Sökmotorkonsult.se

PLA Shopping Campaigns lanseras i Sverige

Product Listing Ads som fortfarande är relativt nytt i Sverige har utvecklat sin produkt till det som kallas PLA Shopping Campaigns. Det smarta med denna lösning är att Adwords synkar med ditt nuvarande lagersaldo, samt att det tillkommit nya kolumner och attribut som gör att du kan göra fler inställningar, en bättre sortering och få en tydligare överblick på dina produkter och varumärken.

Shopping Campaigns gör det möjligt att skapa en kampanjtyp med större alternativ och möjligheter där du skapar Produktgrupper och får in mer matnyttig information kring dina produkter, som i sin tur ger dig ett lättare beslutsunderlag när du ska lägga en budstrategi. Det går även att märka dina produkter med anpassade etiketter och lägga till attribut som är viktiga för dig så som exempelvis produkter med höga och låga marginal.

pla_shopping_campaigns

Google har gjort det ganska enkelt att starta upp en ny PLA-kampanj genom att kunna skapa mängder av produktgrupper för varumärken och produkter via endast ett klick. Tidigare har många kanske startat upp separata kampanjer för exempelvis olika varumärken, men nu är tanken att man skapar en kampanj med mängder av produktgrupper som även innehåller mer detaljerad data som t.ex. ID-nummer, titel, och pris.

Ytterligare en ny funktion med Shopping Campaigns är möjligheten att kunna pusha för olika kampanjer genom att först märka upp dem i kontot efter typ av erbjudande, och sedan kunna lägga till en säljande textrad som passar till erbjudandet.

Skapar man endast en kampanj har man dock inte längre möjlighet att kunna sätta en separat budget eftersom det endast är möjligt på kampanjnivå. Om du då t.ex. tidigare haft flera kampanjer för olika varumärken blir det nu svårare att allokera budget på kampanjnivå där den är som mest effektiv.

Vad tycker ni om PLA Shopping Campaigns?

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-03

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?