Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Quality Scores inverkan på CPC

I förra posten Grunderna i Quality Score och Ad Rank så kollade vi på hur Google fastställer vilken position våra annonser får och hur det räknas ut. Ad Rank och Quality Score används också för att sätta ditt faktiska CPC, alltså det slutgiltiga pris du betalar för varje klick, till skillnad från Max CPC, ditt bud. Även här är det en dynamisk process som sker i realtid vid varje sökning på Google. Gillar man sina pengar är det viktigt att veta hur ens pris räknas ut och speciellt om man är ute efter toppositioner, då små skillnader i sitt kontos struktur och hur man optimerar sina sökord kan göra stor skillnad för både trafik och slutgiltig kostnad.

Din faktiska CPC räknas ut så här[1]:

Faktisk CPC = (Ad Rank hos positionen under dig) / (Quality Score) + ca 0.1kr

I exemplet nedan utgår vi ifrån position 3 med Quality Score 5 och räknar ut vår Faktiska CPC

(30 / 5) + 0,1 = 6,1kr

Vi kan nu se att baserat på vår konkurrents Max CPC och Quality Score så får vi ett pris. Vi kan också se att position 1 bara betalar några ören mer än position 3, men däremot ca 1 kr mer än position 2.  Det vi ser är att kostnaden för annonsens position baseras på vad dina konkurrenter är beredda att betala för sina klick, inte vad de i slutändan själva kommer att betala.

Säg att vi med QS 5 vill inta första platsen och kompenserar med vårt CPC bud för att få högre Ad Rank än positionen under, nu 65 istället för 30. Vår kostnad per klick blir nu 13,1kr istället och alltså en kostnadsökning med ca 200%.

Quality Score och CPC tabell 2

Alternativet är då givetvis att istället optimera sitt sökord för att få bättre Quality Score. Vi kan se att en ökning från QS 5 till QS 10 istället ger en rabatt på vårt ursprungliga bud 7kr för samma topposition.


[1] Google, Adwords Hjälp, Budgivning med kostnad per klick, senast uppdaterad 2012-10-16, ‹http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=sv&answer=2464960›.

 

2 kommentarer

  1. […] Det är inga siffror Google presenterar officiellt men genom att studera de variabler som ingår i beräkningen av CPC kan vi uppskatta det proportionella förhållandet mellan olika kvalitetsresultat mot ett […]

  2. […] Kvalitetsresultat (Quality Score)Sist men absolut inte minst är mätvärdet kvalitetsresultat som är Googles uppskattning på hur relevant du är i sökresultaten. Detta baseras på annonser, sökord och landningssida men är en komplex siffra och har en rad dolda mätvärden som ligger till grund för vilken siffra du får. Ju högre kvalitetsresultat, desto relevantare anser Google att du är med din annonsering vilket belönas med högre positioner för billigare klickpriser. Mer info om kvalitetsresultat hittar du här. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner