Sökmotorkonsult.se

Missvisande data i Google Shopping

Google Shopping

Om en Shopping-annons ligger långt bak bland positionerna och därmed är dold för användaren initialt, ska den då räknas som en visning i AdWords? Det tycker i alla fall Google, vilket gör att datan du ser i dina Shopping-kampanjer kan vara direkt missvisande.

Den spontana tanken är att en produkt som inte visas för blotta ögat inte heller borde räknas som en visning i AdWords. Men så är inte fallet. Faktum är att om en Shopping-annons visas – oavsett vilken position den har – får den en visning. Detta innebär att datan i dina Shopping-kampanjer kan om det vill sig illa, vara väldigt inkorrekt. Framför allt när det kommer till visningar, visningsandel, CTR med mera.

Hur påverkas CTR och Quality Score?

Eftersom CTR är en väldigt viktig del av Quality Score i vanliga sökkampanjer blev vi direkt lite nervösa när vi fick höra om detta. Vi ville veta mer och vände oss därför till Google direkt. Deras argument är dock att CTR inte är lika viktigt i Google Shopping. De försvarar sig även med att om du får exempelvis tre produkter triggade vid samma sökning, och två av dem hamnar bland de ”synliga” positionerna och den tredje är dold, är chansen fortfarande stor att någon klickar på någon av dina annonser. Men vi har inte fått någon förklaring när det kommer till en enstaka annonsvisning långt bak i snurran.

Detta tar även hela begreppet visningsandel till en ny dimension. Eftersom det inte går att se positioner för Google Shopping vet du alltså inte hur stor del av din visningsandel, där annonser inte ens visats för användaren.

Vill du få ut mer av din AdWords-annonsering?

Låt Pineberry hjälpa dig få fler kunder från Google!


Begär offert

Optimeringstips

Eftersom kolumnen visningsandel tidigare gett ett bra underlag för budjusteringar blir det nu lite knepigare. Ett tips är att titta på visningsandel tillsammans med CTR och dra en hyfsat kvalificerad slutsats att de produkter med lägst CTR i de flesta fall också har sämst positioner. Det vill säga, har de en låg visningsandel och låg CTR är det ett bra ställe att börja höja buden på. Framförallt om det är produkter som säljer bra, eller borde sälja bra.

Vill du få fram data på specifika produkter är det lättast att sortera på Objekt-ID under fliken Produktgrupper, snarare än att budjustera på samlade grupper som exempelvis Varumärke eller Kategorier.

Hoppas detta ger dig lite mer insikt när du optimerar dina Shopping-kampanjer och tveka inte att kontakta oss på Pineberry om du behöver hjälp med din annonsering.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.