Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Quality Scores inverkan på CPC

I förra posten Grunderna i Quality Score och Ad Rank så kollade vi på hur Google fastställer vilken position våra annonser får och hur det räknas ut. Ad Rank och Quality Score används också för att sätta ditt faktiska CPC, alltså det slutgiltiga pris du betalar för varje klick, till skillnad från Max CPC, ditt bud. Även här är det en dynamisk process som sker i realtid vid varje sökning på Google. Gillar man sina pengar är det viktigt att veta hur ens pris räknas ut och speciellt om man är ute efter toppositioner, då små skillnader i sitt kontos struktur och hur man optimerar sina sökord kan göra stor skillnad för både trafik och slutgiltig kostnad.

Din faktiska CPC räknas ut så här[1]:

Faktisk CPC = (Ad Rank hos positionen under dig) / (Quality Score) + ca 0.1kr

I exemplet nedan utgår vi ifrån position 3 med Quality Score 5 och räknar ut vår Faktiska CPC

(30 / 5) + 0,1 = 6,1kr

Vi kan nu se att baserat på vår konkurrents Max CPC och Quality Score så får vi ett pris. Vi kan också se att position 1 bara betalar några ören mer än position 3, men däremot ca 1 kr mer än position 2.  Det vi ser är att kostnaden för annonsens position baseras på vad dina konkurrenter är beredda att betala för sina klick, inte vad de i slutändan själva kommer att betala.

Säg att vi med QS 5 vill inta första platsen och kompenserar med vårt CPC bud för att få högre Ad Rank än positionen under, nu 65 istället för 30. Vår kostnad per klick blir nu 13,1kr istället och alltså en kostnadsökning med ca 200%.

Quality Score och CPC tabell 2

Alternativet är då givetvis att istället optimera sitt sökord för att få bättre Quality Score. Vi kan se att en ökning från QS 5 till QS 10 istället ger en rabatt på vårt ursprungliga bud 7kr för samma topposition.


[1] Google, Adwords Hjälp, Budgivning med kostnad per klick, senast uppdaterad 2012-10-16, ‹http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=sv&answer=2464960›.

 

2 kommentarer

  1. […] Det är inga siffror Google presenterar officiellt men genom att studera de variabler som ingår i beräkningen av CPC kan vi uppskatta det proportionella förhållandet mellan olika kvalitetsresultat mot ett […]

  2. […] Kvalitetsresultat (Quality Score)Sist men absolut inte minst är mätvärdet kvalitetsresultat som är Googles uppskattning på hur relevant du är i sökresultaten. Detta baseras på annonser, sökord och landningssida men är en komplex siffra och har en rad dolda mätvärden som ligger till grund för vilken siffra du får. Ju högre kvalitetsresultat, desto relevantare anser Google att du är med din annonsering vilket belönas med högre positioner för billigare klickpriser. Mer info om kvalitetsresultat hittar du här. […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-snacks

Första SEO-snacket 2017

Den 2 mars är det dags för nästa SEO-snack och som vanligt håller vi till på Sue Ellen på Tulegatan 17. Klicka in för mer info.

gtin adwords shopping

Nya krav på GTIN för Google Shopping

Har du uppdaterat din produktfeed med GTIN-nummer för alla dina produkter? Läs om vad du behöver känna till om GTIN-uppdateringen som påverkar Google Shopping idag!

Search Analytics for Sheets

Search Analytics for Sheets

Har du någon gång irriterat dig över att du inte kan komma åt data från Google Search Console som är mer än 90 dagar gammal. Tack vara Search Analytics for Sheet går det nu enkelt och kostnadsfritt att sätta upp en backup som varje månad hämtar hem din data och sparar ner den i ett Google Sheets. Vi ger dig tips på några värdefulla sheets/backuper som du kan sätta upp, samt hur du kommer ihåg!

boostade inlägg

Skillnaden mellan boostade inlägg och annonser på Facebook

När man vill nå ut till sina följare samt nå nya kunder på Facebook kan det vara förvirrande med vilken typ av strategi som passar bäst för din verksamhet. I följande artikel kommer vi ta upp vad skillnaden mellan boostade inlägg och annonsering är, samt vad som är bäst för just dig att använda.

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Korrekt och detaljerad data i Google Analytics är en förutsättning för att fatta rätt beslut. Vi har därför tagit fram viktiga aspekter i Google Analytics som du bör ha koll på. Läs mer här!