Sökmotorkonsult.se

Pineberry på besök hos Google i Mountain View, CA

Vi på Pineberry hade den stora glädjen att vara en av vinnarna i tävlingen Ready To Rock som Google anordnade för SEM-byråer världen över. Första pris var en resa till Googles huvudkontor Googleplex i Mountain View, CA och konferensen Google Partners Allstars.

Det var vi, Michael Berman och Pontus Karlsson, som fick äran att representera Pineberry och det var byråer från 51 länder på plats. Under tre dagars konferens fick vi förutom att besöka Google lyssna på intressanta presentationer om allt från Cross Device-problematiken till att lyssna på en väldigt meriterad panel i SEM-världen diskutera och svara på frågor. Panelen modererades av Ginny Marvin som många känner igen som skribent från Search Engine Land och paneldeltagare var Brad Geddes, Frederick Vallaeys, Maria Corcoran och Elizabeth Marsten.

Höjdpunkter från Google Partners Allstars

adam singer

Adam Singer om att använda sig av CRM-data i GA.

Adam Singers presentation om hur man med hjälp av Google Analytics kan tillgodogöra sig mer kunskap om sina kunder genom att integrera CRM-data. Det här gör att annonsörer kan rikta annonseringen mer mot lönsamma kundsegment.

google server

Ett betydelsefullt serverrack i Googles begynnelse.

Vi fick se ett av Googles första serverrack som Larry Page och Sergey Brin, Googles grundare, investerade i för sitt första datacenter och det var där allt började för världens största sökmotor.

amerikansk sem

Deltagare från den amerikanska byrån WebpageFX.

Utbytet av erfarenheter med Adwords-byråer från hela världen och självklart våra nordiska kollegor. En anmärkningsvärd iakttagelse är att det finns klick i USA som idag kostar över $100 och att det lägger mer fokus på Customer Lifetime Value som mätvärde.

brad geddes

Vi träffade författaren och konsulten Brad Geddes som skrivit länge om SEM.

IMG_1873

Ingen har fullständigt löst Cross Device Tracking-problematiken men Google berättade att de arbetar hårt på att få fram en lösning för Google Analytics.

sem panel

En fråga som diskuterades under SEM-panelen var varför man skulle behöva ett tredjepartsverktyg när Google integrerat alltmer Bid Management-funktionalitet i Adwords.

Anthony Ho pratade om marknadsföring av mobilappar och hur många annonsörer missar möjligheten att fortsätta driva intäkter även efter att appen är installerad, att inte bara fokusera på downloads utan att fortsätta annonsera för lönsamma användare som redan har appen.

För att summera hade vi det riktigt bra, well played Google!

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?