Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så använder du visningsandel för att öka din synlighet

Adwords visningsandel

Vill du få in mer trafik och har svårt att komma på några nya kampanjer och sökord? Misströsta inte! Det kan finnas mycket trafik att hämta bland dina redan existerande kampanjer. Vad du behöver göra är att se över kontots Visningsandelar.

I denna artikel kommer vi gå igenom vad visningsandel är, var i kontot du hittar det, samt hur du ska använda dig av informationen för att få in mer värdefull trafik och intäkter. Mätvärdet visningsandel visar hur ofta din annons visas i relation till det uppskattade antalet visningar den skulle kunnat visas. Om ditt sökord har 1000 sökningar i månaden och det visas 500 gånger så är din visningsandel 50 %. Förlorad Visningsandel visar hur många procent av visningarna du har förlorat på grund av för liten budget, för lågt bud eller en för dålig Quality Score (kvalitetsresultat). Har du exempelvis 50 % i förlorad visningsandel beror det i många fall att budgeten tar slut innan kvällen och du missar alla potentiella visningar och klick i slutet av dagen.

Var hittar jag visningsandel i AdWords?

Du kan lägga till kolumnen visningsandel på kampanj, annonsgrupp och sökordsnivå genom klicka på Kolumner och sedan Ändra kolumner.

Kolumner Adwords

Välj sedan konkurrensstatistik där du kan välja att lägga till Visningsandel sök, Förlorad visningsandel (budget) och Förlorad visningsandel (ranking):

Visningsandel Adwords

Optimera med hjälp av visningsandelar

Nu när du kan se hur sökorden ligger till med sina visningsandelar kan du se vad du kan göra för att få fler visningar på de befintliga sökorden. Målet är att ha en 100 % visningsandel på alla sökord och kampanjer som har en bra ROI (Return-On-Investment). Desto högre tal desto bättre, se till att ”äga” de bästa sökorden och ta alla visningar på dessa. I exemplet tidigare i texten skulle du få 50 % bortfall i visningar vilket i förlängningen kan leda till att du tappar försäljning och intäkter.

Fyra saker du kan göra för att öka din visningsandel:

– Bättre Quality Score (QS)
Se över förlorad visningsandel i sökordsnivå. Om du höjer Quality Score på dessa sökord så kommer de troligtvis få fler visningsandelar. Du kan höja QS genom öka CTR och relevansen mellan sökordet, annonsen och landningssidan.

– Högre bud
Du kan testa att höja buden för att få en högre Ad Rank och därmed högre positioner i sökresultatet och sannolikt då även en högre visningsandel. Tänk på att du betalar mindre ju högre din QS är och desto mer relevant din annons samt landningssida uppfattas mot sökordet. Det kan ofta bli dyrt att kompensera en dålig QS med att höja buden.

– Justera budget (om du är begränsad)
Genom att använda kolumnen Förlorade Visningsandelar (budget) på kampanjnivå visar det hur många procent av visningarna du missar på grund av begränsad budget. Överväg att öka budgeten på kampanjerna med bra resultat som kan ta fler visningsandelar. Låna budget från sämre presterande kampanjer om kontots hela budget inte kan ökas på.

– Ändra regionala inriktningar
Att testa olika regionala inriktningar påverkar visningsandelen av sökordet. I fall du minskar det geografiska området men har kvar samma budget kommer visningsandelen gå upp fast du kommer ha färre potentiella visningar totalt. Om du behåller samma budget men tar ett större geografiskt område se till att höja budgeten så att ni behåller höga visningsandelar på de bäst presenterande kampanjerna.

Visningsandel i Display

Det finns motsvarande kolumner att använda för Display-nätverket. Visningsandel i Display-nätverket visar hur stor andel av visningarna annonsen har. I Förlorad visningsandel i Display-nätverket (budget) kan du se hur många procent av visningarna kampanjen missade på grund av för låg budget, överväg att höja budgeten om du ser att kampanjen har konverterat bra eller om du vill fånga alla visningar i branding-syfte. Förlorad visningsandel i Display-nätverket (rankning) visar hur många procent av gångerna annonsen inte visades på grund av för dålig Ad Rank (annonsranking). I Display-nätverket bestäms Ad Rank främst av bud och CTR. Alltså måste du se till att höja någon eller några av dessa för nå full visningsandel.

Hur använder du dig av mätvärdet visningsandel i ditt arbete?

2 kommentarer

  1. Intressant, även för mig som sysslar främst med SEO, inte SEM eller PPC. Ser fram emot fler liknande texter!

    Kommentar av

    Josef

  2. Vad roligt Josef, det kommer flera!

    Kommentar av

    Lisa Arvidsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner