Sökmotorkonsult.se

Öka försäljningen med Dynamisk Remarketing

Dynamisk Remarketing via Adwords är ett väldigt effektivt sätt att visa upp relevanta annonser för tidigare besökare på din sajt. Skillnaden mellan Dynamisk och vanlig Remarketing är att den utgår från vilka produktsidor en användare besökt och visar sedan upp annonser i Display-nätverket som innehåller just de produkter eller snarlika inom samma kategori.

För dig som driver e-handel kan det vara frustrerande när besökare tittat på en mängd produkter eller till och med lagt något i varukorgen men inte handlat. Vad vore då mer praktiskt än att pusha ut just dessa produkter när samma användare surfar runt på andra sajter i Googles Display-nätverk som en lite påminnelse. Dynamisk Remarketing gör just detta vilket tar denna typ av annonsering till en helt ny nivå då användaren redan visat intresse för produkten som även visar priset direkt i annonsen. 

Dynamiska Remarketing-annonser visas alltså endast för de som besökt produktsidor. Användare som enbart besöker startsidan eller en kategorisida kommer inte se några annonser kopplade till Dynamisk Remarketing.

Kom igång med Dynamisk Remarketing

Det första du behöver göra är att skapa ett flöde för dina produkter med tillhörande uppgifter som till exempel titel, pris, bild m.m. Flödet laddas upp i Google Merchant Center som länkas med Adwords. Lägg sedan till den Dynamiska Remarketing-taggen med anpassade parametrar på alla sidor på sajten. Notera att denna tagg skiljer sig från den vanliga Remarketing-taggen och när det gäller anpassade parametrar kan det vara läge att ta hjälp av en webbutvecklare. När du skapat en Remarketing-lista i Adwords kommer den fyllas på med dina besökare kopplat till vilka produkter de tittat på. I Adwords kan du sedan ta fram en egen layout i olika format för dina annonser som sedan dynamiskt kommer matcha det med vad den tidigare besökaren tittat på.

Tips: Prova även att visa upp kompletterande produkter mot besökare som handlat en viss produkt. Till exempel så kan det vara relevant att visa upp en datorväska till någon som precis köpt en laptop.

Använder ni Google Shopping är ni halvvägs klara, den Dynamiska Remarketing-kampanjen kopplas nämligen till samma produktflöde som ni använder för Shopping för att kunna ta del av era produkters unika information.

För mer tekniska detaljer om hur ni taggar upp er webbplats med anpassade parametrar rekommenderar jag att ni besöker Googles egna supportcenter.

Sidan är senast uppdaterad 2016-08-29

2 kommentarer

  1. Hej Fredrik,
    Att sätta upp Dynamisk Remarketing på vårat Google Shopping-feed går bra men du nämner i artikeln att man även kan sätta upp annonser för kompletterande produkter, hur gör man det?
    Skulle vilja köra den vanliga DR på kunder som inte köpt något och kompletterande produkter på dom som köpt.

    /Billy

    Kommentar av Billy

  2. Hej Billy,

    Tack för din kommentar. Mitt förslag är att ni använder er av Custom Labels i feeden för att skilja på vanliga och kompletterande produkter och sedan gör separata Dynamisk Remarketing-kampanjer. Då kan den ena vara en vanlig Dynamisk Remarketing-kampanj som utesluter målgruppen med användare som konverterat och den andra kampanjen riktar sig enbart mot tidigare kunder genom att välja den målgruppen – samt filtrera fram rätt produktsortiment (kompletterande) i feeden i kampanjinställningarna med hjälp av era Custom Labels. Vi rekommenderar att skapa målgrupperna i Google Analytics eftersom du där kan göra mer avancerad segmentering.

    Lycka till!

    Kommentar av Michael Berman

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.