Sökmotorkonsult.se

Ny look för Adwords – men QS fortfarande dolt

Som en del av er har märkt har utseendet för Google Adwords förändrats under de senaste månaderna. För oss som har inblick i flera konton har vi sett att förändringen skett successivt. Men nu har Google officiellt gått ut med lanseringen av sin nya design.

adwordsbild2

Tanken bakom det nya utseendet var att effektivisera användandet av deras tjänster. Även om det inte visar sig med en gång så var tidssparande och förenkling nyckelorden när de gjorde den nya Adwords-designen. En annan anledning är att ge alla Googles produkter en enhetlig känsla som även innebär en ny logotyp. Ironiskt nog påminner den om en annan logotyp om man låter fantasin flöda lite.

adwords-logo-2  bing-ads-logo

Var är mina Quality Scores?

Google har fokuserat på att lyfta fram viktig data men fick inte med den viktigaste parametern av alla från start som kolumn – Quality Score. Man måste fortfarande själv lägga till kolumnen Quality Score på sökordsnivå vilket borde vara en självklarhet att det är synligt från början, utöver i pratbubblan. Att även omedelbart kunna se sin genomsnittliga Quality Score för hela kontot skulle kunna öka lönsamheten för många användare och är något vi saknar som standard idag.

Grafer, tabeller och verktyg tar upp mer plats, färgtemat har ändrats och logotypen är ny, vilket sammanfattar de största förändringarna. Några utvalda menyer såsom ”Fakturering”, ”Kontoinställningar” och ”Hjälp” har lagts till i kugghjulet uppe till höger som även finns i Gmail och Kalender.

adwordsbild1

Inga funktioner har alltså tagits bort utan Google har flyttat om i flikarna och integrerat Adwords mer i sin produktportfölj genom att lägga till det välbekanta kugghjulet. Genom att slå ihop vissa menyer är tanken att du inte ska behöva leta runt och lättare kunna navigera i Adwords.

Inom de närmsta veckorna ska alla Adwords-konton ha fått det nya utseendet. Vare sig du gillar förändring eller är den mer konservativa typen så finns det alltså ingen återvändo.

Vad tycker du om Adwords nya utseende?

Sidan är senast uppdaterad 2014-02-05

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!