Sökmotorkonsult.se

Nya krav på GTIN för Google Shopping

gtin adwords shopping
Imorgon riskerar ett stort antal annonsörers produkter att sluta visas på Google Shopping på grund av ett nytt krav från Google på produktfeeden – GTIN.

Vad är GTIN?

Från den 14 februari 2017 kräver Google att alla som skickar in produktflöden för Google Shopping måste ange ett GTIN-nummer för att få sina produkter visade om produkterna har tilldelats ett sådant.

Ett GTIN (Global Trade Item Number) är ett unikt och internationellt erkänt identifieringsnummer för produkter som säljs globalt eller på flera marknader som tilldelas av tillverkaren.

Om dina produkter tilldelats ett sådant nummer vill Google att du ska skicka in det tillsammans med din produktdata och använda attributet gtin för att kunna klassificera och visa produkter på Google Shopping.

Vad behöver jag göra?

Beroende på hur din produktfeed (produktflöde) ser ut idag finns det lite olika alternativ. Det första du kan göra är att logga in i Google Merchant Center och se om du har några GTIN-varningar under fliken Diagnostik.

Om varje produkt redan har ett GTIN-nummer behöver du inte göra något. Annars behöver du uppdatera detta attribut med rätt GTIN-nummer som ska komma från produkttillverkaren.

Om du säljer produkter som helt saknar GTIN-nummer räcker det med att skicka in attributen brand och mpn (varumärke och artikelnummer).

Om du säljer produkter utan GTIN, varumärke eller artikelnummer som exempelvis egentillverkade produkter måste du fylla i GTIN-kolumnen i produktfeeden med: [identifier_exists]

Du kan läsa mer om detta i Googles hjälpcenter och för att kolla upp GTIN-nummer för specifika produkter kan du även besöka denna GTIN-databas: www.upcindex.com

Varför ändrar Google det här?

Google vill lättare kunna känna igen produkterna och på så sätt erbjuda konsumenterna bästa möjliga användarupplevelse.

GTIN-nummer kan enligt Google leda till bättre kvalitet för din produktinformation som påverkar din annonsering positivt genom bland annat större exponering, bättre inriktning och fler annonsformat.

Googles mål är sannolikt att matcha produktannonserna bättre mot sökningar genom att visa mer relevanta resultat och därmed driva mer betald trafik.

Vad händer om jag inte uppdaterar GTIN för produkter som tilldelats ett sådant?

Dina produkter som saknar GTIN-nummer riskerar i så fall att sluta visas från den 14 februari 2017.

Kontakta oss om du har några frågor om Google Shopping och lycka till!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner