Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ny look för Adwords – men QS fortfarande dolt

Som en del av er har märkt har utseendet för Google Adwords förändrats under de senaste månaderna. För oss som har inblick i flera konton har vi sett att förändringen skett successivt. Men nu har Google officiellt gått ut med lanseringen av sin nya design.

adwordsbild2

Tanken bakom det nya utseendet var att effektivisera användandet av deras tjänster. Även om det inte visar sig med en gång så var tidssparande och förenkling nyckelorden när de gjorde den nya Adwords-designen. En annan anledning är att ge alla Googles produkter en enhetlig känsla som även innebär en ny logotyp. Ironiskt nog påminner den om en annan logotyp om man låter fantasin flöda lite.

adwords-logo-2  bing-ads-logo

Var är mina Quality Scores?

Google har fokuserat på att lyfta fram viktig data men fick inte med den viktigaste parametern av alla från start som kolumn – Quality Score. Man måste fortfarande själv lägga till kolumnen Quality Score på sökordsnivå vilket borde vara en självklarhet att det är synligt från början, utöver i pratbubblan. Att även omedelbart kunna se sin genomsnittliga Quality Score för hela kontot skulle kunna öka lönsamheten för många användare och är något vi saknar som standard idag.

Grafer, tabeller och verktyg tar upp mer plats, färgtemat har ändrats och logotypen är ny, vilket sammanfattar de största förändringarna. Några utvalda menyer såsom ”Fakturering”, ”Kontoinställningar” och ”Hjälp” har lagts till i kugghjulet uppe till höger som även finns i Gmail och Kalender.

adwordsbild1

Inga funktioner har alltså tagits bort utan Google har flyttat om i flikarna och integrerat Adwords mer i sin produktportfölj genom att lägga till det välbekanta kugghjulet. Genom att slå ihop vissa menyer är tanken att du inte ska behöva leta runt och lättare kunna navigera i Adwords.

Inom de närmsta veckorna ska alla Adwords-konton ha fått det nya utseendet. Vare sig du gillar förändring eller är den mer konservativa typen så finns det alltså ingen återvändo.

Vad tycker du om Adwords nya utseende?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner