Sökmotorkonsult.se

Remarketing kan öka din försäljning i Adwords

Remarketing Google Adwords

Det kanske har hänt dig att du tittat på en produkt på nätet och att du senare sett samma produkt som du tittat på i en annons på en helt annan webbsida? Om du vill annonsera specifikt för de som besökt din sajt eller din webbshop kan du använda Remarketing som komplement till din sökordsannonsering.

Med Remarketing kan du fånga upp dina besökare när de surfar vidare på webben eller lämnar din varukorg, kommunicera specifikt till dessa målgrupper och få en ny chans att göra avslut.

Annonseringen med Adwords Remarketing sker i Googles Display-nätverk och Söknätverket men du betalar bara när någon klickar på din annons. Det är viktigt att segmentera vilka annonsen ska visas för, hur ofta, vid vilka tillfällen och på vilka sidor annonsen följer med på ute på webben för att säkerställa en lyckad annonsering.

Remarketing eller Retargeting?

Det är alltså Googles funktion/kampanjtyp som kallas Remarketing men om man pratar generellt om att annonsera för tidigare besökare i olika segment och i andra nätverk än Googles kallas det för Retargeting.

Remarketing i Adwords sker genom att besökare på din sajt efter besöket kan exponeras för annonser i form av bildannonser/banners, videoannonser samt textannonser (som även går att visa i Söknätverket).

Efter att du som annonsör byggt upp Remarketing-listor med olika segment av besökare på din sajt kan du rikta ett specifikt budskap till den målgruppen. Ett exempel kan vara att visa banners för besökare som lämnat varukorgen med ett riktat budskap som ett erbjudande eller en rabattkod på den specifika produkten för att öka chansen att få ett avslut.

Dynamisk Remarketing är en annan spännande kampanjtyp där man kan utnyttja sin Merchant Center-produktfeed för att skapa dynamiska annonser med bild och pris på produkten besökaren tittat på.

Vad har du för erfarenhet av Remarketing? Vill du ha hjälp med att komma igång med Remarketing så kontakta gärna oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.