Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Negativa sökord i Google AdWords

Negativa sökord

Något jag har märkt att många glömmer när de jobbar med Google AdWords är de negativa sökorden. Ett negativt sökord till en annonsgrupp eller kampanj i Google AdWords innebär att dina annonser inte visas för sökningar som innehåller just den angivna termen.

Med hjälp av de negativa sökorden kan du därmed begränsa visningen av dina annonser till en mer relevant målgrupp för det du vill marknadsföra. Detta leder i sin tur till en högre Click Through Rate (CTR) och i och med det ett högre kvalitetsresultat för dina annonser.

Ett exempel på ett vanligt negativt sökord är ”gratis”. Driver du en webshop är det antagligen inte potentiella köpare av dina varor som ser din annons om ordet ”gratis” använts i deras sökning. Ett annat exempel är om du säljer leksaker. Då bör du nog även överväga att lägga till ”sex”,”vuxna” etc som negativa sökord.

Om du nu inser att du har glömt bort att använda dig av negativa sökord tycker jag att du ska logga in på ditt AdWords-konto. Gå till fliken ”Sökord”. Nedanför huvudtabellen hittar du avsnittet för negativa sökord. Du kan här välja om du vill lägga till dina negativa sökord på annonsgruppsnivå eller kampanjnivå. Lägger du till ett negativt sökord på annonsgruppsnivån betyder det att termen bara påverkar annonserna i den angivna annonsgruppen. Använder du kampanjnivå gäller de negativa sökorden för alla annonser i samtliga annonsgrupper i den angivna kampanjen.

5 kommentarer

  1. Jag förstod faktiskt inte vad negativa sökord var innan så jag har helt struntat i det men nu förstår jag vikten av att spåna igenom dessa.

    Kommentar av Ekke

  2. hmm… mycket intressant. Att lära sig tänka i nya banor!!

    Kommentar av Martin

  3. Jag håller med men det var som förste skribenten lite svårt att förstå vad du menade.

    Kommentar av Arash

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner