Sökmotorkonsult.se

Ny med AdWords? Så här optimerar du den första månaden

optimera adwords

Det låter kanske som en enkel sak att optimera och skapa ett lönsamt AdWords-konto, men faktum är att det tar tid och kräver kunskap. Det finns till och med en hel del som kan gå fel redan den första månaden. I denna post ger vi dig fem stycken optimeringstips som gör att ditt konto får en bra start.

206664-thumbs-up

Tips # 1 – Kolla annonspositioner och bud

Kontrollera att du har satt buden tillräckligt högt. Om positionerna är under tre eller om det står att budet är under förstasidebudet är det läge att höja buden. Det är bättra att ha lite för höga bud i början och sedan justera ner dem med tiden. Oftast brukar priserna också sjunka med tiden om kontot är uppsatt på ett bra sätt, och kom ihåg att högre annonspositioner generellt är positivt för klickfrekvensen.

Tips # 2 – Pausa annonser med låg klickfrekvens

I de flesta fall är annonsernas klickfrekvens den allra viktigaste faktorn för att man ska få ett bra kvalitetsresultat (QS). Om det visar sig, redan efter någon vecka, att du har annonser med väldigt låg klickfrekvens så rekommenderar vi att du pausar dem – även om de inte har hunnit få så många klick. Du kan alltid ge dem en andra chans vid ett senare tillfälle när kontot är mer etablerat och optimerat.

Tips # 3 – Lägg till negativa sökord

Gå igenom sökfrågorna och kontrollera att du driver relevant trafik. Det är extra viktigt i början eftersom det kan vara stora sökvolymer på oväntade sökord som inte är relevanta och du riskerar att spendera en stor del utav budgeten på irrelevant trafik. Skapa en lista för negativa sökord i det delade biblioteket och lägg till samtliga kampanjer till listan. Lägg sedan till negativa sökord vartefter du upptäcker dem.

Steg 1: Skapa en lista för negativa sökord. (Vi har kallat listan ”Allmän”)

allmän lista

Steg 2: Gå till tabben för sökord och välj detaljerad information.

sökfrågor

Steg 3. Kryssa i alla irrelevanta sökord och lägga till dem som negativa i den allmänna listan.

Lägg till orden manuellt, så istället för ”spotlight bilder” lägger man till ”bilder” i listan så kommer man utesluta t.ex. ”spottar bilder” i förebyggande syfte.

Tips # 4 – Kontrollera hur din budget spenderas

Om du använder dig av en delad budget för alla kampanjer kan det vara bra att se till så inte en enskild kampanj ”äter upp” hela budgeten. Den kampanjen bör i sådant fall få en egen budget. Fördela budgeten så att alla sökord får en chans att prestera.

Tips # 5 – Testsök

Använd Googles verktyg för att förhandsgranska annonserna regelbundet. Testsök på olika sökord som du har i ditt konto för att få insikt i vad som verkligen visas i sökresultatet. Verktyget är att föredra framför att googla ”live” eftersom du då inte drar på dig onödiga visningar vilket medför minska klickfrekvens (CTR).

förhandsgranskaren

Punkterna ovan är de som vi tycker är allra viktigast att kontrollera när man startar ett nytt konto. Självklart finns det mycket mer att ha koll på för att annonseringen ska bli framgångsrik. Framförallt ska man komma ihåg att ge annonseringen tid eftersom mer data ger ett bättre beslutsunderlag att optimera mot. Lycka till med ditt nya AdWords-konto! Kontakta gärna oss på Pineberry om du behöver hjälp med att skapa lönsam annonsering på Google.

Sidan är senast uppdaterad 2015-09-22

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.