Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

PLA Shopping Campaigns lanseras i Sverige

Product Listing Ads som fortfarande är relativt nytt i Sverige har utvecklat sin produkt till det som kallas PLA Shopping Campaigns. Det smarta med denna lösning är att Adwords synkar med ditt nuvarande lagersaldo, samt att det tillkommit nya kolumner och attribut som gör att du kan göra fler inställningar, en bättre sortering och få en tydligare överblick på dina produkter och varumärken.

Shopping Campaigns gör det möjligt att skapa en kampanjtyp med större alternativ och möjligheter där du skapar Produktgrupper och får in mer matnyttig information kring dina produkter, som i sin tur ger dig ett lättare beslutsunderlag när du ska lägga en budstrategi. Det går även att märka dina produkter med anpassade etiketter och lägga till attribut som är viktiga för dig så som exempelvis produkter med höga och låga marginal.

pla_shopping_campaigns

Google har gjort det ganska enkelt att starta upp en ny PLA-kampanj genom att kunna skapa mängder av produktgrupper för varumärken och produkter via endast ett klick. Tidigare har många kanske startat upp separata kampanjer för exempelvis olika varumärken, men nu är tanken att man skapar en kampanj med mängder av produktgrupper som även innehåller mer detaljerad data som t.ex. ID-nummer, titel, och pris.

Ytterligare en ny funktion med Shopping Campaigns är möjligheten att kunna pusha för olika kampanjer genom att först märka upp dem i kontot efter typ av erbjudande, och sedan kunna lägga till en säljande textrad som passar till erbjudandet.

Skapar man endast en kampanj har man dock inte längre möjlighet att kunna sätta en separat budget eftersom det endast är möjligt på kampanjnivå. Om du då t.ex. tidigare haft flera kampanjer för olika varumärken blir det nu svårare att allokera budget på kampanjnivå där den är som mest effektiv.

Vad tycker ni om PLA Shopping Campaigns?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner