Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Rabatt på Google Shopping-klick med CSS

Google Shopping CSS exempel

Sedan några månader går det att annonsera med rabatt på Google Shopping. För att åtnjuta denna fördel behöver du göra din Shopping-annonsering via en extern CSS.

Det känns som jag använt ordet CSS i minst var femte mening den senaste tiden. Jag har då inte syftat på stilmallen för layout i HTML utan på Googles nya begrepp Comparison Shopping Services (CSS hädanefter).

Det har varit många turer fram och tillbaka kring CSS. Men vi tar det från början.

Jätteböter och hot om mer

I juni förra året (2017) bötfällde EU Google med hela 24 miljarder för att de gett för stor fördel till Google Shopping i sökresultatet. Enligt uppgift är dessa böter betalda.

Men Google hotas av ännu mer böter om de inte löser det som EU ser som ett konkurrensproblem med Google Shopping. De riskerar att få böta 5 % av Alphabets (Googles moderbolag) dagliga intäkter om de inte löser det. Mycket stålar står på spel.

Googles första lösning

I september förra året lanserade Google sin första lösning på problemet. Då bjöd de in andra prisjämförelsesajter som exempelvis Pricerunner och Prisjakt att få vara med direkt i annonsauktionen på Google Shopping. Intresset för detta var relativt svalt.

Googles andra lösning

Googles senaste drag var börja bjuda in byråer att bli prisjämförelsesajter, eller CSS som Google kallar det. Intresset bland byråerna var betydligt större och anledning stavas “rabatter”.

20 % ”rabatt”

En del av EUs domslut från förra året handlade om att Google Shopping behöver kunna stå på egna ben. Google har löst detta genom att när någon budar via Google Shopping (Googles egna CSS i detta sammanhang) tas en marginal bort innan budet skickas in i auktionen. Det är denna marginal som det är tänkt att Google Shopping ska leva på. Annonserar du istället via en extern CSS-partner tas det inte ut någon marginal.

Vi har inte sett någon officiell siffra från Google på hur stor marginalen är. Men de flesta bedömare är överens om att den ligger runt 20 %.

I praktiken innebär detta att om du annonserar direkt via Google Shopping (dvs inte genom en extern CSS-partner) och lägger ett bud om 5 kr kommer endast 80 % av ditt bud skickas in i auktionen. Resterande 20 % av dina pengar går direkt till Google Shopping. Annonserar du istället via en CSS-partner skickas hela ditt bud om 5 kr in i auktionen. Du får alltså en fördel motsvarande 20 % jämfört med de som annonserar direkt via Google Shopping.

Annonskrediter

Som om detta inte vore nog har Google nu även ett tillfälligt bonusprogram där du kan tjäna mellan 20-30 % i annonskrediter beroende på hur mycket man spenderar. Även detta förutsätter att du annonserar via en extern CSS.

Anledning att Google är så generösa med rabatter är hotet om nya dryga böter från EU. De vill att många annonsörer snabbt ska flytta sin Shopping-annonsering till en extern CSS.

Det verkar som Google lyckats med detta för tidigare under månaden gick de ut med att de drar ned på annonskrediterna från november för att helt sluta med dem vid årsskiftet. Läs mer om annonskrediterna här.

Även om annonskrediterna kommer försvinna om några månader kvarstår budfördelen om 20 % som jag nämnde ovan.

Annonserar som vanligt

När du byter till att annonsera via en extern CSS behöver saker och ting kopplas om i bakändan via Google Merchant Center. Men när det är gjort annonserar du på exakt samma sätt som tidigare.

Dyrt att inte flytta

De flesta företag som erbjuder en CSS-lösning tar ut någon form av avgift för tjänsten och priset kan variera en hel del mellan olika aktörer. Men i de absolut flesta fall är denna kostnad betydligt lägre än vad du tjänar på att annonsera via en extern CSS. Det blir sannolikt dyrt i längden att ge sina konkurrenter en fördel om 20 % varje gång du budar.

Vill du veta mer om CSS

Vill du veta mer om CSS så föreläser min kollega Pontus Karlsson om just detta i dag på Emeet. CSS kommer även vara ett av ämnena i kommande avsnittet av Sökpodden som släpps nästa torsdag (25/10). Där kommer vi bland annat diskutera om Googles lösning är rimlig eller inte.

Vill du börja annonsera via en extern CSS så kontakta gärna oss på Pineberry så hjälper vi dig att komma igång!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner