Sökmotorkonsult.se

Rotera dina annonser

globe

Det finns flera sätt att optimera sina kampanjer i Google AdWords. Ett förslag Google ger dig när det gäller optimering är att visa annonser som ger bättre resultat mer ofta. Vad det innebär är att om du har flera annonser kopplade till en annonsgrupp kommer den annons som har bäst click throuh rate (CTR) på sikt visas mer ofta.

Detta låter i teorin väldigt bra och är säkert lämpligt för många annonsörer på Google AdWords. Det är dock inte en självklarhet om man ifrågasätter vad som är ett bra resultat. För Google är det självklart att de vill visa de annonser som ger mest klick då det kommer ge dem större inkomster. Frågan är om de annonser som får flest klick är det som ger ditt företag bäst avkastning på sin investering. Det kan faktiskt vara så att annonser som konverterar avsevärt bättre sakta men säkert visas allt mer sällan då deras CTR är något lägre än övriga annonser.

Det kan därför finnas goda skäl att visa dina annonser mer jämt fördelat och utvärdera vilka annonser som ger dig bäst avkastning för att sedan stänga av de övriga annonserna.

Om du har flera annonser kopplade till en annonsgrupp i AdWords är det default att visa annonser som ger bättre resultat mer ofta. Vill du ändra på detta klickar du på dina kampanjinställningar. Under ”Avancerade inställningar” kan du sedan klicka på ”Annonsvisning: annonsväxling, frekvenstak” för att ändra så att dina annonser visas mer jämnt fördelat.

Sidan är senast uppdaterad 2014-09-01

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.