Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och inte bara organiskt sök.

Vad Not Provided innebär för organisk data är att man inte kan se vilka sökord som genererat trafik eller försäljning på sökordsnivå i Analytics, men däremot på aggregerad nivå. Är detta på väg att hända även för Adwords-data i Analytics?

Det har av många i sökbranschen uppfattats som en viss dubbelmoral från Google att man endast får tillgång till sökordsdata för köpt trafik men inte organisk trafik, men det ser nu ut att bli ändring på det då även Adwords-data i Analytics påverkas.

Argumentet från Google är att det handlar om användarnas säkerhet och integritet då namn och annan information i sökfrågor gör att man kan identifiera användare. Ett argument mot detta är att denna typ av information finns på exempelvis Eniro också.

Den stora frågan är om sökordsdata (dina utvalda sökord i Adwords) från Adwords försvinner helt i Analytics, eller om endast söktermsdata (användarens exakta sökning) försvinner. Många rykten tyder på att man fortfarande kommer ha kvar sökordsdata men att just söktermsdata i Analytics kommer bli Not Provided. Detta är inte så dramatiskt eftersom man fortfarande kommer åt söktermsdata genom Adwords gränssnitt och API.

Som det ser ut nu plockar Google bort söktermsparametern ur sin referrer-data till Analytics och det återstår att se hur stor förändringen blir. Har du länkat ditt Adwords-konto till Google Analytics är förhoppningen att sökordsdata fortfarande ska finnas tillgänglig för att lättare kunna visa på ett sökords intäkt och avkastning. Läs gärna Google officiella uttalande för att bilda din egen uppfattning.

Vad tror ni om Not Provided för Adwords?

2 kommentarer på "Not Provided även för Adwords i Analytics?"

  1. Tycker det här verkligen är förvånande, det finns en risk att Google försämrar Adwords markant. Kortsiktigt kommer de förstås tjäna mer pengar på det eftersom det får folk att lägga lite fler felaktiga bud men på sikt så kommer en sämre produkt innebära mindre intäkter.

    Min gissning är att det alltså vore bättre för Google att inte trissa upp intäkterna nu eftersom det är pengar som de förr eller senare får i alla fall, sådant är ju systemet.


  2. Eftersom data som redovisar söktermer kommer att finnas tillgänglig även i fortsättningen via Adwords känns det onödigt att den ska försvinna från Analytics.

    Det är en intressant frågeställning om motivet, Magnus. Det är svårt att veta om det verkligen är ett ekonomiskt incitament som ligger bakom men det känns som en mer långsiktig lösning för Google att anpassa sig mer till annonsörerna och ge mer kontroll över verktyget, som till exempel att kunna stänga av tablet-trafik om man vill.


Kommentarsfältet är stängt.