Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Riktiga AdWords-hjältar har sidekicks

Att bli skicklig på sökordsannonsering handlar ofta om erfarenhet, nyfikenhet och träning. Men för att kunna behålla sin utveckling krävs det att veta när träningshjulen med fördel ska skruvas på igen. Den som vill kunna hantera stora mängder information, annonser och sökord måste kunna utnyttja en utsträckt hand och inse värdet i synergin som uppstår tillsammans med Google support, tredjepartsverktyg och skicklig dokumenthantering.

Genom att utnyttja de mest grundläggande tillgängliga verktygen kan man på bara minuter producera stora mängder sökord, annonsgrupper och annonser i kampen mot höga annonsplaceringar och kvalitetsresultat. Tiden man sparar ger en möjlighet att följa kontots utveckling och optimera sina kampanjer. Först och främst slår vi ett slag för det (för många självklara) AdWords Editor. Om du inte använder Editor för att arbeta med dina kampanjer är det dags att börja idag.

Det kan ta en stund att vänja sig vid, men när väl kostymen sitter kommer allt gå snabbare i Editor. Mycket snabbare. Där har man möjligheten att redigera sökord, annonsgrupper eller hela kampanjer i stora sjok samt snabbt och enkelt göra de allra viktigaste detaljarbetena. Man kan kopiera, flytta, söka och ersätta och rätt var det är så är ”Find and Replace” din bästa vän i bygget av en ny kampanj.

Ring supporten och öppna Excel

Det kan självklart låta uppenbart att man borde ringa Googles support för AdWords vid behov. Man skulle kunna tro att den mest rutinerade AdWords-hjälten inte skulle behöva ringa supporten. Det kanske är sant men samma person har med största sannolikhet kommit så långt just tack vare ett flertal samtal till sina kontaktpersoner på Google. Den smarta sökmotorannonsören vet nämligen att det inte är bara när hinder dyker upp man ska ringa supporten. Det gäller också att vara nyfiken och vilja utforska AdWords varenda skrymsle och vrå för att få sitt konto att växa sig så starkt som möjligt. Plötsligt går Google från Goliath till käck sidekick. Så var god och ring supporten. De tjänar bra som både karta och kompass.

Nu kanske du tänker att gamla torra Microsoft-program som Excel hör hemma på revisionsbyråer och i lektionssalar. Det vore väl allt för synd att vi sökordsannonsörer inte kunde få ut något av en så mäktig gammal dinosaur. Lika många märkliga kommandon och funktioner som finns att använda i Excel, minst lika många möjligheter finns det att effektivisera uppstartsfasen av sina AdWords-kampanjer. Mer än så behövs nog inte sägas. Den som utforskar vinner. Om supporten håller oss om vår rygg så kan vi alltid lita på kraften av Excel vid vår sida. Den som inte nöjer sig med det kan vara god att leta efter ytterligare vänner i den uppsjö av tredjepartsverktyg som finns online. Så när du känner dig som starkast – sträck ut en hand och väx ännu en bit. Lycka till!

2 kommentarer

  1. Om man tycker att Excel är lite väl dammigt finns ju alltid Google Docs med sina spreadsheets också. Deras scriptmotor gör det möjligt att snickra ihop riktigt avancerade kalkylark.

  2. Jag håller med dig. Google Docs kan framförallt vara väldigt bra i rapportering.

    Kommentar av

    Marc Tersman Toll

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Filter vs segment Google Anlaytics

Segment vs filter i Google Analytics

Filter och segment i Google Analytics är bra funktioner för att göra analysarbetet lättare. Både filter och segment har dock sina för- och nackdelar. Vi går igenom vad du bör använda när och vad de största skillnaderna är.

adwords-nya-design

Nya AdWords är tillgängligt

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Nya AdWords har börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. Läs mer om det i denna artikel.

Annonser i facebook messenger

Nya annonser i Facebook Messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger och lanserar annonser på startsidan. Har du koll på nyheten och hur den påverkar din Facebook-annonsering?

Google news feed

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Googles klassiska rena startsida är snart ett minne blott. Google lanserar en personlig nyhetsfeed på startsidan på Google. Kommer denna nya Facebook-inspirerade satsning bli en succé för Google eller har vi ett nytt Google Plus framför oss? Vad tror du?

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner