Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya AdWords är tillgängligt

adwords-nya-design

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Det nya AdWords har nämligen börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. I följande artikel går vi igenom några nya exklusiva funktioner och förändringar som vi tycker om.

Nya AdWords är fortfarande inte helt färdigt ännu utan kommer fortsätta att uppdateras med funktioner hela året. Detta är den absolut största utseendemässiga förändringen som Google gjort med AdWords på 15 år. Syftet med den nya designen är att den ska vara mer användarvänlig samt mer effektiv att arbeta med än tidigare. Vi har självklart testat den nya designen och konstaterat att det finns en hel del förändringar. Förändring kan alltid vara svårt att anpassa och vänja sig till i början. Men när du börjar navigera runt lär du dig hitta ganska snabbt.

Nya funktioner

Förutom den helt nya designen utseendemässigt med menyn som flyttat ut till vänsterkolumnen, finns det även många nya funktioner. Här är ett urval av de nya funktionerna som finns. Tyvärr så är det vissa av dem som inte är tillgängliga i Sverige ännu.

Översiktsvy – här kan du se flera rutor med utvalda resultatinsikter på både kontonivå samt kampanjnivå. Denna tycker vi är väldigt bra då den ger en bra och snabb överblick över hur kontot mår.

oversiktvy-enhet-tid
En del av översiktsvyn

Möjligheter – En vy med optimeringsförslag.


Exempel på ruta från Möjligheter

Erbjudandetillägg – Ett annonstillägg där du kan lyfta fram specifika rabatter och erbjudanden. Tyvärr är det inte tillgängligt i Sverige ännu utan endast i följande valutor: USD, AUD, CAD, EUR, GBP och NZD.

Sparade kolumner Du kan numera spara uppsatta kolumner på kampanj-, annons- och sökordsnivå. Detta kan vara bra om du snabbt vill kunna växla mellan kolumnuppsättningar med olika information.

Shoppingannonser med sortiment – Med detta annonsformat kan du presentera liknande produkter tillsammans i en och samma annons. Tyvärr inte tillgängligt i Sverige än.

En kul funktion är att du direkt får en förhandsvisning om hur exempelvis dina webbplatslänkstillägg (sitelinks) kommer att se ut innan du går live med annonstilläggen.

Nya namn

Målgruppsinriktning – ”Inriktning och bud” heter nu endast Inriktning och ”Endast bud” heter nu Observationer.

Kugghjulsikonen som tidigare fanns uppe i högra hörnet är nu utbytt till tre punkter.

Auktionsinformation hittar du nu under menyn ”Mer” längst upp på vardera sida för kampanjer, annonsgrupper och sökord.

Delat bibliotek hittar du numera under huvudmemnyn ”tre prickarna” längst upp till höger.

Hiss eller diss?

Som sagt kan förändring ta tid att anpassa sig till men vi tycker absolut att den nya designen med dess nya funktioner medför högre användarvänlighet. När du har kommit in i det ordentligt kommer det säkert att effektivisera och underlätta optimeringsarbetet. Vi gillar denna förändring och längtar tills alla funktioner är tillgängliga!

Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om det nya AdWords. Har du några funderingar kan du höra av dig till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Detta har du missat i sommar

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner