Sökmotorkonsult.se

Negativa sökord i Google AdWords

Negativa sökord

Något jag har märkt att många glömmer när de jobbar med Google AdWords är de negativa sökorden. Ett negativt sökord till en annonsgrupp eller kampanj i Google AdWords innebär att dina annonser inte visas för sökningar som innehåller just den angivna termen.

Med hjälp av de negativa sökorden kan du därmed begränsa visningen av dina annonser till en mer relevant målgrupp för det du vill marknadsföra. Detta leder i sin tur till en högre Click Through Rate (CTR) och i och med det ett högre kvalitetsresultat för dina annonser.

Ett exempel på ett vanligt negativt sökord är ”gratis”. Driver du en webshop är det antagligen inte potentiella köpare av dina varor som ser din annons om ordet ”gratis” använts i deras sökning. Ett annat exempel är om du säljer leksaker. Då bör du nog även överväga att lägga till ”sex”,”vuxna” etc som negativa sökord.

Om du nu inser att du har glömt bort att använda dig av negativa sökord tycker jag att du ska logga in på ditt AdWords-konto. Gå till fliken ”Sökord”. Nedanför huvudtabellen hittar du avsnittet för negativa sökord. Du kan här välja om du vill lägga till dina negativa sökord på annonsgruppsnivå eller kampanjnivå. Lägger du till ett negativt sökord på annonsgruppsnivån betyder det att termen bara påverkar annonserna i den angivna annonsgruppen. Använder du kampanjnivå gäller de negativa sökorden för alla annonser i samtliga annonsgrupper i den angivna kampanjen.

Sidan är senast uppdaterad 2014-09-01

5 kommentarer

  1. Jag förstod faktiskt inte vad negativa sökord var innan så jag har helt struntat i det men nu förstår jag vikten av att spåna igenom dessa.

    Kommentar av Ekke

  2. hmm… mycket intressant. Att lära sig tänka i nya banor!!

    Kommentar av Martin

  3. Jag håller med men det var som förste skribenten lite svårt att förstå vad du menade.

    Kommentar av Arash

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?