Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Rotera dina annonser

globe

Det finns flera sätt att optimera sina kampanjer i Google AdWords. Ett förslag Google ger dig när det gäller optimering är att visa annonser som ger bättre resultat mer ofta. Vad det innebär är att om du har flera annonser kopplade till en annonsgrupp kommer den annons som har bäst click throuh rate (CTR) på sikt visas mer ofta.

Detta låter i teorin väldigt bra och är säkert lämpligt för många annonsörer på Google AdWords. Det är dock inte en självklarhet om man ifrågasätter vad som är ett bra resultat. För Google är det självklart att de vill visa de annonser som ger mest klick då det kommer ge dem större inkomster. Frågan är om de annonser som får flest klick är det som ger ditt företag bäst avkastning på sin investering. Det kan faktiskt vara så att annonser som konverterar avsevärt bättre sakta men säkert visas allt mer sällan då deras CTR är något lägre än övriga annonser.

Det kan därför finnas goda skäl att visa dina annonser mer jämt fördelat och utvärdera vilka annonser som ger dig bäst avkastning för att sedan stänga av de övriga annonserna.

Om du har flera annonser kopplade till en annonsgrupp i AdWords är det default att visa annonser som ger bättre resultat mer ofta. Vill du ändra på detta klickar du på dina kampanjinställningar. Under ”Avancerade inställningar” kan du sedan klicka på ”Annonsvisning: annonsväxling, frekvenstak” för att ändra så att dina annonser visas mer jämnt fördelat.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner