Sökmotorkonsult.se

Responsiva Displayannonser – ny standard i Display-nätverket

responsiva displayannonser google ads

Responsiva displayannonser är nu det nya standardformatet för annonser inom Display-nätverket. Annonser med detta format har större potentiell räckvidd än vanliga displayannonser.

Responsiva displayannonser består av ett antal olika angivna texter, bilder och färgkombinationer som du själv kan ange. Det som gör annonserna responsiva är att annonsernas storlek och utformning ändrar sig beroende på vilken webbplats annonserna visas på samt vilken enhet som används.

Exempelvis kan Google välja att beskära bilderna – texterna du angett kan även förkortas. Genom att använda detta annonsformat kan du säkerställa maximal räckvidd i Googles Display-nätverk men samtidigt kan du inte på förhand se exakt hur annonserna kommer se ut.

Hur skapar man responsiva displayannonser?

Börja med att välja en befintlig Display-kampanj och klicka sedan på ”Annonser & tillägg” och sedan på Plus-ikonen. Välj sedan ”Skapa ny responsiv displayannons”.

I detta läge har du möjlighet att skapa den grafiska utformningen av annonserna med hjälp av nedan alternativ:

responsive display ads

  • Fyll in Slutgiltig webbadress
    Börja med att välja vilken målsida du vill att den som klickar på annonsen ska hamna på.
  • Bilder och logotyper
    Här väljer du ut vilka olika bilder och logotyper som ska användas i annonsen. Om du väljer alternativet ”Sök på webbplats” så scannar verktyget helt enkelt av din sajt och letar efter lämpliga bilder och logotyper. Du kan även lägga upp egna bilder eller använda någon av de bildbyråfoton som Google tillhandahåller gratis.
  • Rubriker & beskrivningar
    Det går att ha upp till fem olika rubriker och fem olika beskrivningar. Samtliga texter du lägger upp kommer inte alltid visas samtidigt, utan Google kommer själva automatiskt välja ut vilka kombinationer som kommer visas.
  • Uppmaningstext / Call to Action
    Välj en passande uppmaningstext för just ert företag.  Väljer du ingenting här kommer Google automatiskt välja ut detta.
  • Företagets namn
    Säkerställ att annonsen har en tydlig avsändare.
  • Anpassade färger
    Här väljer du huvudfärg och accentfärg. Huvudfärgen används primärt för bakgrunder och större färgytor medan accentfärger används för knappar och uppmaningar. Vill du sätta din egna grafiska prägel på annonsen så är detta en viktig sak att komma ihåg.
  • Förhandsgrandska annonsen
    Du har möjlighet att förhandsgranska hur annonsen kommer se ut på Display-nätverket, men även på YouTube och Gmail. När du är nöjd med resultatet klickar du helt enkelt på ”Spara”.
  • Dynamiska annonser (endast om du har kopplat ett produktflöde till kampanjen)
    Om det finns ett produktflöde kopplat till en Remarketing-kampanj (även kallat dynamisk remarketing) har du utöver ovan även möjlighet att välja prisprefix (till exempel ”endast”) och en marknadsföringstext med ytterligare incitament riktad mot kunden.

För- & nackdelar med responsiva displayannonser

Den främsta fördelen med responsiva displayannonser är man på förhållandevis kort tid kan skapa bildannonser för Google Ads och att dess format även är skräddarsydd för Googles Display-nätverk.

Finns inte tid, kunskap eller resurser att skapa egna annonser i ett utomstående verktyg så underlättar det att möjligheten finns att göra detta direkt i Google Ads-interfacet. Även om du redan idag har skapat egna Display-annonser i ett externt bildredigeringsprogram finns det inget som hindrar att även jobba med responsiva displayannonser.

Främsta nackdelen är att man är något kreativt låst till annonsformatet – även om det med manuell påläggning går att anpassa annonsernas utseende. I slutändan är det Googles algoritmer som väljer hur annonsen kommer att se ut.

Bilder kan exempelvis bli beskurna i vissa fall och Google kan även själva välja vilken av dina anpassade färger som kommer användas. Är det väldigt viktigt att ha 100% kontroll över hur ert varumärke presenteras är det förmodligen bättre att skapa displayannonser manuellt.

Vad tycker du om detta nya annonsformat? Kommentera gärna här nedan!

Sidan är senast uppdaterad 2019-02-20

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.