Sökmotorkonsult.se

Optimera Adwords i mobilen

adwords mobile app

Nu kan du optimera ditt Adwords-konto var som helst utan en dator – om du har en Android-telefon. I början på månaden lanserade Google en app för Adwords till Android i Google Play Store och en version till iPhone är på gång.

Att mobilen ligger i fokus för Google just nu är tydligt både när det gäller SEO och SEM. Det här är första gången som det finns en officiell Google Adwords-app och med appen kan man få en snabb överblick över resultaten men man kan även redigera bud och kampanjbudget.

Adwords-appen är tillgänglig för alla med Android 4.0 eller senare och man kan även få notifieringar i realtid, förslag på möjligheter samt kontakta Adwords Support genom appen.

apps6

Självklart är funktionaliteten begränsad jämfört med det vanliga gränssnittet men man kan ändå genomföra bud och budgetändringar enkelt vilket kan underlätta för många annonsörer.

Något som vi saknar i appen för närvarande är statistik och optimering av YouTube-kampanjer vilket för många konton innebär att appen blir ännu mer begränsad.

Det kommer bli spännande att följa appens utveckling då den troligen kommer få mer funktionalitet när mer feedback kommer in från användare.

Vad tycker du om Adwords-appen i mobilen?

Sidan är senast uppdaterad 2015-03-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?