Sökmotorkonsult.se

Ny look för Adwords – men QS fortfarande dolt

Som en del av er har märkt har utseendet för Google Adwords förändrats under de senaste månaderna. För oss som har inblick i flera konton har vi sett att förändringen skett successivt. Men nu har Google officiellt gått ut med lanseringen av sin nya design.

adwordsbild2

Tanken bakom det nya utseendet var att effektivisera användandet av deras tjänster. Även om det inte visar sig med en gång så var tidssparande och förenkling nyckelorden när de gjorde den nya Adwords-designen. En annan anledning är att ge alla Googles produkter en enhetlig känsla som även innebär en ny logotyp. Ironiskt nog påminner den om en annan logotyp om man låter fantasin flöda lite.

adwords-logo-2  bing-ads-logo

Var är mina Quality Scores?

Google har fokuserat på att lyfta fram viktig data men fick inte med den viktigaste parametern av alla från start som kolumn – Quality Score. Man måste fortfarande själv lägga till kolumnen Quality Score på sökordsnivå vilket borde vara en självklarhet att det är synligt från början, utöver i pratbubblan. Att även omedelbart kunna se sin genomsnittliga Quality Score för hela kontot skulle kunna öka lönsamheten för många användare och är något vi saknar som standard idag.

Grafer, tabeller och verktyg tar upp mer plats, färgtemat har ändrats och logotypen är ny, vilket sammanfattar de största förändringarna. Några utvalda menyer såsom ”Fakturering”, ”Kontoinställningar” och ”Hjälp” har lagts till i kugghjulet uppe till höger som även finns i Gmail och Kalender.

adwordsbild1

Inga funktioner har alltså tagits bort utan Google har flyttat om i flikarna och integrerat Adwords mer i sin produktportfölj genom att lägga till det välbekanta kugghjulet. Genom att slå ihop vissa menyer är tanken att du inte ska behöva leta runt och lättare kunna navigera i Adwords.

Inom de närmsta veckorna ska alla Adwords-konton ha fått det nya utseendet. Vare sig du gillar förändring eller är den mer konservativa typen så finns det alltså ingen återvändo.

Vad tycker du om Adwords nya utseende?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner