Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya AdWords är tillgängligt

adwords-nya-design

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Det nya AdWords har nämligen börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. I följande artikel går vi igenom några nya exklusiva funktioner och förändringar som vi tycker om.

Nya AdWords är fortfarande inte helt färdigt ännu utan kommer fortsätta att uppdateras med funktioner hela året. Detta är den absolut största utseendemässiga förändringen som Google gjort med AdWords på 15 år. Syftet med den nya designen är att den ska vara mer användarvänlig samt mer effektiv att arbeta med än tidigare. Vi har självklart testat den nya designen och konstaterat att det finns en hel del förändringar. Förändring kan alltid vara svårt att anpassa och vänja sig till i början. Men när du börjar navigera runt lär du dig hitta ganska snabbt.

Nya funktioner

Förutom den helt nya designen utseendemässigt med menyn som flyttat ut till vänsterkolumnen, finns det även många nya funktioner. Här är ett urval av de nya funktionerna som finns. Tyvärr så är det vissa av dem som inte är tillgängliga i Sverige ännu.

Översiktsvy – här kan du se flera rutor med utvalda resultatinsikter på både kontonivå samt kampanjnivå. Denna tycker vi är väldigt bra då den ger en bra och snabb överblick över hur kontot mår.

oversiktvy-enhet-tid
En del av översiktsvyn

Möjligheter – En vy med optimeringsförslag.


Exempel på ruta från Möjligheter

Erbjudandetillägg – Ett annonstillägg där du kan lyfta fram specifika rabatter och erbjudanden. Tyvärr är det inte tillgängligt i Sverige ännu utan endast i följande valutor: USD, AUD, CAD, EUR, GBP och NZD.

Sparade kolumner Du kan numera spara uppsatta kolumner på kampanj-, annons- och sökordsnivå. Detta kan vara bra om du snabbt vill kunna växla mellan kolumnuppsättningar med olika information.

Shoppingannonser med sortiment – Med detta annonsformat kan du presentera liknande produkter tillsammans i en och samma annons. Tyvärr inte tillgängligt i Sverige än.

En kul funktion är att du direkt får en förhandsvisning om hur exempelvis dina webbplatslänkstillägg (sitelinks) kommer att se ut innan du går live med annonstilläggen.

Nya namn

Målgruppsinriktning – ”Inriktning och bud” heter nu endast Inriktning och ”Endast bud” heter nu Observationer.

Kugghjulsikonen som tidigare fanns uppe i högra hörnet är nu utbytt till tre punkter.

Auktionsinformation hittar du nu under menyn ”Mer” längst upp på vardera sida för kampanjer, annonsgrupper och sökord.

Delat bibliotek hittar du numera under huvudmemnyn ”tre prickarna” längst upp till höger.

Hiss eller diss?

Som sagt kan förändring ta tid att anpassa sig till men vi tycker absolut att den nya designen med dess nya funktioner medför högre användarvänlighet. När du har kommit in i det ordentligt kommer det säkert att effektivisera och underlätta optimeringsarbetet. Vi gillar denna förändring och längtar tills alla funktioner är tillgängliga!

Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om det nya AdWords. Har du några funderingar kan du höra av dig till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner