Sökmotorkonsult.se

Ny look för Adwords – men QS fortfarande dolt

Som en del av er har märkt har utseendet för Google Adwords förändrats under de senaste månaderna. För oss som har inblick i flera konton har vi sett att förändringen skett successivt. Men nu har Google officiellt gått ut med lanseringen av sin nya design.

adwordsbild2

Tanken bakom det nya utseendet var att effektivisera användandet av deras tjänster. Även om det inte visar sig med en gång så var tidssparande och förenkling nyckelorden när de gjorde den nya Adwords-designen. En annan anledning är att ge alla Googles produkter en enhetlig känsla som även innebär en ny logotyp. Ironiskt nog påminner den om en annan logotyp om man låter fantasin flöda lite.

adwords-logo-2  bing-ads-logo

Var är mina Quality Scores?

Google har fokuserat på att lyfta fram viktig data men fick inte med den viktigaste parametern av alla från start som kolumn – Quality Score. Man måste fortfarande själv lägga till kolumnen Quality Score på sökordsnivå vilket borde vara en självklarhet att det är synligt från början, utöver i pratbubblan. Att även omedelbart kunna se sin genomsnittliga Quality Score för hela kontot skulle kunna öka lönsamheten för många användare och är något vi saknar som standard idag.

Grafer, tabeller och verktyg tar upp mer plats, färgtemat har ändrats och logotypen är ny, vilket sammanfattar de största förändringarna. Några utvalda menyer såsom ”Fakturering”, ”Kontoinställningar” och ”Hjälp” har lagts till i kugghjulet uppe till höger som även finns i Gmail och Kalender.

adwordsbild1

Inga funktioner har alltså tagits bort utan Google har flyttat om i flikarna och integrerat Adwords mer i sin produktportfölj genom att lägga till det välbekanta kugghjulet. Genom att slå ihop vissa menyer är tanken att du inte ska behöva leta runt och lättare kunna navigera i Adwords.

Inom de närmsta veckorna ska alla Adwords-konton ha fått det nya utseendet. Vare sig du gillar förändring eller är den mer konservativa typen så finns det alltså ingen återvändo.

Vad tycker du om Adwords nya utseende?

Sidan är senast uppdaterad 2014-02-05

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?