Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya krav på GTIN för Google Shopping

gtin adwords shopping
Imorgon riskerar ett stort antal annonsörers produkter att sluta visas på Google Shopping på grund av ett nytt krav från Google på produktfeeden – GTIN.

Vad är GTIN?

Från den 14 februari 2017 kräver Google att alla som skickar in produktflöden för Google Shopping måste ange ett GTIN-nummer för att få sina produkter visade om produkterna har tilldelats ett sådant.

Ett GTIN (Global Trade Item Number) är ett unikt och internationellt erkänt identifieringsnummer för produkter som säljs globalt eller på flera marknader som tilldelas av tillverkaren.

Om dina produkter tilldelats ett sådant nummer vill Google att du ska skicka in det tillsammans med din produktdata och använda attributet gtin för att kunna klassificera och visa produkter på Google Shopping.

Vad behöver jag göra?

Beroende på hur din produktfeed (produktflöde) ser ut idag finns det lite olika alternativ. Det första du kan göra är att logga in i Google Merchant Center och se om du har några GTIN-varningar under fliken Diagnostik.

Om varje produkt redan har ett GTIN-nummer behöver du inte göra något. Annars behöver du uppdatera detta attribut med rätt GTIN-nummer som ska komma från produkttillverkaren.

Om du säljer produkter som helt saknar GTIN-nummer räcker det med att skicka in attributen brand och mpn (varumärke och artikelnummer).

Om du säljer produkter utan GTIN, varumärke eller artikelnummer som exempelvis egentillverkade produkter måste du fylla i GTIN-kolumnen i produktfeeden med: [identifier_exists]

Du kan läsa mer om detta i Googles hjälpcenter och för att kolla upp GTIN-nummer för specifika produkter kan du även besöka denna GTIN-databas: www.upcindex.com

Varför ändrar Google det här?

Google vill lättare kunna känna igen produkterna och på så sätt erbjuda konsumenterna bästa möjliga användarupplevelse.

GTIN-nummer kan enligt Google leda till bättre kvalitet för din produktinformation som påverkar din annonsering positivt genom bland annat större exponering, bättre inriktning och fler annonsformat.

Googles mål är sannolikt att matcha produktannonserna bättre mot sökningar genom att visa mer relevanta resultat och därmed driva mer betald trafik.

Vad händer om jag inte uppdaterar GTIN för produkter som tilldelats ett sådant?

Dina produkter som saknar GTIN-nummer riskerar i så fall att sluta visas från den 14 februari 2017.

Kontakta oss om du har några frågor om Google Shopping och lycka till!

 

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Filter vs segment Google Anlaytics

Segment vs filter i Google Analytics

Filter och segment i Google Analytics är bra funktioner för att göra analysarbetet lättare. Både filter och segment har dock sina för- och nackdelar. Vi går igenom vad du bör använda när och vad de största skillnaderna är.

adwords-nya-design

Nya AdWords är tillgängligt

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Nya AdWords har börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. Läs mer om det i denna artikel.

Annonser i facebook messenger

Nya annonser i Facebook Messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger och lanserar annonser på startsidan. Har du koll på nyheten och hur den påverkar din Facebook-annonsering?

Google news feed

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Googles klassiska rena startsida är snart ett minne blott. Google lanserar en personlig nyhetsfeed på startsidan på Google. Kommer denna nya Facebook-inspirerade satsning bli en succé för Google eller har vi ett nytt Google Plus framför oss? Vad tror du?

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner