Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Missvisande data i Google Shopping

Google Shopping

Om en Shopping-annons ligger långt bak bland positionerna och därmed är dold för användaren initialt, ska den då räknas som en visning i AdWords? Det tycker i alla fall Google, vilket gör att datan du ser i dina Shopping-kampanjer kan vara direkt missvisande.

Den spontana tanken är att en produkt som inte visas för blotta ögat inte heller borde räknas som en visning i AdWords. Men så är inte fallet. Faktum är att om en Shopping-annons visas – oavsett vilken position den har – får den en visning. Detta innebär att datan i dina Shopping-kampanjer kan om det vill sig illa, vara väldigt inkorrekt. Framför allt när det kommer till visningar, visningsandel, CTR med mera.

Hur påverkas CTR och Quality Score?

Eftersom CTR är en väldigt viktig del av Quality Score i vanliga sökkampanjer blev vi direkt lite nervösa när vi fick höra om detta. Vi ville veta mer och vände oss därför till Google direkt. Deras argument är dock att CTR inte är lika viktigt i Google Shopping. De försvarar sig även med att om du får exempelvis tre produkter triggade vid samma sökning, och två av dem hamnar bland de ”synliga” positionerna och den tredje är dold, är chansen fortfarande stor att någon klickar på någon av dina annonser. Men vi har inte fått någon förklaring när det kommer till en enstaka annonsvisning långt bak i snurran.

Detta tar även hela begreppet visningsandel till en ny dimension. Eftersom det inte går att se positioner för Google Shopping vet du alltså inte hur stor del av din visningsandel, där annonser inte ens visats för användaren.

Vill du få ut mer av din AdWords-annonsering?

Låt Pineberry hjälpa dig få fler kunder från Google!


Begär offert

Optimeringstips

Eftersom kolumnen visningsandel tidigare gett ett bra underlag för budjusteringar blir det nu lite knepigare. Ett tips är att titta på visningsandel tillsammans med CTR och dra en hyfsat kvalificerad slutsats att de produkter med lägst CTR i de flesta fall också har sämst positioner. Det vill säga, har de en låg visningsandel och låg CTR är det ett bra ställe att börja höja buden på. Framförallt om det är produkter som säljer bra, eller borde sälja bra.

Vill du få fram data på specifika produkter är det lättast att sortera på Objekt-ID under fliken Produktgrupper, snarare än att budjustera på samlade grupper som exempelvis Varumärke eller Kategorier.

Hoppas detta ger dig lite mer insikt när du optimerar dina Shopping-kampanjer och tveka inte att kontakta oss på Pineberry om du behöver hjälp med din annonsering.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner