Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Remarketing kan öka din försäljning i Adwords

Remarketing Google Adwords

Det kanske har hänt dig att du tittat på en produkt på nätet och att du senare sett samma produkt som du tittat på i en annons på en helt annan webbsida? Om du vill annonsera specifikt för de som besökt din sajt eller din webbshop kan du använda Remarketing som komplement till din sökordsannonsering.

Med Remarketing kan du fånga upp dina besökare när de surfar vidare på webben eller lämnar din varukorg, kommunicera specifikt till dessa målgrupper och få en ny chans att göra avslut.

Annonseringen med Adwords Remarketing sker i Googles Display-nätverk och Söknätverket men du betalar bara när någon klickar på din annons. Det är viktigt att segmentera vilka annonsen ska visas för, hur ofta, vid vilka tillfällen och på vilka sidor annonsen följer med på ute på webben för att säkerställa en lyckad annonsering.

Remarketing eller Retargeting?

Det är alltså Googles funktion/kampanjtyp som kallas Remarketing men om man pratar generellt om att annonsera för tidigare besökare i olika segment och i andra nätverk än Googles kallas det för Retargeting.

Remarketing i Adwords sker genom att besökare på din sajt efter besöket kan exponeras för annonser i form av bildannonser/banners, videoannonser samt textannonser (som även går att visa i Söknätverket).

Efter att du som annonsör byggt upp Remarketing-listor med olika segment av besökare på din sajt kan du rikta ett specifikt budskap till den målgruppen. Ett exempel kan vara att visa banners för besökare som lämnat varukorgen med ett riktat budskap som ett erbjudande eller en rabattkod på den specifika produkten för att öka chansen att få ett avslut.

Dynamisk Remarketing är en annan spännande kampanjtyp där man kan utnyttja sin Merchant Center-produktfeed för att skapa dynamiska annonser med bild och pris på produkten besökaren tittat på.

Vad har du för erfarenhet av Remarketing? Vill du ha hjälp med att komma igång med Remarketing så kontakta gärna oss på Pineberry.

2 kommentarer

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner