Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så använder du visningsandel för att öka din synlighet

Adwords visningsandel

Vill du få in mer trafik och har svårt att komma på några nya kampanjer och sökord? Misströsta inte! Det kan finnas mycket trafik att hämta bland dina redan existerande kampanjer. Vad du behöver göra är att se över kontots Visningsandelar.

I denna artikel kommer vi gå igenom vad visningsandel är, var i kontot du hittar det, samt hur du ska använda dig av informationen för att få in mer värdefull trafik och intäkter. Mätvärdet visningsandel visar hur ofta din annons visas i relation till det uppskattade antalet visningar den skulle kunnat visas. Om ditt sökord har 1000 sökningar i månaden och det visas 500 gånger så är din visningsandel 50 %. Förlorad Visningsandel visar hur många procent av visningarna du har förlorat på grund av för liten budget, för lågt bud eller en för dålig Quality Score (kvalitetsresultat). Har du exempelvis 50 % i förlorad visningsandel beror det i många fall att budgeten tar slut innan kvällen och du missar alla potentiella visningar och klick i slutet av dagen.

Var hittar jag visningsandel i AdWords?

Du kan lägga till kolumnen visningsandel på kampanj, annonsgrupp och sökordsnivå genom klicka på Kolumner och sedan Ändra kolumner.

Kolumner Adwords

Välj sedan konkurrensstatistik där du kan välja att lägga till Visningsandel sök, Förlorad visningsandel (budget) och Förlorad visningsandel (ranking):

Visningsandel Adwords

Optimera med hjälp av visningsandelar

Nu när du kan se hur sökorden ligger till med sina visningsandelar kan du se vad du kan göra för att få fler visningar på de befintliga sökorden. Målet är att ha en 100 % visningsandel på alla sökord och kampanjer som har en bra ROI (Return-On-Investment). Desto högre tal desto bättre, se till att ”äga” de bästa sökorden och ta alla visningar på dessa. I exemplet tidigare i texten skulle du få 50 % bortfall i visningar vilket i förlängningen kan leda till att du tappar försäljning och intäkter.

Fyra saker du kan göra för att öka din visningsandel:

– Bättre Quality Score (QS)
Se över förlorad visningsandel i sökordsnivå. Om du höjer Quality Score på dessa sökord så kommer de troligtvis få fler visningsandelar. Du kan höja QS genom öka CTR och relevansen mellan sökordet, annonsen och landningssidan.

– Högre bud
Du kan testa att höja buden för att få en högre Ad Rank och därmed högre positioner i sökresultatet och sannolikt då även en högre visningsandel. Tänk på att du betalar mindre ju högre din QS är och desto mer relevant din annons samt landningssida uppfattas mot sökordet. Det kan ofta bli dyrt att kompensera en dålig QS med att höja buden.

– Justera budget (om du är begränsad)
Genom att använda kolumnen Förlorade Visningsandelar (budget) på kampanjnivå visar det hur många procent av visningarna du missar på grund av begränsad budget. Överväg att öka budgeten på kampanjerna med bra resultat som kan ta fler visningsandelar. Låna budget från sämre presterande kampanjer om kontots hela budget inte kan ökas på.

– Ändra regionala inriktningar
Att testa olika regionala inriktningar påverkar visningsandelen av sökordet. I fall du minskar det geografiska området men har kvar samma budget kommer visningsandelen gå upp fast du kommer ha färre potentiella visningar totalt. Om du behåller samma budget men tar ett större geografiskt område se till att höja budgeten så att ni behåller höga visningsandelar på de bäst presenterande kampanjerna.

Visningsandel i Display

Det finns motsvarande kolumner att använda för Display-nätverket. Visningsandel i Display-nätverket visar hur stor andel av visningarna annonsen har. I Förlorad visningsandel i Display-nätverket (budget) kan du se hur många procent av visningarna kampanjen missade på grund av för låg budget, överväg att höja budgeten om du ser att kampanjen har konverterat bra eller om du vill fånga alla visningar i branding-syfte. Förlorad visningsandel i Display-nätverket (rankning) visar hur många procent av gångerna annonsen inte visades på grund av för dålig Ad Rank (annonsranking). I Display-nätverket bestäms Ad Rank främst av bud och CTR. Alltså måste du se till att höja någon eller några av dessa för nå full visningsandel.

Hur använder du dig av mätvärdet visningsandel i ditt arbete?

2 kommentarer

  1. Intressant, även för mig som sysslar främst med SEO, inte SEM eller PPC. Ser fram emot fler liknande texter!

    Kommentar av Josef

  2. Vad roligt Josef, det kommer flera!

    Kommentar av Lisa Arvidsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner