Sökmotorkonsult.se

Öka försäljningen med Dynamisk Remarketing

Dynamisk Remarketing via Adwords är ett väldigt effektivt sätt att visa upp relevanta annonser för tidigare besökare på din sajt. Skillnaden mellan Dynamisk och vanlig Remarketing är att den utgår från vilka produktsidor en användare besökt och visar sedan upp annonser i Display-nätverket som innehåller just de produkter eller snarlika inom samma kategori.

För dig som driver e-handel kan det vara frustrerande när besökare tittat på en mängd produkter eller till och med lagt något i varukorgen men inte handlat. Vad vore då mer praktiskt än att pusha ut just dessa produkter när samma användare surfar runt på andra sajter i Googles Display-nätverk som en lite påminnelse. Dynamisk Remarketing gör just detta vilket tar denna typ av annonsering till en helt ny nivå då användaren redan visat intresse för produkten som även visar priset direkt i annonsen. 

Dynamiska Remarketing-annonser visas alltså endast för de som besökt produktsidor. Användare som enbart besöker startsidan eller en kategorisida kommer inte se några annonser kopplade till Dynamisk Remarketing.

Kom igång med Dynamisk Remarketing

Det första du behöver göra är att skapa ett flöde för dina produkter med tillhörande uppgifter som till exempel titel, pris, bild m.m. Flödet laddas upp i Google Merchant Center som länkas med Adwords. Lägg sedan till den Dynamiska Remarketing-taggen med anpassade parametrar på alla sidor på sajten. Notera att denna tagg skiljer sig från den vanliga Remarketing-taggen och när det gäller anpassade parametrar kan det vara läge att ta hjälp av en webbutvecklare. När du skapat en Remarketing-lista i Adwords kommer den fyllas på med dina besökare kopplat till vilka produkter de tittat på. I Adwords kan du sedan ta fram en egen layout i olika format för dina annonser som sedan dynamiskt kommer matcha det med vad den tidigare besökaren tittat på.

Tips: Prova även att visa upp kompletterande produkter mot besökare som handlat en viss produkt. Till exempel så kan det vara relevant att visa upp en datorväska till någon som precis köpt en laptop.

Använder ni Google Shopping är ni halvvägs klara, den Dynamiska Remarketing-kampanjen kopplas nämligen till samma produktflöde som ni använder för Shopping för att kunna ta del av era produkters unika information.

För mer tekniska detaljer om hur ni taggar upp er webbplats med anpassade parametrar rekommenderar jag att ni besöker Googles egna supportcenter.

2 kommentarer

  1. Hej Fredrik,
    Att sätta upp Dynamisk Remarketing på vårat Google Shopping-feed går bra men du nämner i artikeln att man även kan sätta upp annonser för kompletterande produkter, hur gör man det?
    Skulle vilja köra den vanliga DR på kunder som inte köpt något och kompletterande produkter på dom som köpt.

    /Billy

    Kommentar av Billy

  2. Hej Billy,

    Tack för din kommentar. Mitt förslag är att ni använder er av Custom Labels i feeden för att skilja på vanliga och kompletterande produkter och sedan gör separata Dynamisk Remarketing-kampanjer. Då kan den ena vara en vanlig Dynamisk Remarketing-kampanj som utesluter målgruppen med användare som konverterat och den andra kampanjen riktar sig enbart mot tidigare kunder genom att välja den målgruppen – samt filtrera fram rätt produktsortiment (kompletterande) i feeden i kampanjinställningarna med hjälp av era Custom Labels. Vi rekommenderar att skapa målgrupperna i Google Analytics eftersom du där kan göra mer avancerad segmentering.

    Lycka till!

    Kommentar av Michael Berman

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner