Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Öka din försäljning med regelstyrda remarketinglistor

Vi har tidigare skrivit om hur du använder de olika kampanjtyperna i AdWords i respektive steg i besökarens köpprocess. I det här inlägget vill vi hjälpa dig att maximera din annonsering genom att tillämpa olika budstrategier beroende på var besökaren befinner sig i köpprocessen.

Vi vet sedan tidigare att det är mer sannolikt att en besökare som kommit längre i köpprocessen konverterar än en besökare som befinner sig i ett tidigare skede i köpprocessen. Som ett resultat av det vill vi givetvis segmentera kundsegmenten och rikta olika budskap mot olika typer av besökare. Vi kommer nu att titta närmare på hur du kan använda regelstyrda remarketinglistor för att definiera olika kundsegment i Display-nätverket.

Med hjälp av Remarketing i AdWords Display-nätverk möjliggör du exponering av bild- och textannonser för besökare som tidigare besökt din sajt. Genom att använda regelstyrda remarketinglistor kan du öka dina intäkter genom korsförsäljning, säsongsförsäljning eller försäljning mot besökare som varit inne på din sajt men ännu inte genomfört ett köp. Läs mer om hur du kan öka din försäljning i AdWords genom att använda remarketing.

Remarketinglistor i Display-nätverket

Efter att du har implementerat remarketing-taggen på din sajt, skapar du remarketinglistorna i AdWords-gränssnittet. Remarketingtaggen gör att besökaren sparas i din specifika remarketinglista, och när besökaren återkommer till sajten lagras cookie-id:et i remarketinglistan. Du kan skapa remarketinglistor definierade på olika sätt. Remarketinglistorna kan du exempelvis skapa för definiera det kundsegment som besökt en populär produktkategori. Ett alternativ är att definiera remarketinglistorna med regler i Google Display-nätverk.

2 typer av regler för e-handel

Möjligheterna och kombinationerna av olika regler vad gäller remarketinglistor är oändliga och vi vill uppmana till att experimentera och testa olika typer av kombinationer för att se vad som presterar bäst för just din verksamhet. När det gäller e-handel har vi dock två varianter av regler som vi vill tipsa om:

  1. Besökare som besökt en specifik produktkategori
    Skapa en remarketinglista som inkluderar de besökare som besökt en specifik produktkategori (till exempel din mest populära produktkategori).
    Kundsegmentet som besökt en specifik produktkategori vill du givetvis påminna om din sajt och samtidigt presentera samma produktkategori för igen. Annonseringen visas exklusivt för segmentet vilket innebär att du kan skräddarsy budskapet för att uppnå så hög konverteringsgrad som möjligt.Skärmavbild 2015-08-26 kl. 09.35.01
     
  2. Besökare som lagt varor i kassan men som inte har slutfört ett köp
    Då och då händer det att en besökare både har besökt en specifik produktkategori och lagt en vara i kassan – men inte fullföljt köpet. Det här kundsegmentet är sannolikt närmre ett köp än en kund som varit inne på en specifik produkt utan att lägga till produkten i varukorgen, därför kan det vara en god idé att försöka locka tillbaka besökaren igen. För det här kundsegmentet kan du exempelvis lägga ett 30 % högre bud. På så vis kan du få tillbaka kunderna som lämnat varukorgen att komma tillbaka och slutligen konvertera.

    För att nå det här kundsegmentet, skapar du en remarketinglista där ”URL contains cart.html” eller liknande. Därefter lägger du till ”URL does not contain /orderconfirmation.html”. På så vis ringar du in kundsegmentet som lagt en vara i varukorgen men inte checkat ut och nått orderbekräftelsesidan.

Skärmavbild 2015-08-26 kl. 09.31.41

 

Dynamisk remarketing

Du kan med fördel ta din annonsering till nästa nivå genom att kombinera dynamisk remarketing med ovanstående remarketinglisttyper. Detta innebär att du frångår de statiska annonserna som visas i en vanlig remarketingkampanj. Istället kommer du att visa upp exakt den produkt som besökaren varit inne på tidigare, där bild och pris genereras utifrån produktfeeden i Google Merchant Center. Du kan skapa remarketinglistorna utifrån samma logik som ovan nämnd, det vill säga hur långt besökaren kommit i köpprocessen.

Hur definierar du dina remarketinglistor?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner