Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nyhet: Call-only campaigns i Adwords

call only campaigns

Det är ingen större nyhet att trafik från mobila enheter fortsätter att växa från år till år. I höstas förra året presenterade vi vår årliga undersökning av mobiltrafiken och kunde konstatera att 36 % av besökare år 2014 kom från mobila enheter, en ökning med 25 % jämfört med året innan. Dessutom har nu Google gått ut med att mobilanpassning blir en rankingfaktor inom en snar framtid för att ytterligare uppmana webbplatsägare att ta hand om den växande mobiltrafiken. Med detta i åtanke är det inte konstigt att Google nu lanserat Call-only campaigns där fokus ligger på just mobila enheter.

Vad är Call-only campaigns?
Call-only campaigns inriktar sig endast mot mobila enheter och låter dig visa ditt telefonnummer, din företagsbeskrivning samt en ringknapp för att nå ut till besökare som vill ringa till din verksamhet. Nedan ser ser du ett exempel från Google hur en annons från en sådan kampanj kan se ut och som du ser kan vi nu visa vårt telefonnummer i rubriken.

In the new call-only ads, the title is replaced with a phone number.

Du betalar som vanligt i söknätverket för ett klick på annonsen, men istället för att besökaren hamnar på din webbplats så får personen numret slaget åt sig om den klickar på rubriken eller ringknappen. Det innebär att ett klick inte nödvändigtvis behöver leda till ett samtal då personen kan välja att inte ringa efter att denne fått numret slaget.

Passar det här din verksamhet?
Om du anser att samtal till din verksamhet är en viktig konvertering så kan Call-only campaigns vara värt att testa. Under rubriken har du 70 tecken på dig att formulera dig kreativt för att låta folk veta att de kan nå din verksamhet utan att behöva besöka webbplatsen.

Hur du gör
Skapa en ny kampanj, välj endast söknätverket och fyll i ”Endast samtal” (se bild nedan). När du gjort detta fyller du i inställningar likt dina övriga kampanjer, tänk dock på att annonscheman kan vara extra viktigt för Call-only campaigns; ställ in de tider som en person kan ringa och någon faktiskt kan/vill svara. Google behöver även skanna av din webbplats för att säkerställa att det nummer du nämner i annonser stämmer överens med numret på webbplatsen, varför du måste nämna din verksamhets telefonnummer någonstans på webbplatsen.

Call-only campaigns

Sammanfattningsvis kan Call-only campaigns hjälpa dig att få in leads via telefonsamtal, och med rätt bud, sökord och annonscopy finns stor potential att nå en lönsam annonsering med denna nya kampanj.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner