Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ny look för Adwords – men QS fortfarande dolt

Som en del av er har märkt har utseendet för Google Adwords förändrats under de senaste månaderna. För oss som har inblick i flera konton har vi sett att förändringen skett successivt. Men nu har Google officiellt gått ut med lanseringen av sin nya design.

adwordsbild2

Tanken bakom det nya utseendet var att effektivisera användandet av deras tjänster. Även om det inte visar sig med en gång så var tidssparande och förenkling nyckelorden när de gjorde den nya Adwords-designen. En annan anledning är att ge alla Googles produkter en enhetlig känsla som även innebär en ny logotyp. Ironiskt nog påminner den om en annan logotyp om man låter fantasin flöda lite.

adwords-logo-2  bing-ads-logo

Var är mina Quality Scores?

Google har fokuserat på att lyfta fram viktig data men fick inte med den viktigaste parametern av alla från start som kolumn – Quality Score. Man måste fortfarande själv lägga till kolumnen Quality Score på sökordsnivå vilket borde vara en självklarhet att det är synligt från början, utöver i pratbubblan. Att även omedelbart kunna se sin genomsnittliga Quality Score för hela kontot skulle kunna öka lönsamheten för många användare och är något vi saknar som standard idag.

Grafer, tabeller och verktyg tar upp mer plats, färgtemat har ändrats och logotypen är ny, vilket sammanfattar de största förändringarna. Några utvalda menyer såsom ”Fakturering”, ”Kontoinställningar” och ”Hjälp” har lagts till i kugghjulet uppe till höger som även finns i Gmail och Kalender.

adwordsbild1

Inga funktioner har alltså tagits bort utan Google har flyttat om i flikarna och integrerat Adwords mer i sin produktportfölj genom att lägga till det välbekanta kugghjulet. Genom att slå ihop vissa menyer är tanken att du inte ska behöva leta runt och lättare kunna navigera i Adwords.

Inom de närmsta veckorna ska alla Adwords-konton ha fått det nya utseendet. Vare sig du gillar förändring eller är den mer konservativa typen så finns det alltså ingen återvändo.

Vad tycker du om Adwords nya utseende?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner