Sökmotorkonsult.se

Negativa sökord i AdWords ökar din lönsamhet

Negativa sökord AdWords

Negativa sökord hindrar dina annonser från att visas på sökningar som inte är relevanta för ditt företag. Att arbeta med negativa sökord i ett AdWords-konto är A och O för att skapa en lönsam Google-annonsering.

Tyvärr är det idag ett flertal annonsörer som ofta glömmer de negativa sökorden och utan dem är du garanterad att slösa pengar på klick som inte konverterar vilket i slutändan påverkar din avkastning negativt.

Därmed är negativa sökord en extremt kostnadseffektiv funktion i AdWords och bör appliceras på såväl stora som små konton och hjälper dig som annonsör att eliminera okvalificerad trafik från att se dina annonser.

Genom att aktivt arbeta med en negativ sökordsstrategi ger detta fördelar som ökad relevans mellan sökningar och dina annonser vilket kan förbättra kvalitén på din trafik. Det kan även öka dina sökords klickfrekvens som därmed bidrar till en ökad Quality Score.

Hur fungerar negativa sökord?

Negativa sökord fungerar som ett filter som hindrar dina annonser från att visas för irrelevanta sökfrågor. De utesluter annonserna från att visas i sökresultatet om det negativa sökordet är en del av användarens sökfråga och på så sätt minimerar negativa sökord kostnaderna från oönskade klick.

Exempel:

Ditt företag driver en webbshop som säljer leksaker till barn på nätet. Du har startat ett AdWords-konto och annonserar på sökordet leksaker i exakt- och bred modifierad matchtyp. Du går in under sökordsfliken i huvudtabellen och filtrerar därefter på detaljerad information för alla söktermer enligt bilden nedan.

I rapporten ser du att sökordet leksaker har triggat sökfrågor som till exempel ”kattleksaker” och ”hundleksaker” som du inte säljer. För att sökningar på ”kattleksaker” och ”hundleksaker” inte ska trigga dina annonser bör du lägga till dessa sökord som negativa.

negativa sökord

Skapa listor på kontonivå

Vi rekommenderar dig som annonsör att skapa en allmän negativ sökordslista som appliceras på valfria kampanjer eller hela kontot för att täcka in de generiska sökorden som du vill utesluta från dina sökningar för att på så sätt spara värdefull tid. Den generella sökordslistan skapas i Delat bibliotek under fliken negativa kampanjsökord.

Vi vill även oftast utesluta sökord som inkluderar sysselsättningar som jobb, praktik, lediga jobb, lön och ansökan samt ord som gratis, lån och rabatter. Informationssökningar, där besökaren är ute efter att leta information i nyhetsartiklar, bloggar, forum och sociala medier bör likaså oftast uteslutas eftersom att kunden då inte är ute efter att handla.

Negativa sökord kan även appliceras på kampanj- och annonsgruppsnivå och utesluts då endast från enstaka kampanjer och annonsgrupper. Du bör regelbundet kontrollera ditt konto genom att i söktermsrapporten hitta och lägga till nya negativa sökord.

Olika matchningstyper

Precis som för vanliga sökord finns det också matchningstyper för negativa sökord. Viktigt att komma ihåg är att negativa sökord i bred matchningstyp beter sig mer som bred modifierad matchningstyp, det vill säga att negativ bred matchningstyp endast filtrerar ut söktermer där det specifika ordet förekommer och inte närliggande varianter av ditt sökord som felstavningar, pluralformer och synonymer som i vanlig bred match. Nedan följer en förklaring på hur de olika negativa matchningstyperna fungerar om vårt sökord vi annonserar på är leksaker online:

Negativa matchtyper i sökord:  Annonser kan visas vid sökningar som:  Annonser visas inte vid sökningar som: 
-hund köpa leksaker online köpa leksaker till hund online
-”hundleksaker”

leksaker online
köpa leksaker
billiga leksaker

hundleksaker online
köpa hundleksaker
billiga hundleksaker
-[hundleksaker] leksaker
leksaker online
hundleksaker
Hundleksaker

 

Tips och fördelar

Sökordsplaneraren är ett verktyg vars algoritm beräknar de mest populära förslagen på sökord relaterat till den sökfras du sökte på och det fungerar lika bra för att hitta negativa sökord som är irrelevanta för ditt konto som för att hitta nya sökord.

Fördelar med att arbeta med negativa sökord är att det:

  • minskar onödiga klick och bortkastade utgifter
  • kan öka klickfrekvensen (CTR)
  • ökar relevansen i annonseringen
  • ökar ofta kvalitetsresultatet (QS) genom ökad CTR
  • ofta leder till ökad ROAS (Return On Ad Spend)

Sammanfattningsvis ger en negativ sökordsstrategi dig möjlighet att ha kontroll över de söktermer som matchar din verksamhet och ger dig möjlighet att skapa en lönsam annonsering på Google.

Börja arbeta med negativa sökord idag och kontakta gärna oss på Pineberry om du behöver hjälp. Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2015-09-22

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?