Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya AdWords är tillgängligt

adwords-nya-design

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Det nya AdWords har nämligen börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. I följande artikel går vi igenom några nya exklusiva funktioner och förändringar som vi tycker om.

Nya AdWords är fortfarande inte helt färdigt ännu utan kommer fortsätta att uppdateras med funktioner hela året. Detta är den absolut största utseendemässiga förändringen som Google gjort med AdWords på 15 år. Syftet med den nya designen är att den ska vara mer användarvänlig samt mer effektiv att arbeta med än tidigare. Vi har självklart testat den nya designen och konstaterat att det finns en hel del förändringar. Förändring kan alltid vara svårt att anpassa och vänja sig till i början. Men när du börjar navigera runt lär du dig hitta ganska snabbt.

Nya funktioner

Förutom den helt nya designen utseendemässigt med menyn som flyttat ut till vänsterkolumnen, finns det även många nya funktioner. Här är ett urval av de nya funktionerna som finns. Tyvärr så är det vissa av dem som inte är tillgängliga i Sverige ännu.

Översiktsvy – här kan du se flera rutor med utvalda resultatinsikter på både kontonivå samt kampanjnivå. Denna tycker vi är väldigt bra då den ger en bra och snabb överblick över hur kontot mår.

oversiktvy-enhet-tid
En del av översiktsvyn

Möjligheter – En vy med optimeringsförslag.


Exempel på ruta från Möjligheter

Erbjudandetillägg – Ett annonstillägg där du kan lyfta fram specifika rabatter och erbjudanden. Tyvärr är det inte tillgängligt i Sverige ännu utan endast i följande valutor: USD, AUD, CAD, EUR, GBP och NZD.

Sparade kolumner Du kan numera spara uppsatta kolumner på kampanj-, annons- och sökordsnivå. Detta kan vara bra om du snabbt vill kunna växla mellan kolumnuppsättningar med olika information.

Shoppingannonser med sortiment – Med detta annonsformat kan du presentera liknande produkter tillsammans i en och samma annons. Tyvärr inte tillgängligt i Sverige än.

En kul funktion är att du direkt får en förhandsvisning om hur exempelvis dina webbplatslänkstillägg (sitelinks) kommer att se ut innan du går live med annonstilläggen.

Nya namn

Målgruppsinriktning – ”Inriktning och bud” heter nu endast Inriktning och ”Endast bud” heter nu Observationer.

Kugghjulsikonen som tidigare fanns uppe i högra hörnet är nu utbytt till tre punkter.

Auktionsinformation hittar du nu under menyn ”Mer” längst upp på vardera sida för kampanjer, annonsgrupper och sökord.

Delat bibliotek hittar du numera under huvudmemnyn ”tre prickarna” längst upp till höger.

Hiss eller diss?

Som sagt kan förändring ta tid att anpassa sig till men vi tycker absolut att den nya designen med dess nya funktioner medför högre användarvänlighet. När du har kommit in i det ordentligt kommer det säkert att effektivisera och underlätta optimeringsarbetet. Vi gillar denna förändring och längtar tills alla funktioner är tillgängliga!

Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om det nya AdWords. Har du några funderingar kan du höra av dig till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner