder du dig av mål-ROAS och mål-CPA eller kör du ”taklöst”? Kommentera gärna nedan!

Vill du ha vår syn på hur vi tillsammans kan utveckla din Google Ads-annonsering så kontakta gärna oss.