Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nytt sätt att budjustera enheter

budjustera i AdWords

För ett par dagar sedan gick Google ut med nyheten att man kommer förbättra möjligheterna att göra budjusteringar i AdWords baserat på enhet. Anledningen till att förändringarna genomförs är att många annonsörer efterfrågat möjligheten att enbart synas på mobiltelefonen, vilket i dagsläget inte är möjligt.

Sedan Googles förändringar 2013 så sätter man utgångsbudet på datorn och surfplattan, för att i nästa steg göra % budjusteringar (-100 % till +300%) för mobiltelefonen. I dagsläget kan man alltså inte annonsera enbart på mobiltelefonen, man kan heller inte göra separata bud för surfplattan. Det är den här problematiken som Google kommer ändra på framöver och delvis gå tillbaka till hur det var 2013.

Mobila bud

Googles förändringar innebär att du som annonsör först väljer vilken enhet (mobil eller dator) som du ska sätta ”grundbuden” på. Det innebär att du kan välja att sätta ett bud direkt på den enhet som du anser ger störst värde för verksamheten. Vill du exempelvis enbart synas på mobilen så kan du sätta ett grundbud på mobilen och sedan budjustera övriga enheter med -100%. Det innebär alltså att dina annonser enbart visas på mobila enheter. Google kommer även att ändra den positiva budjusteringen från +300% till + 900%, vilket gör att du som annonsör kan göra ännu större budjusteringar än tidigare.

Separat budjustering för surfplattan

En annan stor förändring är att Google kommer särskilja surfplattan från datorn, vilket gör det möjligt att göra separata budjusteringar för surfplattan. Idag är buden för surfplattor desamma som för datorn, vilket gör att annonsören blir begränsad i sin budgivning. Vill du som annonsör exempelvis inte synas alls på surfplattan behöver du bara lägga in en budjustering med -100% för surfplattan.

Vad innebär förändringen i praktiken?

Förutom en ökad användarvänlighet i AdWords så ska det bli spännande att följa utvecklingen framöver för att se hur stor effekt den här förändringen kommer få i praktiken. Exempelvis: Kommer budnivåerna på surfplattor att sjunka nu när möjligheten finns att budjustera dessa separat? Kommer de mobila buden att öka när man kommer kunna sätta helt separata bud för mobilen? Kom gärna med dina reflektioner!

Förändringarna väntas genomföras inom de kommande månaderna så håll ögonen öppna.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner