Sökmotorkonsult.se

Pineberry på besök hos Google i Mountain View, CA

Vi på Pineberry hade den stora glädjen att vara en av vinnarna i tävlingen Ready To Rock som Google anordnade för SEM-byråer världen över. Första pris var en resa till Googles huvudkontor Googleplex i Mountain View, CA och konferensen Google Partners Allstars.

Det var vi, Michael Berman och Pontus Karlsson, som fick äran att representera Pineberry och det var byråer från 51 länder på plats. Under tre dagars konferens fick vi förutom att besöka Google lyssna på intressanta presentationer om allt från Cross Device-problematiken till att lyssna på en väldigt meriterad panel i SEM-världen diskutera och svara på frågor. Panelen modererades av Ginny Marvin som många känner igen som skribent från Search Engine Land och paneldeltagare var Brad Geddes, Frederick Vallaeys, Maria Corcoran och Elizabeth Marsten.

Höjdpunkter från Google Partners Allstars

adam singer

Adam Singer om att använda sig av CRM-data i GA.

Adam Singers presentation om hur man med hjälp av Google Analytics kan tillgodogöra sig mer kunskap om sina kunder genom att integrera CRM-data. Det här gör att annonsörer kan rikta annonseringen mer mot lönsamma kundsegment.

google server

Ett betydelsefullt serverrack i Googles begynnelse.

Vi fick se ett av Googles första serverrack som Larry Page och Sergey Brin, Googles grundare, investerade i för sitt första datacenter och det var där allt började för världens största sökmotor.

amerikansk sem

Deltagare från den amerikanska byrån WebpageFX.

Utbytet av erfarenheter med Adwords-byråer från hela världen och självklart våra nordiska kollegor. En anmärkningsvärd iakttagelse är att det finns klick i USA som idag kostar över $100 och att det lägger mer fokus på Customer Lifetime Value som mätvärde.

brad geddes

Vi träffade författaren och konsulten Brad Geddes som skrivit länge om SEM.

IMG_1873

Ingen har fullständigt löst Cross Device Tracking-problematiken men Google berättade att de arbetar hårt på att få fram en lösning för Google Analytics.

sem panel

En fråga som diskuterades under SEM-panelen var varför man skulle behöva ett tredjepartsverktyg när Google integrerat alltmer Bid Management-funktionalitet i Adwords.

Anthony Ho pratade om marknadsföring av mobilappar och hur många annonsörer missar möjligheten att fortsätta driva intäkter även efter att appen är installerad, att inte bara fokusera på downloads utan att fortsätta annonsera för lönsamma användare som redan har appen.

För att summera hade vi det riktigt bra, well played Google!

Sidan är senast uppdaterad 2015-09-21

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?