Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Negativa sökord i Google AdWords

Negativa sökord

Något jag har märkt att många glömmer när de jobbar med Google AdWords är de negativa sökorden. Ett negativt sökord till en annonsgrupp eller kampanj i Google AdWords innebär att dina annonser inte visas för sökningar som innehåller just den angivna termen.

Med hjälp av de negativa sökorden kan du därmed begränsa visningen av dina annonser till en mer relevant målgrupp för det du vill marknadsföra. Detta leder i sin tur till en högre Click Through Rate (CTR) och i och med det ett högre kvalitetsresultat för dina annonser.

Ett exempel på ett vanligt negativt sökord är ”gratis”. Driver du en webshop är det antagligen inte potentiella köpare av dina varor som ser din annons om ordet ”gratis” använts i deras sökning. Ett annat exempel är om du säljer leksaker. Då bör du nog även överväga att lägga till ”sex”,”vuxna” etc som negativa sökord.

Om du nu inser att du har glömt bort att använda dig av negativa sökord tycker jag att du ska logga in på ditt AdWords-konto. Gå till fliken ”Sökord”. Nedanför huvudtabellen hittar du avsnittet för negativa sökord. Du kan här välja om du vill lägga till dina negativa sökord på annonsgruppsnivå eller kampanjnivå. Lägger du till ett negativt sökord på annonsgruppsnivån betyder det att termen bara påverkar annonserna i den angivna annonsgruppen. Använder du kampanjnivå gäller de negativa sökorden för alla annonser i samtliga annonsgrupper i den angivna kampanjen.

5 kommentarer

  1. Jag förstod faktiskt inte vad negativa sökord var innan så jag har helt struntat i det men nu förstår jag vikten av att spåna igenom dessa.

    Kommentar av

    Ekke

  2. hmm… mycket intressant. Att lära sig tänka i nya banor!!

    Kommentar av

    Martin

  3. Jag håller med men det var som förste skribenten lite svårt att förstå vad du menade.

    Kommentar av

    Arash

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner