Sökmotorkonsult.se

Missvisande data i Google Shopping

Google Shopping

Om en Shopping-annons ligger långt bak bland positionerna och därmed är dold för användaren initialt, ska den då räknas som en visning i AdWords? Det tycker i alla fall Google, vilket gör att datan du ser i dina Shopping-kampanjer kan vara direkt missvisande.

Den spontana tanken är att en produkt som inte visas för blotta ögat inte heller borde räknas som en visning i AdWords. Men så är inte fallet. Faktum är att om en Shopping-annons visas – oavsett vilken position den har – får den en visning. Detta innebär att datan i dina Shopping-kampanjer kan om det vill sig illa, vara väldigt inkorrekt. Framför allt när det kommer till visningar, visningsandel, CTR med mera.

Hur påverkas CTR och Quality Score?

Eftersom CTR är en väldigt viktig del av Quality Score i vanliga sökkampanjer blev vi direkt lite nervösa när vi fick höra om detta. Vi ville veta mer och vände oss därför till Google direkt. Deras argument är dock att CTR inte är lika viktigt i Google Shopping. De försvarar sig även med att om du får exempelvis tre produkter triggade vid samma sökning, och två av dem hamnar bland de ”synliga” positionerna och den tredje är dold, är chansen fortfarande stor att någon klickar på någon av dina annonser. Men vi har inte fått någon förklaring när det kommer till en enstaka annonsvisning långt bak i snurran.

Detta tar även hela begreppet visningsandel till en ny dimension. Eftersom det inte går att se positioner för Google Shopping vet du alltså inte hur stor del av din visningsandel, där annonser inte ens visats för användaren.

Annonsera på Google när dina kunder söker efter dina produkter och tjänster

Låt Pineberry hjälpa dig med annonsering på Google


Begär offert

Optimeringstips

Eftersom kolumnen visningsandel tidigare gett ett bra underlag för budjusteringar blir det nu lite knepigare. Ett tips är att titta på visningsandel tillsammans med CTR och dra en hyfsat kvalificerad slutsats att de produkter med lägst CTR i de flesta fall också har sämst positioner. Det vill säga, har de en låg visningsandel och låg CTR är det ett bra ställe att börja höja buden på. Framförallt om det är produkter som säljer bra, eller borde sälja bra.

Vill du få fram data på specifika produkter är det lättast att sortera på Objekt-ID under fliken Produktgrupper, snarare än att budjustera på samlade grupper som exempelvis Varumärke eller Kategorier.

Hoppas detta ger dig lite mer insikt när du optimerar dina Shopping-kampanjer och tveka inte att kontakta oss på Pineberry om du behöver hjälp med din annonsering.

Sidan är senast uppdaterad 2018-01-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!