Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided Adwords

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och inte bara organiskt sök.

Vad Not Provided innebär för organisk data är att man inte kan se vilka sökord som genererat trafik eller försäljning på sökordsnivå i Analytics, men däremot på aggregerad nivå. Är detta på väg att hända även för Adwords-data i Analytics?

Det har av många i sökbranschen uppfattats som en viss dubbelmoral från Google att man endast får tillgång till sökordsdata för köpt trafik men inte organisk trafik, men det ser nu ut att bli ändring på det då även Adwords-data i Analytics påverkas.

Argumentet från Google är att det handlar om användarnas säkerhet och integritet då namn och annan information i sökfrågor gör att man kan identifiera användare. Ett argument mot detta är att denna typ av information finns på exempelvis Eniro också.

Den stora frågan är om sökordsdata (dina utvalda sökord i Adwords) från Adwords försvinner helt i Analytics, eller om endast söktermsdata (användarens exakta sökning) försvinner. Många rykten tyder på att man fortfarande kommer ha kvar sökordsdata men att just söktermsdata i Analytics kommer bli Not Provided. Detta är inte så dramatiskt eftersom man fortfarande kommer åt söktermsdata genom Adwords gränssnitt och API.

Som det ser ut nu plockar Google bort söktermsparametern ur sin referrer-data till Analytics och det återstår att se hur stor förändringen blir. Har du länkat ditt Adwords-konto till Google Analytics är förhoppningen att sökordsdata fortfarande ska finnas tillgänglig för att lättare kunna visa på ett sökords intäkt och avkastning. Läs gärna Google officiella uttalande för att bilda din egen uppfattning.

Vad tror ni om Not Provided för Adwords?

2 kommentarer

  1. Tycker det här verkligen är förvånande, det finns en risk att Google försämrar Adwords markant. Kortsiktigt kommer de förstås tjäna mer pengar på det eftersom det får folk att lägga lite fler felaktiga bud men på sikt så kommer en sämre produkt innebära mindre intäkter.

    Min gissning är att det alltså vore bättre för Google att inte trissa upp intäkterna nu eftersom det är pengar som de förr eller senare får i alla fall, sådant är ju systemet.

  2. Eftersom data som redovisar söktermer kommer att finnas tillgänglig även i fortsättningen via Adwords känns det onödigt att den ska försvinna från Analytics.

    Det är en intressant frågeställning om motivet, Magnus. Det är svårt att veta om det verkligen är ett ekonomiskt incitament som ligger bakom men det känns som en mer långsiktig lösning för Google att anpassa sig mer till annonsörerna och ge mer kontroll över verktyget, som till exempel att kunna stänga av tablet-trafik om man vill.

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner