Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Rotera dina annonser

globe

Det finns flera sätt att optimera sina kampanjer i Google AdWords. Ett förslag Google ger dig när det gäller optimering är att visa annonser som ger bättre resultat mer ofta. Vad det innebär är att om du har flera annonser kopplade till en annonsgrupp kommer den annons som har bäst click throuh rate (CTR) på sikt visas mer ofta.

Detta låter i teorin väldigt bra och är säkert lämpligt för många annonsörer på Google AdWords. Det är dock inte en självklarhet om man ifrågasätter vad som är ett bra resultat. För Google är det självklart att de vill visa de annonser som ger mest klick då det kommer ge dem större inkomster. Frågan är om de annonser som får flest klick är det som ger ditt företag bäst avkastning på sin investering. Det kan faktiskt vara så att annonser som konverterar avsevärt bättre sakta men säkert visas allt mer sällan då deras CTR är något lägre än övriga annonser.

Det kan därför finnas goda skäl att visa dina annonser mer jämt fördelat och utvärdera vilka annonser som ger dig bäst avkastning för att sedan stänga av de övriga annonserna.

Om du har flera annonser kopplade till en annonsgrupp i AdWords är det default att visa annonser som ger bättre resultat mer ofta. Vill du ändra på detta klickar du på dina kampanjinställningar. Under ”Avancerade inställningar” kan du sedan klicka på ”Annonsvisning: annonsväxling, frekvenstak” för att ändra så att dina annonser visas mer jämnt fördelat.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner