Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Negativa sökord i Google AdWords

Negativa sökord

Något jag har märkt att många glömmer när de jobbar med Google AdWords är de negativa sökorden. Ett negativt sökord till en annonsgrupp eller kampanj i Google AdWords innebär att dina annonser inte visas för sökningar som innehåller just den angivna termen.

Med hjälp av de negativa sökorden kan du därmed begränsa visningen av dina annonser till en mer relevant målgrupp för det du vill marknadsföra. Detta leder i sin tur till en högre Click Through Rate (CTR) och i och med det ett högre kvalitetsresultat för dina annonser.

Ett exempel på ett vanligt negativt sökord är ”gratis”. Driver du en webshop är det antagligen inte potentiella köpare av dina varor som ser din annons om ordet ”gratis” använts i deras sökning. Ett annat exempel är om du säljer leksaker. Då bör du nog även överväga att lägga till ”sex”,”vuxna” etc som negativa sökord.

Om du nu inser att du har glömt bort att använda dig av negativa sökord tycker jag att du ska logga in på ditt AdWords-konto. Gå till fliken ”Sökord”. Nedanför huvudtabellen hittar du avsnittet för negativa sökord. Du kan här välja om du vill lägga till dina negativa sökord på annonsgruppsnivå eller kampanjnivå. Lägger du till ett negativt sökord på annonsgruppsnivån betyder det att termen bara påverkar annonserna i den angivna annonsgruppen. Använder du kampanjnivå gäller de negativa sökorden för alla annonser i samtliga annonsgrupper i den angivna kampanjen.

5 kommentarer

  1. Jag förstod faktiskt inte vad negativa sökord var innan så jag har helt struntat i det men nu förstår jag vikten av att spåna igenom dessa.

    Kommentar av

    Ekke

  2. hmm… mycket intressant. Att lära sig tänka i nya banor!!

    Kommentar av

    Martin

  3. Jag håller med men det var som förste skribenten lite svårt att förstå vad du menade.

    Kommentar av

    Arash

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner