Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nytt sätt att budjustera enheter

budjustera i AdWords

För ett par dagar sedan gick Google ut med nyheten att man kommer förbättra möjligheterna att göra budjusteringar i AdWords baserat på enhet. Anledningen till att förändringarna genomförs är att många annonsörer efterfrågat möjligheten att enbart synas på mobiltelefonen, vilket i dagsläget inte är möjligt.

Sedan Googles förändringar 2013 så sätter man utgångsbudet på datorn och surfplattan, för att i nästa steg göra % budjusteringar (-100 % till +300%) för mobiltelefonen. I dagsläget kan man alltså inte annonsera enbart på mobiltelefonen, man kan heller inte göra separata bud för surfplattan. Det är den här problematiken som Google kommer ändra på framöver och delvis gå tillbaka till hur det var 2013.

Mobila bud

Googles förändringar innebär att du som annonsör först väljer vilken enhet (mobil eller dator) som du ska sätta ”grundbuden” på. Det innebär att du kan välja att sätta ett bud direkt på den enhet som du anser ger störst värde för verksamheten. Vill du exempelvis enbart synas på mobilen så kan du sätta ett grundbud på mobilen och sedan budjustera övriga enheter med -100%. Det innebär alltså att dina annonser enbart visas på mobila enheter. Google kommer även att ändra den positiva budjusteringen från +300% till + 900%, vilket gör att du som annonsör kan göra ännu större budjusteringar än tidigare.

Separat budjustering för surfplattan

En annan stor förändring är att Google kommer särskilja surfplattan från datorn, vilket gör det möjligt att göra separata budjusteringar för surfplattan. Idag är buden för surfplattor desamma som för datorn, vilket gör att annonsören blir begränsad i sin budgivning. Vill du som annonsör exempelvis inte synas alls på surfplattan behöver du bara lägga in en budjustering med -100% för surfplattan.

Vad innebär förändringen i praktiken?

Förutom en ökad användarvänlighet i AdWords så ska det bli spännande att följa utvecklingen framöver för att se hur stor effekt den här förändringen kommer få i praktiken. Exempelvis: Kommer budnivåerna på surfplattor att sjunka nu när möjligheten finns att budjustera dessa separat? Kommer de mobila buden att öka när man kommer kunna sätta helt separata bud för mobilen? Kom gärna med dina reflektioner!

Förändringarna väntas genomföras inom de kommande månaderna så håll ögonen öppna.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner