Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

PLA Shopping Campaigns lanseras i Sverige

Product Listing Ads som fortfarande är relativt nytt i Sverige har utvecklat sin produkt till det som kallas PLA Shopping Campaigns. Det smarta med denna lösning är att Adwords synkar med ditt nuvarande lagersaldo, samt att det tillkommit nya kolumner och attribut som gör att du kan göra fler inställningar, en bättre sortering och få en tydligare överblick på dina produkter och varumärken.

Shopping Campaigns gör det möjligt att skapa en kampanjtyp med större alternativ och möjligheter där du skapar Produktgrupper och får in mer matnyttig information kring dina produkter, som i sin tur ger dig ett lättare beslutsunderlag när du ska lägga en budstrategi. Det går även att märka dina produkter med anpassade etiketter och lägga till attribut som är viktiga för dig så som exempelvis produkter med höga och låga marginal.

pla_shopping_campaigns

Google har gjort det ganska enkelt att starta upp en ny PLA-kampanj genom att kunna skapa mängder av produktgrupper för varumärken och produkter via endast ett klick. Tidigare har många kanske startat upp separata kampanjer för exempelvis olika varumärken, men nu är tanken att man skapar en kampanj med mängder av produktgrupper som även innehåller mer detaljerad data som t.ex. ID-nummer, titel, och pris.

Ytterligare en ny funktion med Shopping Campaigns är möjligheten att kunna pusha för olika kampanjer genom att först märka upp dem i kontot efter typ av erbjudande, och sedan kunna lägga till en säljande textrad som passar till erbjudandet.

Skapar man endast en kampanj har man dock inte längre möjlighet att kunna sätta en separat budget eftersom det endast är möjligt på kampanjnivå. Om du då t.ex. tidigare haft flera kampanjer för olika varumärken blir det nu svårare att allokera budget på kampanjnivå där den är som mest effektiv.

Vad tycker ni om PLA Shopping Campaigns?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

#54 E-A-T

Då var det dags för oktobers avsnitt av Sökpodden. Denna gång pratar vi om E-A-T, genomsnittsposition på Google Ads samt målgruppsstorlekar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner