Sökmotorkonsult.se

Nyhet: Call-only campaigns i Adwords

call only campaigns

Det är ingen större nyhet att trafik från mobila enheter fortsätter att växa från år till år. I höstas förra året presenterade vi vår årliga undersökning av mobiltrafiken och kunde konstatera att 36 % av besökare år 2014 kom från mobila enheter, en ökning med 25 % jämfört med året innan. Dessutom har nu Google gått ut med att mobilanpassning blir en rankingfaktor inom en snar framtid för att ytterligare uppmana webbplatsägare att ta hand om den växande mobiltrafiken. Med detta i åtanke är det inte konstigt att Google nu lanserat Call-only campaigns där fokus ligger på just mobila enheter.

Vad är Call-only campaigns?
Call-only campaigns inriktar sig endast mot mobila enheter och låter dig visa ditt telefonnummer, din företagsbeskrivning samt en ringknapp för att nå ut till besökare som vill ringa till din verksamhet. Nedan ser ser du ett exempel från Google hur en annons från en sådan kampanj kan se ut och som du ser kan vi nu visa vårt telefonnummer i rubriken.

In the new call-only ads, the title is replaced with a phone number.

Du betalar som vanligt i söknätverket för ett klick på annonsen, men istället för att besökaren hamnar på din webbplats så får personen numret slaget åt sig om den klickar på rubriken eller ringknappen. Det innebär att ett klick inte nödvändigtvis behöver leda till ett samtal då personen kan välja att inte ringa efter att denne fått numret slaget.

Passar det här din verksamhet?
Om du anser att samtal till din verksamhet är en viktig konvertering så kan Call-only campaigns vara värt att testa. Under rubriken har du 70 tecken på dig att formulera dig kreativt för att låta folk veta att de kan nå din verksamhet utan att behöva besöka webbplatsen.

Hur du gör
Skapa en ny kampanj, välj endast söknätverket och fyll i ”Endast samtal” (se bild nedan). När du gjort detta fyller du i inställningar likt dina övriga kampanjer, tänk dock på att annonscheman kan vara extra viktigt för Call-only campaigns; ställ in de tider som en person kan ringa och någon faktiskt kan/vill svara. Google behöver även skanna av din webbplats för att säkerställa att det nummer du nämner i annonser stämmer överens med numret på webbplatsen, varför du måste nämna din verksamhets telefonnummer någonstans på webbplatsen.

Call-only campaigns

Sammanfattningsvis kan Call-only campaigns hjälpa dig att få in leads via telefonsamtal, och med rätt bud, sökord och annonscopy finns stor potential att nå en lönsam annonsering med denna nya kampanj.

Sidan är senast uppdaterad 2015-03-16

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?