Sökmotorkonsult.se

Responsiva Displayannonser – ny standard i Display-nätverket

responsiva displayannonser google ads

Responsiva displayannonser är nu det nya standardformatet för annonser inom Display-nätverket. Annonser med detta format har större potentiell räckvidd än vanliga displayannonser.

Responsiva displayannonser består av ett antal olika angivna texter, bilder och färgkombinationer som du själv kan ange. Det som gör annonserna responsiva är att annonsernas storlek och utformning ändrar sig beroende på vilken webbplats annonserna visas på samt vilken enhet som används.

Exempelvis kan Google välja att beskära bilderna – texterna du angett kan även förkortas. Genom att använda detta annonsformat kan du säkerställa maximal räckvidd i Googles Display-nätverk men samtidigt kan du inte på förhand se exakt hur annonserna kommer se ut.

Hur skapar man responsiva displayannonser?

Börja med att välja en befintlig Display-kampanj och klicka sedan på ”Annonser & tillägg” och sedan på Plus-ikonen. Välj sedan ”Skapa ny responsiv displayannons”.

I detta läge har du möjlighet att skapa den grafiska utformningen av annonserna med hjälp av nedan alternativ:

responsive display ads

  • Fyll in Slutgiltig webbadress
    Börja med att välja vilken målsida du vill att den som klickar på annonsen ska hamna på.
  • Bilder och logotyper
    Här väljer du ut vilka olika bilder och logotyper som ska användas i annonsen. Om du väljer alternativet ”Sök på webbplats” så scannar verktyget helt enkelt av din sajt och letar efter lämpliga bilder och logotyper. Du kan även lägga upp egna bilder eller använda någon av de bildbyråfoton som Google tillhandahåller gratis.
  • Rubriker & beskrivningar
    Det går att ha upp till fem olika rubriker och fem olika beskrivningar. Samtliga texter du lägger upp kommer inte alltid visas samtidigt, utan Google kommer själva automatiskt välja ut vilka kombinationer som kommer visas.
  • Uppmaningstext / Call to Action
    Välj en passande uppmaningstext för just ert företag.  Väljer du ingenting här kommer Google automatiskt välja ut detta.
  • Företagets namn
    Säkerställ att annonsen har en tydlig avsändare.
  • Anpassade färger
    Här väljer du huvudfärg och accentfärg. Huvudfärgen används primärt för bakgrunder och större färgytor medan accentfärger används för knappar och uppmaningar. Vill du sätta din egna grafiska prägel på annonsen så är detta en viktig sak att komma ihåg.
  • Förhandsgrandska annonsen
    Du har möjlighet att förhandsgranska hur annonsen kommer se ut på Display-nätverket, men även på YouTube och Gmail. När du är nöjd med resultatet klickar du helt enkelt på ”Spara”.
  • Dynamiska annonser (endast om du har kopplat ett produktflöde till kampanjen)
    Om det finns ett produktflöde kopplat till en Remarketing-kampanj (även kallat dynamisk remarketing) har du utöver ovan även möjlighet att välja prisprefix (till exempel ”endast”) och en marknadsföringstext med ytterligare incitament riktad mot kunden.

För- & nackdelar med responsiva displayannonser

Den främsta fördelen med responsiva displayannonser är man på förhållandevis kort tid kan skapa bildannonser för Google Ads och att dess format även är skräddarsydd för Googles Display-nätverk.

Finns inte tid, kunskap eller resurser att skapa egna annonser i ett utomstående verktyg så underlättar det att möjligheten finns att göra detta direkt i Google Ads-interfacet. Även om du redan idag har skapat egna Display-annonser i ett externt bildredigeringsprogram finns det inget som hindrar att även jobba med responsiva displayannonser.

Främsta nackdelen är att man är något kreativt låst till annonsformatet – även om det med manuell påläggning går att anpassa annonsernas utseende. I slutändan är det Googles algoritmer som väljer hur annonsen kommer att se ut.

Bilder kan exempelvis bli beskurna i vissa fall och Google kan även själva välja vilken av dina anpassade färger som kommer användas. Är det väldigt viktigt att ha 100% kontroll över hur ert varumärke presenteras är det förmodligen bättre att skapa displayannonser manuellt.

Vad tycker du om detta nya annonsformat? Kommentera gärna här nedan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner