Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nya krav på GTIN för Google Shopping

gtin adwords shopping
Imorgon riskerar ett stort antal annonsörers produkter att sluta visas på Google Shopping på grund av ett nytt krav från Google på produktfeeden – GTIN.

Vad är GTIN?

Från den 14 februari 2017 kräver Google att alla som skickar in produktflöden för Google Shopping måste ange ett GTIN-nummer för att få sina produkter visade om produkterna har tilldelats ett sådant.

Ett GTIN (Global Trade Item Number) är ett unikt och internationellt erkänt identifieringsnummer för produkter som säljs globalt eller på flera marknader som tilldelas av tillverkaren.

Om dina produkter tilldelats ett sådant nummer vill Google att du ska skicka in det tillsammans med din produktdata och använda attributet gtin för att kunna klassificera och visa produkter på Google Shopping.

Vad behöver jag göra?

Beroende på hur din produktfeed (produktflöde) ser ut idag finns det lite olika alternativ. Det första du kan göra är att logga in i Google Merchant Center och se om du har några GTIN-varningar under fliken Diagnostik.

Om varje produkt redan har ett GTIN-nummer behöver du inte göra något. Annars behöver du uppdatera detta attribut med rätt GTIN-nummer som ska komma från produkttillverkaren.

Om du säljer produkter som helt saknar GTIN-nummer räcker det med att skicka in attributen brand och mpn (varumärke och artikelnummer).

Om du säljer produkter utan GTIN, varumärke eller artikelnummer som exempelvis egentillverkade produkter måste du fylla i GTIN-kolumnen i produktfeeden med: [identifier_exists]

Du kan läsa mer om detta i Googles hjälpcenter och för att kolla upp GTIN-nummer för specifika produkter kan du även besöka denna GTIN-databas: www.upcindex.com

Varför ändrar Google det här?

Google vill lättare kunna känna igen produkterna och på så sätt erbjuda konsumenterna bästa möjliga användarupplevelse.

GTIN-nummer kan enligt Google leda till bättre kvalitet för din produktinformation som påverkar din annonsering positivt genom bland annat större exponering, bättre inriktning och fler annonsformat.

Googles mål är sannolikt att matcha produktannonserna bättre mot sökningar genom att visa mer relevanta resultat och därmed driva mer betald trafik.

Vad händer om jag inte uppdaterar GTIN för produkter som tilldelats ett sådant?

Dina produkter som saknar GTIN-nummer riskerar i så fall att sluta visas från den 14 februari 2017.

Kontakta oss om du har några frågor om Google Shopping och lycka till!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Från Google Marketing Live 2019

Google Marketing Live 2019

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck. Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och […]

YouTube SEO – 12 tips för att ranka högt på YouTube

Dominerar video i SERPen på dina viktigaste sökord? Då behöver du anpassa ditt innehåll för att bli en av de som rankar. I denna artikel går vi igenom YouTube SEO, och hur man rankar videos på Google.

Googlebot med javascript-kod i bakgrunden

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot har fått sig en välbehövlig uppdatering och kan nu rendera ut sidor på samma sätt som den senaste versionen av Google Chrome. Läs mer om vad detta betyder.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner