Sökmotorkonsult.se

Så förbättrar du dina sökords kvalitetsresultat i Google Ads

Steg för kvalitetsresultat

Genom att löpande arbeta med dina kvalitetsresultat kan du göra din annonsering på Google Ads mer lönsam. I denna artikel ger vi dig tips på hur du kan förbättra dina kvalitetsresultat.

För att göra din Google Ads-annonsering mer kostnadseffektiv är kvalitetsresultat en viktig faktor att ständigt arbeta med. Genom att dina sökord håller ett högt kvalitetsresultat får du billigare klick och intar bättre positioner i sökresultatet. Med enkla knep kan du därmed få en mer lönsam annonsering genom att göra justeringar baserat på vart google ser brister i din annonsering.

Så vad är egentligen kvalitetsresultat och hur vet jag vilket resultat mina sökord har?

När man pratar om kvalitetsresultat visar detta en uppskattning av kvaliteten på dina annonser, sökord och målsidor. Alla sökord tilldelas ett kvalitetsresultat mellan 1-10, där 10 är allra bäst. Kvalitetsresultatet baseras på tre parametrar, annonsen relevans, beräknat CTR och målsideupplevelse. Dessa parametrar delas upp i tre olika olika resultat, ”under genomsnitt”, ”medel” och ”över genomsnitt”.

För att kolla vilket kvalitetsresultat dina sökord har tilldelats  behöver du lägga till kolumner för detta i sökords-vyn i Ads-kontot. Detta gör du genom att gå in på “Kolumner” och sedan “Ändra kolumner”. I denna vy hittar du en flik för kvalitetsresultat där du kan välja att lägga till kolumner för kvalitetsresultat, beräknat CTR, målsideupplevelse och annonsens relevans.

Kolumner för kvalitetsresultat

Beräknad CTR

Denna komponent visar sökordens beräknade klickfrekvens, alltså hur sannolikt det är att personen som ser din annons klickar på den i sökresultatet. Resultatet som visas på sökordet är baserat på annonsens tidigare klickfrekvens och tar inte i beaktning annonsen position eller någon annan faktor som kan ha en påverkan på din annons synlighet. 

För att dina sökord ska ha en hög klickfrekvens krävs det att annonsen är relevant utifrån sökordet men även att det finns en tydlig CTA (call to action) som gör annonsen mer intressant att klicka på. Här är ett bra tips att jämföra med dina konkurrenter, finns det något du kan addera i din copy för att få din annons att sticka ut mer och därmed få fler klick? 

Ett annat tips är att arbeta med annonstillägg, annonstillägg gör att din annons tar mer plats i sökresultatet och därmed ökar sannolikheten för att rätt person ska se den.  

Slutligen är budet en avgörande faktor till om du får en bra klickfrekvens eller inte. Om du ligger för lågt i bud i förhållande till dina konkurrenter intar du sämre positioner där besökaren inte lika enkelt kan se dig. Se därför till att ligga bra till i bud så att du i allra flest fall kan inta en högre placering. 

Upplevelse av landningssida

Denna komponent ger dig ett mått på hur användbar och relevant din landningssida är för personer som klickar på annonsen. För att sökordet ska ha en målsideupplevelse som är “över genomsnitt” krävs det en välstrukturerad landningssida som matchar det specifika sökordet. 

Låt oss säga att du har ett sökord för “röda stövlar”, för att besökaren ska komma till en relevant och användbar landningssida krävs det en landningssida för just röda stövlar. Här bör besökaren inte skickas till en generell landningssida för alla sorters färger på stövlar, då tappas relevansen eftersom att personen letar efter just röda stövlar. 

Vårt bästa tips är att alltid se till att landningssidan är tydlig och användbar för besökaren, men viktigast av allt är att den innehåller det som besökaren är ute efter. Detta höjer inte bara kvalitetsresultat men även sannolikheten för att besökaren ska slutföra en konvertering.

Genom att göra dina landningssidor mer relevanta för sökningen gynnar du inte bara din Google Ads-annonsering. Du förbättrar dessutom din SEO och har chansen att öka i ranking i det organiska sökresultatet på sökord som är viktiga för dig.

Annonsens relevans

Resultatet för annonsens relevans visar hur relevant din annons är för sökordet. För att annonsen ska vara relevant utifrån sökordet krävs det att annonsen copy innehåller det specifika sökordet. Se därför till att sökordet som allra minst finns med i headlines, men även gärna i beskrivningar på annonsen. Återigen till exemplet om röda stövlar, om du har ett sökord som är “röda stövlar” bör annonsen handla om just detta. Då uppfattas annonsen som relevant för besökaren och sannolikheten blir större att personen väljer att klicka på annonsen. 

Genom att löpande se över dina kvalitetsresultat och göra justeringar på dessa kan du på längre sikt öka lönsamheten på din annonsering. När du påbörjat dina justeringar kan det ta några veckor till dess att du ser en förbättring på det sökordet du har arbetat med, men på längre sikt får du en mer lönsam och effektiv annonsering.  

Vill du ha hjälp med Google Ads? Hör gärna av dig till oss på Pineberry!

Sidan är senast uppdaterad 2020-11-24

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?