Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Responsiva Displayannonser – ny standard i Display-nätverket

responsiva displayannonser google ads

Responsiva displayannonser är nu det nya standardformatet för annonser inom Display-nätverket. Annonser med detta format har större potentiell räckvidd än vanliga displayannonser.

Responsiva displayannonser består av ett antal olika angivna texter, bilder och färgkombinationer som du själv kan ange. Det som gör annonserna responsiva är att annonsernas storlek och utformning ändrar sig beroende på vilken webbplats annonserna visas på samt vilken enhet som används.

Exempelvis kan Google välja att beskära bilderna – texterna du angett kan även förkortas. Genom att använda detta annonsformat kan du säkerställa maximal räckvidd i Googles Display-nätverk men samtidigt kan du inte på förhand se exakt hur annonserna kommer se ut.

Hur skapar man responsiva displayannonser?

Börja med att välja en befintlig Display-kampanj och klicka sedan på ”Annonser & tillägg” och sedan på Plus-ikonen. Välj sedan ”Skapa ny responsiv displayannons”.

I detta läge har du möjlighet att skapa den grafiska utformningen av annonserna med hjälp av nedan alternativ:

responsive display ads

  • Fyll in Slutgiltig webbadress
    Börja med att välja vilken målsida du vill att den som klickar på annonsen ska hamna på.
  • Bilder och logotyper
    Här väljer du ut vilka olika bilder och logotyper som ska användas i annonsen. Om du väljer alternativet ”Sök på webbplats” så scannar verktyget helt enkelt av din sajt och letar efter lämpliga bilder och logotyper. Du kan även lägga upp egna bilder eller använda någon av de bildbyråfoton som Google tillhandahåller gratis.
  • Rubriker & beskrivningar
    Det går att ha upp till fem olika rubriker och fem olika beskrivningar. Samtliga texter du lägger upp kommer inte alltid visas samtidigt, utan Google kommer själva automatiskt välja ut vilka kombinationer som kommer visas.
  • Uppmaningstext / Call to Action
    Välj en passande uppmaningstext för just ert företag.  Väljer du ingenting här kommer Google automatiskt välja ut detta.
  • Företagets namn
    Säkerställ att annonsen har en tydlig avsändare.
  • Anpassade färger
    Här väljer du huvudfärg och accentfärg. Huvudfärgen används primärt för bakgrunder och större färgytor medan accentfärger används för knappar och uppmaningar. Vill du sätta din egna grafiska prägel på annonsen så är detta en viktig sak att komma ihåg.
  • Förhandsgrandska annonsen
    Du har möjlighet att förhandsgranska hur annonsen kommer se ut på Display-nätverket, men även på YouTube och Gmail. När du är nöjd med resultatet klickar du helt enkelt på ”Spara”.
  • Dynamiska annonser (endast om du har kopplat ett produktflöde till kampanjen)
    Om det finns ett produktflöde kopplat till en Remarketing-kampanj (även kallat dynamisk remarketing) har du utöver ovan även möjlighet att välja prisprefix (till exempel ”endast”) och en marknadsföringstext med ytterligare incitament riktad mot kunden.

För- & nackdelar med responsiva displayannonser

Den främsta fördelen med responsiva displayannonser är man på förhållandevis kort tid kan skapa bildannonser för Google Ads och att dess format även är skräddarsydd för Googles Display-nätverk.

Finns inte tid, kunskap eller resurser att skapa egna annonser i ett utomstående verktyg så underlättar det att möjligheten finns att göra detta direkt i Google Ads-interfacet. Även om du redan idag har skapat egna Display-annonser i ett externt bildredigeringsprogram finns det inget som hindrar att även jobba med responsiva displayannonser.

Främsta nackdelen är att man är något kreativt låst till annonsformatet – även om det med manuell påläggning går att anpassa annonsernas utseende. I slutändan är det Googles algoritmer som väljer hur annonsen kommer att se ut.

Bilder kan exempelvis bli beskurna i vissa fall och Google kan även själva välja vilken av dina anpassade färger som kommer användas. Är det väldigt viktigt att ha 100% kontroll över hur ert varumärke presenteras är det förmodligen bättre att skapa displayannonser manuellt.

Vad tycker du om detta nya annonsformat? Kommentera gärna här nedan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner