Sökmotorkonsult.se

Så använder du visningsandel för att öka din synlighet

Adwords visningsandel

Vill du få in mer trafik och har svårt att komma på några nya kampanjer och sökord? Misströsta inte! Det kan finnas mycket trafik att hämta bland dina redan existerande kampanjer. Vad du behöver göra är att se över kontots Visningsandelar.

I denna artikel kommer vi gå igenom vad visningsandel är, var i kontot du hittar det, samt hur du ska använda dig av informationen för att få in mer värdefull trafik och intäkter. Mätvärdet visningsandel visar hur ofta din annons visas i relation till det uppskattade antalet visningar den skulle kunnat visas. Om ditt sökord har 1000 sökningar i månaden och det visas 500 gånger så är din visningsandel 50 %. Förlorad Visningsandel visar hur många procent av visningarna du har förlorat på grund av för liten budget, för lågt bud eller en för dålig Quality Score (kvalitetsresultat). Har du exempelvis 50 % i förlorad visningsandel beror det i många fall att budgeten tar slut innan kvällen och du missar alla potentiella visningar och klick i slutet av dagen.

Var hittar jag visningsandel i AdWords?

Du kan lägga till kolumnen visningsandel på kampanj, annonsgrupp och sökordsnivå genom klicka på Kolumner och sedan Ändra kolumner.

Kolumner Adwords

Välj sedan konkurrensstatistik där du kan välja att lägga till Visningsandel sök, Förlorad visningsandel (budget) och Förlorad visningsandel (ranking):

Visningsandel Adwords

Optimera med hjälp av visningsandelar

Nu när du kan se hur sökorden ligger till med sina visningsandelar kan du se vad du kan göra för att få fler visningar på de befintliga sökorden. Målet är att ha en 100 % visningsandel på alla sökord och kampanjer som har en bra ROI (Return-On-Investment). Desto högre tal desto bättre, se till att ”äga” de bästa sökorden och ta alla visningar på dessa. I exemplet tidigare i texten skulle du få 50 % bortfall i visningar vilket i förlängningen kan leda till att du tappar försäljning och intäkter.

Fyra saker du kan göra för att öka din visningsandel:

– Bättre Quality Score (QS)
Se över förlorad visningsandel i sökordsnivå. Om du höjer Quality Score på dessa sökord så kommer de troligtvis få fler visningsandelar. Du kan höja QS genom öka CTR och relevansen mellan sökordet, annonsen och landningssidan.

– Högre bud
Du kan testa att höja buden för att få en högre Ad Rank och därmed högre positioner i sökresultatet och sannolikt då även en högre visningsandel. Tänk på att du betalar mindre ju högre din QS är och desto mer relevant din annons samt landningssida uppfattas mot sökordet. Det kan ofta bli dyrt att kompensera en dålig QS med att höja buden.

– Justera budget (om du är begränsad)
Genom att använda kolumnen Förlorade Visningsandelar (budget) på kampanjnivå visar det hur många procent av visningarna du missar på grund av begränsad budget. Överväg att öka budgeten på kampanjerna med bra resultat som kan ta fler visningsandelar. Låna budget från sämre presterande kampanjer om kontots hela budget inte kan ökas på.

– Ändra regionala inriktningar
Att testa olika regionala inriktningar påverkar visningsandelen av sökordet. I fall du minskar det geografiska området men har kvar samma budget kommer visningsandelen gå upp fast du kommer ha färre potentiella visningar totalt. Om du behåller samma budget men tar ett större geografiskt område se till att höja budgeten så att ni behåller höga visningsandelar på de bäst presenterande kampanjerna.

Visningsandel i Display

Det finns motsvarande kolumner att använda för Display-nätverket. Visningsandel i Display-nätverket visar hur stor andel av visningarna annonsen har. I Förlorad visningsandel i Display-nätverket (budget) kan du se hur många procent av visningarna kampanjen missade på grund av för låg budget, överväg att höja budgeten om du ser att kampanjen har konverterat bra eller om du vill fånga alla visningar i branding-syfte. Förlorad visningsandel i Display-nätverket (rankning) visar hur många procent av gångerna annonsen inte visades på grund av för dålig Ad Rank (annonsranking). I Display-nätverket bestäms Ad Rank främst av bud och CTR. Alltså måste du se till att höja någon eller några av dessa för nå full visningsandel.

Hur använder du dig av mätvärdet visningsandel i ditt arbete?

Sidan är senast uppdaterad 2017-12-18

2 kommentarer

  1. Intressant, även för mig som sysslar främst med SEO, inte SEM eller PPC. Ser fram emot fler liknande texter!

    Kommentar av Josef

  2. Vad roligt Josef, det kommer flera!

    Kommentar av Lisa Arvidsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.