Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Rotera dina annonser

globe

Det finns flera sätt att optimera sina kampanjer i Google AdWords. Ett förslag Google ger dig när det gäller optimering är att visa annonser som ger bättre resultat mer ofta. Vad det innebär är att om du har flera annonser kopplade till en annonsgrupp kommer den annons som har bäst click throuh rate (CTR) på sikt visas mer ofta.

Detta låter i teorin väldigt bra och är säkert lämpligt för många annonsörer på Google AdWords. Det är dock inte en självklarhet om man ifrågasätter vad som är ett bra resultat. För Google är det självklart att de vill visa de annonser som ger mest klick då det kommer ge dem större inkomster. Frågan är om de annonser som får flest klick är det som ger ditt företag bäst avkastning på sin investering. Det kan faktiskt vara så att annonser som konverterar avsevärt bättre sakta men säkert visas allt mer sällan då deras CTR är något lägre än övriga annonser.

Det kan därför finnas goda skäl att visa dina annonser mer jämt fördelat och utvärdera vilka annonser som ger dig bäst avkastning för att sedan stänga av de övriga annonserna.

Om du har flera annonser kopplade till en annonsgrupp i AdWords är det default att visa annonser som ger bättre resultat mer ofta. Vill du ändra på detta klickar du på dina kampanjinställningar. Under ”Avancerade inställningar” kan du sedan klicka på ”Annonsvisning: annonsväxling, frekvenstak” för att ändra så att dina annonser visas mer jämnt fördelat.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner