Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Pineberry på besök hos Google i Mountain View, CA

Vi på Pineberry hade den stora glädjen att vara en av vinnarna i tävlingen Ready To Rock som Google anordnade för SEM-byråer världen över. Första pris var en resa till Googles huvudkontor Googleplex i Mountain View, CA och konferensen Google Partners Allstars.

Det var vi, Michael Berman och Pontus Karlsson, som fick äran att representera Pineberry och det var byråer från 51 länder på plats. Under tre dagars konferens fick vi förutom att besöka Google lyssna på intressanta presentationer om allt från Cross Device-problematiken till att lyssna på en väldigt meriterad panel i SEM-världen diskutera och svara på frågor. Panelen modererades av Ginny Marvin som många känner igen som skribent från Search Engine Land och paneldeltagare var Brad Geddes, Frederick Vallaeys, Maria Corcoran och Elizabeth Marsten.

Höjdpunkter från Google Partners Allstars

adam singer

Adam Singer om att använda sig av CRM-data i GA.

Adam Singers presentation om hur man med hjälp av Google Analytics kan tillgodogöra sig mer kunskap om sina kunder genom att integrera CRM-data. Det här gör att annonsörer kan rikta annonseringen mer mot lönsamma kundsegment.

google server

Ett betydelsefullt serverrack i Googles begynnelse.

Vi fick se ett av Googles första serverrack som Larry Page och Sergey Brin, Googles grundare, investerade i för sitt första datacenter och det var där allt började för världens största sökmotor.

amerikansk sem

Deltagare från den amerikanska byrån WebpageFX.

Utbytet av erfarenheter med Adwords-byråer från hela världen och självklart våra nordiska kollegor. En anmärkningsvärd iakttagelse är att det finns klick i USA som idag kostar över $100 och att det lägger mer fokus på Customer Lifetime Value som mätvärde.

brad geddes

Vi träffade författaren och konsulten Brad Geddes som skrivit länge om SEM.

IMG_1873

Ingen har fullständigt löst Cross Device Tracking-problematiken men Google berättade att de arbetar hårt på att få fram en lösning för Google Analytics.

sem panel

En fråga som diskuterades under SEM-panelen var varför man skulle behöva ett tredjepartsverktyg när Google integrerat alltmer Bid Management-funktionalitet i Adwords.

Anthony Ho pratade om marknadsföring av mobilappar och hur många annonsörer missar möjligheten att fortsätta driva intäkter även efter att appen är installerad, att inte bara fokusera på downloads utan att fortsätta annonsera för lönsamma användare som redan har appen.

För att summera hade vi det riktigt bra, well played Google!

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner