Sökmotorkonsult.se

Öka din lönsamhet med lokal annonsering

Med lokal annonsering (platsinriktad sökordsannonsering) kan du rikta annonser så de bara visas på de platser där du har din målgrupp och inte betalar för några onödiga klick. Detta är bra om du har ett lokalt företag där du bara erbjuder produkter/tjänster lokalt eller inte har möjlighet att leverera till alla delar av Sverige.

Det kan ofta vara onödigt att annonsera i regioner där du inte kan tillhandahålla dina tjänster och exponeras för personer som inte kommer bli kunder då du betalar för trafiken.

Tänk dig att du är en skönhetssalong i centrala Stockholm. Du vill annonsera på dina behandlingar men även på de produkter du säljer på din webshop. Produkterna som du säljer kan du leverera i hela Sverige, men behandlingarna kan du endast utföra i den fysiska salongen. Här vill du annonsera på sökord i de regioner du har dina kunder. För produkterna i webshopen vill du troligen annonsera i hela Sverige, men för de olika behandlingarna vill du bara annonsera lokalt. Vart är lite beroende på vart du vet att din målgrupp bor, antingen väljer du en stad eller bara ett vist avstånd från salongen. På så sätt får du inga klick från några som bor i Göteborg, Malmö eller andra områden som ligger för långt bort från salongen för att bli kund.

Genom att bara annonsera i relevanta geografiska områden utesluter du trafik som ändå inte skulle bli kunder hos dig. På så sätt ökar din omvandlingsfrekvens med ökad vinst som trolig följd. Om omvandlingsfrekvensen ökar kan det  vara lönsamt att öka buden per klick då du tjänar mer på de klick du köper. Med ökade bud visas dina annonser sannolikt högre upp i sökresultatet vilket i sin tur ger ytterligare klick med ännu mer vinst som följd.

Lokal annonsering ställer du in på kampanjnivå. Där kan du välja platser som hela länder, län och städer eller till och med en radie runt en plats.

Sidan är senast uppdaterad 2013-12-11

2 kommentarer

  1. Hej Jennie,
    Helt rätt, men nästan alla företagare lider lite av ”storhetsvansinne” och vill bli stora fort och vill annonsera brett för att de tror att de ska få mera kunder. De är ett av de svåra jobben att förklara för en kund varför de inte ska kasta sina pengar i sjön. Bra skriven artikel.

    Kommentar av Lennart Heleander

  2. Tack, Lennart! Visst är det så. I slutändan är det, i många fall, att ha en ökad vinst. Så att inte betala för onödiga klick med lokal annonsering är ett steg på vägen.

    Kommentar av Jennie Eliardsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?