Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Rotera dina annonser

globe

Det finns flera sätt att optimera sina kampanjer i Google AdWords. Ett förslag Google ger dig när det gäller optimering är att visa annonser som ger bättre resultat mer ofta. Vad det innebär är att om du har flera annonser kopplade till en annonsgrupp kommer den annons som har bäst click throuh rate (CTR) på sikt visas mer ofta.

Detta låter i teorin väldigt bra och är säkert lämpligt för många annonsörer på Google AdWords. Det är dock inte en självklarhet om man ifrågasätter vad som är ett bra resultat. För Google är det självklart att de vill visa de annonser som ger mest klick då det kommer ge dem större inkomster. Frågan är om de annonser som får flest klick är det som ger ditt företag bäst avkastning på sin investering. Det kan faktiskt vara så att annonser som konverterar avsevärt bättre sakta men säkert visas allt mer sällan då deras CTR är något lägre än övriga annonser.

Det kan därför finnas goda skäl att visa dina annonser mer jämt fördelat och utvärdera vilka annonser som ger dig bäst avkastning för att sedan stänga av de övriga annonserna.

Om du har flera annonser kopplade till en annonsgrupp i AdWords är det default att visa annonser som ger bättre resultat mer ofta. Vill du ändra på detta klickar du på dina kampanjinställningar. Under ”Avancerade inställningar” kan du sedan klicka på ”Annonsvisning: annonsväxling, frekvenstak” för att ändra så att dina annonser visas mer jämnt fördelat.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Facebook Shops

Gratis e-handel med nya Facebook Shops

Facebook lanserade en stor nyhet i går. Med Facebook Shops kommer e-handlare kostnadsfritt kunna lägga upp och sälja sin produkter via Facebook. Ännu en av internetgiganterna som ger sig in i kampen med Amazon.

Arg panda

Analys av May 2020 Core Update

Den 4 maj rullade Google ut en större uppdatering av algoritmen. Vi har analyserat vilka webbplatser som påverkats och vad de har gemensamt i syfte att försöka förstå vilka förändringar Google har gjort.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 61

#61 Intern konkurrens

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Det sextioförsta i ordningen. Denna gång pratar Sara, Micke och Nicklas om rankingfaktorer, intern konkurrens och Facebook Campaign Budget Optimization. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner