Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

PLA Shopping Campaigns lanseras i Sverige

Product Listing Ads som fortfarande är relativt nytt i Sverige har utvecklat sin produkt till det som kallas PLA Shopping Campaigns. Det smarta med denna lösning är att Adwords synkar med ditt nuvarande lagersaldo, samt att det tillkommit nya kolumner och attribut som gör att du kan göra fler inställningar, en bättre sortering och få en tydligare överblick på dina produkter och varumärken.

Shopping Campaigns gör det möjligt att skapa en kampanjtyp med större alternativ och möjligheter där du skapar Produktgrupper och får in mer matnyttig information kring dina produkter, som i sin tur ger dig ett lättare beslutsunderlag när du ska lägga en budstrategi. Det går även att märka dina produkter med anpassade etiketter och lägga till attribut som är viktiga för dig så som exempelvis produkter med höga och låga marginal.

pla_shopping_campaigns

Google har gjort det ganska enkelt att starta upp en ny PLA-kampanj genom att kunna skapa mängder av produktgrupper för varumärken och produkter via endast ett klick. Tidigare har många kanske startat upp separata kampanjer för exempelvis olika varumärken, men nu är tanken att man skapar en kampanj med mängder av produktgrupper som även innehåller mer detaljerad data som t.ex. ID-nummer, titel, och pris.

Ytterligare en ny funktion med Shopping Campaigns är möjligheten att kunna pusha för olika kampanjer genom att först märka upp dem i kontot efter typ av erbjudande, och sedan kunna lägga till en säljande textrad som passar till erbjudandet.

Skapar man endast en kampanj har man dock inte längre möjlighet att kunna sätta en separat budget eftersom det endast är möjligt på kampanjnivå. Om du då t.ex. tidigare haft flera kampanjer för olika varumärken blir det nu svårare att allokera budget på kampanjnivå där den är som mest effektiv.

Vad tycker ni om PLA Shopping Campaigns?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner