Sökmotorkonsult.se

Nya AdWords är tillgängligt

adwords-nya-design

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Det nya AdWords har nämligen börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. I följande artikel går vi igenom några nya exklusiva funktioner och förändringar som vi tycker om.

Nya AdWords är fortfarande inte helt färdigt ännu utan kommer fortsätta att uppdateras med funktioner hela året. Detta är den absolut största utseendemässiga förändringen som Google gjort med AdWords på 15 år. Syftet med den nya designen är att den ska vara mer användarvänlig samt mer effektiv att arbeta med än tidigare. Vi har självklart testat den nya designen och konstaterat att det finns en hel del förändringar. Förändring kan alltid vara svårt att anpassa och vänja sig till i början. Men när du börjar navigera runt lär du dig hitta ganska snabbt.

Nya funktioner

Förutom den helt nya designen utseendemässigt med menyn som flyttat ut till vänsterkolumnen, finns det även många nya funktioner. Här är ett urval av de nya funktionerna som finns. Tyvärr så är det vissa av dem som inte är tillgängliga i Sverige ännu.

Översiktsvy – här kan du se flera rutor med utvalda resultatinsikter på både kontonivå samt kampanjnivå. Denna tycker vi är väldigt bra då den ger en bra och snabb överblick över hur kontot mår.

oversiktvy-enhet-tid
En del av översiktsvyn

Möjligheter – En vy med optimeringsförslag.


Exempel på ruta från Möjligheter

Erbjudandetillägg – Ett annonstillägg där du kan lyfta fram specifika rabatter och erbjudanden. Tyvärr är det inte tillgängligt i Sverige ännu utan endast i följande valutor: USD, AUD, CAD, EUR, GBP och NZD.

Sparade kolumner Du kan numera spara uppsatta kolumner på kampanj-, annons- och sökordsnivå. Detta kan vara bra om du snabbt vill kunna växla mellan kolumnuppsättningar med olika information.

Shoppingannonser med sortiment – Med detta annonsformat kan du presentera liknande produkter tillsammans i en och samma annons. Tyvärr inte tillgängligt i Sverige än.

En kul funktion är att du direkt får en förhandsvisning om hur exempelvis dina webbplatslänkstillägg (sitelinks) kommer att se ut innan du går live med annonstilläggen.

Nya namn

Målgruppsinriktning – ”Inriktning och bud” heter nu endast Inriktning och ”Endast bud” heter nu Observationer.

Kugghjulsikonen som tidigare fanns uppe i högra hörnet är nu utbytt till tre punkter.

Auktionsinformation hittar du nu under menyn ”Mer” längst upp på vardera sida för kampanjer, annonsgrupper och sökord.

Delat bibliotek hittar du numera under huvudmemnyn ”tre prickarna” längst upp till höger.

Hiss eller diss?

Som sagt kan förändring ta tid att anpassa sig till men vi tycker absolut att den nya designen med dess nya funktioner medför högre användarvänlighet. När du har kommit in i det ordentligt kommer det säkert att effektivisera och underlätta optimeringsarbetet. Vi gillar denna förändring och längtar tills alla funktioner är tillgängliga!

Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om det nya AdWords. Har du några funderingar kan du höra av dig till oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2017-08-08

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?