Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Öka din lönsamhet med lokal annonsering

Med lokal annonsering (platsinriktad sökordsannonsering) kan du rikta annonser så de bara visas på de platser där du har din målgrupp och inte betalar för några onödiga klick. Detta är bra om du har ett lokalt företag där du bara erbjuder produkter/tjänster lokalt eller inte har möjlighet att leverera till alla delar av Sverige.

Det kan ofta vara onödigt att annonsera i regioner där du inte kan tillhandahålla dina tjänster och exponeras för personer som inte kommer bli kunder då du betalar för trafiken.

Tänk dig att du är en skönhetssalong i centrala Stockholm. Du vill annonsera på dina behandlingar men även på de produkter du säljer på din webshop. Produkterna som du säljer kan du leverera i hela Sverige, men behandlingarna kan du endast utföra i den fysiska salongen. Här vill du annonsera på sökord i de regioner du har dina kunder. För produkterna i webshopen vill du troligen annonsera i hela Sverige, men för de olika behandlingarna vill du bara annonsera lokalt. Vart är lite beroende på vart du vet att din målgrupp bor, antingen väljer du en stad eller bara ett vist avstånd från salongen. På så sätt får du inga klick från några som bor i Göteborg, Malmö eller andra områden som ligger för långt bort från salongen för att bli kund.

Genom att bara annonsera i relevanta geografiska områden utesluter du trafik som ändå inte skulle bli kunder hos dig. På så sätt ökar din omvandlingsfrekvens med ökad vinst som trolig följd. Om omvandlingsfrekvensen ökar kan det  vara lönsamt att öka buden per klick då du tjänar mer på de klick du köper. Med ökade bud visas dina annonser sannolikt högre upp i sökresultatet vilket i sin tur ger ytterligare klick med ännu mer vinst som följd.

Lokal annonsering ställer du in på kampanjnivå. Där kan du välja platser som hela länder, län och städer eller till och med en radie runt en plats.

2 kommentarer

  1. Hej Jennie,
    Helt rätt, men nästan alla företagare lider lite av ”storhetsvansinne” och vill bli stora fort och vill annonsera brett för att de tror att de ska få mera kunder. De är ett av de svåra jobben att förklara för en kund varför de inte ska kasta sina pengar i sjön. Bra skriven artikel.

    Kommentar av Lennart Heleander

  2. Tack, Lennart! Visst är det så. I slutändan är det, i många fall, att ha en ökad vinst. Så att inte betala för onödiga klick med lokal annonsering är ett steg på vägen.

    Kommentar av Jennie Eliardsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner