Sökmotorkonsult.se

Remarketing kan öka din försäljning i Adwords

Remarketing Google Adwords

Det kanske har hänt dig att du tittat på en produkt på nätet och att du senare sett samma produkt som du tittat på i en annons på en helt annan webbsida? Om du vill annonsera specifikt för de som besökt din sajt eller din webbshop kan du använda Remarketing som komplement till din sökordsannonsering.

Med Remarketing kan du fånga upp dina besökare när de surfar vidare på webben eller lämnar din varukorg, kommunicera specifikt till dessa målgrupper och få en ny chans att göra avslut.

Annonseringen med Adwords Remarketing sker i Googles Display-nätverk och Söknätverket men du betalar bara när någon klickar på din annons. Det är viktigt att segmentera vilka annonsen ska visas för, hur ofta, vid vilka tillfällen och på vilka sidor annonsen följer med på ute på webben för att säkerställa en lyckad annonsering.

Remarketing eller Retargeting?

Det är alltså Googles funktion/kampanjtyp som kallas Remarketing men om man pratar generellt om att annonsera för tidigare besökare i olika segment och i andra nätverk än Googles kallas det för Retargeting.

Remarketing i Adwords sker genom att besökare på din sajt efter besöket kan exponeras för annonser i form av bildannonser/banners, videoannonser samt textannonser (som även går att visa i Söknätverket).

Efter att du som annonsör byggt upp Remarketing-listor med olika segment av besökare på din sajt kan du rikta ett specifikt budskap till den målgruppen. Ett exempel kan vara att visa banners för besökare som lämnat varukorgen med ett riktat budskap som ett erbjudande eller en rabattkod på den specifika produkten för att öka chansen att få ett avslut.

Dynamisk Remarketing är en annan spännande kampanjtyp där man kan utnyttja sin Merchant Center-produktfeed för att skapa dynamiska annonser med bild och pris på produkten besökaren tittat på.

Vad har du för erfarenhet av Remarketing? Vill du ha hjälp med att komma igång med Remarketing så kontakta gärna oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.