Sökmotorkonsult.se

Ny med AdWords? Så här optimerar du den första månaden

optimera adwords

Det låter kanske som en enkel sak att optimera och skapa ett lönsamt AdWords-konto, men faktum är att det tar tid och kräver kunskap. Det finns till och med en hel del som kan gå fel redan den första månaden. I denna post ger vi dig fem stycken optimeringstips som gör att ditt konto får en bra start.

206664-thumbs-up

Tips # 1 – Kolla annonspositioner och bud

Kontrollera att du har satt buden tillräckligt högt. Om positionerna är under tre eller om det står att budet är under förstasidebudet är det läge att höja buden. Det är bättra att ha lite för höga bud i början och sedan justera ner dem med tiden. Oftast brukar priserna också sjunka med tiden om kontot är uppsatt på ett bra sätt, och kom ihåg att högre annonspositioner generellt är positivt för klickfrekvensen.

Tips # 2 – Pausa annonser med låg klickfrekvens

I de flesta fall är annonsernas klickfrekvens den allra viktigaste faktorn för att man ska få ett bra kvalitetsresultat (QS). Om det visar sig, redan efter någon vecka, att du har annonser med väldigt låg klickfrekvens så rekommenderar vi att du pausar dem – även om de inte har hunnit få så många klick. Du kan alltid ge dem en andra chans vid ett senare tillfälle när kontot är mer etablerat och optimerat.

Tips # 3 – Lägg till negativa sökord

Gå igenom sökfrågorna och kontrollera att du driver relevant trafik. Det är extra viktigt i början eftersom det kan vara stora sökvolymer på oväntade sökord som inte är relevanta och du riskerar att spendera en stor del utav budgeten på irrelevant trafik. Skapa en lista för negativa sökord i det delade biblioteket och lägg till samtliga kampanjer till listan. Lägg sedan till negativa sökord vartefter du upptäcker dem.

Steg 1: Skapa en lista för negativa sökord. (Vi har kallat listan ”Allmän”)

allmän lista

Steg 2: Gå till tabben för sökord och välj detaljerad information.

sökfrågor

Steg 3. Kryssa i alla irrelevanta sökord och lägga till dem som negativa i den allmänna listan.

Lägg till orden manuellt, så istället för ”spotlight bilder” lägger man till ”bilder” i listan så kommer man utesluta t.ex. ”spottar bilder” i förebyggande syfte.

Tips # 4 – Kontrollera hur din budget spenderas

Om du använder dig av en delad budget för alla kampanjer kan det vara bra att se till så inte en enskild kampanj ”äter upp” hela budgeten. Den kampanjen bör i sådant fall få en egen budget. Fördela budgeten så att alla sökord får en chans att prestera.

Tips # 5 – Testsök

Använd Googles verktyg för att förhandsgranska annonserna regelbundet. Testsök på olika sökord som du har i ditt konto för att få insikt i vad som verkligen visas i sökresultatet. Verktyget är att föredra framför att googla ”live” eftersom du då inte drar på dig onödiga visningar vilket medför minska klickfrekvens (CTR).

förhandsgranskaren

Punkterna ovan är de som vi tycker är allra viktigast att kontrollera när man startar ett nytt konto. Självklart finns det mycket mer att ha koll på för att annonseringen ska bli framgångsrik. Framförallt ska man komma ihåg att ge annonseringen tid eftersom mer data ger ett bättre beslutsunderlag att optimera mot. Lycka till med ditt nya AdWords-konto! Kontakta gärna oss på Pineberry om du behöver hjälp med att skapa lönsam annonsering på Google.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Strandell, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i avsnitt 71 av Sökpodden

#71 Zero-click

Så var det dags för ännu ett avsnitt av Sökpodden. Som vi har längtat! I detta avsnitt pratar Jonathan, Pontus och Micke om nyheten att tCPA och tROAS ska försvinna, fortsätter med käbblet kring zero-clicks och avslutar med tracking templates på Google Ads. Du lyssnar väl?

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Google Experience-rapport i Google Search Console

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Googles nya Page Experience-rapport i Google Search Console. Innebär det att vi ska korka upp champagnen inför stundande Page Experience Update?

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.