Sökmotorkonsult.se

Pineberry på besök hos Google i Mountain View, CA

Vi på Pineberry hade den stora glädjen att vara en av vinnarna i tävlingen Ready To Rock som Google anordnade för SEM-byråer världen över. Första pris var en resa till Googles huvudkontor Googleplex i Mountain View, CA och konferensen Google Partners Allstars.

Det var vi, Michael Berman och Pontus Karlsson, som fick äran att representera Pineberry och det var byråer från 51 länder på plats. Under tre dagars konferens fick vi förutom att besöka Google lyssna på intressanta presentationer om allt från Cross Device-problematiken till att lyssna på en väldigt meriterad panel i SEM-världen diskutera och svara på frågor. Panelen modererades av Ginny Marvin som många känner igen som skribent från Search Engine Land och paneldeltagare var Brad Geddes, Frederick Vallaeys, Maria Corcoran och Elizabeth Marsten.

Höjdpunkter från Google Partners Allstars

adam singer

Adam Singer om att använda sig av CRM-data i GA.

Adam Singers presentation om hur man med hjälp av Google Analytics kan tillgodogöra sig mer kunskap om sina kunder genom att integrera CRM-data. Det här gör att annonsörer kan rikta annonseringen mer mot lönsamma kundsegment.

google server

Ett betydelsefullt serverrack i Googles begynnelse.

Vi fick se ett av Googles första serverrack som Larry Page och Sergey Brin, Googles grundare, investerade i för sitt första datacenter och det var där allt började för världens största sökmotor.

amerikansk sem

Deltagare från den amerikanska byrån WebpageFX.

Utbytet av erfarenheter med Adwords-byråer från hela världen och självklart våra nordiska kollegor. En anmärkningsvärd iakttagelse är att det finns klick i USA som idag kostar över $100 och att det lägger mer fokus på Customer Lifetime Value som mätvärde.

brad geddes

Vi träffade författaren och konsulten Brad Geddes som skrivit länge om SEM.

IMG_1873

Ingen har fullständigt löst Cross Device Tracking-problematiken men Google berättade att de arbetar hårt på att få fram en lösning för Google Analytics.

sem panel

En fråga som diskuterades under SEM-panelen var varför man skulle behöva ett tredjepartsverktyg när Google integrerat alltmer Bid Management-funktionalitet i Adwords.

Anthony Ho pratade om marknadsföring av mobilappar och hur många annonsörer missar möjligheten att fortsätta driva intäkter även efter att appen är installerad, att inte bara fokusera på downloads utan att fortsätta annonsera för lönsamma användare som redan har appen.

För att summera hade vi det riktigt bra, well played Google!

Sidan är senast uppdaterad 2015-09-21

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!