Sökmotorkonsult.se

Sökordsannonsering 2013

PPC 2013

2013 börjar närma sig sitt slut och året har bjudit på en hel del förändringar. Google har bland annat förändrat sin inställning till hur man ska hantera sina mobila enheter i kampanjer samt lanserat en ny sorts produktannonser för den svenska marknaden. Läs nedan om vilka stora förändringar som ägt rum under 2013.

Förbättrade kampanjer

Google Adwords utvecklade alla sina kampanjer till förbättrade kampanjer vilket innebar en del stora förändringar för annonsörerna. Den största förändringen var att de gick ifrån sina tidigare riktlinjer om att mobila enheter ska ha separata kampanjer. Den stora uppdateringen tvingade annonsörerna att använda en kampanj för alla enheter, vilket vi inte anser gynnar annonsören i stort.

Google Shopping i Sverige

Google Shopping är en lösning för produktannonsering som lanserades i Sverige under november 2013. Det här möjliggör för Google Adwords-annonsörer att annonsera med sina produkter i ett helt nytt annonsutrymme i sökresultatet.

Nya annonsmarkeringar

Senaste månaderna har vi sett att Google valt att testa en ny form av annonsmarkering i sökresultatet. Det är en lösning som sedan tidigare används i det mobila sökresultatet där man istället för att använda en bakgrundsfärg för att urskilja annonserna, istället har en gul annonsmarkering framför varje annons.

Uppgraderade sitelinks

En intressant utveckling av annonseringen i Google Adwords lanserats under året är uppgraderade sitelinks. Det medför att för varje sitelink finns även har möjligheten att skriva ytterligare två beskrivande rader. Uppgradera sitelinks har inneburit störst förändringar för varumärkesrelaterade sökningar, men skulle på sikt kunna vara en väg för Google att utöka annonsutrymmet ännu mer.

Offline omvandlingar

Det innebär en möjlighet att importera omvandlingar i Google Adwords som inte genast leder till försäljning på nätet utan när köpet görs per telefon eller på en fysisk plats.

Sidan är senast uppdaterad 2013-12-18

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?