Sökmotorkonsult.se

Pineberry på besök hos Google i Mountain View, CA

Vi på Pineberry hade den stora glädjen att vara en av vinnarna i tävlingen Ready To Rock som Google anordnade för SEM-byråer världen över. Första pris var en resa till Googles huvudkontor Googleplex i Mountain View, CA och konferensen Google Partners Allstars.

Det var vi, Michael Berman och Pontus Karlsson, som fick äran att representera Pineberry och det var byråer från 51 länder på plats. Under tre dagars konferens fick vi förutom att besöka Google lyssna på intressanta presentationer om allt från Cross Device-problematiken till att lyssna på en väldigt meriterad panel i SEM-världen diskutera och svara på frågor. Panelen modererades av Ginny Marvin som många känner igen som skribent från Search Engine Land och paneldeltagare var Brad Geddes, Frederick Vallaeys, Maria Corcoran och Elizabeth Marsten.

Höjdpunkter från Google Partners Allstars

adam singer

Adam Singer om att använda sig av CRM-data i GA.

Adam Singers presentation om hur man med hjälp av Google Analytics kan tillgodogöra sig mer kunskap om sina kunder genom att integrera CRM-data. Det här gör att annonsörer kan rikta annonseringen mer mot lönsamma kundsegment.

google server

Ett betydelsefullt serverrack i Googles begynnelse.

Vi fick se ett av Googles första serverrack som Larry Page och Sergey Brin, Googles grundare, investerade i för sitt första datacenter och det var där allt började för världens största sökmotor.

amerikansk sem

Deltagare från den amerikanska byrån WebpageFX.

Utbytet av erfarenheter med Adwords-byråer från hela världen och självklart våra nordiska kollegor. En anmärkningsvärd iakttagelse är att det finns klick i USA som idag kostar över $100 och att det lägger mer fokus på Customer Lifetime Value som mätvärde.

brad geddes

Vi träffade författaren och konsulten Brad Geddes som skrivit länge om SEM.

IMG_1873

Ingen har fullständigt löst Cross Device Tracking-problematiken men Google berättade att de arbetar hårt på att få fram en lösning för Google Analytics.

sem panel

En fråga som diskuterades under SEM-panelen var varför man skulle behöva ett tredjepartsverktyg när Google integrerat alltmer Bid Management-funktionalitet i Adwords.

Anthony Ho pratade om marknadsföring av mobilappar och hur många annonsörer missar möjligheten att fortsätta driva intäkter även efter att appen är installerad, att inte bara fokusera på downloads utan att fortsätta annonsera för lönsamma användare som redan har appen.

För att summera hade vi det riktigt bra, well played Google!

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?