Sökmotorkonsult.se

Nyhet: Call-only campaigns i Adwords

call only campaigns

Det är ingen större nyhet att trafik från mobila enheter fortsätter att växa från år till år. I höstas förra året presenterade vi vår årliga undersökning av mobiltrafiken och kunde konstatera att 36 % av besökare år 2014 kom från mobila enheter, en ökning med 25 % jämfört med året innan. Dessutom har nu Google gått ut med att mobilanpassning blir en rankingfaktor inom en snar framtid för att ytterligare uppmana webbplatsägare att ta hand om den växande mobiltrafiken. Med detta i åtanke är det inte konstigt att Google nu lanserat Call-only campaigns där fokus ligger på just mobila enheter.

Vad är Call-only campaigns?
Call-only campaigns inriktar sig endast mot mobila enheter och låter dig visa ditt telefonnummer, din företagsbeskrivning samt en ringknapp för att nå ut till besökare som vill ringa till din verksamhet. Nedan ser ser du ett exempel från Google hur en annons från en sådan kampanj kan se ut och som du ser kan vi nu visa vårt telefonnummer i rubriken.

In the new call-only ads, the title is replaced with a phone number.

Du betalar som vanligt i söknätverket för ett klick på annonsen, men istället för att besökaren hamnar på din webbplats så får personen numret slaget åt sig om den klickar på rubriken eller ringknappen. Det innebär att ett klick inte nödvändigtvis behöver leda till ett samtal då personen kan välja att inte ringa efter att denne fått numret slaget.

Passar det här din verksamhet?
Om du anser att samtal till din verksamhet är en viktig konvertering så kan Call-only campaigns vara värt att testa. Under rubriken har du 70 tecken på dig att formulera dig kreativt för att låta folk veta att de kan nå din verksamhet utan att behöva besöka webbplatsen.

Hur du gör
Skapa en ny kampanj, välj endast söknätverket och fyll i ”Endast samtal” (se bild nedan). När du gjort detta fyller du i inställningar likt dina övriga kampanjer, tänk dock på att annonscheman kan vara extra viktigt för Call-only campaigns; ställ in de tider som en person kan ringa och någon faktiskt kan/vill svara. Google behöver även skanna av din webbplats för att säkerställa att det nummer du nämner i annonser stämmer överens med numret på webbplatsen, varför du måste nämna din verksamhets telefonnummer någonstans på webbplatsen.

Call-only campaigns

Sammanfattningsvis kan Call-only campaigns hjälpa dig att få in leads via telefonsamtal, och med rätt bud, sökord och annonscopy finns stor potential att nå en lönsam annonsering med denna nya kampanj.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.