Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Remarketing kan öka din försäljning i Adwords

Remarketing Google Adwords

Det kanske har hänt dig att du tittat på en produkt på nätet och att du senare sett samma produkt som du tittat på i en annons på en helt annan webbsida? Om du vill annonsera specifikt för de som besökt din sajt eller din webbshop kan du använda Remarketing som komplement till din sökordsannonsering.

Med Remarketing kan du fånga upp dina besökare när de surfar vidare på webben eller lämnar din varukorg, kommunicera specifikt till dessa målgrupper och få en ny chans att göra avslut.

Annonseringen med Adwords Remarketing sker i Googles Display-nätverk och Söknätverket men du betalar bara när någon klickar på din annons. Det är viktigt att segmentera vilka annonsen ska visas för, hur ofta, vid vilka tillfällen och på vilka sidor annonsen följer med på ute på webben för att säkerställa en lyckad annonsering.

Remarketing eller Retargeting?

Det är alltså Googles funktion/kampanjtyp som kallas Remarketing men om man pratar generellt om att annonsera för tidigare besökare i olika segment och i andra nätverk än Googles kallas det för Retargeting.

Remarketing i Adwords sker genom att besökare på din sajt efter besöket kan exponeras för annonser i form av bildannonser/banners, videoannonser samt textannonser (som även går att visa i Söknätverket).

Efter att du som annonsör byggt upp Remarketing-listor med olika segment av besökare på din sajt kan du rikta ett specifikt budskap till den målgruppen. Ett exempel kan vara att visa banners för besökare som lämnat varukorgen med ett riktat budskap som ett erbjudande eller en rabattkod på den specifika produkten för att öka chansen att få ett avslut.

Dynamisk Remarketing är en annan spännande kampanjtyp där man kan utnyttja sin Merchant Center-produktfeed för att skapa dynamiska annonser med bild och pris på produkten besökaren tittat på.

Vad har du för erfarenhet av Remarketing? Vill du ha hjälp med att komma igång med Remarketing så kontakta gärna oss på Pineberry.

2 kommentarer

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner