Sökmotorkonsult.se

Sökordsannonsering 2013

PPC 2013

2013 börjar närma sig sitt slut och året har bjudit på en hel del förändringar. Google har bland annat förändrat sin inställning till hur man ska hantera sina mobila enheter i kampanjer samt lanserat en ny sorts produktannonser för den svenska marknaden. Läs nedan om vilka stora förändringar som ägt rum under 2013.

Förbättrade kampanjer

Google Adwords utvecklade alla sina kampanjer till förbättrade kampanjer vilket innebar en del stora förändringar för annonsörerna. Den största förändringen var att de gick ifrån sina tidigare riktlinjer om att mobila enheter ska ha separata kampanjer. Den stora uppdateringen tvingade annonsörerna att använda en kampanj för alla enheter, vilket vi inte anser gynnar annonsören i stort.

Google Shopping i Sverige

Google Shopping är en lösning för produktannonsering som lanserades i Sverige under november 2013. Det här möjliggör för Google Adwords-annonsörer att annonsera med sina produkter i ett helt nytt annonsutrymme i sökresultatet.

Nya annonsmarkeringar

Senaste månaderna har vi sett att Google valt att testa en ny form av annonsmarkering i sökresultatet. Det är en lösning som sedan tidigare används i det mobila sökresultatet där man istället för att använda en bakgrundsfärg för att urskilja annonserna, istället har en gul annonsmarkering framför varje annons.

Uppgraderade sitelinks

En intressant utveckling av annonseringen i Google Adwords lanserats under året är uppgraderade sitelinks. Det medför att för varje sitelink finns även har möjligheten att skriva ytterligare två beskrivande rader. Uppgradera sitelinks har inneburit störst förändringar för varumärkesrelaterade sökningar, men skulle på sikt kunna vara en väg för Google att utöka annonsutrymmet ännu mer.

Offline omvandlingar

Det innebär en möjlighet att importera omvandlingar i Google Adwords som inte genast leder till försäljning på nätet utan när köpet görs per telefon eller på en fysisk plats.

Sidan är senast uppdaterad 2013-12-18

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!