Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nytt sätt att budjustera enheter

budjustera i AdWords

För ett par dagar sedan gick Google ut med nyheten att man kommer förbättra möjligheterna att göra budjusteringar i AdWords baserat på enhet. Anledningen till att förändringarna genomförs är att många annonsörer efterfrågat möjligheten att enbart synas på mobiltelefonen, vilket i dagsläget inte är möjligt.

Sedan Googles förändringar 2013 så sätter man utgångsbudet på datorn och surfplattan, för att i nästa steg göra % budjusteringar (-100 % till +300%) för mobiltelefonen. I dagsläget kan man alltså inte annonsera enbart på mobiltelefonen, man kan heller inte göra separata bud för surfplattan. Det är den här problematiken som Google kommer ändra på framöver och delvis gå tillbaka till hur det var 2013.

Mobila bud

Googles förändringar innebär att du som annonsör först väljer vilken enhet (mobil eller dator) som du ska sätta ”grundbuden” på. Det innebär att du kan välja att sätta ett bud direkt på den enhet som du anser ger störst värde för verksamheten. Vill du exempelvis enbart synas på mobilen så kan du sätta ett grundbud på mobilen och sedan budjustera övriga enheter med -100%. Det innebär alltså att dina annonser enbart visas på mobila enheter. Google kommer även att ändra den positiva budjusteringen från +300% till + 900%, vilket gör att du som annonsör kan göra ännu större budjusteringar än tidigare.

Separat budjustering för surfplattan

En annan stor förändring är att Google kommer särskilja surfplattan från datorn, vilket gör det möjligt att göra separata budjusteringar för surfplattan. Idag är buden för surfplattor desamma som för datorn, vilket gör att annonsören blir begränsad i sin budgivning. Vill du som annonsör exempelvis inte synas alls på surfplattan behöver du bara lägga in en budjustering med -100% för surfplattan.

Vad innebär förändringen i praktiken?

Förutom en ökad användarvänlighet i AdWords så ska det bli spännande att följa utvecklingen framöver för att se hur stor effekt den här förändringen kommer få i praktiken. Exempelvis: Kommer budnivåerna på surfplattor att sjunka nu när möjligheten finns att budjustera dessa separat? Kommer de mobila buden att öka när man kommer kunna sätta helt separata bud för mobilen? Kom gärna med dina reflektioner!

Förändringarna väntas genomföras inom de kommande månaderna så håll ögonen öppna.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner