Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Nya krav på GTIN för Google Shopping

gtin adwords shopping
Imorgon riskerar ett stort antal annonsörers produkter att sluta visas på Google Shopping på grund av ett nytt krav från Google på produktfeeden – GTIN.

Vad är GTIN?

Från den 14 februari 2017 kräver Google att alla som skickar in produktflöden för Google Shopping måste ange ett GTIN-nummer för att få sina produkter visade om produkterna har tilldelats ett sådant.

Ett GTIN (Global Trade Item Number) är ett unikt och internationellt erkänt identifieringsnummer för produkter som säljs globalt eller på flera marknader som tilldelas av tillverkaren.

Om dina produkter tilldelats ett sådant nummer vill Google att du ska skicka in det tillsammans med din produktdata och använda attributet gtin för att kunna klassificera och visa produkter på Google Shopping.

Vad behöver jag göra?

Beroende på hur din produktfeed (produktflöde) ser ut idag finns det lite olika alternativ. Det första du kan göra är att logga in i Google Merchant Center och se om du har några GTIN-varningar under fliken Diagnostik.

Om varje produkt redan har ett GTIN-nummer behöver du inte göra något. Annars behöver du uppdatera detta attribut med rätt GTIN-nummer som ska komma från produkttillverkaren.

Om du säljer produkter som helt saknar GTIN-nummer räcker det med att skicka in attributen brand och mpn (varumärke och artikelnummer).

Om du säljer produkter utan GTIN, varumärke eller artikelnummer som exempelvis egentillverkade produkter måste du fylla i GTIN-kolumnen i produktfeeden med: [identifier_exists]

Du kan läsa mer om detta i Googles hjälpcenter och för att kolla upp GTIN-nummer för specifika produkter kan du även besöka denna GTIN-databas: www.upcindex.com

Varför ändrar Google det här?

Google vill lättare kunna känna igen produkterna och på så sätt erbjuda konsumenterna bästa möjliga användarupplevelse.

GTIN-nummer kan enligt Google leda till bättre kvalitet för din produktinformation som påverkar din annonsering positivt genom bland annat större exponering, bättre inriktning och fler annonsformat.

Googles mål är sannolikt att matcha produktannonserna bättre mot sökningar genom att visa mer relevanta resultat och därmed driva mer betald trafik.

Vad händer om jag inte uppdaterar GTIN för produkter som tilldelats ett sådant?

Dina produkter som saknar GTIN-nummer riskerar i så fall att sluta visas från den 14 februari 2017.

Kontakta oss om du har några frågor om Google Shopping och lycka till!

 

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Så får du koll på din Canonical

I denna guide lär vi dig i tre enkla steg att undvika de eventuella problem som canonicals kan skapa.

Michael Wahlgren Rand Fishkin

Höjdpunkter från SMX München

SMX i München är slut för i år. Vi var på plats och ger dig vår bild av en av världens mest populära konferenser inom SEO och SEM.

crawl budget

Crawl budget

Vill du veta hur du kan få Google att spindla fler sidor på din webbplats? Fokusera då arbetet på Crawl budget och hur Google besöker din webbplats.

Handla i butik

Facebook offline-konverteringar

Nu kan du med hjälp av Facebook spåra din online-marknadsföring direkt till din butik med offline konverteringar.

pristillägg

Öka din CTR med AdWords nya pristillägg

Har ditt företag konkurrenskraftiga priser? Då är det dags att testa Adwords nya pristillägg och boosta er annonsering! Lär dig hur du går tillväga hos oss på sökmotorkonsult.se