Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Negativa sökord i Google AdWords

Negativa sökord

Något jag har märkt att många glömmer när de jobbar med Google AdWords är de negativa sökorden. Ett negativt sökord till en annonsgrupp eller kampanj i Google AdWords innebär att dina annonser inte visas för sökningar som innehåller just den angivna termen.

Med hjälp av de negativa sökorden kan du därmed begränsa visningen av dina annonser till en mer relevant målgrupp för det du vill marknadsföra. Detta leder i sin tur till en högre Click Through Rate (CTR) och i och med det ett högre kvalitetsresultat för dina annonser.

Ett exempel på ett vanligt negativt sökord är ”gratis”. Driver du en webshop är det antagligen inte potentiella köpare av dina varor som ser din annons om ordet ”gratis” använts i deras sökning. Ett annat exempel är om du säljer leksaker. Då bör du nog även överväga att lägga till ”sex”,”vuxna” etc som negativa sökord.

Om du nu inser att du har glömt bort att använda dig av negativa sökord tycker jag att du ska logga in på ditt AdWords-konto. Gå till fliken ”Sökord”. Nedanför huvudtabellen hittar du avsnittet för negativa sökord. Du kan här välja om du vill lägga till dina negativa sökord på annonsgruppsnivå eller kampanjnivå. Lägger du till ett negativt sökord på annonsgruppsnivån betyder det att termen bara påverkar annonserna i den angivna annonsgruppen. Använder du kampanjnivå gäller de negativa sökorden för alla annonser i samtliga annonsgrupper i den angivna kampanjen.

5 kommentarer

  1. Jag förstod faktiskt inte vad negativa sökord var innan så jag har helt struntat i det men nu förstår jag vikten av att spåna igenom dessa.

    Kommentar av

    Ekke

  2. hmm… mycket intressant. Att lära sig tänka i nya banor!!

    Kommentar av

    Martin

  3. Jag håller med men det var som förste skribenten lite svårt att förstå vad du menade.

    Kommentar av

    Arash

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner