Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Riktiga AdWords-hjältar har sidekicks

Att bli skicklig på sökordsannonsering handlar ofta om erfarenhet, nyfikenhet och träning. Men för att kunna behålla sin utveckling krävs det att veta när träningshjulen med fördel ska skruvas på igen. Den som vill kunna hantera stora mängder information, annonser och sökord måste kunna utnyttja en utsträckt hand och inse värdet i synergin som uppstår tillsammans med Google support, tredjepartsverktyg och skicklig dokumenthantering.

Genom att utnyttja de mest grundläggande tillgängliga verktygen kan man på bara minuter producera stora mängder sökord, annonsgrupper och annonser i kampen mot höga annonsplaceringar och kvalitetsresultat. Tiden man sparar ger en möjlighet att följa kontots utveckling och optimera sina kampanjer. Först och främst slår vi ett slag för det (för många självklara) AdWords Editor. Om du inte använder Editor för att arbeta med dina kampanjer är det dags att börja idag.

Det kan ta en stund att vänja sig vid, men när väl kostymen sitter kommer allt gå snabbare i Editor. Mycket snabbare. Där har man möjligheten att redigera sökord, annonsgrupper eller hela kampanjer i stora sjok samt snabbt och enkelt göra de allra viktigaste detaljarbetena. Man kan kopiera, flytta, söka och ersätta och rätt var det är så är ”Find and Replace” din bästa vän i bygget av en ny kampanj.

Ring supporten och öppna Excel

Det kan självklart låta uppenbart att man borde ringa Googles support för AdWords vid behov. Man skulle kunna tro att den mest rutinerade AdWords-hjälten inte skulle behöva ringa supporten. Det kanske är sant men samma person har med största sannolikhet kommit så långt just tack vare ett flertal samtal till sina kontaktpersoner på Google. Den smarta sökmotorannonsören vet nämligen att det inte är bara när hinder dyker upp man ska ringa supporten. Det gäller också att vara nyfiken och vilja utforska AdWords varenda skrymsle och vrå för att få sitt konto att växa sig så starkt som möjligt. Plötsligt går Google från Goliath till käck sidekick. Så var god och ring supporten. De tjänar bra som både karta och kompass.

Nu kanske du tänker att gamla torra Microsoft-program som Excel hör hemma på revisionsbyråer och i lektionssalar. Det vore väl allt för synd att vi sökordsannonsörer inte kunde få ut något av en så mäktig gammal dinosaur. Lika många märkliga kommandon och funktioner som finns att använda i Excel, minst lika många möjligheter finns det att effektivisera uppstartsfasen av sina AdWords-kampanjer. Mer än så behövs nog inte sägas. Den som utforskar vinner. Om supporten håller oss om vår rygg så kan vi alltid lita på kraften av Excel vid vår sida. Den som inte nöjer sig med det kan vara god att leta efter ytterligare vänner i den uppsjö av tredjepartsverktyg som finns online. Så när du känner dig som starkast – sträck ut en hand och väx ännu en bit. Lycka till!

2 kommentarer

  1. Om man tycker att Excel är lite väl dammigt finns ju alltid Google Docs med sina spreadsheets också. Deras scriptmotor gör det möjligt att snickra ihop riktigt avancerade kalkylark.

  2. Jag håller med dig. Google Docs kan framförallt vara väldigt bra i rapportering.

    Kommentar av

    Marc Tersman Toll

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-snacks

Första SEO-snacket 2017

Den 2 mars är det dags för nästa SEO-snack och som vanligt håller vi till på Sue Ellen på Tulegatan 17. Klicka in för mer info.

gtin adwords shopping

Nya krav på GTIN för Google Shopping

Har du uppdaterat din produktfeed med GTIN-nummer för alla dina produkter? Läs om vad du behöver känna till om GTIN-uppdateringen som påverkar Google Shopping idag!

Search Analytics for Sheets

Search Analytics for Sheets

Har du någon gång irriterat dig över att du inte kan komma åt data från Google Search Console som är mer än 90 dagar gammal. Tack vara Search Analytics for Sheet går det nu enkelt och kostnadsfritt att sätta upp en backup som varje månad hämtar hem din data och sparar ner den i ett Google Sheets. Vi ger dig tips på några värdefulla sheets/backuper som du kan sätta upp, samt hur du kommer ihåg!

boostade inlägg

Skillnaden mellan boostade inlägg och annonser på Facebook

När man vill nå ut till sina följare samt nå nya kunder på Facebook kan det vara förvirrande med vilken typ av strategi som passar bäst för din verksamhet. I följande artikel kommer vi ta upp vad skillnaden mellan boostade inlägg och annonsering är, samt vad som är bäst för just dig att använda.

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Korrekt och detaljerad data i Google Analytics är en förutsättning för att fatta rätt beslut. Vi har därför tagit fram viktiga aspekter i Google Analytics som du bör ha koll på. Läs mer här!