Sökmotorkonsult.se

Nytt sätt att budjustera enheter

budjustera i AdWords

För ett par dagar sedan gick Google ut med nyheten att man kommer förbättra möjligheterna att göra budjusteringar i AdWords baserat på enhet. Anledningen till att förändringarna genomförs är att många annonsörer efterfrågat möjligheten att enbart synas på mobiltelefonen, vilket i dagsläget inte är möjligt.

Sedan Googles förändringar 2013 så sätter man utgångsbudet på datorn och surfplattan, för att i nästa steg göra % budjusteringar (-100 % till +300%) för mobiltelefonen. I dagsläget kan man alltså inte annonsera enbart på mobiltelefonen, man kan heller inte göra separata bud för surfplattan. Det är den här problematiken som Google kommer ändra på framöver och delvis gå tillbaka till hur det var 2013.

Mobila bud

Googles förändringar innebär att du som annonsör först väljer vilken enhet (mobil eller dator) som du ska sätta ”grundbuden” på. Det innebär att du kan välja att sätta ett bud direkt på den enhet som du anser ger störst värde för verksamheten. Vill du exempelvis enbart synas på mobilen så kan du sätta ett grundbud på mobilen och sedan budjustera övriga enheter med -100%. Det innebär alltså att dina annonser enbart visas på mobila enheter. Google kommer även att ändra den positiva budjusteringen från +300% till + 900%, vilket gör att du som annonsör kan göra ännu större budjusteringar än tidigare.

Separat budjustering för surfplattan

En annan stor förändring är att Google kommer särskilja surfplattan från datorn, vilket gör det möjligt att göra separata budjusteringar för surfplattan. Idag är buden för surfplattor desamma som för datorn, vilket gör att annonsören blir begränsad i sin budgivning. Vill du som annonsör exempelvis inte synas alls på surfplattan behöver du bara lägga in en budjustering med -100% för surfplattan.

Vad innebär förändringen i praktiken?

Förutom en ökad användarvänlighet i AdWords så ska det bli spännande att följa utvecklingen framöver för att se hur stor effekt den här förändringen kommer få i praktiken. Exempelvis: Kommer budnivåerna på surfplattor att sjunka nu när möjligheten finns att budjustera dessa separat? Kommer de mobila buden att öka när man kommer kunna sätta helt separata bud för mobilen? Kom gärna med dina reflektioner!

Förändringarna väntas genomföras inom de kommande månaderna så håll ögonen öppna.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.