Sökmotorkonsult.se

Ny med AdWords? Så här optimerar du den första månaden

optimera adwords

Det låter kanske som en enkel sak att optimera och skapa ett lönsamt AdWords-konto, men faktum är att det tar tid och kräver kunskap. Det finns till och med en hel del som kan gå fel redan den första månaden. I denna post ger vi dig fem stycken optimeringstips som gör att ditt konto får en bra start.

206664-thumbs-up

Tips # 1 – Kolla annonspositioner och bud

Kontrollera att du har satt buden tillräckligt högt. Om positionerna är under tre eller om det står att budet är under förstasidebudet är det läge att höja buden. Det är bättra att ha lite för höga bud i början och sedan justera ner dem med tiden. Oftast brukar priserna också sjunka med tiden om kontot är uppsatt på ett bra sätt, och kom ihåg att högre annonspositioner generellt är positivt för klickfrekvensen.

Tips # 2 – Pausa annonser med låg klickfrekvens

I de flesta fall är annonsernas klickfrekvens den allra viktigaste faktorn för att man ska få ett bra kvalitetsresultat (QS). Om det visar sig, redan efter någon vecka, att du har annonser med väldigt låg klickfrekvens så rekommenderar vi att du pausar dem – även om de inte har hunnit få så många klick. Du kan alltid ge dem en andra chans vid ett senare tillfälle när kontot är mer etablerat och optimerat.

Tips # 3 – Lägg till negativa sökord

Gå igenom sökfrågorna och kontrollera att du driver relevant trafik. Det är extra viktigt i början eftersom det kan vara stora sökvolymer på oväntade sökord som inte är relevanta och du riskerar att spendera en stor del utav budgeten på irrelevant trafik. Skapa en lista för negativa sökord i det delade biblioteket och lägg till samtliga kampanjer till listan. Lägg sedan till negativa sökord vartefter du upptäcker dem.

Steg 1: Skapa en lista för negativa sökord. (Vi har kallat listan ”Allmän”)

allmän lista

Steg 2: Gå till tabben för sökord och välj detaljerad information.

sökfrågor

Steg 3. Kryssa i alla irrelevanta sökord och lägga till dem som negativa i den allmänna listan.

Lägg till orden manuellt, så istället för ”spotlight bilder” lägger man till ”bilder” i listan så kommer man utesluta t.ex. ”spottar bilder” i förebyggande syfte.

Tips # 4 – Kontrollera hur din budget spenderas

Om du använder dig av en delad budget för alla kampanjer kan det vara bra att se till så inte en enskild kampanj ”äter upp” hela budgeten. Den kampanjen bör i sådant fall få en egen budget. Fördela budgeten så att alla sökord får en chans att prestera.

Tips # 5 – Testsök

Använd Googles verktyg för att förhandsgranska annonserna regelbundet. Testsök på olika sökord som du har i ditt konto för att få insikt i vad som verkligen visas i sökresultatet. Verktyget är att föredra framför att googla ”live” eftersom du då inte drar på dig onödiga visningar vilket medför minska klickfrekvens (CTR).

förhandsgranskaren

Punkterna ovan är de som vi tycker är allra viktigast att kontrollera när man startar ett nytt konto. Självklart finns det mycket mer att ha koll på för att annonseringen ska bli framgångsrik. Framförallt ska man komma ihåg att ge annonseringen tid eftersom mer data ger ett bättre beslutsunderlag att optimera mot. Lycka till med ditt nya AdWords-konto! Kontakta gärna oss på Pineberry om du behöver hjälp med att skapa lönsam annonsering på Google.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]